Pagina 1 van 1

Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 15:43
door chris.haneveld
De bijlage liander chat.pdf is niet meer beschikbaar
Na de verkoop van het huis is de meterstand van het gas door de makelaar gefotografeerd.
Netjes doorgegeven aan Nuon, waarop een afrekening kwam en ik 450 euro moest bij betalen.
Tot zover niets vreemds.
Echter het huis heeft 2 jaar leeg gestaan met alleen de cv op 10 a 15 graden om de winter schade te
voorkomen.
Het verbruik in 2016 was 44 kub, lijkt me redelijk voor een jaar winterschade vrij.
Het verbruik voor jan -aug 2017 is echer 781 kub gasverbruik.
Er is een lekkage geweest in jan 2017, waar Liander een reparatie heeft uitgevoerd.
Nuon heeft navraag gedaan bij Liander deze zeggen dat de meter niet is vervangen dus
lag het niet voor de meter maar erna.
Geen kompensatie voor de 781 kub.
Voor de meter moek ik het maar met Liander opnemen.
Liander zegt alleen maar dat hun meters aan geldende eisen voldoen.
Daar kom ik dus ook niets verder, behalve dat ik een ijking van de meter kan aanvragen
die ik moet betalen als de meter goed blijkt.
Ik vindt dat Liander moet aantonen dat de meter goed werkt!
En dat Nuon meer moet doen om te achterhalen hoe een leegstaand huis zoveel gas kan verbruiken!

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 17:11
door NeoDutchio
Als er een lekkage na de meter is bent u als huiseigenaar verantwoordelijk voor het verbruik. De meter heeft het geregistreerd en er is gas geleverd. Er is dus niet teveel berekend.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 17:18
door chrisd1
De kamerdeur en klapraampjes stonden niet al die tijd open??

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 17:20
door witte angora
chris.haneveld schreef:
liander chat.pdf
Na de verkoop van het huis is de meterstand van het gas door de makelaar gefotografeerd.
Netjes doorgegeven aan Nuon, waarop een afrekening kwam en ik 450 euro moest bij betalen.
Tot zover niets vreemds.
Echter het huis heeft 2 jaar leeg gestaan met alleen de cv op 10 a 15 graden om de winter schade te
voorkomen.
Het verbruik in 2016 was 44 kub, lijkt me redelijk voor een jaar winterschade vrij.
Het verbruik voor jan -aug 2017 is echer 781 kub gasverbruik.
Er is een lekkage geweest in jan 2017, waar Liander een reparatie heeft uitgevoerd.
Nuon heeft navraag gedaan bij Liander deze zeggen dat de meter niet is vervangen dus
lag het niet voor de meter maar erna.
Geen kompensatie voor de 781 kub.
Voor de meter moek ik het maar met Liander opnemen.
Liander zegt alleen maar dat hun meters aan geldende eisen voldoen.
Daar kom ik dus ook niets verder, behalve dat ik een ijking van de meter kan aanvragen
die ik moet betalen als de meter goed blijkt.
Ik vindt dat Liander moet aantonen dat de meter goed werkt!
En dat Nuon meer moet doen om te achterhalen hoe een leegstaand huis zoveel gas kan verbruiken!
Je praat over een hoop geld. Maar waarom vind je dat de Nuon meer moet doen om te achterhalen waarom je zoveel gas verbruikt? Dat is de verantwoording van de bewoner/eigenaar. Niet van Nuon. Je geeft zelf aan dat er een lekkage is geweest waar een reparatie aan is uitgevoerd. Kan het zijn dat het gas vanwege die lekkage verdwenen is? Lijkt me het meest logisch. Temeer omdat er in 2016 slechts 44 m3 is verbruikt.

Wat je volgens mij het beste kan doen is de meterstanden de komende periode nog eens bijhouden. Als het dan weer zo laag is weet je wel zeker dat het door de lekkage kwam die inmiddels is gerepareerd. Heb je ook geen dure ijking nodig.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 22:18
door mp2017
De reparatie is VOOR de meter geweest, dus kan binnen niets weggevloeid zijn?

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 22:20
door NeoDutchio
mp2017 schreef:De reparatie is VOOR de meter geweest, dus kan binnen niets weggevloeid zijn?
Nuon heeft navraag gedaan bij Liander deze zeggen dat de meter niet is vervangen dus lag het niet voor de meter maar erna. Als het na de meter ligt is er wel binnen iets weggelekt.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 22:23
door mp2017
NeoDutchio schreef:
mp2017 schreef:De reparatie is VOOR de meter geweest, dus kan binnen niets weggevloeid zijn?
Nuon heeft navraag gedaan bij Liander deze zeggen dat de meter niet is vervangen dus lag het niet voor de meter maar erna. Als het na de meter ligt is er wel binnen iets weggelekt.
Waar heeft Liander de reparatie uitgevoerd?

Na de meter is voor de eigenaar en niet voor de netbeheerder.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 22:32
door Zombiemaster
44 m3 om een leeg huis 1 jaar lang op zeg 12 graden te houden lijkt mij erg weinig. Dat is nog geen halve kuub per dag gedurende de 100 koudste dagen. Daarmee is de CV net opgestart en het water nog lauw. Dat verwarmt nog niet.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 14 okt 2017 22:41
door mp2017
Zombiemaster schreef:44 m3 om een leeg huis 1 jaar lang op zeg 12 graden te houden lijkt mij erg weinig. Dat is nog geen halve kuub per dag gedurende de 100 koudste dagen. Daarmee is de CV net opgestart en het water nog lauw. Dat verwarmt nog niet.
TS schrijft ook, dat het alleen aanstaat om winterschade te voorkomen.

Het huis zelf hoef toch niet verwarmd worden, als het leeg staat.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 15 okt 2017 13:49
door Zombiemaster
mp2017 schreef:TS schrijft ook, dat het alleen aanstaat om winterschade te voorkomen.
Het huis zelf hoef toch niet verwarmd worden, als het leeg staat.
Echter het huis heeft 2 jaar leeg gestaan met alleen de cv op 10 a 15
Zonder verwarming kan de binnentemperatuur wel tot 5 graden dalen. Om het huis op 10 a 15 (gemiddeld 12,5) te houden moet de verwarming wel degelijk aan en het huis verwarmd worden. Tenzij je een superisolatie hebt.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 15 okt 2017 13:54
door mp2017
Heb je al een de thermostaat op 10 graden gezet ?

Hoelang duurt het tot de temperatuur daadwerkelijk naar 10 graden gedaald is.

Re: Leegstaand huis bij Nuon: te veel kuub gas berekend

Geplaatst: 17 okt 2017 11:19
door chris.haneveld
Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, daarnaast leest men niet goed of selecteerd allen wat men wil beantwoorden.
Dit was m'n klacht bij Linder¨

De gas verbruik meter van de sterkenburg 119 in alphen aan de rijn werkt niet goed. er is 781 kub gasverbruik gemeten terwijl er geen mensen hebben gewoond.
ik heb alle meterstanden vanaf 2005 in een spredsheet gezet die voeg ik hierbij. ik verwacht van u dat u aantoont dat de meter goed werkt. Of wij u kunnen garanderen dat uw meter juist werkt? u zegt via de chat" Onze meters voldoen aan alle geldende eisen. Het is natuurlijk altijd wel mogelijk dat een meter niet goed functioneert".Maar u garandeerd niet dat de meter goed functioneerd. u als eigenaar van de meter zal toch wel kunnen aantonen dat uw meter goed meet!¨

Het volgende was het antwoord van Liander eigenaar van de meter¨

Op 12 oktober heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u twijfelt aan de werking van de gasmeter op uw oude adres. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Buitenlands adres
U geeft aan dat ons webformulier geen buitenlands adres accepteert. Dit komt doordat Liander alleen netbeheerder van adressen in Nederland is. Al onze klantvragen gaan daardoor over een adres in Nederland.

Vindt u dat uw verbruik hoog is?
Neem contact op met uw energieleverancier. Uw energieleverancier is het aanspreekpunt voor alle administratieve zaken rond uw energieverbruik en meterstanden. Als netbeheerder kunnen en mogen wij u hier niet mee helpen.

Wat bespreekt u met uw energieleverancier?
Neem in ieder geval de volgende vragen met de energieleverancier door:

Geeft u de juiste meterstanden door? Kijkt u op de juiste meter?

Heeft de energieleverancier meterstanden geschat, nu of in het verleden?

Verbruikt u wel echt meer dan de voorgaande jaren?

Heeft u meer verbruikt door bijvoorbeeld uitbreiding van apparatuur, een defect aan een apparaat, gezinsuitbreiding of uw leefpatroon (bijvoorbeeld vaker thuis zijn)?

Steekproefsgewijze controle van meters
Als netbeheerder zijn wij wettelijk verplicht ervoor te zorgen dat onze meters goed werken. Want alleen dan brengt de energieleverancier het juiste verbruik in rekening. Om er zeker van te zijn dat de meters goed registreren, voeren de netbeheerders steekproefsgewijze controles uit. Liander doet dit ook.

Meer informatie over de controles
Meer informatie over de steekproefsgewijze metercontroles vindt u op de website van Agentschap Telecom. Agentschap Telecom houdt toezicht op het controleren van de meter. Dit doet Agentschap Telecom in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

Vervanging van afgekeurde meters
Worden bij de steekproefsgewijze controle te veel meters afgekeurd? Dan moeten wij alle meters uit dezelfde serie zo snel mogelijk vervangen. We kunnen dan namelijk niet langer garanderen dat de meters in de serie goed werken. Op deze manier zorgt Liander ervoor dat het meterpark up-to-date blijft.

Denkt u dat uw meter defect is?
Heeft u alle vragen met uw energieleverancier doorgenomen? En denkt u dat uw meter uw verbruik niet goed registreert? Dan kan de huidige contractant de meter laten controleren. Houd daarbij rekening met het volgende.

Blijkt uit de controle dat uw meter wel goed functioneert? Dan betaalt u zelf de kosten van de metercontrole. De precieze kosten zijn afhankelijk van het product dat u laat controleren en het type metercontrole dat u kiest.

In de praktijk blijkt dat het zeer zelden voorkomt dat een elektriciteits- of gasmeter defect is. Er is vrijwel altijd een andere oorzaak voor het hoge verbruik. Ons advies is dan ook alle mogelijke oorzaken uit te sluiten, voordat u de meter laat controleren.

Wilt u een metercontrole?
Dan vraagt u de metercontrole aan via onze website: https://www.liander.nl/consument/meters/metercontrole. Daar vindt u ook de precieze kosten.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.¨

De bal ligt nu weer bij Nuon volgens Liander of bij de huidige eigenaar van de wooning.

ik had ook geklaagt over het niet kunnen klagen bij Liander, omst men perse ee nl adres en telnr moet hebben om een klacht in te sturen.
Chris