Garantie met reparatie binnen redelijke termijn
Geplaatst: 13 nov 2017 18:24
Graag wil ik uw mening horen over het volgende:
Ik ben in het bezit van een Kia Niro van begin 2017 met een kmstand van 11.500 km. Een maand geleden is door onbekende oorzaak een gat in de oliepomp gebrand waardoor de auto stil gezet moest worden, omdat het hybridesysteem niet meer functioneerde.
De auto staat zoals gezegd nu al een maand op het terrein van de dealer in afwachting van een nieuwe pomp die uit Korea moet komen. De verwachting is dat dit nog minimaal 2 weken duurt, waarna de eerste reparatie kan plaatsvinden. Vervolgens moet bekeken worden of er geen gevolgschade (ontbreken olie; 2,5 liter olie weggelekt) is ontstaan.
De garage doet er alles aan om mij te helpen. De importeur echter stelt zich op het standpunt dat gewacht moet worden op onderdelen uit Korea. Zie onderstaande correspondentie.
Mijn vraag is: kan dit zomaar? Moet ik als klant maar wachten totdat men eindelijk de juiste onderdelen ontvangt met in tweede instantie bij gevolgschade weer wachten op een volgend onderdeel? Kan ik geen aanspraak maken op een tegemoetkoming zodat deze auto tegen een andere "omgeruild" kan worden? Ik heb geen vertrouwen meer in deze auto
Mail 13-11-2017 aan importeur
Geachte dames/heren.
Bij deze wil u laten weten dat ik als klant zeer ontevreden ben over de afhandeling van de reparatie van mijn Kia Niro met kenteken KT-364-V.
Deze nagenoeg nieuwe auto staat nu al een maand stil.
In de nacht van 14 op 15 oktober is de auto in Belgiƫ opgesleept en op de parkeerplaats bij Kia Dealer Janssen Kerres in Heerlen gezet in afwachting van de vervanging van defecte oliepomp. Het defect raken van deze pomp is blijkbaar zo uitzonderlijk dat deze uit Korea moet komen. Hij schijnt in Europa niet op voorraad te zijn.
Het transport, volgens de informatie die u verstrekt heeft aan de dealer, gaat nog minimaal 2 weken duren, waarna pas met reparatie begonnen kan worden. Bovendien is het mogelijk dat er verdere schade is ontstaan door een tekort of afwezig zijn van olie. Dus ook daarna kan het weer een hele tijd duren voordat een specifiek onderdeel beschikbaar is en weer reparatie heeft plaats gevonden.
U kunt zich voorstellen dat ik langzamerhand het vertrouwen in deze auto kwijt raak.
De dealer kan geen enkel verwijt gemaakt worden. Zij doen hun uiterste best mij te helpen door mij een vervangende auto ter beschikking te stellen en regelmatig bij u te informeren hoe de stand van zaken is m.b.t. de levering van het onderdeel.
Ik ben echter van mening dat u als importeur hier duidelijk de fout ingaat door een klant minimaal 7 weken op een goed functionerende auto te laten wachten. Het is nota bene een nieuwe auto met 11.000 km op de teller.
Ik zou graag binnen enkele dagen van u vernemen wat u als importeur denkt te ondernemen om deze vervelende zaak zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen. U kunt zich voorstellen dat men in mijn brede kennissenkring vreemd op kijkt van deze zaak, enerzijds omdat een nieuwe auto al zo snel reparatie behoeft, anderzijds door de lakse houding van u als importeur.
Hoogachtend,
Ik ben in het bezit van een Kia Niro van begin 2017 met een kmstand van 11.500 km. Een maand geleden is door onbekende oorzaak een gat in de oliepomp gebrand waardoor de auto stil gezet moest worden, omdat het hybridesysteem niet meer functioneerde.
De auto staat zoals gezegd nu al een maand op het terrein van de dealer in afwachting van een nieuwe pomp die uit Korea moet komen. De verwachting is dat dit nog minimaal 2 weken duurt, waarna de eerste reparatie kan plaatsvinden. Vervolgens moet bekeken worden of er geen gevolgschade (ontbreken olie; 2,5 liter olie weggelekt) is ontstaan.
De garage doet er alles aan om mij te helpen. De importeur echter stelt zich op het standpunt dat gewacht moet worden op onderdelen uit Korea. Zie onderstaande correspondentie.
Mijn vraag is: kan dit zomaar? Moet ik als klant maar wachten totdat men eindelijk de juiste onderdelen ontvangt met in tweede instantie bij gevolgschade weer wachten op een volgend onderdeel? Kan ik geen aanspraak maken op een tegemoetkoming zodat deze auto tegen een andere "omgeruild" kan worden? Ik heb geen vertrouwen meer in deze auto
Mail 13-11-2017 aan importeur
Geachte dames/heren.
Bij deze wil u laten weten dat ik als klant zeer ontevreden ben over de afhandeling van de reparatie van mijn Kia Niro met kenteken KT-364-V.
Deze nagenoeg nieuwe auto staat nu al een maand stil.
In de nacht van 14 op 15 oktober is de auto in Belgiƫ opgesleept en op de parkeerplaats bij Kia Dealer Janssen Kerres in Heerlen gezet in afwachting van de vervanging van defecte oliepomp. Het defect raken van deze pomp is blijkbaar zo uitzonderlijk dat deze uit Korea moet komen. Hij schijnt in Europa niet op voorraad te zijn.
Het transport, volgens de informatie die u verstrekt heeft aan de dealer, gaat nog minimaal 2 weken duren, waarna pas met reparatie begonnen kan worden. Bovendien is het mogelijk dat er verdere schade is ontstaan door een tekort of afwezig zijn van olie. Dus ook daarna kan het weer een hele tijd duren voordat een specifiek onderdeel beschikbaar is en weer reparatie heeft plaats gevonden.
U kunt zich voorstellen dat ik langzamerhand het vertrouwen in deze auto kwijt raak.
De dealer kan geen enkel verwijt gemaakt worden. Zij doen hun uiterste best mij te helpen door mij een vervangende auto ter beschikking te stellen en regelmatig bij u te informeren hoe de stand van zaken is m.b.t. de levering van het onderdeel.
Ik ben echter van mening dat u als importeur hier duidelijk de fout ingaat door een klant minimaal 7 weken op een goed functionerende auto te laten wachten. Het is nota bene een nieuwe auto met 11.000 km op de teller.
Ik zou graag binnen enkele dagen van u vernemen wat u als importeur denkt te ondernemen om deze vervelende zaak zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen. U kunt zich voorstellen dat men in mijn brede kennissenkring vreemd op kijkt van deze zaak, enerzijds omdat een nieuwe auto al zo snel reparatie behoeft, anderzijds door de lakse houding van u als importeur.
Hoogachtend,