LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente Leiden rekent dagtarief voor een half uur parkeren

Andere onderwerpen over auto en vervoer
vugtvak

Gemeente Leiden rekent dagtarief voor een half uur parkeren

Ongelezen bericht door vugtvak »

Op woensdag 25 oktober was ik in de binnenstad van Leiden om een fototentoonstelling te bezoeken over Jan Wolkers. Mijn parkeergeld betaal ik met behulp van de uiterst handige mobiele parkeerhulp van Parkmobile. Aangezien de app op dat moment niet werkte heb ik me telefonisch aangemeld. Ik heb daar vervolgens ruim een half uur gestaan en na afloop bleek tot mijn onaangename verrassing dat ik een dagkaart van € 13,20 heb betaald. Met Parkmobile is het gebruikelijk dat men het uurtarief betaalt voor de tijd die men heeft geparkeerd. Uiteraard heb ik gereageerd naar de gemeente Leiden en ontving antwoord van een Juridisch Medewerker Team Vergunningen Openbare Ruimte Cluster Publiekszaken, Handhaving en Veiligheid. Het komt er op neer dat ik parkeerde in een gebied voor vergunninghouders. Op de vergunninghouderplaatsen kan men volgens hem alleen parkeren met een dagkaart en is dat gebruikelijk in vergunningsgebied. Ik sta regelmatig in vergunningsgebied geparkeerd in andere gemeenten, zoals Amsterdam, Hoorn en Rotterdam, maar daar betaal ik wel degelijk het uurtarief afgestemd op de parkeertijd. Dus dat argument klopt niet. Bovendien had ik volgens hem op de parkeerautomaat kunnen lezen dat alleen een dagkaart van toepassing is. Maar ja, met een app van Parkmobile hoef ik niet naar de parkeerautomaat. Ik hoef alleen het op afstand leesbare nummer in te toetsen op het bordje boven de automaat. Ofwel wordt het nummer door de app aangegeven. Dat alleen het tarief van een dagkaart van toepassing is, staat echter niet vermeld op dat bordje boven de automaat. Ik heb Parkmobile gevraagd hoe zij daar tegenaan kijken. Zij schreven mij dat de gemeente Leiden op straat altijd de zone informatie dient te vermelden. Ik heb dat de jurist van de gemeente Leiden laten weten, maar hij heeft het kennelijk niet nodig gevonden om daarop te reageren.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 nov 2017 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze de lading beter dekt

kweenie

Re: Gemeente Leiden rekent dagtarief voor een half uur parkeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien had ik volgens hem op de parkeerautomaat kunnen lezen dat alleen een dagkaart van toepassing is. Maar ja, met een app van Parkmobile hoef ik niet naar de parkeerautomaat. Ik hoef alleen het op afstand leesbare nummer in te toetsen op het bordje boven de automaat.
Als je met je mobiel betaalt, dan had je met die zelfde informatie ook eenvoudig bij de site van de gemeente kunnen kijken wat de tarieven zijn. Park mobile is slechts het 'doorgeefluik' voor de gemeente, de gemeente bepaalt de tarieven. Dat is soms per uur en soms ook per dag. Het is niet aan park mobile om de tarieven zomaar aan te passen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, de ene gemeente is de andere niet. Dat u dus wel bij de ene per minuut kan betalen wil niet zeggen dat u dat in alle gemeentes kan en mag. U stond geparkeerd in een gebied waar alleen dagkaarten beschikbaar zijn, dus dat bedrag bent u ook verschuldigd. Dat u dit niet wist en niet bij de automaat wilde kijken wil niet zeggen dat u dat niet hoeft te betalen.

NeoDutchio

vugtvak schreef:Geachte moderator of beheerder, Hartelijk dank voor het plaatsen van mijn stuk over het hoge parkeertarief in Leiden.
Ik heb echter wel veel moeite met de geplaatste kop boven het artikel. Het probleem is niet dat Parkmobile het dagtarief rekent maar dat de gemeente Leiden niet op de juiste wijze en volledige informatie verstrekt aan bezoekers van de binnenstad. Parkmobile is alleen de organisatie die het tarief in rekening brengt. Nu is het alsof ik Parkmobile iets verwijt en dat is zeker niet de bedoeling. Ik stel het erg op prijs als u de kop van het artikel verandert, bijvoorbeeld 'Leiden rekent dagtarief voor een half uur parkeren'.
Hoe had u de informatie willen hebben dan? Bij elk parkeervak een ambtenaar om u te waarschuwen? U kunt het vooraf terug vinden op internet en, zoals aangegeven, staat het ook op de parkeermeter. Daarbij bent u zelf een zone in gereden van vergunninghouders. Dat u zelf niet bent gaan kijken waar u stond en wat de tarieven waren kunt u niet bij gemeente Leiden op het bordje leggen. Ook al had u 1 minuut geparkeerd, een dagtarief is een dagtarief.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Waarom gaat u eigenlijk zonder vergunning staan in een parkeergebied dat voor vergunninghouders bestemd is? Dat lijkt me al niet te kloppen.

In mijn buurt (waar ook betaald parkeren geldt) ligt een algemene parkeerplaats voor bezoekers die kunnen betalen met de app of bij de centrale meter(s). Daarnaast zijn er twee kleinere gebieden voor vergunninghouders, dat zijn de plekken voor de bewoners. Die betalen een jaarlijks bedrag voor die vergunning. Het punt is nu juist dat die plekken niet in beslag genomen mogen worden door kort-parkeerders.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

De Gemeente had TS ook kunnen laten bekeuren, wegslepen of voorzien van wielklem: met dagtariefje van E 13,20 heeft TS m.i. absoluut geen reden tot klagen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerder in dit topic is het ook al aangegeven: je kunt je voorbereiden op wat komen gaat. Ik kom regelmatig in Leiden, en weet precies waar ik gratis en voor niks kan parkeren. Omdat de site duidelijk is. Dat jij je niet goed voorbereid of niet goed leest kun je niet de gemeente verwijten.

Als je op deze link kijkt zie je duidelijk dat je in gebieden voor vergunninghouders alleen een dagkaart kunt kopen als je een bezoeker bent:
https://www.visitleiden.nl/nl/plan-jouw ... n/parkeren

En hier staat het nog een keer:
https://gemeente.leiden.nl/themas/zones ... keerzones/

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

vugtvak schreef:Ik sta regelmatig in vergunningsgebied geparkeerd in andere gemeenten, zoals Amsterdam, Hoorn en Rotterdam, maar daar betaal ik wel degelijk het uurtarief afgestemd op de parkeertijd.
Ja, dus? In veel plaatsen kan je ook gratis parkeren, maar in Leiden niet. Dat is net zo goed een kromme vergelijking.
Ik vind het eerlijk gezegd wel goed beleid van de gemeente Leiden. Wat heeft het immers voor zin om een vergunningsgebied te hebben voor bewoners en bedrijven als iedereen daar vervolgens kan parkeren. Door een dagtarief te hanteren voorkom je dat alle parkeerplaatsen bezet zijn en bewoners niet kunnen parkeren.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

U dient zelf altijd goed te controleren wat er betaald dient te worden.
Dat kunt u ook in de app zien.
In Amstelveen zijn er gebieden waar u maximaal4 uur mag parkeren voor het vaste tarief van € 16,00. Ook als u maar 15 minuten staat!
Dus bij een onbekende zone:
Eerst klikken op de zone of nummer invoeren
Vervolgens klikken op de “i” van informatie en de spelregels lezen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Alleen kom je met het lezen van de app weer op een ander probleem uit. Onlangs was er een topic van iemand die in Den Haag een boete kreeg omdat hij drie minuten zonder te betalen geparkeerd stond. En dat was dus om de route in te toetsen of zoiets. Het lezen van de app valt onder parkeren. En dan al moet er betaald worden.

hänschen klein

Ongelezen bericht door hänschen klein »

`Ik sta regelmatig in vergunningsgebied geparkeerd in andere gemeenten, zoals Amsterdam, Hoorn en Rotterdam, maar daar betaal ik wel degelijk het uurtarief afgestemd op de parkeertijd`.

Dat is géén belangrijk argument, wanneer de tentoonstelling in LEIDEN is .... en LEIDEN een ander, eigen beleid voert.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien mag je in het algemeen helemaal niet parkeren op een plek voor vergunninghouders. Dat mag meestal alleen in een gebied met betaald parkeren. Leiden heeft als grote uitzondering een parkeerbeleid waarbij je voor een dag een parkeervergunning kunt kopen en zo tóch kunt parkeren op een plek die bedoeld is voor vergunninghouders.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

vugtvak schreef:Op woensdag 25 oktober was ik in de binnenstad van Leiden om een fototentoonstelling te bezoeken over Jan Wolkers. Mijn parkeergeld betaal ik met behulp van de uiterst handige mobiele parkeerhulp van Parkmobile. Aangezien de app op dat moment niet werkte heb ik me telefonisch aangemeld. Ik heb daar vervolgens ruim een half uur gestaan en na afloop bleek tot mijn onaangename verrassing dat ik een dagkaart van € 13,20 heb betaald. Met Parkmobile is het gebruikelijk dat men het uurtarief betaalt voor de tijd die men heeft geparkeerd. Uiteraard heb ik gereageerd naar de gemeente Leiden en ontving antwoord van een Juridisch Medewerker Team Vergunningen Openbare Ruimte Cluster Publiekszaken, Handhaving en Veiligheid. Het komt er op neer dat ik parkeerde in een gebied voor vergunninghouders. Op de vergunninghouderplaatsen kan men volgens hem alleen parkeren met een dagkaart en is dat gebruikelijk in vergunningsgebied. Ik sta regelmatig in vergunningsgebied geparkeerd in andere gemeenten, zoals Amsterdam, Hoorn en Rotterdam, maar daar betaal ik wel degelijk het uurtarief afgestemd op de parkeertijd. Dus dat argument klopt niet. Bovendien had ik volgens hem op de parkeerautomaat kunnen lezen dat alleen een dagkaart van toepassing is. Maar ja, met een app van Parkmobile hoef ik niet naar de parkeerautomaat. Ik hoef alleen het op afstand leesbare nummer in te toetsen op het bordje boven de automaat. Ofwel wordt het nummer door de app aangegeven. Dat alleen het tarief van een dagkaart van toepassing is, staat echter niet vermeld op dat bordje boven de automaat. Ik heb Parkmobile gevraagd hoe zij daar tegenaan kijken. Zij schreven mij dat de gemeente Leiden op straat altijd de zone informatie dient te vermelden. Ik heb dat de jurist van de gemeente Leiden laten weten, maar hij heeft het kennelijk niet nodig gevonden om daarop te reageren.
Er staat heel duidelijk aangegeven zowel op de borden/parkeerautomaten dat je parkeert in een vergunningshouders zone.

Veelal (Den Haag, Amsterdam en Rotterdam) mag je hier niet parkeren en wordt je bekeurd wanneer je geen vergunning hebt. Ik krijg het vermoeden dat u vergunning parkeren verwisselt met gewoon betaald parkeren.

Immers zou er geen enkele mededeling nodig zijn dat het een vergunningszone is als je ook gewoon betaald kan parkeren, die toevoeging is dan compleet zinloos.

In Leiden mag je in het vergunningsgebied (Centrum) enkel parkeren wanneer je een dagkaart koopt. Dit wordt in Parkmobile heel duidelijk aangegeven en moet je zelf extra bevestigen hiervoor.

Zelf gebruik ik Parkmobile zakelijk en Yellowbrick prive, deze laatste meldt het minder duidelijk, maar er is wel een melding. Parkmobile is erg duidelijk, je moet echt heel bewust bevestigen dat je een dagkaart koopt.

vugtvak

Niet als je telefonisch aanmeldt. De app werkte niet

NeoDutchio

vugtvak schreef:Niet als je telefonisch aanmeldt. De app werkte niet
Dan nog had TS vooraf kunnen informeren wat de regels zijn omtrent parkeren in Leiden. Zoals eerder gemeld is parkeren is een vergunningzone niet toegestaan, in geen enkele gemeente. En Park mobile is een betaalsysteem voor betaald parkeren, niet om lukraak overal een auto neer te zetten in de hoop dat het goed komt. Of je nu met een app, per telefoon of met cash geld betaald, vooraf kijk je eerst wat het kost.

Radar
Site Admin

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

vugtvak

NeoDutchio schreef:
Dan nog had TS vooraf kunnen informeren wat de regels zijn omtrent parkeren in Leiden. Zoals eerder gemeld is parkeren is een vergunningzone niet toegestaan, in geen enkele gemeente. En Park mobile is een betaalsysteem voor betaald parkeren, niet om lukraak overal een auto neer te zetten in de hoop dat het goed komt. Of je nu met een app, per telefoon of met cash geld betaald, vooraf kijk je eerst wat het kost.

Wat je beweert is dus gewoon onzin. In een vergunningzone is parkeren weldegelijk toegestaan. Daarom wordt bij de parkeerautomaat een nummer vermeld waarmee je via een app kan aanmelden. Dat nummer staat er niet voor de vergunninghouders.

[offtopic passage verwijderen door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 10 nov 2017 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic passage verwijderd

grun

Ongelezen bericht door grun »

vugtvak schreef:In een vergunningzone is parkeren weldegelijk toegestaan.
Waar ik woon niet. Het lijkt me ook onwaarschijnlijk, want het komt er dan op neer dat de gemeente 2x geld vangt voor dezelfde parkeerplek.

NeoDutchio

vugtvak schreef:
NeoDutchio schreef:

Wat je beweert is dus gewoon onzin. In een vergunningzone is parkeren weldegelijk toegestaan. Daarom wordt bij de parkeerautomaat een nummer vermeld waarmee je via een app kan aanmelden. Dat nummer staat er niet voor de vergunninghouders. Als je er geen verstand van hebt reageer dan niet.
Een zone voor vergunninghouders is alleen bedoeld voor.... inderdaad, vergunninghouders. Een bewoner krijgt een vergunning om in een bepaalde buurt te mogen parkeren. Het doel van vergunningzone's is dat mensen van buitenaf de spaarzame parkeerplaatsen niet bezet gaan houden. Dat er in Leiden een mogelijkheid/uitzondering bestaat om een dagkaart te kopen om in een vergunningsgebied te mogen parkeren heeft niets met een betaalsysteem te maken. In Leiden kan je dus voor 1 dag een vergunning kopen om te mogen parkeren in een vergunningszone. Dit kan je kopen middels een kaartautomaat waar het netjes op beschreven staat en ja, ook met een online dienst. Hier kan je prachtig opvragen wat de kosten zijn.
Nergens heb ik aangegeven dat het zonenummer voor vergunninghouders is. U moet eerst zelf eens leren lezen en mij geen woorden in de mond leggen.
Gewoon even info inwinnen voordat met gaat reizen: In het centrum zijn naast plekken voor kort parkeren ook vergunninghoudersplaatsen waar je alleen met een vergunning óf dagkaart kan parkeren. Lees meer over de tijden en tarieven op de parkeerportal van de gemeente. Let op: in zone A (centrum en stationsgebied) zijn parkeermeterplaatsen en vergunninghoudersplaatsen. Zonder parkeervergunning kunt u eventueel ook parkeren op een vergunninghoudersplaats. U moet dan wel het tarief van een dag-, week-, maand- of jaarkaart betalen. Ook als u slechts een deel van een dag parkeert op een vergunninghoudersplaats moet u een dagkaart kopen.
Ts heeft niet verder gekeken als de motorkap van de auto en heeft zich blind laten inchecken op een plek voor vergunninghouders. Dus een dagkaart verschuldig.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

vugtvak schreef: Wat je beweert is dus gewoon onzin. In een vergunningzone is parkeren weldegelijk toegestaan. Daarom wordt bij de parkeerautomaat een nummer vermeld waarmee je via een app kan aanmelden. Dat nummer staat er niet voor de vergunninghouders. Als je er geen verstand van hebt reageer dan niet.
Maar je hebt er duidelijk zelf geen verstand van een vergunningszone is alleen voor vergunningshouders in Leiden is het een uitzondering dat je hier wel een dagkaart kunt kopen.

In Amsterdam mag je in deze gebieden niet parkeren veelal staat hier ook geen parkeerautomaat met een zonenummer. Echter geeft Parkline wel een zonenummer, maar dit is voor het gebied waar je wel mag parkeren.

Je tarief is gewoon juist en logische dat de gemeente niet meer reageert als je zo probeert vol te houden dat je onrecht is aangedaan terwijl je zelf niet de tarieven hebt gecontroleerd.

Gesloten