Pagina 1 van 2

Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:04
door Zyfarra
Wie kan mij helpen??
Sinds augustus heb ik een conflict met een incasso (ze noemen zichzelf onderzoekbureau)
Ik kreeg een brief dat ik moest bellen, om een afspraak te maken om open stand bedrag te betalen of om afspraak te maken om auto in te leveren.
Maandag om 8 u gebeld en ik vroeg wat er aan de hand was. Ze zeiden dat ik 5 maanden(mei t/m augustus 2017) achterstond. Ik vroeg of zij een overzicht voor me kon emailen, om na te gaan of het wel zo was.
Kreeg e-mail binnen en ik belde terug dat ik mijn betaling overzicht van mei t/m augustus 2017 voor ze mailt. Heb haar weer gebelt om te vragen of ze dat binnen had en ze zei dat ze gaat overleggen met opdrachtgever, ze zou me daarna terug bellen.
Woensdag middag werd ik gebeld dat ik toch nog 4 maanden achter stond en dat ik voor 5 uur middags moest betalen of afspraak maken om auto in te leveren. Ik zei nee, ik sta op t punt te gaan werken, heb gister de hele dag op jullie telefoontje gewacht en nu bijna half 1 bel je me op met deze mededeling. Ze zei, ok ik geef u tot morgen middag 5 uur de tijd.
Aan het werk heb ik mijn collega's laten kijken of ik misschien gek was dat ik betalingsbewijs hebt en toch volgens hun 4 maanden achter sta.
Mijn collega belde op en zij kreeg te horen dat het een achterstand was die vanaf het begin van contract was opgelopen tot 4maanden. Als ik kon bewijzen dat ik 44 betalingen heb, dan is er niets aan de hand.

Met deze info heb ik de bank gebeld voor de betaalbewijzen (eerste 29 betalingen waren betaald uit een andere bankrekening die al was stopgezet).Toen ik de bank belde om mijn betalingsbewijzen op te vragen konden zij mij al vertellen dat het om 29 betalingen ging en met wat ik had was 15, dus had ik 44 betalingen.
Met deze mededeling heb ik gebeld en doorgegeven dat betalingsbewijzen op de post worden gezet en als ik die binnen kreeg dan zou ik dat gelijk voor ze posten. Ook gezegt dat het om 29 betalingen gaat en met betalingsbewijs wat ze al van mij hadden, dat het op 44 betalingen komt. Maar natuurlijk wilde ik ook echt zien of het om 29 betalingen gaat, dus even op betaalbewijzen wachten en zelfs zien.
Na telefonisch contact dit ook per email uitgelegd.

Zaterdag kwamen de betaalbewijzen binnen en het klopte wat de medewerker van de bank zei dat het 29 betalingen waren. Voor de zekerheid toch nog naar de ING geweest om te vragen of dit echt betalingsbewijzen zijn en dat er niet iets tussen zit van een storno of zo. Nee alleen betalingen komen op een betalingsbewijs zei de baliemedewerker.
Maandag op de post gezet voor incasso, hiervan ook een e-mail gestuurd. Nooit een e-mail terug van dit alles. 2 weken later belt een meneer mij op dat ik nog steeds een maand achter sta en dat ik kosten ook moet voldoen. Ik zei nee, ik heb geen achterstand en ben ook niet van plan om de kosten te betalen, wat ik nu van jullie wil is mij bewijzen waar ik de achterstand heb, precies zo als mijn betalingsbewijzen wat jullie van mij hebben ontvangen.

Intussen was ik al naar een juristenloket geweest om dit voor te leggen en ze zeiden dat als ten tijde van dossieroverdracht geen achterstand was er geen kosten betaald moet worden en dat zij moeten denken dat zij schade aan mij moeten betalen. Dit ook meneer aan de telefoon gezegt.

Twee weken geleden krijg ik van deze meneer geen betalingsoverzicht, maar zo een ingewikkelde debet/ credit, kon een paar betalingen van mij wegvinken, maar werd er niet wijs van.
Ze schreven op, ten tijde van dossieroverdracht moest er 42 betalingen zijn, maar er waren maar 40 plus kosten komt het op dit.

Ik dacht toen, waarom zit ik hier als een gek af te vinken, terwijl ik zwart op wit mijn betalingen heb?
Ik stuurde een e-mail terug, heb alle bedragen van begin contract tot en met dossieroverdracht geteld min het bedrag wat ik volgens hun moest hebben,dan kom ik op een hoger bedrag uit(dus ik heb meer betaald)

Gister een e-mail gehad, nu bijna 3weken verder, we gaan niet eindeloos in discussie of tijdens dossieroverdracht wel of geen achterstand was, uit coulance worden de kosten niet in rekening gebracht.
Indien de betaling ( € 151,02)niet binnen de gestelde termijn(48 uur) komt dit aanbod te vervallen, blijft de gehele vordering opeisbaar en zullen wij genoodzaakt zijn om direct en zonder verdere kennisgeving vervolg maatregel te nemen.
Indien wij bovengenoemde betaling hebben ontvangen zullen wij dossier direct sluiten.

Ik denk om rechtsstreeks naar de finance bank te betalen, dus niet naar incasso, maar aan de ene kant, waarvoor heb ik dan mijn betalingsbewijzen.
Ik heb nog geen opheldering gehad waar de betalingsachterstand is ontstaan. Maar ik word zo moe en moedeloos ervan.

Wie kan mij hiermee helpen. Ik denk om te betalen, dan ben ik er vanaf, maar waarvoor heb ik nu mijn betaalbewijzen.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:18
door Moneyman
Als je zeker weet dat je alles (tijdig!) hebt betaald, stuur dan gewoon een email dat je niet meer lastig gevallen wilt worden en dat ze je anders maar moeten dagvaarden. Zomaar gaan betalen moet je nooit doen... zeker niet als je een en ander ook nog door een jurist hebt laten checken.

Voor alle zekerheid: je hebt blijkbaar in ieder geval genoeg betalingen gedaan, maar zijn ze ook allemaal tijdig gedaan? Of is er sprake geweest van een (inmiddels ingelopen) achterstand?

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:35
door Zyfarra
Nee ten tijde van dossieroverdracht had ik 42 betalingen en € 75,15 teveel betaalt. In juli 2016 had ik een bedrag van € 343,60 overgemaakt. Maand termijn is € 134,26.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:38
door NeoDutchio
Daarom ben ik zo blij met automatische incasso's. Heeft u al gecontroleerd of de betalingen naar het juiste rekeningnummer zijn gegaan voorzien van een juiste omschrijving? 1 typfoutje is al genoeg om een betaling onvindbaar te maken bij de ontvanger.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:40
door Verwijderd
Het hele verhaal klinkt ook nogal dubieus. Alsof een incassobureau met jou een afspraak gaat maken wanneer jij je auto in komt leveren. Ik zou die gasten niet eens meer terugbellen en inderdaad zoals Moneyman zegt, vragen of ze je niet meer lastig vallen en dat ze je maar moeten dagvaarden. Een professioneel incassobureau werkt sowieso alleen maar met brieven.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:43
door arvandongen
Om welk incasso-/onderzoeksbureau gaat het?
Veel incassobureaus hebben hun administratie niet op orde, maar sturen wel agressieve aanmaningen.

Het is bewonderenswaardig wat je al gedaan hebt om je onschuld te bewijzen.

Ik zou weigeren te betalen tot op het moment dat de (vermeende) achterstallige betaling ondubbelzinnig en schriftelijk aan je bekend gemaakt is. De opgegeven reden en omvang van de vordering is al enige malen aangepast. Het is een zooitje bij dat bureau.

Als je zeker weet dat je alles (op tijd) betaald hebt, laat het dan maar tot een rechtzaak aankomen Dan moeten ze het bewijs aanleveren bij de rechter. Echter, ik krijg het gevoel dat dit "onderzoeksbureau" het niet zo ver laat komen en dat ze gewoon hopen dat je betaalt zonder ècht te weten waarom.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:53
door chrisd1
Blijkens OP heeft incassoburo geschreven:
Indien wij bovengenoemde betaling hebben ontvangen zullen wij dossier direct sluiten.
??; zou debiteur geen kwitantie behoren te ontvangen?

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 10:53
door arvandongen
Zyfarra schreef:Nee ten tijde van dossieroverdracht had ik 42 betalingen en € 75,15 teveel betaalt. In juli 2016 had ik een bedrag van € 343,60 overgemaakt. Maand termijn is € 134,26.
Blijkbaar is er méér aan de hand. Welke dossieroverdracht wordt bedoeld?

Waarom maak je € 343,60 over, als de maandtermijn 134,26 is? (2 maandtermijnen plus € 75,08)
Zelfs de € 75,08 komt niet overeen met de genoemde € 75,15

Blijkbaar heb je het de ontvanger moeilijk gemaakt om te begrijpen welke betalingen voor welke facturen bedoeld waren.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 11:10
door Zyfarra
Ik werkte toen voor de uitzendbureau en eerlijk ik weet niet waarom ik dit bedrag had overgemaakt, misschien omdat ik niet zeker was van een werk, maar daarna waren al mijn termijn bedragen normaal

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 11:12
door Zyfarra
Dossieroverdracht van de leasemaatschappij naar incasso. Zo noemen zij het.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 11:18
door arvandongen
Heb je geen brieven gehad van de leasemaatschappij over (vermeende) te late betalingen?

Waarom vraagt het incassobureau één maandtermijn -zonder kosten- à € 151,02 als de maandtermijn volgens jou € 134,26 is?

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 11:24
door Zyfarra
Nee, gelijk deze brief van incasso. Als ik niet had gevraagd om bewijs om welke betaal achterstand het ging, zou ik het niet weten.
Zij zeiden alleen betalen of afspraak maken om auto af te geven, doe ik dat niet zouden zij auto als gestolen opgeven bij de politie.
Daarom rij ik nu met de betalingsbewijzen

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 11:35
door Moneyman
JohnTheBassist schreef:Een professioneel incassobureau werkt sowieso alleen maar met brieven.
Onjuist. Die tijd ligt al jaren achter ons.
chrisd1 schreef:Blijkens OP heeft incassoburo geschreven:
Indien wij bovengenoemde betaling hebben ontvangen zullen wij dossier direct sluiten.
??; zou debiteur geen kwitantie behoren te ontvangen?
Nee. Je hebt immers al een betaalbewijs: je bankafschrift.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 11:46
door Verwijderd
Moneyman schreef:
JohnTheBassist schreef:Een professioneel incassobureau werkt sowieso alleen maar met brieven.
Onjuist. Die tijd ligt al jaren achter ons.
Uiteraard. Maar ik bedoel: een incassobureau gaat toch niet telefonisch aan iemand vragen om zijn of haar auto bij hen in te leveren of deze anders als gestolen op te geven bij politie? Daarom vind ik dit 'incassobureau' zo dubieus.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 12:04
door arvandongen
@Zyfarra:
Kijk in je contract wat het afgesproken maandtermijn is en of daar jaarlijkse verhogingen of kosten afgesproken zijn.

Op een paar Euro's na nauwkeurig, kan er best het volgende aan de hand zijn:
- De leasemaatschappij verwacht maandelijks: € 151,02 (na jaarlijkse verhogingen?)
- Jij betaalt maandelijks € 134,26
- in 2016 heb je de 5 maanden lang ca € 15 te weinig betaald, en daarom heb je eenmalig ca € 75 extra betaald (samen met 2 maanden lease)
- In 2017 (september) loopt de betalingsachterstand op naar 9x(151,02-134,26) = € 150,84 dus bijna precies één maandtermijn.

Dit kan ook verklaren waarom er meerdere maanden "niet betaald" gemeld zijn. Ze waren misschien niet volledig betaald.

Ik zou toch maar goed naar het lease-contract (laten) kijken en ook naar de debet/credit-lijst van het incassobureau (laten) kijken.
Het volledig uitpuzzelen van dit probleem voorkomt problemen met de leasemaatschappij in de toekomst.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 12:07
door chrisd1
Moneyman schreef:
chrisd1 schreef:Blijkens OP heeft incassoburo geschreven:
Indien wij bovengenoemde betaling hebben ontvangen zullen wij dossier direct sluiten.
??; zou debiteur geen kwitantie behoren te ontvangen?
Nee. Je hebt immers al een betaalbewijs: je bankafschrift.
Idd; waarom schrijven ze dan zoiets?? iets, wat ze zelf sluiten, kunnen ze, lijkt mij, ook weer zelf openen??

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 12:09
door yan
Gewoon vragen voor een overzicht van de openstaande rekening met bijbehorende openstaande bedragen.
Doen ze dat niet, betaal je ook niks.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 12:32
door Zyfarra
@Arvandongen÷Zit nu mijn contract te lezen. Is een 60 maanden contract met vaste termijn bedrag van € 134,26.
Als het zo is hoe je zo uitgebreid uitleg, dan hadden ze dat ook even kunnen uitleggen. Ik vind niet erg om te betalen, maar geef mij duidelijkheid.
Maar kom niet eerst met 5, dan 4 maanden, dan weer 44 betalingen, dan 42 betalingen.
Mijn betalingsbewijzen zijn netjes onder elkaar, je kan zo de betalingen tellen.

In maart had ik per ongeluk geld van ANWB overgemaakt naar hun, had hun gelijk gebeld, om aantekening ervan te maken. Die man zei nog geef niet mevrouw, maak het verschil over dan is maand termijn betaald.

Maar ik ben blij dat ik er hier over kan praten, want e-mails en telefoontjes zijn echt beangstigend.
Weet u dat ik ook nog mijn verontschuldiging had aangeboden dat ik het niet goed had begrepen? Nu kan ik mezelf wel slaan, want ik had e-mail wel goed begrepen. Dat ik door mijn angst zo neerbuigend doe, terwijl ik ook rechten heb.

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 12:46
door vroem
aangezien zoals het lijkt er geen issue (meer) is , lijkt het mij het handigste:
per aangetekende brief bezwaar maken tegen de gang van zaken, dat ondanks dat aangetoond is dat er geen achterstand is men u blijft lastig vallen.
Ook mededelen dat wanneer zij menen dat zij toch een zaak hebben, zij deze maar gelijk dienen aan te brengen bij de rechtbank. Volgens mij zijn zij verplicht dit te doen, of de zaak te laten vallen wanneer zij ervoor kiezen het niet te doen. maar daar kunnen anderen hier u beter over informeren, niet mijn vakgebied. Maar schrijf ook dat wanneer dat gebeurt er rekening mee gehouden dient te worden dat u een tegenclaim gaat indienen voor alle door u gemaakte kosten in deze discussie, zo ook inkomstenderving en alle andere kosten die zijn ontstaan en nog gaan ontstaan door hun handelswijze.

Ik zou ook even een kopie ervan doorsturen naar de leasemaatschappij. Ik heb ook een keer te maken gehad met onheuse opstelkling van een incassobureau, met iets wat al opgelost was, en al geregeld met bedrijf waar rekening vandaan kwam, en hun handelswijze richting mij heeft hen nogal problemen opgeleverd met het bedrijf wat hun opdrachtgever was...

Re: Conflict over incasso: ik word er moedeloos van

Geplaatst: 31 okt 2017 13:14
door Zyfarra
Dank je Vroem, dat was ik ook van plan. Om de lease maatschappij aan te schrijven
Ben blij met je advies.
Trouwens van iedereen.