Pagina 1 van 2
Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 09 okt 2017 11:09
door wvdwiel2020
Sinds twee oktober heb ik "onbeperkt internet, bellen en sms" bij Tele2. "Genadeloos snel". Maar niet heus. Want Tele2 zegt nu dat ik een 3G telefoontoestel heb en dat ik dus contractbreuk pleeg. Zij stoppen dan ook met de dienstverlening maar ik moet wel blijven betalen. Bij navraag blijkt dat Tele2 een "ander" 4G netwerk heeft als andere providers. Met afwijkende technische specificaties. Mijn toestel is echt 4G (ik heb als twee jaar een goed werkend 4G abonnement bij T-mobile) en ik heb ruim een uur aan de lijn gehangen met de Tele2 helpdesk voor het probleem helder was.
Ik meen dan ook dat Tele2 bezig is met een korte termijn visie. Om mijn abonnement weer te kunnen gebruiken moet ik een nieuw toestel kopen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 09 okt 2017 15:20
door NeoDutchio
wvdwiel2020 schreef:Sinds twee oktober heb ik "onbeperkt internet, bellen en sms" bij Tele2. "Genadeloos snel". Maar niet heus. Want Tele2 zegt nu dat ik een 3G telefoontoestel heb en dat ik dus contractbreuk pleeg. Zij stoppen dan ook met de dienstverlening maar ik moet wel blijven betalen. Bij navraag blijkt dat Tele2 een "ander" 4G netwerk heeft als andere providers. Met afwijkende technische specificaties. Mijn toestel is echt 4G (ik heb als twee jaar een goed werkend 4G abonnement bij T-mobile) en ik heb ruim een uur aan de lijn gehangen met de Tele2 helpdesk voor het probleem helder was.
Ik meen dan ook dat Tele2 bezig is met een korte termijn visie. Om mijn abonnement weer te kunnen gebruiken moet ik een nieuw toestel kopen.
Wat u zegt komt een beetje raar over. Bedoeld u niet dat u een 3g abonnement heeft. Die us Tele2 namelijk aan het opschonen. Voor Tele2 maakt het echt niet uit wat voor toestel u heeft hoor. Al heeft u helemaal geen telefoon, zo lang u betaald leveren zij een dienst.
Wat dus kan is dat uw telefoon niet geschikt is voor het abonnement wat u wilt. En ja, dan zal u dus een nieuwe telefoon moeten aanschaffen. U heeft, zo te lezen, een sim only. Dan is het toestel niet de verantwoordelijkheid van de provider. U heeft een abonnement afgesloten, dan zal u ook moeten worden voor een telefoon die ermee compatible is. Ik kan wel elke maand 10 liter diesel gaan kopen, maar als ik geen auto heb waar diesel in moet kan ik ook niet gaan klagen bij het pompstation.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 09 okt 2017 23:01
door kweenie
Tele2 levert je de gevraagde dienst, namelijk 4G op hun 4G-frequentie. Dat jij een toestel hebt dat niet met hun frequentie om kan gaan is in principe jouw probleem; zij leveren immers netjes de afgesproken dienst
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 01:44
door alfatrion
wvdwiel2020 schreef:Sinds twee oktober heb ik "onbeperkt internet, bellen en sms" bij Tele2. "Genadeloos snel". Maar niet heus. Want Tele2 zegt nu dat ik een 3G telefoontoestel heb en dat ik dus contractbreuk pleeg. Zij stoppen dan ook met de dienstverlening maar ik moet wel blijven betalen. Bij navraag blijkt dat Tele2 een "ander" 4G netwerk heeft als andere providers. Met afwijkende technische specificaties. Mijn toestel is echt 4G (ik heb als twee jaar een goed werkend 4G abonnement bij T-mobile) en ik heb ruim een uur aan de lijn gehangen met de Tele2 helpdesk voor het probleem helder was.
U slaat een paar stappen over. Wat heeft T-Mobile aangegeven waardoor u dacht dat dit abonnement voor u geschikt was? En heeft u daar afschriften van?
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 06:52
door 16again
alfatrion schreef:U slaat een paar stappen over. Wat heeft T-Mobile aangegeven waardoor u dacht dat dit abonnement voor u geschikt was? En heeft u daar afschriften van?
Dat wil ik omdraaien: Waar heeft T-Mobile aangegeven (cq gewaarschuwd) dat NIET alle 4G toestellen geschikt zijn?
Een dergelijk adder in het gras kan niet verstopt zijn in kleine lettertjes , maar dient actief gecommuniceerd te worden door telecom provider.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 07:04
door renewouters
16again schreef:alfatrion schreef:U slaat een paar stappen over. Wat heeft T-Mobile aangegeven waardoor u dacht dat dit abonnement voor u geschikt was? En heeft u daar afschriften van?
Dat wil ik omdraaien: Waar heeft T-Mobile aangegeven (cq gewaarschuwd) dat NIET alle 4G toestellen geschikt zijn?
Een dergelijk adder in het gras kan niet verstopt zijn in kleine lettertjes , maar dient actief gecommuniceerd te worden door telecom provider.
Op de bestelpagina van Tele2 SIM Only staat het kopje "Is mijn toestel geschikt?" Met daaronder een link naar een overzicht van geechikte toestellen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 08:21
door sjohie
Wat voor merk, en type toestel hebben we het hier over? Als het een 2 jaar oud chinees importmodel is, kan het zo zijn dat het ingebouwde 4G modem een bepaalde frequentie, in het geval van een oneplus one bijvoorbeeld de 800MHz, niet kan gebruiken. Idem voor bepaalde LTE banden, in Europa gebruiken we de banden 3, 7 en 20 op de 700, 800, 900, 1800, 2600 MHz frequenties, in Azië 1, 3, 5, 7, 8, 11, 13, 40 op 800, 1800 en 2600 MHz.
Dat kan dus betekenen dat een ouder toestel bij een bepaalde provider niet op 4G werkt.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 09:15
door 16again
renewouters schreef:Op de bestelpagina van Tele2 SIM Only staat het kopje "Is mijn toestel geschikt?" Met daaronder een link naar een overzicht van geechikte toestellen.
Waar dan?
https://www.tele2.nl/shop/mobiel/abonne ... -gegevens/
https://www.tele2.nl/shop/mobiel/abonne ... im%20only&
Alleen op 2e URL zie ik onderin iets staan als "is mijn telefoon 4G geschikt"
Als je al een werkend 4G toestel hebt bij een andere provider, is er weinig reden om daar op verder te klikken.
Als de markt blijkbaar onderscheid maakt tussen 4G en 4G , is dat de consument nauwelijks aan te rekenen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 10:07
door Cro
16again schreef:renewouters schreef:Op de bestelpagina van Tele2 SIM Only staat het kopje "Is mijn toestel geschikt?" Met daaronder een link naar een overzicht van geechikte toestellen.
Waar dan?
https://www.tele2.nl/shop/mobiel/abonne ... -gegevens/
https://www.tele2.nl/shop/mobiel/abonne ... im%20only&
Alleen op 2e URL zie ik onderin iets staan als "is mijn telefoon 4G geschikt"
Als je al een werkend 4G toestel hebt bij een andere provider, is er weinig reden om daar op verder te klikken.
Als de markt blijkbaar onderscheid maakt tussen 4G en 4G , is dat de consument nauwelijks aan te rekenen.
Vrijwel alle gangbare in Nederland verkochte toestellen van de laatste 4 misschien 5 jaar hebben hier 4G ondersteuning op de door onze overheid aangewezen banden. Heb je echter een bijv. een Chinees import toestel dat niet gecertificeerd is voor de EU markt of een zwaar verouderd toestel dan kan dit anders zijn waardoor 4G hier op bepaalde netwerken niet zal werken echter daar kun je de provider niet echt op aankijken. Vodafone, KPN en T-Mobile hebben meer kavels gewonnen in de 4G veiling dan Tele2 waardoor het kan zijn dat een verouderd of Chinees import toestel of dat bij die providers wel werkt en bij Tele2 niet.
Het is dus vooral van belang te weten wat voor toestel de TS exact heeft voordat hier echt een conclusie getrokken kan worden.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 15:53
door alfatrion
16again schreef:alfatrion schreef:U slaat een paar stappen over. Wat heeft T-Mobile aangegeven waardoor u dacht dat dit abonnement voor u geschikt was? En heeft u daar afschriften van?
Dat wil ik omdraaien: Waar heeft T-Mobile aangegeven (cq gewaarschuwd) dat NIET alle 4G toestellen geschikt zijn?
Een dergelijk adder in het gras kan niet verstopt zijn in kleine lettertjes , maar dient actief gecommuniceerd te worden door telecom provider.
Nee, de eerste stap is toch echt dat de klant (die stelt immers iets) het een en ander moet onderbouwen. Vaak zal het bijvoegen van de advertentie voldoende zijn. Ik had de site nog niet gezien. De titel van het aanbod is "4G SIM ONLY unlimited nu 25€/Mnd". Ik ben dan inderdaad van mening dat dit de indruk wekt dat iedere telefoon met 4G geschikt is.
Onderaan de aanbodpagina staat iets over de geschikte telefoneren, maar ik vindt die tekst a) te ver weg staan en b) dat doorsnee consument zal denken dat hij deze check kan doen, indien hij niet weet of zijn telefoon 4G aan kan, en die test niet zal doen, als hij weet dat zijn telefoon geschikt is voor 4G. Ik vind dat onvoldoende aangegeven.
Als je dan gaat bestellen, moet je een keuze maken tussen de algemene voorwaarden "24 maanden" (vermoedelijk onredelijk bezwarend) en de algemene voorwaarden "maandelijks opzegbaar". De eerste algemene voorwaarden wordt door rechtbanken regelmatig vernietigd, ook als de tweede algemene voorwaarden als optie wordt aangeboden. Dat geeft dus een tweede argument om onder de overeenkomst uit te komen.
Cro schreef:Het is dus vooral van belang te weten wat voor toestel de TS exact heeft voordat hier echt een conclusie getrokken kan worden.
Ik vind het redelijk om er vanuit te gaan dat de telefoon is aangeschaft op de Europese markt.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 10 okt 2017 16:01
door sjohie
alfatrion schreef:16again schreef:alfatrion schreef:U slaat een paar stappen over. Wat heeft T-Mobile aangegeven waardoor u dacht dat dit abonnement voor u geschikt was? En heeft u daar afschriften van?
Dat wil ik omdraaien: Waar heeft T-Mobile aangegeven (cq gewaarschuwd) dat NIET alle 4G toestellen geschikt zijn?
Een dergelijk adder in het gras kan niet verstopt zijn in kleine lettertjes , maar dient actief gecommuniceerd te worden door telecom provider.
Nee, de eerste stap is toch echt dat de klant (die stelt immers iets) het een en ander moet onderbouwen. Vaak zal het bijvoegen van de advertentie voldoende zijn. Ik had de site nog niet gezien. De titel van het aanbod is "4G SIM ONLY unlimited nu 25€/Mnd". Ik ben dan inderdaad van mening dat dit de indruk wekt dat iedere telefoon met 4G geschikt is.
Onderaan de aanbodpagina staat iets over de geschikte telefoneren, maar ik vindt die tekst a) te ver weg staan en b) dat doorsnee consument zal denken dat hij deze check kan doen, indien hij niet weet of zijn telefoon 4G aan kan, en die test niet zal doen, als hij weet dat zijn telefoon geschikt is voor 4G. Ik vind dat onvoldoende aangegeven.
Als je dan gaat bestellen, moet je een keuze maken tussen de algemene voorwaarden "24 maanden" (vermoedelijk onredelijk bezwarend) en de algemene voorwaarden "maandelijks opzegbaar". De eerste algemene voorwaarden wordt door rechtbanken regelmatig vernietigd, ook als de tweede algemene voorwaarden als optie wordt aangeboden. Dat geeft dus een tweede argument om onder de overeenkomst uit te komen.
Cro schreef:Het is dus vooral van belang te weten wat voor toestel de TS exact heeft voordat hier echt een conclusie getrokken kan worden.
Ik vind het redelijk om er vanuit te gaan dat de telefoon is aangeschaft op de Europese markt.
Het zou je verbazen hoeveel mensen zelf toestellen uit het ooooosten importeren.
Maar goed, dit gaat over 1 telefoon, van 1 persoon, en zonder te weten welk exacte type het gaat, is het gissen voor alle forumleden.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 14:01
door wvdwiel2020
Naar aanleiding van alle reacties:
- Ik heb een Lenovo ZUK Z1, gewoon (nog steeds) te koop bij bijvoorbeeld BOL.com
- Bij T-mobile heb ik probleemloos 4G gebruikt.
- Bij het afsluiten van het abonnement ben ik alleen tegengekomen dat je een 4G ready toestel moet hebben
- Ik heb ongeveer anderhalf uur met de Tele2 helpdesk in de weer geweest. Overigens heel vriendelijke medewerkers.
Ik heb een reeks uitermate onvriendelijke berichten van Tele2 ontvangen. De tekst van de laatste (SMS) zet ik hieronder:
"Beste klant, Je gebruikt nog steeds een 3G-toestel. Vanaf nu kun je daarom niet meer bellen, sms’en of gebruikmaken van internet. Je activeert deze diensten automatisch door te switchen naar een 4G-toestel. Wil je weten hoe nu verder? Kijk op tele2.nl/4G-only voor meer info. Groet, Tele2"
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 14:10
door sjohie
wvdwiel2020 schreef:Naar aanleiding van alle reacties:
- Ik heb een Lenovo ZUK Z1, gewoon (nog steeds) te koop bij bijvoorbeeld BOL.com
- Bij T-mobile heb ik probleemloos 4G gebruikt.
- Bij het afsluiten van het abonnement ben ik alleen tegengekomen dat je een 4G ready toestel moet hebben
- Ik heb ongeveer anderhalf uur met de Tele2 helpdesk in de weer geweest. Overigens heel vriendelijke medewerkers.
Ik heb een reeks uitermate onvriendelijke berichten van Tele2 ontvangen. De tekst van de laatste (SMS) zet ik hieronder:
"Beste klant, Je gebruikt nog steeds een 3G-toestel. Vanaf nu kun je daarom niet meer bellen, sms’en of gebruikmaken van internet. Je activeert deze diensten automatisch door te switchen naar een 4G-toestel. Wil je weten hoe nu verder? Kijk op tele2.nl/4G-only voor meer info. Groet, Tele2"
Dan zijn we er wel, in
deze review lees ik wat ik al vermoedde, nl dat de ZUK Z1 niet met alle 4G frequenties in Nederland overweg kan, want het is een Chinees importmodel.
Overigens is het niet BOL.com zelf die ze verkoopt, maar een of andere obscure webshop genaamd 2DINshop, die de site van Bol.com enkel als een soort marktplaats gebruikt.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 14:17
door sjohie
Voor de toekomst, mocht je weer een eigen toestel willen importeren,
hier kan je checken met welke provider je geplande telefoon wel/niet werkt.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 14:33
door Henk Toeter
Altijd handig. Vragen of er sprake is van contractbreuk zonder (de inhoud van) het contract mee te sturen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 14:35
door alfatrion
sjohie schreef:Dan zijn we er wel, in
deze review lees ik wat ik al vermoedde, nl dat de ZUK Z1 niet met alle 4G frequenties in Nederland overweg kan, want het is een Chinees importmodel.
Maar gekocht op de EU markt. Ik ben daarom met TS eens dat Tele2 contractbreuk pleegt.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 15:07
door kweenie
Je kunt van alles kopen op de EU markt. Dat zegt weinig over of het hier wel of niet bruikbaar is. Dus als ik op de EU-markt een NTSC televisie koop en vervolgens bij mijn Ziggo abonnement geen beeld krijg, dan pleegt Ziggo ook contractbreuk?
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 15:11
door alfatrion
Ik vind die vergelijking niet passend. Als we het voorbeeld aanpassen in de zin dat het Ziggo abonnement nu geschikt is voor een NTSC televisies en Ziggo dat ook verkondigd, alleen niet duidelijk maakt dat dit enkel voor een deel geld van alle NTSC televisies en jouwe niet ondersteunt wordt.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 16:08
door wvdwiel2020
Trouwens: Tele2 beweert dat IK contractbreuk pleeg omdat ik (volgens hen) een 3G toestel heb. Dat vind ik nog het meest zieke.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 16:09
door alfatrion
wvdwiel2020 schreef:Trouwens: Tele2 beweert dat IK contractbreuk pleeg omdat ik (volgens hen) een 3G toestel heb. Dat vind ik nog het meest zieke.
Dat is uiteraard onzin. Je kan alleen contractbreuk plegen, als je een verplichting niet nakomt.