Opel bobine gebouwd om kapot te gaan
Geplaatst: 07 nov 2017 01:09
Op het Opel forum worden veel problemen gemeld met de bobinerail. Dat is een blok met 4 bobines welke bovenop het motorblok zit, en per bougie een schacht heeft via welke de hoogspanning aan de bougie wordt toegevoerd.
Soms dat deze bobinerail het al met 24.000 km begeeft.
Het probleem is bekend bij de garagisten, dus we mogen aannemen dat Opel het ook weet. Er wordt echter niets aan gedaan om dit probleem op te lossen. De klant betaalt wel…
Hieronder mijn bevindingen.
Mijn vriendin heeft een Corsa 1.2 van 2 jaar en 10 maanden. KM stand 36.000. Gekocht bij de Opel dealer in Vianen en daar in onderhoud.
Zij ondervond dat als de motor warm werd, deze ging inhouden en de lampjes op het dashboard gingen branden.
Bij de garage kenden ze het probleem en het was binnen een kwartier gefikst. De bougies vervangen en de bobinerail. De nieuwe bobinerail is gelijk aan de orginele, een Delphi artnr. 19005362
Rekening inclusief BTW €449,50.
De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW).
Ze heeft de bobinerail meegenomen en die heb ik bekeken. Zoals ze haar al hadden laten zien waren de tonveren en stiftjes (weerstanden) die de verbinding vormen met de bougie gecorrodeerd op nr 1 en 4. Echter 2 en 3 waren compleet schoon (brandnieuw in feite) en veroorzaakten dus geen probleem.
Het typische is, dat het altijd om nr 1 en 4 gaat, de garage meldde dat ook.
In de schachten, die de verbinding vormen tussen bobine en bougie, zit een tonveer met daarin geklemd een metaalopgedampte weerstand van ca 1000 ohm. Die weerstand is nodig om de hoge spanning op te bouwen.
Bij de gecorrodeerde stiftjes is het opgedampte metaal vrijwel weggecorrodeerd. Corrosie weghalen is zinloos, want het metaallaagje is dus (vrijwel) weg, waardoor de weerstand een isolator wordt, ipv een geleiding.
Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3.
In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd.
Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen.
Normaal gaat zo’n bobine een lifetime mee. Het is geen hoogstaande electronica. De spoelen zijn keurig ingegoten en daar kan dus niets meegebeuren.
De bougies met de bijbehorende veertjes/stiftjes zijn prima beschermd tegen vocht van buitenaf.
Je zou overigens eenvoudig de veertjes met de geklemde weerstanden kunnen vervangen. Kosten misschien een 20 cent per stuk. Echter deze zijn niet verkrijgbaar, waardoor dus de dealer en de fabrikant flink omzet kunnen maken. De dealer zal ook zeker niet naar een vervangend merk kijken (in het algemeen de helft goedkoper in inkoop), want dan snijden ze zich in hun eigen vlees. En de klant is dus de dupe..
“Wir leben auto’s’…
Inmiddels terug naar de dealer gegaan en aangegeven dat ik vind dat iets dergelijks onder coulance gerepareerd dient te worden. Een onderdeel als dit mag niet kapot kunnen gaan en zeker niet met opzet. De dealer belt mij hier binnenkort over terug. Ook Opel zal ik hierop aanspreken.
Iedereen die dit zelfde probleem ondervindt, svp klacht indienen bij Opel.
Ik heb dit ook op het Opelforum geplaatst: https://opel-forum.nl/forums/topic/bobi ... rofiteert/
Update 8/11/2017 17:00: Opel vergoedt de complete rekening onder coulance! Zie laatste reactie onder.
Soms dat deze bobinerail het al met 24.000 km begeeft.
Het probleem is bekend bij de garagisten, dus we mogen aannemen dat Opel het ook weet. Er wordt echter niets aan gedaan om dit probleem op te lossen. De klant betaalt wel…
Hieronder mijn bevindingen.
Mijn vriendin heeft een Corsa 1.2 van 2 jaar en 10 maanden. KM stand 36.000. Gekocht bij de Opel dealer in Vianen en daar in onderhoud.
Zij ondervond dat als de motor warm werd, deze ging inhouden en de lampjes op het dashboard gingen branden.
Bij de garage kenden ze het probleem en het was binnen een kwartier gefikst. De bougies vervangen en de bobinerail. De nieuwe bobinerail is gelijk aan de orginele, een Delphi artnr. 19005362
Rekening inclusief BTW €449,50.
De bobinerail kost op internet, inclusief BTW €167,- De dealer rekent echter inclusief BTW 370,-. Dus daar maken ze zowiezo 230,- winst op (ex BTW).
Ze heeft de bobinerail meegenomen en die heb ik bekeken. Zoals ze haar al hadden laten zien waren de tonveren en stiftjes (weerstanden) die de verbinding vormen met de bougie gecorrodeerd op nr 1 en 4. Echter 2 en 3 waren compleet schoon (brandnieuw in feite) en veroorzaakten dus geen probleem.
Het typische is, dat het altijd om nr 1 en 4 gaat, de garage meldde dat ook.
In de schachten, die de verbinding vormen tussen bobine en bougie, zit een tonveer met daarin geklemd een metaalopgedampte weerstand van ca 1000 ohm. Die weerstand is nodig om de hoge spanning op te bouwen.
Bij de gecorrodeerde stiftjes is het opgedampte metaal vrijwel weggecorrodeerd. Corrosie weghalen is zinloos, want het metaallaagje is dus (vrijwel) weg, waardoor de weerstand een isolator wordt, ipv een geleiding.
Nu blijkt dat in de schachten van de bobinerail op 1 en 4 onderin kleine polymeer ringetjes zitten. Dat is niet het geval bij 2 & 3.
In feite zijn deze dus niet nodig. De enige verklaring die ik hiervoor kan geven is dat er een geplande end of life voor is geconstrueerd.
Het polymeer houdt namelijk vocht vast (denk aan zachte contactlenzen, die ook vocht opnemen) en is van zichzelf enigszins zurig. Dat creëert dus een prima omgeving om de metaalfilm te laten corroderen.
Normaal gaat zo’n bobine een lifetime mee. Het is geen hoogstaande electronica. De spoelen zijn keurig ingegoten en daar kan dus niets meegebeuren.
De bougies met de bijbehorende veertjes/stiftjes zijn prima beschermd tegen vocht van buitenaf.
Je zou overigens eenvoudig de veertjes met de geklemde weerstanden kunnen vervangen. Kosten misschien een 20 cent per stuk. Echter deze zijn niet verkrijgbaar, waardoor dus de dealer en de fabrikant flink omzet kunnen maken. De dealer zal ook zeker niet naar een vervangend merk kijken (in het algemeen de helft goedkoper in inkoop), want dan snijden ze zich in hun eigen vlees. En de klant is dus de dupe..
“Wir leben auto’s’…
Inmiddels terug naar de dealer gegaan en aangegeven dat ik vind dat iets dergelijks onder coulance gerepareerd dient te worden. Een onderdeel als dit mag niet kapot kunnen gaan en zeker niet met opzet. De dealer belt mij hier binnenkort over terug. Ook Opel zal ik hierop aanspreken.
Iedereen die dit zelfde probleem ondervindt, svp klacht indienen bij Opel.
Ik heb dit ook op het Opelforum geplaatst: https://opel-forum.nl/forums/topic/bobi ... rofiteert/
Update 8/11/2017 17:00: Opel vergoedt de complete rekening onder coulance! Zie laatste reactie onder.