| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tandarts berekent volledige behandeling na afzegging
Tandarts berekent volledige behandeling na afzegging
Hoi,
Vorige week vrijdag had een een afspraak voor een wortelkanaalbehandeling. Hier kon ik niet naartoe en heb de afspraak te laat afgezegd. Dit is uiteraard mijn eigen schuld en ik vond het ook heel logisch dat ik een boete moest betalen voor de tijd welke de tandarts voor mij gereserveerd had.
Nu kreeg ik vandaag echter een rekening binnen waarom niet alleen de tijd in rekening wordt gebracht, maar ook materiaalkosten incl kosten voor een verdoving.
Ik vraag mij af of dit wel mag, de verloren tijd kan hij misschien niet goed benutten en daar wil ik voor betalen. Maar ik vind het heel raar dat ik ook moet betalen voor materialen welke niet eens zijn gebruikt.
Alvast bedankt!
Vorige week vrijdag had een een afspraak voor een wortelkanaalbehandeling. Hier kon ik niet naartoe en heb de afspraak te laat afgezegd. Dit is uiteraard mijn eigen schuld en ik vond het ook heel logisch dat ik een boete moest betalen voor de tijd welke de tandarts voor mij gereserveerd had.
Nu kreeg ik vandaag echter een rekening binnen waarom niet alleen de tijd in rekening wordt gebracht, maar ook materiaalkosten incl kosten voor een verdoving.
Ik vraag mij af of dit wel mag, de verloren tijd kan hij misschien niet goed benutten en daar wil ik voor betalen. Maar ik vind het heel raar dat ik ook moet betalen voor materialen welke niet eens zijn gebruikt.
Alvast bedankt!
-
renewouters
Re: Tandarts berekent volledige behandeling na afzegging
Hoe ver vantevoren heb je de afspraak afgezegd?
Dat soort materialen, eenmaal geprepareerd/klaargelegd, worden vaak óf gebruikt, of ongebruikt weggegooid ivm hygiëne etc. Een neefje van me heeft, erg genoeg, een maand in het brandwondencentrum gelegen, en bij zijn ontslag kreeg hij al het verband en andere consumables van zijn kamer daar mee naar huis, want die waren onbruikbaar voor een volgende patiënt. In een speciale steriele zak kregen ze apart nog alle verbandmiddelen etc mee voor zijn verdere herstel. Hoe dat met alle tandartsmaterialen zit weet ik niet precies, maar er is hier een user actief die zelf tandarts is.Brinta schreef:Hoi,
Alvast bedankt!
TS stelt zelf al dat er te laat geannuleerd is. Dus deze vraag doet niet ter zake.renewouters schreef:Hoe ver van tevoren heb je de afspraak afgezegd?
Tandarts mag de niet nagekomen afspraak in rekening brengen, met code C90, naar rato van de geplande behandeling. Dus wanneer er voor 300,- werk ingepland was, mag dat berekend worden. Hoeveel tijd er ingepland was doet niet ter zake. Veel tandartsen rekenen een bedrag per 5 of 10 minuten besproken tijd maar dat is geen verplichting. En er mogen geen behandelcodes in rekening gebracht worden, want dat mag alleen wanneer de behandeling daadwerkelijk is uitgevoerd. En eea mag alleen berekend worden mits er geen andere patiënt behandeld is in de vrijgekomen tijd.
Er wordt bij niet nakomen afspraak geen gereedliggend materiaal weggegooid. In de regel wordt zaken als anesthesie dusdanig verwerkt dat ook wanneer het klaargelegd zou zijn het mits echt ongebruikt gewoon gebruikt kan worden bij een volgende patiënt . Maar daar gaat het ook allemaal niet om: het is namelijk geen boete, maar een schadevergoeding. De besproken tijd is uitgemond in een lege behandelstoel en daarmee omzetschade. in tegenstelling tot bij andere branches is dit soort verloren tijd namelijk in de zorgsector niet verwerkt (mag niet van de NZA) in de algemene tarieven. Een tandarts die het boete noemt snapt het mi zelf niet...
-
atlas1302
Dat is ook heel raar want de 1e behandeling bestaat alleen uit boren en met vijltjes de opening opschonen. Daarna, meestal een week om de onsteking definitief uit te bannen en de gaatjes weer dicht te maken.Maar ik vind het heel raar dat ik ook moet betalen voor materialen welke niet eens zijn gebruikt.
Dus die afspraak van u bestaat alleen uit boren en vijlen, en dan nog de vraag?? hoeveel kanalen maar dat wijst de foto uit.
Dus welke materialen zijn er nu gebruikt? de foto moet je ook betalen natuurlijk en de afspraak verloren uur.
-
sylvesterb
Dat heb ik enkel zo gehad toen er sprake was van een ontsteking en enorme pijn. Bij de andere wortelkanaal behandelingen werd hij direct uitgevoerd.atlas1302 schreef:Dat is ook heel raar want de 1e behandeling bestaat alleen uit boren en met vijltjes de opening opschonen. Daarna, meestal een week om de onsteking definitief uit te bannen en de gaatjes weer dicht te maken.Maar ik vind het heel raar dat ik ook moet betalen voor materialen welke niet eens zijn gebruikt.
-
renewouters
Toch wel. Het maakt nogal uit of je 23 uur van te voren afzegt (als bijvoorbeeld 24 uur wordt gehanteerd of 5 minuten). Als je 23 uur van te voren een tijdslot vrij krijgt kan je daar nog andere werkzaamheden inplannen zodat je niet de volledige kosten hoeft door te berekenen. 5 minuten van te voren wordt dat een stuk lastiger. Maar zoals het nu gaat is natuurlijk wel een leuk verdienmodel voor jullie branche.vroem schreef:TS stelt zelf al dat er te laat geannuleerd is. Dus deze vraag doet niet ter zake.renewouters schreef:Hoe ver van tevoren heb je de afspraak afgezegd?
Een schadevergoeding is bedoelt om de schade te vergoeden, niet dat de tandarts twee keer kan verdienen op het materiaal en de tijd. De gemiste winst en de gemaakte kosten komen voor vergoeding in aanmerking. Deze tandarts verrijkt zich vrijwel zeker.vroem schreef:Er wordt bij niet nakomen afspraak geen gereedliggend materiaal weggegooid. In de regel wordt zaken als anesthesie dusdanig verwerkt dat ook wanneer het klaargelegd zou zijn het mits echt ongebruikt gewoon gebruikt kan worden bij een volgende patiënt.
nou dat ligt toch wel iets genuanceerder. het gaat om andere declarabele werkzaamheden. om administratie te doen heb geen betaalde assistentes en zo nodig. en niet nagekomen afspraken een verdienmodel? get real... in de regel zorgen niet nagekomen/te laat geannuleerde afspraken alleen maar voor ergernis, zijn andere patiënten de dupe van etc. Kosten alleen maar geld/omzet , rekeningen worden niet betaald omdat veel mensen van mening zijn dat hun overmachtsituatie niet voor hun rekening is maar wel mooi door een ander betaald kan worden, er volgen vaak erg vervelende discussies over de telefoon met assistentes en ga zo maar door. Wel is het inderdaad zo dat hoe eerder er afgezegd wordt hoe makkelijker het is een plek opgevuld te krijgen, waardoor er ook vaak geen rekening hoeft te volgen. Hangt er ook vanaf hoe groot het agenda-gat is wat er ontstaat. Er is geen tandarts die zijn assistentes niet aan het werk zet om zon plek opgevuld te krijgen. Maar het levert wel extra werk en dus ook kosten op.renewouters schreef:Toch wel. Het maakt nogal uit of je 23 uur van te voren afzegt (als bijvoorbeeld 24 uur wordt gehanteerd of 5 minuten). Als je 23 uur van te voren een tijdslot vrij krijgt kan je daar nog andere werkzaamheden inplannen zodat je niet de volledige kosten hoeft door te berekenen. 5 minuten van te voren wordt dat een stuk lastiger. Maar zoals het nu gaat is natuurlijk wel een leuk verdienmodel voor jullie branche.vroem schreef:TS stelt zelf al dat er te laat geannuleerd is. Dus deze vraag doet niet ter zake.renewouters schreef:Hoe ver van tevoren heb je de afspraak afgezegd?
Ik ben wel benieuwd wat er bij TS nu gepland was (begroting vooraf gekregen neem ik aan) en wat er aan codes berekend is voor de nna...
vroem schreef:Ik ben wel benieuwd wat er bij TS nu gepland was (begroting vooraf gekregen neem ik aan) en wat er aan codes berekend is voor de nna...
FF een vraag aan @vroem.
bij mijn tandarts worden pas, als de behandeling begint de materialen en gereedschap , die steriel verpakt zijn open gemaakt.
Zelf de verdoving wordt dan pas in de spuit gezet.
Dat is wat ik aan ervaring heb.
Dan kan alles weer netjes in de la en voor de volgende patiënt gebruikt worden.
Dus wat heeft deze tandarts voor verlies, ja geen andere patiënt kunnen helpen, maar een rekening presenteren, alsof het werk gedaan is, kan toch niet, ofwel blijkbaar hier wel.
Misschien heb je een plausibele verklaring.
De plausibele verklaring lijkt mij....dat de tandarts ook marge pakt of spullen als verdoving etc.
Een uur met de armen over elkaar zitten kost daardoor meer dan misgelopen arbeidsloon.
Al sluit ik me bij alfatrion aan, dat vergoeding zo hoog moet zijn als de werkelijke schade.
Een uur met de armen over elkaar zitten kost daardoor meer dan misgelopen arbeidsloon.
Al sluit ik me bij alfatrion aan, dat vergoeding zo hoog moet zijn als de werkelijke schade.
Bedankt allemaal voor de reacties!
De eerste wortelkanaalbehandeling was al uitgevoerd, ik had dit keer een afspraak voor het tweede gedeelte.
Ik heb de afspraak 19uur van te voren afgebeld en in de voorwaarden staat dat dit 24uur van te voren moet zijn dus de c90 code is sowieso terecht.
De eerste wortelkanaalbehandeling was al uitgevoerd, ik had dit keer een afspraak voor het tweede gedeelte.
Ik heb de afspraak 19uur van te voren afgebeld en in de voorwaarden staat dat dit 24uur van te voren moet zijn dus de c90 code is sowieso terecht.
16again schreef:De plausibele verklaring lijkt mij....dat de tandarts ook marge pakt of spullen als verdoving etc.
Het kan niet zijn, dat de tandarts dingen berekend, die hij niet heeft gebruikt/ gemaakt.
TS heeft 19 uur van ter voren afgebeld en ik denk niet, dat de tandarts dan voor deze tijd niet weer iemand ingepland heeft.
Dat hij een vergoeding mag bereken kan ik mij vinden, maar geen volledig rekening over niet gedaan arbeid.
Dat er iemand anders behandeld is, is een aanname. Vergeet niet dat in die 19 uur de avond en nacht zit, en dat mensen die ook voor een lange afspraak , of voor mijn part 2 met kortere, gebeld kunnen worden niet per se zo maar beschikbaar zijn vanwege werk of andere eigen afspraken. Het is op deze termijn niet makkelijk om zo een gat in te vullen.
Jammer, je gaat niet op mijn vraag in.vroem schreef:Dat er iemand anders behandeld is, is een aanname. Vergeet niet dat in die 19 uur de avond en nacht zit, en dat mensen die ook voor een lange afspraak , of voor mijn part 2 met kortere, gebeld kunnen worden niet per se zo maar beschikbaar zijn vanwege werk of andere eigen afspraken. Het is op deze termijn niet makkelijk om zo een gat in te vullen.
Tevens heb ik geschreven, dat er wel een vergoeding tegen overstaat .
Maar intussen heb ik mij ook een beetje ingelezen en ik moet toch eens @Alfa gelijk geven:
Maar ik heb eens de code opgezocht en daar staat dit:Een schadevergoeding is bedoelt om de schade te vergoeden, niet dat de tandarts twee keer kan verdienen op het materiaal en de tijd. De gemiste winst en de gemaakte kosten komen voor vergoeding in aanmerking. Deze tandarts verrijkt zich vrijwel zeker.
C 90 niet nagekomen afspraak indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgekomen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling.
Het is dus niet zo , dat het moet om de gehele behandeling in rekening te brengen, maar een kan.
Dus in het geval van TS is deze tandarts niet sociaal bezig, maar neemt wat hij mag.Pfff
Het antwoord op je vraag heb je net zelf gegeven...mp2017 schreef:Jammer, je gaat niet op mijn vraag in.vroem schreef:Dat er iemand anders behandeld is, is een aanname. Vergeet niet dat in die 19 uur de avond en nacht zit, en dat mensen die ook voor een lange afspraak , of voor mijn part 2 met kortere, gebeld kunnen worden niet per se zo maar beschikbaar zijn vanwege werk of andere eigen afspraken. Het is op deze termijn niet makkelijk om zo een gat in te vullen.
Tevens heb ik geschreven, dat er wel een vergoeding tegen overstaat .
Maar intussen heb ik mij ook een beetje ingelezen en ik moet toch eens @Alfa gelijk geven:
Maar ik heb eens de code opgezocht en daar staat dit:Een schadevergoeding is bedoelt om de schade te vergoeden, niet dat de tandarts twee keer kan verdienen op het materiaal en de tijd. De gemiste winst en de gemaakte kosten komen voor vergoeding in aanmerking. Deze tandarts verrijkt zich vrijwel zeker.
C 90 niet nagekomen afspraak indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgekomen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling.
Het is dus niet zo , dat het moet om de gehele behandeling in rekening te brengen, maar een kan.
Dus in het geval van TS is deze tandarts niet sociaal bezig, maar neemt wat hij mag.Pfff
deze tandarts verwijten niet sociaal bezig te zijn vind ik trouwens laag bij de gronds, omdat heel veel zaken in dit specifieke geval niet bekend zijn. Niet bekend is wat het bedrag aan behandeling precies was wat gepland was, en niet bekend is wat de tandarts in de C90 berekend heeft. Dus wordt er uitgegaan door deze en gene van aannames die wellicht onjuist zijn en vervolgens op basis van die (onjuiste?) aannames een negatief waardeoordeel richting tandarts uitgesproken. Waar de tandarts geen mogelijkheden had deze situatie en schade te voorkomen.
Daarnaast weten we heel veel andere factoren niet.
Ik weet wel hoe ik er zelf mee om ga , en eea hangt ook erg af van voorgeschiedenis patiënt en duur van de afspraak. En wat er aan randzaken bijkomt of aan vooraf is gegaan. Bij iemand die er een gewoonte van maakt afspraken (te) laat af te bellen sta ik er anders in dan bij iemand waar het eenmalig is. Bij iemand waar uit dossier vorige tandarts een reeks nna blijkt ook. Blijft redelijk subjectief. In de regel compenseer ik voor materiaalkosten, maar bij iemand die het heel bont gemaakt heeft doe ik die moeite ook niet meer. Zoals je zelf al gevonden had : 0-100% van de voorgenomen behandeling. Aangezien in NL de tarieven inclusief materiaalkosten zijn (los van externe kosten tandtechniek) telt dat in het uiterste geval ook mee ja.
Over dit lees je dan gemakkelijk overheen, zonder te antwoorden.
Dan hadden ze bij code 90 geen percentage moeten doen, dan was het duidelijk geweest.
Je rekent ook voor mensen, die het niet met jou eens zijn een ander tarief en dat vind ik dan laag op de grond.
Weer een van de voorbeelden, waarom de zorg zo duur is!
Wat je laag bij de grond vind, had je ook op Alfa kunnen reageren, maar ik schrijf dan voorzichtig "niet sociaal bezig", maar je vind het wel.bij mijn tandarts worden pas, als de behandeling begint de materialen en gereedschap , die steriel verpakt zijn open gemaakt.
Zelf de verdoving wordt dan pas in de spuit gezet.
Dat is wat ik aan ervaring heb.
Dan kan alles weer netjes in de la en voor de volgende patiënt gebruikt worden.
Dan hadden ze bij code 90 geen percentage moeten doen, dan was het duidelijk geweest.
Je rekent ook voor mensen, die het niet met jou eens zijn een ander tarief en dat vind ik dan laag op de grond.
Bij iemand waar uit dossier vorige tandarts een reeks nna blijkt ook. Blijft redelijk subjectief. In de regel compenseer ik voor materiaalkosten, maar bij iemand die het heel bont gemaakt heeft doe ik die moeite ook niet meer.
Weer een van de voorbeelden, waarom de zorg zo duur is!
zorg is niet duur. niet nagekomen afspraken is een toenemend probleem, wat de zorg onnodig duurder maakt. de nogal onnadenkende houding die jij hier ook betoond is daar toonbeeld van.
https://www.nu.nl/politiek/2784408/leg- ... praak.html
7% no shows!
overigens ging de NZA in 2016 uit van 2 dagen tevoren afzeggen. En in 2017 is het niet meer opgenomen omdat de NZA vindt dat dit buiten hun werkterrein valt. Tandarts is dus volledig vrij eea te bepalen. Zelf hanteer ik trouwens al vele jaren 48 uur termijn bij langere afspraken. Mensen krijgen ook op basis van die termijn hun herinneringen per mail (1 week tevoren) en SMS (3 dagen tevoren)
https://www.nu.nl/politiek/2784408/leg- ... praak.html
7% no shows!
overigens ging de NZA in 2016 uit van 2 dagen tevoren afzeggen. En in 2017 is het niet meer opgenomen omdat de NZA vindt dat dit buiten hun werkterrein valt. Tandarts is dus volledig vrij eea te bepalen. Zelf hanteer ik trouwens al vele jaren 48 uur termijn bij langere afspraken. Mensen krijgen ook op basis van die termijn hun herinneringen per mail (1 week tevoren) en SMS (3 dagen tevoren)
Daar zou TS inderdaad een bewijsprobleem mee hebben. Alleen geeft TS aan dat de tandarts ook laat betalen voor het materiaal, wat ik opvat als dat de tandarts het materiaal een keer aanschaft en bij twee mensen in rekening brengt. De tandarts brengt daarmee meer in rekening, dan alleen de winst die hij hierop misloopt, omdat de aanschafkosten door twee patiënten wordt vergoed en dat valt niet onder het begrip schadevergoeding.vroem schreef:Dat er iemand anders behandeld is, is een aanname. Vergeet niet dat in die 19 uur de avond en nacht zit, en dat mensen die ook voor een lange afspraak , of voor mijn part 2 met kortere, gebeld kunnen worden niet per se zo maar beschikbaar zijn vanwege werk of andere eigen afspraken. Het is op deze termijn niet makkelijk om zo een gat in te vullen.
Brinta schreef:Ik vraag mij af of dit wel mag, de verloren tijd kan hij misschien niet goed benutten en daar wil ik voor betalen. Maar ik vind het heel raar dat ik ook moet betalen voor materialen welke niet eens zijn gebruikt.