| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Is Nationale Nederlanden mijn persoonsgegevens kwijtgeraakt?
Is Nationale Nederlanden mijn persoonsgegevens kwijtgeraakt?
Vorig jaar heb ik een Internet spaarrekening geopend bij Nationale Nederland. Hiervoor moest ik een kopie bankafschrift van mijn betaalrekening en een kopie van mijn paspoort opsturen.
Vorige maand ontving ik bericht van NN om deze documenten nogmaals op te sturen omdat de controle niet goed was uitgevoerd. Indien ik dit niet zo doen, dan werd de spaarrekening geblokkeerd. Dat er een goede controle uitgevoerd moet worden begrijp ik, maar wat is er met mijn persoonsgegevens die ik al gestuurd heb gebeurd?
De combinatie van paspoortgegevens (inclusief BSN-nummer) en bankrekeningnummer is iets wat je niet zomaar geeft en daarom is het voor mij belangrijk te weten wat er met deze documenten bij NN is gebeurd. Ik heb hier herhaalde malen om gevraagd bij NN, zowel telefonisch al schriftelijk maar er komt geen antwoord.
Het dreigen met blokkeren van de rekening is ook niet erg sympathiek of klantvriendelijk te noemen, zeker aangezien de fout geheel bij NN ligt.
Hebben meer mensen soortgelijke ervaring dat er slordig met gevoelige documenten wordt omgegaan? Ik voel me zeker niet prettig bij het idee dat mijn gegevens ergens kunnen rondslingeren!
Vorige maand ontving ik bericht van NN om deze documenten nogmaals op te sturen omdat de controle niet goed was uitgevoerd. Indien ik dit niet zo doen, dan werd de spaarrekening geblokkeerd. Dat er een goede controle uitgevoerd moet worden begrijp ik, maar wat is er met mijn persoonsgegevens die ik al gestuurd heb gebeurd?
De combinatie van paspoortgegevens (inclusief BSN-nummer) en bankrekeningnummer is iets wat je niet zomaar geeft en daarom is het voor mij belangrijk te weten wat er met deze documenten bij NN is gebeurd. Ik heb hier herhaalde malen om gevraagd bij NN, zowel telefonisch al schriftelijk maar er komt geen antwoord.
Het dreigen met blokkeren van de rekening is ook niet erg sympathiek of klantvriendelijk te noemen, zeker aangezien de fout geheel bij NN ligt.
Hebben meer mensen soortgelijke ervaring dat er slordig met gevoelige documenten wordt omgegaan? Ik voel me zeker niet prettig bij het idee dat mijn gegevens ergens kunnen rondslingeren!
Re: Is Nationale Nederlanden mijn persoonsgegevens kwijtgeraakt?
Een bank welke niet reageert op mails zou ik zsm verlaten.
Genoeg andere banken in NL welke je spaargeld tegen 0,001 procent rente willen beheren.
Genoeg andere banken in NL welke je spaargeld tegen 0,001 procent rente willen beheren.
Uw opmerking draagt niet echt bij. De rente bij Nat-Nederlanden is altijd nog 0,35% en verder zijn er meer banken waar zelfs helemaal geen mailcontact is te maken.Brahms schreef:Een bank welke niet reageert op mails zou ik zsm verlaten.
Vermoedelijk is het probleem nu juist dat ze (te) zorgvuldig omgaan met de persoonsgegevens. In het algemeen wordt zulke post in de postkamer ingescand om verder geautomatiseerd te verwerken. Als ze (te) netjes met de gegevens omgaan, laten ze die post vervolgens niet liggen, maar wordt deze vernietigd of gearchiveerd. Als er bij het scannen iets mis gaat, dan kan het dus zijn dat je gegevens niet in het systeem komen, terwijl de post ook vernietigd is.
Een tweede mogelijkheid is dat je gegevens in het dossier van iemand anders beland is. Bijvoorbeeld onder net een ander BSN of rekeningnummer. Dan is dat ook moeilijk te achterhalen. Maar dat betekent niet dat die gegevens ineens op straat liggen.
Een tweede mogelijkheid is dat je gegevens in het dossier van iemand anders beland is. Bijvoorbeeld onder net een ander BSN of rekeningnummer. Dan is dat ook moeilijk te achterhalen. Maar dat betekent niet dat die gegevens ineens op straat liggen.
Wat ook mogelijk is is dat ze geen oude gegevens mogen gebruiken voor de hercontrole en vragen het daarom opnieuw aan.
Samen met de redenen van kweenie in ieder geval genoeg te bedenken waarom je het opnieuw moet opsturen.
Zou er persoonlijk niet te veel over wakker liggen en het gewoon opnieuw sturen
Samen met de redenen van kweenie in ieder geval genoeg te bedenken waarom je het opnieuw moet opsturen.
-
moederslink
Een tip is misschien : stuur het copie ID of paspoort opnieuw op , maar maak het BSN onzichtbaar en zet dwars over dit copie de woorden :
copie t.b.v NN .
Zo doe ik het altijd wanneer ze een copie legitimatiebewijs vragen en ik heb daar ook nooit gedoe mee gekregen.
( al denk ik dat in uw geval met NN er geen misbruik van wordt gemaakt hoor).
copie t.b.v NN .
Zo doe ik het altijd wanneer ze een copie legitimatiebewijs vragen en ik heb daar ook nooit gedoe mee gekregen.
( al denk ik dat in uw geval met NN er geen misbruik van wordt gemaakt hoor).
Ik denk dat NN die gegevens mede voor de fiscus nodig heeft en dan is het BSN juist nodig.
-
renewouters
Precies. Zelfs bij mij op het werk (intern) gaat het zo. Als bepaalde zaken niet, of niet goed, zijn geregeld binnen bepaalde tijd, dan wordt de boel gedelete en moet je het opnieuw doen. Alles om te voorkomen dat verouderde informatie een eigen leven gaat leiden.HADES2001 schreef:Wat ook mogelijk is is dat ze geen oude gegevens mogen gebruiken voor de hercontrole en vragen het daarom opnieuw aan.
Update: Nadat ik dit bericht op het forum had geplaatst en NN hierover ingelicht, ben ik gebeld door NN.
Er is erkend dat één en ander niet goed is gegaan en dat er niet adequaat is gereageerd op mijn diverse verzoeken om uitleg.
De originele stukken zijn inmiddels (digitaal) gevonden en aan het dossier toegevoegd.
Het ging mij niet om de spaarrente, maar over de veiligheid van persoonsgegevens. Met de combinatie van persoonsgegevens (inclusief geboortedatum en BSN nummer) en bankrekeningnummers (spaarrekening en betaalrekening) kan door kwaadwillenden misbruik worden gemaakt.
Ik vind het belangrijk dat zorgvuldig met deze gegevens wordt omgegaan.
Jammer dat NN zo laat pas reageert, maar men heeft begrip getoond voor mijn standpunt en zich verontschuldigd.
Wat mij betreft is de zaak hiermee afgedaan.
Er is erkend dat één en ander niet goed is gegaan en dat er niet adequaat is gereageerd op mijn diverse verzoeken om uitleg.
De originele stukken zijn inmiddels (digitaal) gevonden en aan het dossier toegevoegd.
Het ging mij niet om de spaarrente, maar over de veiligheid van persoonsgegevens. Met de combinatie van persoonsgegevens (inclusief geboortedatum en BSN nummer) en bankrekeningnummers (spaarrekening en betaalrekening) kan door kwaadwillenden misbruik worden gemaakt.
Ik vind het belangrijk dat zorgvuldig met deze gegevens wordt omgegaan.
Jammer dat NN zo laat pas reageert, maar men heeft begrip getoond voor mijn standpunt en zich verontschuldigd.
Wat mij betreft is de zaak hiermee afgedaan.
Beter laat dan nooit, toch netjes opgelost.