Pagina 1 van 1

EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 02 nov 2017 10:24
door Arie Lagerwerf
Mijn koude douche is voor EsayJet, een bizar verhaal.
Het gaat om schade aan een koffer na een vlucht met EasyJet, verder te noemen EJ.
Op vrijdag 1 september 2017 ben ik met EJ gevlogen van Amsterdam naar Malaga Spanje.
Bij aankomst op Malaga en na ontvangst van mijn koffer bleek deze niet meer te zijn zoals hij wel het vliegtuig is ingegaan, althans zoals ik heb hem heb afgeven bij de incheckbalie van EJ.
Heb mij dan ook direct op de luchthaven van Malaga gemeld bij de balie van EJ. Ben daar geholpen door een vriendelijke man. Hij constateerde dat inderdaad mijn koffer wat mankeerde, heeft daarvan een rapport gemaakt en daarvan mij een uitdraai overhandigd. En hij vertelde mij direct daarbij, dat als ik op Schiphol terug kwam ik mij direct bij de balie van EJ moest melden, want daar zou ik uit een boek een nieuwe koffer mogen uitzoeken. Nou dat klinkt super, ik heb de man bedankt en heb mijn vakantie hervat en ben naar mijn logeer adres gegaan.
Op 8 september 2017 vloog ik terug naar Amsterdam, niet met EJ maar met Transavia. Daar aangekomen, zoals mij was opgedragen, direct naar de EJ balie op Schiphol. Daar aangekomen, niemand, ja het was zeg maar middernacht, maar het was mij opgedragen. Er was nog een andere balie over en heb de vraag gesteld waar de mensen van EJ waren, antwoord was “o die komen pas om een uur of 4, want dan is hun eerste vlucht”. Dus geen boek en dus geen keuze voor een nieuwe koffer.
Op 10 september 2017 heb ik de EJ website opgezocht en ben gaan telefoneren, nu wordt dan direct geleid naar een Engelse dame. Doe mijn verhaal, en zij verteld mij dat ik een claim rapport moet invullen online. Ok, dat gedaan en verstuurd met alle bescheiden, die je moest uploaden.
Na wat dagen krijg ik een antwoord, dat mijn claim niet in behandeling wordt genomen omdat het binnen 7 dagen moet. U begrijpt dat ik stom verbaast was over dit antwoord. Daarop weer een aanvulling geschreven op de claim (online) dat ik het daar totaal niet mee eens ben, en daarbij ook aangegeven waarom niet.
Weer wat dagen later een antwoord dat men niet in gaat op de claim omdat het niet binnen 7 dagen is ingediend. Dus 7 binnen 7 dagen na de vlucht waarop de schade is ontstaan.
Dit is toch wel een zeer vreemde gang van zaken.
Toen via via geprobeerd om in Nederland een klacht in te dienen over en bij EJ, want daar is ook een mogelijkheid voor. Het antwoord was, dat ik de claim online moest indienen en ze mij niet verder konden helpen. U begrijpt dat ik dat niet nogmaals ging doen, want ik wist het resultaat al.
Dit hele verhaal heeft alles bij elkaar 4 weken in beslag genomen, waarom vertel ik dit omdat ik op 16 oktober via Schiphol naar Israël zou vliegen, en bedacht dan loop ik nogmaals langs de EJ balie. Dat heb ik dan ook gedaan en mijn verhaal gedaan, de juffrouw verbaasde zich hier over, heeft nog iemand gebeld maar konden mij niet verder helpen.
Dus nu maar een koude douche voor EJ, want ik heb hem al 2 keer gehad.
Met vriendelijke groet,

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 02 nov 2017 12:51
door stofzuigertje
Als je op tijd was is het nog maar de vraag of je iets vergoed zou krijgen.

Naast Schiphol bij inladen en het vliegtuig, kan weinig fout gaan en uitladen in Malaga heb je dus 2 vliegvelden die verantwoordelijk zijn voor in en uitladen en dat 2x dus 4 x door handen en over banden.
En in Spanje had je ook online kunnen invullen, dus binnen redelijke termijn en niet op retour wachten week later.

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 02 nov 2017 13:39
door newmikey
Arie Lagerwerf schreef: Het gaat om schade aan een koffer na een vlucht met EasyJet, verder te noemen EJ.
(Te) lang verhaal maar de essentie is dat kofferschade thuishoort bij uw reis- en bagageverzekering. Airlines dekken zich met hun voorwaarden in tenzij u kunt aantonen dat er sprake is van grove nalatigheid of opzet.

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 02 nov 2017 17:28
door Arie Lagerwerf
Alles goed en wel, maar dat had men dan op malaga bij het aanmaken van het rapport wel moeten mededelen en niet vetertellen dat ik bij terug komst op Shiphol uit een fotoboek een nieuwe koffer mag uitzoeken die dan thuis bezorcht zou worden. Dat is dus misleiding dan naar mijn inzicht. Maar dan nog wat anders er wordt totaal niet op het verhaal ingegaan, dat is nog het kwalijkste.

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 03 nov 2017 03:03
door Nijogeth
Inderdaad, men had dat nooit mogen zeggen.

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 03 nov 2017 06:48
door kokka
als het een dure koffer is, en de schade is groot genoeg, dan kan je je rechtsbijstandsverzekering erop zetten.

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 03 nov 2017 07:03
door Vladdermuis
Ik vind dit heel vervelend voor U.

Soortgelijke situatie is mij ook overkomen, alleen met een andere luchtvaartmaatschappij.

De laatste jaren probeer ik zo min mogelijk tassen/koffers af te geven en als het móet dan plak ik alle handvatten af met tape en plastic zodat ze er niet mee kunnen slingeren en smijten.

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 03 nov 2017 07:13
door kokka
het zal ook wel te maken hebben met de kwaliteit van de koffer. pas een "how do they do it" aflevering gezien van het merk Roncato. die koffer wordt serieus mishandeld in de testopstelling in de fabriek om te kijken of hij alle gooi en smijtwerk van de vliegvelden wel overleeft.
Ik heb zelf een Samsonite en een Roncato, ik heb in de afgelopen 20 jaar ruim 700 vluchten gemaakt ( ben de tel een beetje kwijt) en ik heb nog nooit schade gehad aan een koffer.

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 03 nov 2017 08:36
door newmikey
Arie Lagerwerf schreef:Alles goed en wel, maar dat had men dan op malaga bij het aanmaken van het rapport wel moeten mededelen en niet vetertellen dat ik bij terug komst op Shiphol uit een fotoboek een nieuwe koffer mag uitzoeken die dan thuis bezorcht zou worden. Dat is dus misleiding dan naar mijn inzicht. Maar dan nog wat anders er wordt totaal niet op het verhaal ingegaan, dat is nog het kwalijkste.
Ik ken die fotoboeken wel maar die worden gebruikt om op een makkelijke manier een koffer/tas-type te identificeren. Zou het kunnen dat u ze op Malaga verkeerd begrepen hebt en dat ze eigenlijk bedoelden dat u bij terugkomst een schaderapport op zou moeten maken met daarop het koffertype uit het fotoboek? Ze konden natuurlijk bij aankomst niet weten dat u met een andere maatschappij terug zou vliegen.

Die 7-dagen termijn klopt wel, die komt uit de IATA regels die voor alle maatschappijen gelden: "If the baggage is damaged, delayed, lost or destroyed, the passenger must write and complain to the air carrier as soon as possible. In the case of damage to checked baggage, the passenger must write and complain within seven days, and in the case of delay within 21 days, in both cases from the date on which the baggage was placed at the passenger's disposal."

Re: EasyJet lost kofferschade niet op

Geplaatst: 03 nov 2017 08:42
door Dieke83
@TS Kan de persoon die u heeft geholpen op Malaga niet helpen aangezien u toch de schade heeft opgemerkt en ik neem aan gelijk een klacht ingediend op Malaga hun hebben hier neem ik aan een notitie van dus de schade was dan wel op tijd gemeld?