APK en wieladapters!?
Geplaatst: 04 jun 2004 23:55
Ik heb dus een vraag m.b.t. APK keuringen en wieladapters/spoorverbreders.
Nadat ik s'morgens mijn auto (Volkswagen Polo 6n uit 1999) naar een officiele Volkswagen dealer had gebracht voor een 60.000 km beurt inclusief APK, kreeg ik s'middags een telefoontje van de garage met de mededeling dat de auto afgekeurd werd omdat er, naar hun zeggen, spoorverbreders op zaten. Deze zouden ervoor zorgen dat de spoorbreedtes (voor en achter) van de auto niet meer overeen komen met de waardes die op het kentekenbewijs staan vermeldt.
Mijn auto heeft inderdaad lichtmetalen velgen van het merk HR en die kunnen alleen bevestigd worden m.b.v. wieladapters. Dit zijn dus geen spoorverbreders maar louter metalen schijven die ervoor zorgen dat de velgen op een juiste manier bevestigd kunnen worden.
Vervolgens ben ik naar de garage gegaan en daar werd mij nogmaals verteld dat de auto alleen door de keuring zou komen als ik die spoorverbreders, en dus ook mijn velgen, eraf zou halen (dat wilde zij ook wel doen, tegen betaling natuurlijk).
De man wist mij ook te vertellen dat dit te maken heeft met de persoon die de auto keurt. De ene keurmeester keurt een auto met deze wieladapters (want dat zijn het!) wel goed en de andere niet. Het enigste merk auto dat goedgekeurd zou worden met wieladapters/spoorverbreders was een Porsche.
Persoonlijk vond ik dit nogal vaag verhaal omdat ik van mening ben dat een keurmeester strikte regels moet volgen en deze niet volgens zijn interpreteren kan veranderen. Bovendien zijn zowel de wieladapters als de velgen voorzien van een CE markering.
Ik heb hem toen gevraagd om mij dat maar eens te laten zien want op het kentekenbewijs staan namelijk geen spoorbreedtes vermeldt.
Vervolgens liet hij me het boek met APK regels zien waarin staat dat de spoorbreedte (voor en achter) van de auto + of - 2% mag afwijken. Dat is voor mijn auto ruwweg 27 mm over de gehele spoorbreedte.
Op de vraag of ze dat dan hadden nagemeten kreeg ik het antwoord nee.
Omdat ik er vrijwel zeker van ben dat de spoorbreedtes niet met 3 cm breder is geworden (ik heb dit helaas nog niet kunnen nameten), vroeg ik aan de man wat er zou gebeuren als ik dit thuis ging nameten en er bleek dat ik binnen de afwijking van 2% zou zitten, waarop hij antwoordde: "Nou, dan gooi ik het ergens anders op".
Zijn collega zei vervolgens dat de auto dan afgekeurd zou worden op het feit dat de wielen niet op een juiste manier bevestigd waren.
Het gaat mij natuurlijk niet om het geld want een herkeuring is immers gratis, maar wel om het feit dat hij zei dat die de auto dan wel op een ander punt zou afkeuren (bovendien ben ik ook een halve zaterdagmiddag kwijt om alle 4 de velgen te gaan verwisselen).
Heeft er hier iemand met een soortgelijke situatie ervaring gehad, en hoe zit het met het interpreteren van de regels door keurmeesters?
Nadat ik s'morgens mijn auto (Volkswagen Polo 6n uit 1999) naar een officiele Volkswagen dealer had gebracht voor een 60.000 km beurt inclusief APK, kreeg ik s'middags een telefoontje van de garage met de mededeling dat de auto afgekeurd werd omdat er, naar hun zeggen, spoorverbreders op zaten. Deze zouden ervoor zorgen dat de spoorbreedtes (voor en achter) van de auto niet meer overeen komen met de waardes die op het kentekenbewijs staan vermeldt.
Mijn auto heeft inderdaad lichtmetalen velgen van het merk HR en die kunnen alleen bevestigd worden m.b.v. wieladapters. Dit zijn dus geen spoorverbreders maar louter metalen schijven die ervoor zorgen dat de velgen op een juiste manier bevestigd kunnen worden.
Vervolgens ben ik naar de garage gegaan en daar werd mij nogmaals verteld dat de auto alleen door de keuring zou komen als ik die spoorverbreders, en dus ook mijn velgen, eraf zou halen (dat wilde zij ook wel doen, tegen betaling natuurlijk).
De man wist mij ook te vertellen dat dit te maken heeft met de persoon die de auto keurt. De ene keurmeester keurt een auto met deze wieladapters (want dat zijn het!) wel goed en de andere niet. Het enigste merk auto dat goedgekeurd zou worden met wieladapters/spoorverbreders was een Porsche.
Persoonlijk vond ik dit nogal vaag verhaal omdat ik van mening ben dat een keurmeester strikte regels moet volgen en deze niet volgens zijn interpreteren kan veranderen. Bovendien zijn zowel de wieladapters als de velgen voorzien van een CE markering.
Ik heb hem toen gevraagd om mij dat maar eens te laten zien want op het kentekenbewijs staan namelijk geen spoorbreedtes vermeldt.
Vervolgens liet hij me het boek met APK regels zien waarin staat dat de spoorbreedte (voor en achter) van de auto + of - 2% mag afwijken. Dat is voor mijn auto ruwweg 27 mm over de gehele spoorbreedte.
Op de vraag of ze dat dan hadden nagemeten kreeg ik het antwoord nee.
Omdat ik er vrijwel zeker van ben dat de spoorbreedtes niet met 3 cm breder is geworden (ik heb dit helaas nog niet kunnen nameten), vroeg ik aan de man wat er zou gebeuren als ik dit thuis ging nameten en er bleek dat ik binnen de afwijking van 2% zou zitten, waarop hij antwoordde: "Nou, dan gooi ik het ergens anders op".
Zijn collega zei vervolgens dat de auto dan afgekeurd zou worden op het feit dat de wielen niet op een juiste manier bevestigd waren.
Het gaat mij natuurlijk niet om het geld want een herkeuring is immers gratis, maar wel om het feit dat hij zei dat die de auto dan wel op een ander punt zou afkeuren (bovendien ben ik ook een halve zaterdagmiddag kwijt om alle 4 de velgen te gaan verwisselen).
Heeft er hier iemand met een soortgelijke situatie ervaring gehad, en hoe zit het met het interpreteren van de regels door keurmeesters?