Pagina 1 van 3

Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 17 okt 2017 14:22
door Sandra C
Ik had zaterdag 14 oktober wat te vieren en trakteerde ik mezelf op lekker Chinees/Indisch eten. Lekker? Dat verwachtte ik wel tenminste, maar....... Thuis aangekomen zag ik dat de ketjap saus bij de Babi Pangang helemaal zwart was en smaakte enkel naar zout en verbrand, niks anders. Ik belde met de restaurant en de mevrouw vertelde me dat haar restaurant al 40 jaar bestond, dus het kan niet zijn dat hun eten niet deugt. Ik wou mijn geld terug vragen of de helft van wat ik betaald had, dan dragen wij samen de kosten vond ik. Nul op rekwest. Persoonlijk ben ik terug gegaan naar de restaurant met mijn klacht. De mevrouw bleef herhalen dat hun restaurant geen fouten maakt en daarom bestonden ze al veertig jaar. Dit heb ik nooit meegemaakt. Vol verbazing door haar reactie ging ik weer naar huis toe, zonder tegemoetkoming. Had ik moeten aandringen dat ik (deel) van mijn geld terug wilde? Sinds kort woon ik in dit dorp en was de eerste keer dat ik bij deze chinees/Indisch restaurant eten ging afhalen :shock:

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 14:09
door Mucha
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 14:10
door Verwijderd
Sandra C schreef:Ik had zaterdag 14 oktober wat te vieren en trakteerde ik mezelf op lekker Chinees/Indisch eten. Lekker? Dat verwachtte ik wel tenminste, maar....... Thuis aangekomen zag ik dat de ketjap saus bij de Babi Pangang helemaal zwart was en smaakte enkel naar zout en verbrand, niks anders. Ik belde met de restaurant en de mevrouw vertelde me dat haar restaurant al 40 jaar bestond, dus het kan niet zijn dat hun eten niet deugt. Ik wou mijn geld terug vragen of de helft van wat ik betaald had, dan dragen wij samen de kosten vond ik. Nul op rekwest. Persoonlijk ben ik terug gegaan naar de restaurant met mijn klacht. De mevrouw bleef herhalen dat hun restaurant geen fouten maakt en daarom bestonden ze al veertig jaar. Dit heb ik nooit meegemaakt. Vol verbazing door haar reactie ging ik weer naar huis toe, zonder tegemoetkoming. Had ik moeten aandringen dat ik (deel) van mijn geld terug wilde? Sinds kort woon ik in dit dorp en was de eerste keer dat ik bij deze chinees/Indisch restaurant eten ging afhalen :shock:
Het maakt inderdaad uit of u het eerst heeft opgegeten en daarna pas bent terug gegaan. Of bent u meteen na het eerste hapje terug gegaan?
Naar mijn weten is het bij de afhaalchinees altijd dezelfde meuk die je voorgeschoteld krijgt, dus er zal aan het recept ook niks veranderd zijn. Volgens mij kopen ze dat allemaal kant en klaar in bulk in bij een leverancier en warmen ze dat daarna nog even op. Ik vermoed dat u het gewoon niet lekker vond, en dat mag. Maar het restaurant heeft denk ik niet zoveel verkeerd gedaan. Ik heb eens een Pizza Siciliana besteld. Klonk goed (zeker na het bekijken van The Godfather) maar er bleek echt alleen maar ansjovis op te zitten. Zó vies (te veel ansjovis dan he, een normale hoeveelheid is heerlijk!). Ach, dan neem je je verlies en bestel je een nieuwe.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 14:15
door witte angora
Sandra C schreef:Thuis aangekomen zag ik dat de ketjap saus bij de Babi Pangang helemaal zwart was en smaakte enkel naar zout en verbrand
Ging het alleen om de ketjap saus? Die is doorgaans inderdaad erg donker van kleur, en als het de asin is, dan is die inderdaad nogal zout.

Om de helft van het geld terug te vragen alleen omdat de ketjap saus niet voldeed, daar kan ik het niet mee eens zijn. Je kunt er ook voor kiezen volgende keer wat anders te bestellen, of om er nooit meer heen te gaan. Ik ga zelf althans al in geen jaren meer naar de chinees, de een of de ander, het smaakt allemaal even flauw. Net als de MacD inderdaad.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 14:34
door Holy53
Het maakt inderdaad uit of u het eerst heeft opgegeten en daarna pas bent terug gegaan. Of bent u meteen na het eerste hapje terug gegaan?
Naar mijn weten is het bij de afhaalchinees altijd dezelfde meuk die je voorgeschoteld krijgt, dus er zal aan het recept ook niks veranderd zijn. Volgens mij kopen ze dat allemaal kant en klaar in bulk in bij een leverancier en warmen ze dat daarna nog even op. Ik vermoed dat u het gewoon niet lekker vond, en dat mag. Maar het restaurant heeft denk ik niet zoveel verkeerd gedaan. Ik heb eens een Pizza Siciliana besteld. Klonk goed (zeker na het bekijken van The Godfather) maar er bleek echt alleen maar ansjovis op te zitten. Zó vies (te veel ansjovis dan he, een normale hoeveelheid is heerlijk!). Ach, dan neem je je verlies en bestel je een nieuwe.

JohnTheBassist

Berichten: 704
Geregistreerd: 02 okt 2015 12:57

Waar haal jij die onzin vandaan?
Kom regelmatig bij de restaurants over de vloer. Ze maken de maaltijden zelf!

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 14:38
door hänschen klein
Kan gebeuren, maar de indonesiche keuken is niets voor een chinees-restaurant, zoiets als boerenkool bij de pizzeria kopen.

Kijk eens op de kaart wat het voor ketjap was:
Manis, sedan.asin of kendal.

Ketjap medja: donkere, stroperige sojasaus; zoet en zout. Zit qua smaak tussen manis en asin in.

Misschien is de medja standaard voor deze chinees en heeft u die mevrouw uiteindelijk diep beledigd.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 14:43
door vroem
ketjap IS zwart.... En chinees/indisch kan niet/bestaat niet... De indonesische keuken is onhaalbaar voor een chinees restaurant, daar moet je echt een indonesisch (opgevoede) kok voor hebben..
een Indische keuken is toch nog wel iets anders dan chinees maar ook dan indonesisch. Wel heel apart dat restaurants die zich zo profileren meestal wel Indonesische gerechten op de kaart hebben staan...die helaas van geen kant lijken op wat het zou moeten zijn..

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 15:51
door newmikey
Sandra C schreef:Had ik moeten aandringen dat ik (deel) van mijn geld terug wilde?
Nee, u heeft nergens recht op. U kunt gewoon voortaan dit restaurant vermijden als u het eten niet lekker vindt maar méér zit er echt niet in.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 15:57
door Verwijderd
Holy53 schreef: Waar haal jij die onzin vandaan?
Kom regelmatig bij de restaurants over de vloer. Ze maken de maaltijden zelf!
Omdat ik ooit een zomervakantie bij een groothandel heb gewerkt. Dat vlees van de babi pangang bijvoorbeeld zit gewoon in grote voorverpakte zakken en die worden flink ingekocht. Waarom denk je dat die saus zo'n gelei wordt als je het in je koelkast bewaart? Dat zijn grote rode blokken in plastic verpakt. Heel veel spul van wat je daar eet, eet je ook in andere afhaalrestaurants. Ik heb het hier over de afhaal he, niet over het restaurant zelf. Dat is inderdaad over het algemeen allemaal redelijk vers. Maar je zult nooit smaakverschillen ontdekken als je de ene keer babi pangang koopt en 3 maanden later nog een keer.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 16:03
door moederslink
Sandra C schreef:Ik had zaterdag 14 oktober wat te vieren en trakteerde ik mezelf op lekker Chinees/Indisch eten. Lekker? Dat verwachtte ik wel tenminste, maar....... Thuis aangekomen zag ik dat de ketjap saus bij de Babi Pangang helemaal zwart was en smaakte enkel naar zout en verbrand, niks anders. Ik belde met de restaurant en de mevrouw vertelde me dat haar restaurant al 40 jaar bestond, dus het kan niet zijn dat hun eten niet deugt. Ik wou mijn geld terug vragen of de helft van wat ik betaald had, dan dragen wij samen de kosten vond ik. Nul op rekwest. Persoonlijk ben ik terug gegaan naar de restaurant met mijn klacht. De mevrouw bleef herhalen dat hun restaurant geen fouten maakt en daarom bestonden ze al veertig jaar. Dit heb ik nooit meegemaakt. Vol verbazing door haar reactie ging ik weer naar huis toe, zonder tegemoetkoming. Had ik moeten aandringen dat ik (deel) van mijn geld terug wilde? Sinds kort woon ik in dit dorp en was de eerste keer dat ik bij deze chinees/Indisch restaurant eten ging afhalen :shock:
Als u deze zaak nog niet kende was het misschien ook wel gezellig geweest om daar eerst eens uit eten te gaan. Dan kunt u ter plekke klagen en kan er mogelijk ook ter plekke iets aan worden gedaan.
Zelf ben ik altijd ietwat huiverig ( geworden ) bij een Chinees _____ paar x slechte ervaring :(

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 16:04
door chrisd1
JohnTheBassist schreef:Maar je zult nooit smaakverschillen ontdekken als je de ene keer babi pangang koopt en 3 maanden later nog een keer.
Je eet dan immers nog steeds van dezelfde partij?? :mrgreen:

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 16:05
door Verwijderd
chrisd1 schreef:
JohnTheBassist schreef:Maar je zult nooit smaakverschillen ontdekken als je de ene keer babi pangang koopt en 3 maanden later nog een keer.
Je eet dan immers nog steeds van dezelfde partij?? :mrgreen:
En nog steeds is het niet bedorven :lol:

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 18:16
door Berteman
Babi Panggang (de correcte schrijfwijze!) krijgt bij een écht Chinees restaurant en (sommige) goede Indonesische restaurants de juiste bereidingswijze: roosteren en mag dan het met recht Babi Panggang genoemd worden: geroosterd varkensvlees.

Bijna alle Chinees/Indische restaurants frituren het gaar gekookte vlees om het iets krokants te geven, maar het krokante wordt meteen teniet gedaan door het in 'hapklare brokken' te snijden, te overgieten met een enorme hoeveelheid (vaak ondefinieerbare) saus, en onderop een laag atjar tjampoer. (Het wordt waarschijnlijk Babi Pangang genoemd om de Chinese en Indische cliëntele een teleurstelling te besparen :lol: )

Niet elk Indonesisch restaurant heeft overigens Babi Pangang of Babi Panggang of de kaart: veel Indonesiërs zijn Moslim en eten geen varkensvlees.

Selemat makan!

En voor betreft de klacht van TS: smaken verschillen nu eenmaal en van een afhaalchinees valt geen haute cuisine te verwachten. Vraag je bij de snackbar ook je geld terug als de kroket je niet bevalt of de frietjes te slap zijn en de "met" geen mayonaise is maar gewoon frietsaus?

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 18:19
door witte angora
Berteman schreef: Bijna alle Chinees/Indische restaurants koken eerst het vlees om het daarna te frituren (om het iets krokants te geven), die meteen teniet wordt gedaan door het bedekken met een enorme hoeveelheid (vaak ondefinieerbare) saus. Daarom wordt het waarschijnlijk Babi Pangang genoemd.
Vandaar dat het niet te kauwen/vreten is terwijl het ook nog eens nergens naar smaakt.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 18:38
door Brainfreeze
Heerlijk onderwerp. Smaken verschillen, maar eerst alles opeten en vervolgens een deel van het geld terug vragen gaat helaas niet. Ik heb bij mijn lokale chinees ook wel eens een minder geslaagde batch gehad. Volgende keer was het dan weer ok. Je hebt het waarschijnlijk gewoon even niet getroffen, maar de schade zal ook niet veel groter dan 15 euro geweest zijn
Overigens bestel ik babi pangang altijd nadrukkelijk zonder atjar. Ik houd niet van vieze gele koolslierten, heb dan meer vlees en saus en kan nu lekker de bak in mijn bord leegkiepen zonder dat ik daarna al die kool eruit hoef te vissen.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 18:41
door webshopeigenaar14
Ik kan mij de eerste keer dat ik in Amsterdam op de Zeedijk bij een chinees terecht kwam nog goed herinneren. Ik nam voor de zekerheid BabiPangang, maar had geen idee wat ik op mijn bord kreeg. Dat bleek dus de echte te zijn :)

En als fanatiek vishater heb ik vis leren eten in Sulawesi.

Klagen over de kwaliteit van de afhaalchinees lijkt mij een typisch Nederlands fenomeen.

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 18:50
door Brainfreeze
Klagen is überhaupt een Nederlands fenomeen.
Net als "heb je het al aan .... gevraagd?" of " wat zei .... ervan?"
Die standaard opmerking mis ik hier namelijk nog!

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 19:02
door Berteman
witte angora schreef:
Berteman schreef: Bijna alle Chinees/Indische restaurants koken eerst het vlees om het daarna te frituren (om het iets krokants te geven), die meteen teniet wordt gedaan door het bedekken met een enorme hoeveelheid (vaak ondefinieerbare) saus. Daarom wordt het waarschijnlijk Babi Pangang genoemd.
Vandaar dat het niet te kauwen/vreten is terwijl het ook nog eens nergens naar smaakt.
Dat komt dan weer doordat in dezelfde olie eerder gebakken banaan, frietjes voor het kindermenu, saté, koe low yoek, pekingeend en garnalen zijn gefrituurd :roll:

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 20:06
door atlas1302
Gaan jullie eens naar een echte goede chinees en die zijn er, je hebt pech als die niet bij jou in de buurt zit. Ik eet mij altijd een slag in de rondte en alles komt uit de wadjang en niks gefrituurd. Je ziet ze het zelf bereiden en alles super vers.

kloepoek bij, sambal bij..jammer dat ze het hier niet hebben, maar een echte Surinaamse keuken wil ook niet overslaan en doe dan ook maar die Antilliaanse lekkerheden. Man, dat is toch wel wat anders die doorsnee Nederlandse hapklare brok ....?

Re: Ontevreden over kwaliteit afhaalchinees, geen compensatie

Geplaatst: 18 okt 2017 20:24
door Berteman
Geef mij maar Nasi Goreng met Satë Kambing, echte kloepoek (van gefelmeentelde galnalen dus), atjar ketimoen, basang goreng, sambal telor en seroendeng.

En een koud glas bier erbij!