LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco gijzelt gegevens van Toon-gebruikers

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Boment

Eneco gijzelt gegevens van Toon-gebruikers

Ongelezen bericht door Boment »

Meer als twee jaar geleden hebben ons huis gekocht waar we nu in wonen. In dit huis zit een "Toon" van Eneco , wij hebben niet Eneco als leverancier. De Toon werkt dan toch o.a. voor de CV en er worden gegevens verzameld en in statistieken weergegeven. Hij is gekoppeld aan het internet waardoor je de buitentemperatuur kan zien, We zijn niet gekoppeld aan ENECO klantenservice. dus geen overzichten van ENECO
Nu is plotseling is de software veranderd en onze gegevens vn meer als twee jaar zijn verdwenen.
Blijkt dat ENECO deze software gewijzigd heeft , dit is direct inbreuk op mijn privacy, wij hebben nooit toestemming gegeven aan Eneco dat deze de software mag wijzigen. De Toon is onze eigendom.
Eneco geeft aan dat we een abonnement kunnen nemen bij hun om de gegevens terug te halen , dit is puur gijzelen.
Als we de internet verbinding niet gekoppeld hadden staan (Wifi) had onze Toon nog steeds gewerkt. dus ENECO is zonder onze toestemming op onze Toon gekomen
Hoe los ik dit op , moeten we aangifte doen? het is tenslotte diefstal en/of gijzelen.
Laatst gewijzigd door Radar op 25 okt 2017 14:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze meer op de inhoud slaat.

Brainless

Re: Eneco gijzelt gegevens van Toon-gebruikers

Ongelezen bericht door Brainless »

Uit de voorwaarden:
Een deel van de Software werkt alleen
indien er door u een Abonnement is
afgesloten. Zonder Abonnement
werkt enkel de thermostaatfunctie
van Toon.

3. Het Gebruiksrecht op Software ten
behoeve van de thermostaatfunctie
gaat in op het moment dat Toon wordt
geïnstalleerd en geldt zolang Toon
in uw bezit is. Het Gebruiksrecht op
overige functionaliteiten geldt vanaf
het moment dat een Abonnement is
geïnstalleerd en geactiveerd en geldt
voor de duur van het Abonnement.
4. Het Gebruiksrecht op Software
en Diensten dat u verkrijgt bij een
Abonnement is niet overdraagbaar.
Dit wil zeggen dat uw recht om deze
Software en de Diensten te gebruiken
niet door u aan iemand anders kan
worden overgedragen, direct of indirect
voor het gebruik van die andere of dat
van andere derden.
5. Het Gebruiksrecht geeft geen automatisch
recht op toekomstige upgrades,
updates of supplementen van
de Software en/of de Diensten, tenzij
Eneco specifiek heeft aangegeven of
er is overeengekomen dat er wel een
automatisch recht bestaat.
Doordat u geen abonnement heeft bij Eneco heeft u geen recht op de extra functies.
Dat u 2 jaar wel heeft kunnen profiteren ervan is u w geluk geweest.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Eneco is ook vast niet zonder toestemming op de Toon gekomen, het is veel waarschijnlijker dat de Toon gewoon een automatische firmware update functie heeft om zichzelf up-to-date te houden. Als je dit niet wil, koppel dit soort apparaten dan niet aan het Internet of zet deze update functie uit wanneer mogelijk.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Boment schreef:Meer als twee jaar geleden hebben ons huis gekocht waar we nu in wonen. In dit huis zit een "Toon" van Eneco , wij hebben niet Eneco als leverancier. De Toon werkt dan toch o.a. voor de CV en er worden gegevens verzameld en in statistieken weergegeven. Hij is gekoppeld aan het internet waardoor je de buitentemperatuur kan zien, We zijn niet gekoppeld aan ENECO klantenservice. dus geen overzichten van ENECO
Nu is plotseling is de software veranderd en onze gegevens vn meer als twee jaar zijn verdwenen.
Blijkt dat ENECO deze software gewijzigd heeft , dit is direct inbreuk op mijn privacy, wij hebben nooit toestemming gegeven aan Eneco dat deze de software mag wijzigen. De Toon is onze eigendom.
Eneco geeft aan dat we een abonnement kunnen nemen bij hun om de gegevens terug te halen , dit is puur gijzelen.
Als we de internet verbinding niet gekoppeld hadden staan (Wifi) had onze Toon nog steeds gewerkt. dus ENECO is zonder onze toestemming op onze Toon gekomen
Hoe los ik dit op , moeten we aangifte doen? het is tenslotte diefstal en/of gijzelen.
Zulke data wordt opgeslagen op/binnen een account, waarmee na zo'n update deze wordt teruggehaald naar het apparaat. Net zoals zeg je smartphone, als je die naar de fabrieksinstellingen reset, en je er met je google/apple account weer op inlogt al je emails weer toont. Die functionaliteit kan een Toon niet bieden zonder gekoppelde account.

Verder zijn zulke updates niet bedoelt om klanten zoals jou te pesten, maar om bijvoorbeeld (kritieke) bugs te fixen etc, daar zijn valide redenen voor, die je zelfs onder de noemer "verantwoord ondernemen" zou kunnen scharen.

Verder is je privacy niet geschonden, als ze je data wél terug hadden kunnen leveren, en dus 2 jaar zonder abonnement dat bij hadden gehouden op een server, zonder jouw nadrukkelijke toestemming, dán had je mogelijk iets gehad om te melden aan het CBP oid. En gijzelen zou het pas zijn als jij na zelf invoeren van je WiFi gegevens, deze pas weer uit zou kunnen zetten na betaling aan Eneco.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

alternatief is om de Toon te rooten, meer info op domoticz.com.

Boment

Leuk van Brainles , maar de algemene voorwaarden heb ik geen boodschap aan (ik ben geen klant bij eneco en ik heb niets gekocht bij eneco. Als je een tweede hands fiets koopt moet je dan je ook aan de algemene voorwaarden houden van de 1e koper?? ) , bij bijvoorbeeld een huur CV ketel worden zulke dingen bij de overdracht van koop van een huis geregeld, moet dit ook bij de Toon ???
Ze hebben ons meer als twee jaar deze software laten gebruiken zonder een enkele negatieve melding en zelfs diverse malen een upgrade gehad , en dan zo ineens zonder een melding vooraf , alles weg.
Wat ik het meest Eneco kwalijk neem dat men een andere firmware er overheen gooit zonder waarschuwing vooraf De vorige firmware's kreeg ik keurig een melding vooraf. Als dit onterecht was twee jaar lang, had Eneco even het fatsoen moeten nemen om met mij contact op te nemen.
Hoe noem je dat ook alweer, iets nemen van iemand en vasthouden tot men betaald , GIJZELEN toch.
het idee van thecure lijkt me wel wat.

HADES2001

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Toon is toch het product van Eneco?
In de algemene voorwaarden staat duidelijk dat het huur is en na beindiging van huur moet de apperatuur terug gestuurt worden.
Dat u nog gebruik kunt maken van Toon is echt puur geluk, want eigenlijk is dit product niet eens uw eigendom maar van Eneco. (vorige bewoners hadden deze moeten terugsturen als ik uw verhaal goed begrijp zat dit er namelijk al)
Dus gijzelsoftware? verre van, in princiepe heeft u apperatuur in uw woning die niet rechtmatig van u is en zou eneco zo langs kunnen komen en deze van de muur komen halen

sjohie

Boment schreef:Leuk van Brainles , maar de algemene voorwaarden heb ik geen boodschap aan (ik ben geen klant bij eneco en ik heb niets gekocht bij eneco. Als je een tweede hands fiets koopt moet je dan je ook aan de algemene voorwaarden houden van de 1e koper?? ) , bij bijvoorbeeld een huur CV ketel worden zulke dingen bij de overdracht van koop van een huis geregeld, moet dit ook bij de Toon ???
Ze hebben ons meer als twee jaar deze software laten gebruiken zonder een enkele negatieve melding en zelfs diverse malen een upgrade gehad , en dan zo ineens zonder een melding vooraf , alles weg.
Wat ik het meest Eneco kwalijk neem dat men een andere firmware er overheen gooit zonder waarschuwing vooraf De vorige firmware's kreeg ik keurig een melding vooraf. Als dit onterecht was twee jaar lang, had Eneco even het fatsoen moeten nemen om met mij contact op te nemen.
Hoe noem je dat ook alweer, iets nemen van iemand en vasthouden tot men betaald , GIJZELEN toch.
het idee van thecure lijkt me wel wat.
Hoe zouden ze moeten communiceren met iemand die geen klant bij ze is, maar vervolgens wel gaat klagen over het geen bericht krijgen?

Overigens is er op dit moment een behoorlijk kritiek lek gevonden in de WPA2 beveiliging van zo ongeveer elk modern WiFi netwerk. (google maar even op KRACK). Het kan zijn, dat ze zoals al aangegeven, hebben besloten omwille van de veiligheid van hun klanten, deze update hard te pushen. De fix daarvoor is nl dat elk apparaat in een WiFi netwerk een update moet hebben, enkel de firmware van de router upgraden is niet genoeg.

Ook kan het zo zijn dat een ander lid van jullie huishouden een schermpje oid onbewust even heeft geaccepteerd oid?

Boment

sorry sjohi, ken je het spreekwoord van de klok en de klepel.
en daarnaast "ander lid van huishouden" ??
en HADES2001 , De "Toon" is geen eigendom van ENECO

HADES2001

ah had het bericht gemist dat somige webwinkels verkoop aanbieden.
Maar er staat wel overal duidelijk bij dat je een abonement nodig hebt om gebruik te maken van meerdere features, waaronder ook inzicht in je verbruik en bediening op afstand.
Dus het product doet nu wat het zou horen te doen en dat u gebruik heeft kunnen maken van extra features tijdelijk was alleen maar mooi meegenomen.
Enige oplossing is abbonement te nemen en anders accepteren dat u geen extra opties meer hebt

Ohja en de opmerking "ik ben geen klant bij eneco en ik heb niets gekocht bij eneco. Als je een tweede hands fiets koopt moet je dan je ook aan de algemene voorwaarden houden van de 1e koper" gaat twee kanten op, eneco heeft een afspraak met de oorspronkelijke eigenaar en die is akkoord gegaan met die voorwaarden, dat u nu de Toon in bezit hebt verandert niets aan de afspraken die eneco met de vorige eigenaar had.

sjohie

HADES2001 schreef:ah had het bericht gemist dat somige webwinkels verkoop aanbieden.
Maar er staat wel overal duidelijk bij dat je een abonement nodig hebt om gebruik te maken van meerdere features, waaronder ook inzicht in je verbruik en bediening op afstand.
Dus het product doet nu wat het zou horen te doen en dat u gebruik heeft kunnen maken van extra features tijdelijk was alleen maar mooi meegenomen.
Enige oplossing is abbonement te nemen en anders accepteren dat u geen extra opties meer hebt

Ohja en de opmerking "ik ben geen klant bij eneco en ik heb niets gekocht bij eneco. Als je een tweede hands fiets koopt moet je dan je ook aan de algemene voorwaarden houden van de 1e koper" gaat twee kanten op, eneco heeft een afspraak met de oorspronkelijke eigenaar en die is akkoord gegaan met die voorwaarden, dat u nu de Toon in bezit hebt verandert niets aan de afspraken die eneco met de vorige eigenaar had.
Ik zie geen webwinkels die 'm verkopen, enkel het bericht dat Eneco zélf begonnen is met het verkopen ervan als los product.

HADES2001

sjohie schreef:
HADES2001 schreef:ah had het bericht gemist dat somige webwinkels verkoop aanbieden.

Ik zie geen webwinkels die 'm verkopen, enkel het bericht dat Eneco zélf begonnen is met het verkopen ervan als los product.
Niet alles staat in de pricewatch van tweakers vermeld.
In de tweede link die je aangeeft word coolblue vermeld als je daar "Toon" in de zoekbalk doet dan kom je hem tegen

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Boment schreef:Hoe los ik dit op , moeten we aangifte doen? het is tenslotte diefstal en/of gijzelen.
Het is noch diefstal, noch gijzelen en er valt niets op te lossen.

sjohie

Boment schreef:sorry sjohi, ken je het spreekwoord van de klok en de klepel.
Dat ken ik wel, maar niet in deze context. Wat heb ik dan volgens jou niet goed/duidelijk?

Jij bent geen klant van Eneco, dus ik snap niet hoe ze jou dan op de hoogte zouden moeten brengen van een aanstaande update, anders dan via de Toon thermostaat? En zoals ik al suggereerde, als er meer mensen toegang hebben tot de thermostaat, kan het zo zijn dat die in een vorm van haast of onbedoelde onkunde, maar dus zeker niet expres, ergens op "ok" hebben gedrukt, waardoor de update onder jouw horizon heeft plaats gevonden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Boment schreef:sorry sjohi, ken je het spreekwoord van de klok en de klepel.
De dienst die u gebruikte echter wel en dit is dus rechtgezet. Mogelijk hebben de vorige eigenaren wel een contract gehad en is het Eneco nu pas opgevallen dat dit nog aanstond. Aangezien u geen klant bij ze bent, hoeven ze ook niet te melden dat ze hun diensten niet meer aan u aanbieden, aangezien ze dat formeel al niet deden.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Als je een tweede hands fiets koopt moet je dan je ook aan de algemene voorwaarden houden van de 1e koper?? ) , bij bijvoorbeeld een huur CV ketel worden zulke dingen bij de overdracht van koop van een huis geregeld, moet dit ook bij de Toon ???
Als er een tv in het huis staat die u overneemt; hoort daar ook geen abonnement op de zenders bij.
Net zoals bij Toon... u kunt hem gebruiken om de temperatuur te regelen, maar voor de extra opties heeft u een abonnement van Eneco nodig.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat een gedoe... wat is er mis met een ouderwetse thermostaat?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Niets, het idee is wel leuk, maar zelf weiger ik vier jaar vast te zitten aan Eneco en ook nog eens abonnement betalen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

thecure schreef:Niets, het idee is wel leuk, maar zelf weiger ik vier jaar vast te zitten aan Eneco en ook nog eens abonnement betalen.
Daarom dus...

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Boment schreef: Als we de internet verbinding niet gekoppeld hadden staan (Wifi) had onze Toon nog steeds gewerkt. dus ENECO is zonder onze toestemming op onze Toon gekomen
Dat historische data staat niet op de Toon zelf deze staan in de cloud van Eneco (of de partij die voor Eneco dit verzorgt). U heeft geen abonnement dus geen toegang tot deze data en had dit eigenlijk nooit mogen hebben. Dat u wel toegang had betekend niet dat u nu rechten heeft.

Gesloten