Oneerlijke handelspraktijken Samsung Nederland
Geplaatst: 23 okt 2017 17:34
Oneerlijke handelspraktijken Samsung Nederland
Wie nog meer ?
Dit is de mail die ik gisteren verstuurd heb aan Samsung, Ik vind ze zo langzamerhand behoorlijk hautain.
Referentie : R21 488 788 1 d.d. 22-10-2017
Lezer Dezes,
Al jaren genieten wij van Uw fabricaat welke U marketing-wise zeer slim op
de markt brengt.
Elk nieuw model ziet er nog mooier uit dan de ander en U gaat de
concurrentie slim aan met de overige fabrikanten In deze vechtmarkt.
Wij ondervinden nu echter een probleem met de Samsung S3’s ( I 9300 )
aangekocht op 27-12-2013 ( Aankoopbedrag totaal : € 611,08 )
Een aantal is er in ons bezit en werken er gedurende enkele jaren met niet
al teveel plezier mee.
Nu hebben wij wederom voor de zoveelste keer een klacht over deze S3 (
Pearl White ) en de maat is nu echt vol voor ons.
In dit geval betreft het een toestel met de volgende gegevens :
IMeinummer : 3580 1805 5082 2 267
Serienummer : RF1D76N32BE
Wij hebben het specifieke probleem exemplaar ingeleverd bij :
een servicecentrum ( 150 km heen en terug - Tijdverlies )
Klacht onzerzijds :
Toestel ontlaadt onder 17% en laadt vervolgen niet meer bij en de rest
van de lading is in een oogwenk “ verdampt ”
Ook als het toestel uitgeschakeld is laadt deze niet bij ( klacht is reeds
diverse malen gedeponeerd )
Ook zogenaamde Samsung Updates werken niet ! ( zie Voetnoot )
Eerste Opinie Service Centrum
Dit ligt aan USB poort, Accu , of Mainboard
Uiteindelijk komt de Aap na lang navragen mouw : Het Mainboard van dit toestel
moet vervangen worden, en kan niet meer geleverd worden. ( ? )
Reparatie is ons wel wat waard, wij gooien niets weg.
Maar U kunt dit onderdeel niet leveren . Tja , dan gelden er andere wetten.
Daar geldt, zoals U zich bewust bent in termijn ,een Europese Wetgeving
voor.
Mainboard is binnen deze relatief korte levens- en leveringstermijn niet
meer leverbaar door Samsung Nederland B.V.
Dit kan dus absoluut niet , zijn wij van mening als Organisatie, Management
en Media.
Bij deze spreek ik U daarom persoonlijk aan op grond van de wettelijke
rechten zoals vorm gegeven in boek 7 voor de consument of in het algemeen
wegens wanprestatie , boek 6 voor andere eigenaren. Ook relevant zijn de av
en verleende leveranciersgarantie.
Dit betreft periode nalevering onderdelen en staat los van afschrijving of
levensverwachting toestel.
Op grond van bovenstaande en alle ellende die wij tot nu toe hebben gehad
met deze toestellen willen wij U vragen om een goed voorstel Uwerzijds om
te komen tot een schikking voor een slechts 1 nieuw te leveren vervangend
toestel om ons ongenoegen weg te nemen.
Wij wachten Uw reactie af ,
Met vriendelijke groet :
Voetnoot :
Historie
Samsung brengt een nieuwe versie van de Galaxy S3 naar de Nederlandse
markt.
De Galaxy S3 Neo : Het is in principe dezelfde telefoon, maar met meer
geheugen en een beter besturingssysteem.
De Galaxy S3 Neo ziet er exact hetzelfde uit als de inmiddels 2 jaar oude
S3 i9300.
Het grote verschil zit in de hardware van het toestel en in het
besturingssysteem.
De Consumentenbond is naar de rechter gestapt om het in zijn ogen
'gebrekkige' updatebeleid dat Samsung U bij de Android-telefoons hanteert.
De bond heeft geëist dat de U klanten beter informeert en toestellen een
redelijke termijn van updates voorziet.
De Consumentenbond is tevens naar de rechter gestapt omdat gesprekken met
Samsung op niets uit zijn gelopen. De bond ging met de fabrikant om de
tafel nadat de consumentenorganisatie begin december een brief naar Samsung
stuurde met daarin de gestelde eisen. Bart Combée, directeur van de
Consumentenbond, somt de eisen op: "Consumenten worden bij de koop van een
Samsung Android-toestel onvoldoende geïnformeerd over hoe lang zij
software-updates zullen ontvangen. De Consumentenbond eist dat Samsung
hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten.
Ook geeft Samsung onvoldoende informatie over kritieke veiligheidslekken in
zijn Android-telefoons, zoals Stagefright."
Tenslotte eist de bond dat Samsung ook daadwerkelijk updates stuurt naar
Android-toestellen. Dit gebeurt nu onvoldoende volgens de organisatie. Bij
een onderzoek, halverwege vorig jaar, kwam naar voren dat 82 procent van de
Samsung-telefoons na twee jaar niet over de meest recente Android-versie
kon beschikken.
De bond sprak van 'oneerlijke handelspraktijken' door het Zuid-Koreaanse
concern,- De stap is opvallend omdat daar U w organisatie juist grote
veranderingen in zijn updatebeleid voor Android-telefoons aankondigde.
Onder andere beloofde U de toestellen maandelijks van beveiligingsupdates
te voorzien en publiceert Samsung Nederland gedetailleerde informatie per
toestel over beveiligingsupdates en de duur van softwareondersteuning.
Wie nog meer ?
Dit is de mail die ik gisteren verstuurd heb aan Samsung, Ik vind ze zo langzamerhand behoorlijk hautain.
Referentie : R21 488 788 1 d.d. 22-10-2017
Lezer Dezes,
Al jaren genieten wij van Uw fabricaat welke U marketing-wise zeer slim op
de markt brengt.
Elk nieuw model ziet er nog mooier uit dan de ander en U gaat de
concurrentie slim aan met de overige fabrikanten In deze vechtmarkt.
Wij ondervinden nu echter een probleem met de Samsung S3’s ( I 9300 )
aangekocht op 27-12-2013 ( Aankoopbedrag totaal : € 611,08 )
Een aantal is er in ons bezit en werken er gedurende enkele jaren met niet
al teveel plezier mee.
Nu hebben wij wederom voor de zoveelste keer een klacht over deze S3 (
Pearl White ) en de maat is nu echt vol voor ons.
In dit geval betreft het een toestel met de volgende gegevens :
IMeinummer : 3580 1805 5082 2 267
Serienummer : RF1D76N32BE
Wij hebben het specifieke probleem exemplaar ingeleverd bij :
een servicecentrum ( 150 km heen en terug - Tijdverlies )
Klacht onzerzijds :
Toestel ontlaadt onder 17% en laadt vervolgen niet meer bij en de rest
van de lading is in een oogwenk “ verdampt ”
Ook als het toestel uitgeschakeld is laadt deze niet bij ( klacht is reeds
diverse malen gedeponeerd )
Ook zogenaamde Samsung Updates werken niet ! ( zie Voetnoot )
Eerste Opinie Service Centrum
Dit ligt aan USB poort, Accu , of Mainboard
Uiteindelijk komt de Aap na lang navragen mouw : Het Mainboard van dit toestel
moet vervangen worden, en kan niet meer geleverd worden. ( ? )
Reparatie is ons wel wat waard, wij gooien niets weg.
Maar U kunt dit onderdeel niet leveren . Tja , dan gelden er andere wetten.
Daar geldt, zoals U zich bewust bent in termijn ,een Europese Wetgeving
voor.
Mainboard is binnen deze relatief korte levens- en leveringstermijn niet
meer leverbaar door Samsung Nederland B.V.
Dit kan dus absoluut niet , zijn wij van mening als Organisatie, Management
en Media.
Bij deze spreek ik U daarom persoonlijk aan op grond van de wettelijke
rechten zoals vorm gegeven in boek 7 voor de consument of in het algemeen
wegens wanprestatie , boek 6 voor andere eigenaren. Ook relevant zijn de av
en verleende leveranciersgarantie.
Dit betreft periode nalevering onderdelen en staat los van afschrijving of
levensverwachting toestel.
Op grond van bovenstaande en alle ellende die wij tot nu toe hebben gehad
met deze toestellen willen wij U vragen om een goed voorstel Uwerzijds om
te komen tot een schikking voor een slechts 1 nieuw te leveren vervangend
toestel om ons ongenoegen weg te nemen.
Wij wachten Uw reactie af ,
Met vriendelijke groet :
Voetnoot :
Historie
Samsung brengt een nieuwe versie van de Galaxy S3 naar de Nederlandse
markt.
De Galaxy S3 Neo : Het is in principe dezelfde telefoon, maar met meer
geheugen en een beter besturingssysteem.
De Galaxy S3 Neo ziet er exact hetzelfde uit als de inmiddels 2 jaar oude
S3 i9300.
Het grote verschil zit in de hardware van het toestel en in het
besturingssysteem.
De Consumentenbond is naar de rechter gestapt om het in zijn ogen
'gebrekkige' updatebeleid dat Samsung U bij de Android-telefoons hanteert.
De bond heeft geëist dat de U klanten beter informeert en toestellen een
redelijke termijn van updates voorziet.
De Consumentenbond is tevens naar de rechter gestapt omdat gesprekken met
Samsung op niets uit zijn gelopen. De bond ging met de fabrikant om de
tafel nadat de consumentenorganisatie begin december een brief naar Samsung
stuurde met daarin de gestelde eisen. Bart Combée, directeur van de
Consumentenbond, somt de eisen op: "Consumenten worden bij de koop van een
Samsung Android-toestel onvoldoende geïnformeerd over hoe lang zij
software-updates zullen ontvangen. De Consumentenbond eist dat Samsung
hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten.
Ook geeft Samsung onvoldoende informatie over kritieke veiligheidslekken in
zijn Android-telefoons, zoals Stagefright."
Tenslotte eist de bond dat Samsung ook daadwerkelijk updates stuurt naar
Android-toestellen. Dit gebeurt nu onvoldoende volgens de organisatie. Bij
een onderzoek, halverwege vorig jaar, kwam naar voren dat 82 procent van de
Samsung-telefoons na twee jaar niet over de meest recente Android-versie
kon beschikken.
De bond sprak van 'oneerlijke handelspraktijken' door het Zuid-Koreaanse
concern,- De stap is opvallend omdat daar U w organisatie juist grote
veranderingen in zijn updatebeleid voor Android-telefoons aankondigde.
Onder andere beloofde U de toestellen maandelijks van beveiligingsupdates
te voorzien en publiceert Samsung Nederland gedetailleerde informatie per
toestel over beveiligingsupdates en de duur van softwareondersteuning.