Reis omboeken bij Vakantie Discounter
Geplaatst: 13 nov 2017 21:12
Afgelopen 24 augustus, heb ik een vakantie naar Italië (Trentino, Zuid-Tirol, Gardameer) geboekt bij de Vakantie Discounter, met vertrek op 21 okt en terugreis op 29 okt. De vlucht voor 4 personen heen en terug (Transavia) en hotel. (€ 912 met extra bagage en annuleringsverzekering € 992 totaal).
Tot mijn schrik kwam ik er paar uur later achter, begin van de avond, dat ik per abuis de herfstvakantie van de periode Noord-Nederland i.p.v. Midden- / Zuid-Nederland omgedraaid had. Gelukkig kon ik de Vakantie Discounter om 20.33 uur nog bereiken. Die zouden hun best doen om een omboeking te regelen.
Op de site waren vele vertrekdata voor dit hotel beschikbaar, ook een week eerder, ik dacht dat komt wel in orde. En in Nederland worden consumenten wettelijk beschermd tegen buitensporige kosten en de Vakantie Discounter is aangesloten bij ANVR en SGR. Daarnaast dragen ze trots het ‘Beste Online Reisbureau 2017’ logo. Er zou vast een omboeking of iets degelijks mogelijk zijn.
Toen ik hun de volgende middag, 25 augustus, terug belde, omdat ik nog niks had gehoord ’s ochtends, werd mij verteld dat naast de ANVR Algemene Voorwaarden ook de Algemene Voorwaarden van de tussen persoon (De Jong Intra) golden. En dat omboeken nog duurder zou zijn dan de reis annuleren!
Even later, ook 25 augustus 2017, ontving ik de volgende mail:
“Beste heer Pool,
Naar aanleiding van het telefonisch contact met mijn collega heeft u aangegeven per abuis een reis te hebben geboekt voor de verkeerde datum, dit spijt ons ten zeerste.
Wij hebben voor u contact opgenomen met de reisorganisatie en moeten u helaas informeren dat het niet mogelijk is om de reis kosteloos te annuleren. U heeft vluchten geboekt waarbij afwijkende voorwaarden op van toepassing zijn en de tickets gelijk bij boeking geprint worden.
Hierdoor is er geen wijziging/ aanpassing mogelijk en worden er annuleringskosten in rekening gebracht. Uiteraard begrijpen wij dat dit een teleurstelling voor u is, echter aan die kosten van € 568,40 kunnen wij helaas niets veranderen. Deze kosten zijn van toepassing tot 8 september, daarna worden de kosten hoger. Vanzelfsprekend hebben wij voor u nagevraagd wat de mogelijkheden zijn om te wijzigen maar in dat geval worden de kosten hoger dan de annuleringskosten.
Naast de annuleringskosten rekent de Vakantiediscounter eenmalige administratiekosten van € 15,-. Tevens kunnen wij op dit moment nog wel (binnen 7 dagen na boeking) de annuleringsverzekering er zonder kosten uithalen.
Met vriendelijke groeten, Klantenservice -de Vakantiediscounter “
Afwijkende voorwaarden heb ik nergens kunnen vinden tijdens het boeken, deze vakantie was gewoon een van de honderden op hun site. Die afwijkende voorwaarden schijnen bij de laatste stap van het boeken ergens in de kleine lettertjes te staan.
De Jong Intra (tussenpersoon van Vakantie Discounter) heb ik ook nog gebeld, zonder resultaat. Daar zeiden ze dat die hoge kosten door Transavia kwamen. Zij noemden een bedrag in de € 400, dat weet ik niet exact meer, maar behoorlijk lager dan de € 568,40 plus de € 15 annuleringskosten.
Verder dat het hun ook speet. En dat ik Transavia niet mocht benaderen als klant.
Samengevat ben ik 2/3 van mijn geld kwijt. Dat is € 583!
Hoe kan het dat zo ver van te voren (58 dagen) een reisorganisatie het is toegestaan om bij annulering € 583 in rekening te brengen op een reis van € 912? En dat omboeken of overdragen niet mogelijk is? Wat is het ANVR logo waard als hun algemene voorwaarden niet meer van toepassing zijn bij de bij hen aangesloten reisorganisties? Dat is zo sinds 1 april 2016. Of het Zoover Award 2015 2016 2017 voor beste online reisbureau).
Op de website van ACM.nl lees ik:
‘Willen consumenten een pakketreis annuleren?
Consumenten mogen gratis annuleren als er iets gebeurt waar ze niets aan kunnen doen. Bijvoorbeeld als het te onveilig is op de vakantiebestemming. Of als hun gezondheid in gevaar komt. Voorwaarde is wel dat ze dit nog niet konden weten toen ze de reis boekten.
Heeft de annulering een andere reden? Dan mag u een schadevergoeding vragen. Die vergoeding kan liggen tussen 15% en 100% van de reissom, afhankelijk van het moment van annuleren. U kunt de annuleringskosten vermelden in uw algemene voorwaarden.’
‘Willen consumenten een pakketreis overdragen aan iemand anders?
Consumenten mogen hun pakketreis tot 7 dagen voor vertrek doorgeven aan een ander. Ze hoeven daarvoor geen reden op te geven. U mag hiervoor kosten rekenen. Denk aan de kosten die u maakt om dit administratief te verwerken. Voldoet die ander niet aan de eisen die gelden voor de reis? Alleen dan mag u weigeren. Bijvoorbeeld als een oudere mee wil op een jongerenreis.’
Deze regels worden verre van toegepast mijn inziens. Binnen alle wetten en regels die consumenten beschermen zit volgens mij hier een hiaat, als dit zo mag in Nederland. Heeft iemand advies om tegen deze afzetterij iets te doen, als Tros Radar mij niet verder kan helpen?
Tot mijn schrik kwam ik er paar uur later achter, begin van de avond, dat ik per abuis de herfstvakantie van de periode Noord-Nederland i.p.v. Midden- / Zuid-Nederland omgedraaid had. Gelukkig kon ik de Vakantie Discounter om 20.33 uur nog bereiken. Die zouden hun best doen om een omboeking te regelen.
Op de site waren vele vertrekdata voor dit hotel beschikbaar, ook een week eerder, ik dacht dat komt wel in orde. En in Nederland worden consumenten wettelijk beschermd tegen buitensporige kosten en de Vakantie Discounter is aangesloten bij ANVR en SGR. Daarnaast dragen ze trots het ‘Beste Online Reisbureau 2017’ logo. Er zou vast een omboeking of iets degelijks mogelijk zijn.
Toen ik hun de volgende middag, 25 augustus, terug belde, omdat ik nog niks had gehoord ’s ochtends, werd mij verteld dat naast de ANVR Algemene Voorwaarden ook de Algemene Voorwaarden van de tussen persoon (De Jong Intra) golden. En dat omboeken nog duurder zou zijn dan de reis annuleren!
Even later, ook 25 augustus 2017, ontving ik de volgende mail:
“Beste heer Pool,
Naar aanleiding van het telefonisch contact met mijn collega heeft u aangegeven per abuis een reis te hebben geboekt voor de verkeerde datum, dit spijt ons ten zeerste.
Wij hebben voor u contact opgenomen met de reisorganisatie en moeten u helaas informeren dat het niet mogelijk is om de reis kosteloos te annuleren. U heeft vluchten geboekt waarbij afwijkende voorwaarden op van toepassing zijn en de tickets gelijk bij boeking geprint worden.
Hierdoor is er geen wijziging/ aanpassing mogelijk en worden er annuleringskosten in rekening gebracht. Uiteraard begrijpen wij dat dit een teleurstelling voor u is, echter aan die kosten van € 568,40 kunnen wij helaas niets veranderen. Deze kosten zijn van toepassing tot 8 september, daarna worden de kosten hoger. Vanzelfsprekend hebben wij voor u nagevraagd wat de mogelijkheden zijn om te wijzigen maar in dat geval worden de kosten hoger dan de annuleringskosten.
Naast de annuleringskosten rekent de Vakantiediscounter eenmalige administratiekosten van € 15,-. Tevens kunnen wij op dit moment nog wel (binnen 7 dagen na boeking) de annuleringsverzekering er zonder kosten uithalen.
Met vriendelijke groeten, Klantenservice -de Vakantiediscounter “
Afwijkende voorwaarden heb ik nergens kunnen vinden tijdens het boeken, deze vakantie was gewoon een van de honderden op hun site. Die afwijkende voorwaarden schijnen bij de laatste stap van het boeken ergens in de kleine lettertjes te staan.
De Jong Intra (tussenpersoon van Vakantie Discounter) heb ik ook nog gebeld, zonder resultaat. Daar zeiden ze dat die hoge kosten door Transavia kwamen. Zij noemden een bedrag in de € 400, dat weet ik niet exact meer, maar behoorlijk lager dan de € 568,40 plus de € 15 annuleringskosten.
Verder dat het hun ook speet. En dat ik Transavia niet mocht benaderen als klant.
Samengevat ben ik 2/3 van mijn geld kwijt. Dat is € 583!
Hoe kan het dat zo ver van te voren (58 dagen) een reisorganisatie het is toegestaan om bij annulering € 583 in rekening te brengen op een reis van € 912? En dat omboeken of overdragen niet mogelijk is? Wat is het ANVR logo waard als hun algemene voorwaarden niet meer van toepassing zijn bij de bij hen aangesloten reisorganisties? Dat is zo sinds 1 april 2016. Of het Zoover Award 2015 2016 2017 voor beste online reisbureau).
Op de website van ACM.nl lees ik:
‘Willen consumenten een pakketreis annuleren?
Consumenten mogen gratis annuleren als er iets gebeurt waar ze niets aan kunnen doen. Bijvoorbeeld als het te onveilig is op de vakantiebestemming. Of als hun gezondheid in gevaar komt. Voorwaarde is wel dat ze dit nog niet konden weten toen ze de reis boekten.
Heeft de annulering een andere reden? Dan mag u een schadevergoeding vragen. Die vergoeding kan liggen tussen 15% en 100% van de reissom, afhankelijk van het moment van annuleren. U kunt de annuleringskosten vermelden in uw algemene voorwaarden.’
‘Willen consumenten een pakketreis overdragen aan iemand anders?
Consumenten mogen hun pakketreis tot 7 dagen voor vertrek doorgeven aan een ander. Ze hoeven daarvoor geen reden op te geven. U mag hiervoor kosten rekenen. Denk aan de kosten die u maakt om dit administratief te verwerken. Voldoet die ander niet aan de eisen die gelden voor de reis? Alleen dan mag u weigeren. Bijvoorbeeld als een oudere mee wil op een jongerenreis.’
Deze regels worden verre van toegepast mijn inziens. Binnen alle wetten en regels die consumenten beschermen zit volgens mij hier een hiaat, als dit zo mag in Nederland. Heeft iemand advies om tegen deze afzetterij iets te doen, als Tros Radar mij niet verder kan helpen?