Pagina 1 van 1

PostNL

Geplaatst: 10 okt 2017 22:36
door Erna13
Via marktplaats heb ik een product gekocht, de verkoper brengt het pakket op 22 sept naar een postNL verzamelpunt. Het verzendbewijs stuurt ze naar mij op. In mijn postNL app staat inderdaad dat het pakketje is aangemeld maar datum van verzenden is onbekend.
na een week is het nogsteeds onbekend wanneer het pakketje bezorgd word. De afzender heeft contact opgenomen met postNL en zou binnen 9 werkdagen bericht krijgen. Dit duurde mij te lang dus zelf ook gebeld. 5 oktober zou de afzender bericht krijgen of het pakketje zal dan bezorgt worden.
5 okt nog niets. Weer heeft de afzender gebeld. Binnen 9 dagen zou ze weer bericht krijgen. Dit duurde mij weer te lang. Dus via een chat bericht contact gehad met PostNL (10 okt).
Erg vreemd en juridisch gezien kunnen ze alleen via de afzender de zaak in behandeling nemen. Maar deze heeft al 2 maal gebeld. Dan geeft ze naar veel aanhoudende vragen toe dat het vreemd is dat we nog niets gehoord hebben, dit had voor 5 okt gebeurt moeten zijn.
Maar weer contact opgenomen met de afzender, met de vraag als zij ook maar weer wil gaan bellen met Post NL.
wie is nu verantwoordelijk als een pakketje zoek raakt?

Re: PostNL

Geplaatst: 10 okt 2017 23:05
door Bob Schurkjens
De afzender. Conform de Postwet is Postnl niet aansprakelijk voor pakketten die zoek raken of worden gestolen. Dit verandert wanneer je het pakket aangetekend laat versturen.

Re: PostNL

Geplaatst: 10 okt 2017 23:15
door Cro
Bij een verkoop tussen 2 consumenten ligt dit aan de gemaakte afspraken tussen koper en verkoper. Het kan zijn dat de verkoper aansprakelijk is, maar het kan ook zijn dat de koper aansprakelijk is. Check dus even wat afgesproken is.

Re: PostNL

Geplaatst: 10 okt 2017 23:29
door Bob Schurkjens
In de praktijk wordt hier niets over afgesproken. Je bent dus aangewezen op de goedheid en het fatsoen van de verkoper.

En laat spullen aangetekend verzenden.

Re: PostNL

Geplaatst: 10 okt 2017 23:57
door NeoDutchio
Een verzender is opdrachtgever bij PostNL. Dit is de enige die iets kan regelen daar. U bent geen partij voor hun. U moet dus bij de verkoper blijven vragen of die contact blijft opnemen.

Re: PostNL

Geplaatst: 11 okt 2017 00:55
door Cro
Bob Schurkjens schreef:In de praktijk wordt hier niets over afgesproken. Je bent dus aangewezen op de goedheid en het fatsoen van de verkoper.

En laat spullen aangetekend verzenden.
Dat ligt er maar aan, ik zie juist vanwege deze problemen steeds meer advertenties op diverse 2de hands verkoop sites geplaatst worden met de tekst "afhalen of verzending op risico koper" . Bij een overeenkomst tussen 2 consumenten legt dit het risico bij de koper neer. Dit is wel enkel van toepassing bij een overeenkomst tussen 2 consumenten. Een professionele verkoper zoals bijvoorbeeld een webwinkel mag dit risico niet op deze wijze verleggen zoals bij een overeenkomst tussen 2 consumenten wel mag. Zie bijvoorbeeld: https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/w ... e-verkoop/ Vooral de samenvatting onderaan het artikel is handig als je redelijk wat 2de hands aankopen doet op bijv. Marktplaats.

Verder is ook nog het issue dat NeoDutchio terecht aanhaalt, zelfs wanneer het risico zoals in bovenstaand voorbeeld bij een overeenkomst tussen 2 consumenten bij de koper is komen te liggen kan alleen de verzender reclameren bij PostNL. Wat het verleggen van het risico in zo'n geval extra risicovol maakt voor de koper omdat de verkoper op zo'n moment ook geen drijfveer meer heeft om er actief achteraan te gaan. In dat geval ben je zeker afhankelijk van de goedheid en het fatsoen van de verkoper.