Pagina 1 van 1
Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 19 nov 2017 22:16
door annekeanneke93
Ik heb gisteren op magazine.nl aan aankoop gedaan van 4 Margriet-nummers. Vanwege de actie Magazine 10 daagse kostte mij dit 10 i.p.v. 15,96 euro. Een leuk cadeau voor mijn oma die binnenkort jarig is, dacht ik.
Nu kwam mijn moeder op Facebook diezelfde actie tegen, en daar zag ik tot mijn verbazing in de commentaren staan dat dit een abonnement tot wederopzegging is. Dit is mij nergens duidelijk geworden bij het bekijken van de actie en het bestellen van het product.
Als je de actie bekijkt zie je allerlei tijdschriften staan, met daarbij een X-aantal nummers voor 10 euro - nergens staat dat het om abonnementen gaat. Als je dan op 'bestel' klikt, zie je rechts in het scherm staan dat: ''bij elk abonnement: 14 dagen bedenktijd, eenvoudig opzeggen, gratis thuisbezorgd''. Er wordt echter niet vermeld dat hetgeen je bestelt een abonnement is.
Nu ik de voorwaarden heb bekeken (zie onderaan dit bericht), staat daar wel dat abonnementen, tenzij anders vermeld, automatisch verlengd worden tenzij je opzegt. Maar zoals gezegd, ik was ervan overtuigd dat ik vier nummers kocht, niet een abonnement.
Mijn vragen zijn: had magazine.nl duidelijker moeten vermelden dat het om een abonnement gaat? Mag er zomaar op deze manier worden geadverteerd? Wat kan ik het beste doen?
Link naar de advertentie van de actie op facebook: m.facebook.com/story.php?story_fbid=1621014831274684&id=111351632241019 (deze advertentie is overigens niet te vinden als je daarnaar zoekt via de Facebookpagina van Magazine.nl - wat ik erg merkwaardig vind)
Gedeelte uit de voorwaarden van magazine.nl:
4. Duur en opzegging van het abonnement
4.1 Een abonnement wordt aangegaan voor de opgegeven periode en wordt daarna – behoudens opzegging - automatisch verlengd, tenzij anders wordt vermeld in de aanbieding. Binnen de eerste abonnementstermijn kan het abonnement alleen per einde van de overeengekomen abonnementstermijn worden beëindigd, waarbij de abonnee uiterlijk een maand voor (het verschijnen van het eerste nummer van) de nieuwe abonnementstermijn Sanoma over deze opzegging moet berichten. Dit kan telefonisch via 088-5500250, schriftelijk of via E-mail formulier.
4.2 Bij automatische verlenging wordt het abonnement omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Opzegging van het abonnement na automatische verlenging kan met inachtneming van een opzegtermijn van een maand. Wanneer een abonnementstermijn niet geheel wordt afgenomen zal Sanoma de daarmee gemoeide administratie- en verwerkingskosten (van € 3,50) in rekening brengen. Deze worden verrekend met het teveel betaalde abonnementsgeld. Opzeggen kan telefonisch via 088-5500250, schriftelijk of via E-mail formulier.
Re: Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 20 nov 2017 11:48
door NeoDutchio
Weet u zeker dat het een abonnement betreft? Als ik de aanbieding zie op
https://www.magazine.nl/checkout/ lees ik overduidelijk 4 nummers voor €10. Extra bij te boeken is 14 nummers voor €27,93. Laat Sanoma maar bewijzen dat u een abonnement bent aangegaan. Dit staat inderdaad nergens aangegeven.
Re: Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 20 nov 2017 22:32
door annekeanneke93
Ja, dit zeggen ze in reacties op Facebook (maar niet op de website zelf....). Ik heb Magazine.nl vandaag gebeld (andere mogelijkheden tot contact zijn er niet), en ook aan de telefoon zeggen ze dat om een abonnement gaat.
Toen ik had had over de onduidelijkheden van de actie zei de medewerker dat zij ''er naar zal kijken'', maar ik heb niet het idee dat zich ergens druk om maken. Ik heb telefonisch het zogenaamde abonnement stopgezet na de 4 nummers en zou hier binnen 24 uur een bevestigingsmail over moeten krijgen, waar ik nu op wacht.
Re: Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 20 nov 2017 22:50
door alfatrion
annekeanneke93 schreef:Nu kwam mijn moeder op Facebook diezelfde actie tegen, en daar zag ik tot mijn verbazing in de commentaren staan dat dit een abonnement tot wederopzegging is. Dit is mij nergens duidelijk geworden bij het bekijken van de actie en het bestellen van het product.
Als je de actie bekijkt zie je allerlei tijdschriften staan, met daarbij een X-aantal nummers voor 10 euro - nergens staat dat het om abonnementen gaat. Als je dan op 'bestel' klikt, zie je rechts in het scherm staan dat: ''bij elk abonnement: 14 dagen bedenktijd, eenvoudig opzeggen, gratis thuisbezorgd''. Er wordt echter niet vermeld dat hetgeen je bestelt een abonnement is.
Nu ik de voorwaarden heb bekeken (zie onderaan dit bericht), staat daar wel dat abonnementen, tenzij anders vermeld, automatisch verlengd worden tenzij je opzegt. Maar zoals gezegd, ik was ervan overtuigd dat ik vier nummers kocht, niet een abonnement.
annekeanneke93 schreef:Mijn vragen zijn: had magazine.nl duidelijker moeten vermelden dat het om een abonnement gaat? Mag er zomaar op deze manier worden geadverteerd? Wat kan ik het beste doen?
Je kunt het beste een e-mail en brief sturen, met daarin dat jij van mening bent dat je door Sanoma misleid bent en waarom, en dat jij daarom niet op de hoogte was van het stilzwijgend verlengen en dat je niet wilt dat je na die vier bladen nog ergens aan vast zit. Ik vermoed dat je nog ruim buiten de opzegtermijn zit en dit dus niet tot problemen moet leiden.
Als je geen modelformulier om de overeenkomst te herroepen, hebt ontvangen, dan kun je ook nog aangegeven dat je de bedenktijd 12 maanden is en je hier gebruik van maakt vanaf het 5e blad.
Je kan eventueel ook nog een klacht indien bij de reclame code commissie.
De (onbepaalde) duur (met minimum van 4) is zo essentieel dat deze bij het aanbod zelf duidelijk inbeeld moet staan.
Re: Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 21 nov 2017 09:32
door annekeanneke93
Bedankt voor de reactie.
Inmiddels heb ik de bevestiging dat het 'abonnement' is stopgezet, maar ik ga zeker een klacht indienen bij de reclame code commissie na de mail die ik heb ontvangen:
Beste abonnee,
Wij hebben je verzoek om je cadeau-abonnement op Margriet te beëindigen in goede orde ontvangen. Het abonnement is hiermee beëindigd.
Hier spreken ze ineens van een cadeau-abonnement!
Dit was overigens de bevestigingsmail van mijn aankoop:
Beste heer/mevrouw,
Bedankt voor je bestelling bij Magazine.nl. We hopen dat je ontzettend gaat genieten van je tijdschrift!
Heb je een abonnement gekocht? Dan krijg je 50% korting op een tweede abonnement! Bekijk hier je voordeel!
Veel leesplezier!
------ Ordernummer, factuuradres, etc. ------
Betaalwijze
Het totaalbedrag is inclusief BTW en verzendkosten. Indien je een incassomachtiging hebt afgegeven en het bedrag van jouw bestelling boven ons incassolimiet ligt, ontvang je een acceptgiro. In dat geval worden de artikelen verstuurd na ontvangst van de betaling.
Welkomstgeschenk
Krijg je bij je aankoop een welkomstgeschenk, dan ontvang je deze zo spoedig mogelijk.
Heb je vragen of opmerkingen, dan kun je terecht op onze klantenservicepagina.
Veel plezier met je aankoop en kijk snel weer op
http://www.magazine.nl
Met vriendelijke groet,
Magazine.nl
Toch merkwaardig dat ze hier niet hebben gesproken over een abonnement, en dat ze zelfs vragen 'heeft u een abonnement gekocht?'. En dan bij opzegging ineens vermelden dat het om een cadeau-abonnement ging....
Zodra ik iets hoor van de reclame code commissie zal ik hun reactie hier vermelden.
Re: Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 09 dec 2017 14:21
door annekeanneke93
Hierbij de reactie van Sanoma op mijn klacht bij de Reclame Code Commissie (daarbij kreeg ik ook nog een kopie uit de Van Dale erbij, met de definitie van 'abonnement'!):
Ik heb een reactie gestuurd naar de RCC dat ik deze reactie niet afdoende vind om meerdere redenen:
- Sanoma gaat niet in op het feit dat nergens staat vermeld dat de actie een abonnement betreft, maar wijst op de definities van een abonnement (met daarbij zelfs een kopie van de Van Dale). Alsof ze willen zeggen dat ik eerst in het woordenboek had moeten kijken en daarmee had kunnen weten dat ik een abonnement zou kopen. Dit klinkt best beledigend.
- Magazine.nl zegt onderscheid te maken tussen losse nummers (waarbij 1 los nummer = 1 tijdschrift) en abonnementen (tot wederopzegging en aflopend). Als je 4 nummers koopt, kun je dit zien als 4 losse nummers; zeker als nergens staat vermeld dat het om een abonnement gaat.
- Ik blijf dus van mening dat als iets een abonnement is, dit duidelijk moet zijn vermeld
- Sanoma zegt dat ik met mijn klacht probeerde te zeggen dat ''ze zou zijn misleid omtrent de looptijd van het abonnement (doorlopend vs. aflopend).'' Dit is niet waar. Ik voelde mij misleid omdat ik niet wist (en naar mijns inziens niet kón weten) dat het om een abonnement ging.
- Sanoma zegt dat ik ''zelf reeds heb aangegeven dat de leveringsvoorwaarden duidelijk waren: doorlopend, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven in de actie''. Ik heb nergens gezegd dat het mij duidelijk was dat het om een doorlopend abonnement ging, integendeel zelfs.
- Sanoma zegt dat in de bevestigingsmail van mijn aankoop staat dat het een abonnement tot wederopzegging betrof. Dit is niet waar (ik heb de aankoopmail opnieuw als bijlage toegevoegd in deze mail).
Wordt vervolgd dus...
Re: Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 10 dec 2017 23:03
door alfatrion
annekeanneke93 schreef:- Sanoma gaat niet in op het feit dat nergens staat vermeld dat de actie een abonnement betreft, maar wijst op de definities van een abonnement (met daarbij zelfs een kopie van de Van Dale). Alsof ze willen zeggen dat ik eerst in het woordenboek had moeten kijken en daarmee had kunnen weten dat ik een abonnement zou kopen. Dit klinkt best beledigend.
In je klacht staat het woord "abonnement" centraal en dan is normaal dat een partij de commissie van een bepaalde (voor haar gunstige) definitie wil overtuigen.
annekeanneke93 schreef:- Magazine.nl zegt onderscheid te maken tussen losse nummers (waarbij 1 los nummer = 1 tijdschrift) en abonnementen (tot wederopzegging en aflopend). Als je 4 nummers koopt, kun je dit zien als 4 losse nummers; zeker als nergens staat vermeld dat het om een abonnement gaat.
Het lijkt mij redelijk om te veronderstellen dat je niet vier keer het zelfde nummer wilde ontvangen. Het onderscheid tussen een abonnement dat afloopt en doorloopt lijkt mij redelijk.
annekeanneke93 schreef:- Sanoma zegt dat ik met mijn klacht probeerde te zeggen dat ''ze zou zijn misleid omtrent de looptijd van het abonnement (doorlopend vs. aflopend).'' Dit is niet waar. Ik voelde mij misleid omdat ik niet wist (en naar mijns inziens niet kón weten) dat het om een abonnement ging.
Dat is niet handig. Ik heb jouw duiding van een "abonnement" steeds opgevat in de zin dat je er bezwaar tegen had je er na 4 exemplaren nog steeds aan vast zit. Het lijkt mij niet erg zinnig om een discussie te voeren of vier op een volgende nummers een abonnement is. Je hebt daar namelijk geen (financieel) belang brij. Ik zou naar de zitting gaat en dan aangeven dat hier inderdaad de pijn zit. Jouw bezwaar is dat Sanoma niet duidelijk is over de duur van het abonnement. Dit is namelijk een eigenschap die zo essentiële is dat dit duidelijk in het aanbod moet staan. Sanoma geeft tijdens de bestelling wel aan dat je makkelijk kunt opzeggen, maar dit vind ik te subtiel en niet op de juiste plaats. Je kan daar namelijk bij denken dat je niet hoeft op te zeggen, omdat dit abonnement vanzelf afloopt.
Re: Magazine 10-daagse van Magazine.nl misleidend?
Geplaatst: 20 mar 2018 15:32
door Reinier001
Vandaag werd ik gebeld door een leuke dame die belde al amoniem dus call center
Omdat ik als een lang lopend abonnemend had op een tv/radio magazien ze me een hele leuke aanbieding mogt doen .
Nou dan denk je dat is leuk een cadeautje voor mijn trouwheid met mijn abonement je betaald er al jaren aan dus wel leuk om eens iets terug te krijgen, heel aardig toch.
Dus liet ik ze het uitleggen:
Het was dus een in verband ook met het 10 daagse actie dat zij me door mijn al lopende abonnement een grote korting kon geven ( toen gingen bij mij al bellen rinkelen) op een maand of weekblad naar keuze, dat is toch heel leuk meneer vind u niet?
Ik vroeg haar dus is dat een abonnement dan ?
Nee hoor het loopt 10 dagen en dan stopt het.
Dat klinkt leuk maar als je even nadenkt, kan dat niet eens met een weekblad zou je er dus dan hooguit 2 krijgen en bij een maandblad maar 1 als ik even goed reken in 10 dagen.
Maar buiten dat vroeg ik dus duidelijk, dus ik zit niet vast aan een abonnement?
Nee hoor na 10 dagen stopt het, oké toen kwam er iets achteraan dat ik niet helemaal begreep ( en was ook de instinker ervan) u krijgt van ons een bevestigingsbrief met daarin precies uitgelegd wanneer u het eerste keer het blad zult ontvangen en hoe het werkt, en als u binnen de 10 dagen het nummer in de brief beld kunt u het stopzetten dit kan ook per in de brief genoemde email.
Ik antwoorden dus dan is het toch een abonnement als ik er voor moet bellen om het stop te zetten ????
Ik kreeg toen een hele uitleg dat ze het eerst deden met korting op hele abonnementen van een jaar, maar dat klanten daar over geklaagd hadden en daar problemen mee waren, toen hebben ze dat veranderd naar echte tijdelijke abonnementen voor kortere tijd die ook werkelijk na bijv. 10 dagen / 3 maanden of zo stopte, maar dat ging ik niet goed en er waren klanten die het dan vervelend vonden om dan als ze het blad wel wilde hebben dan zelf een duurder abonnement moeten afsluiten.
Kortom daarom doen ze het nu zo werd er gezegd, na dit betoog over hoe en waarom herhaalde ik dus weer als ik het zelf moet opzeggen binnen de 10 dagen is het dus gewoon een abonnement.
Daarop kreeg ik het antwoord, nee hoor zo zien wij dat niet.
Kijk hoe zij het zien zal me worst zijn ik zie gewoon dat ze je op slinkse wijze met een handig praatje een abonnement aansmeren (dat ze zelf geen abonnement noemen, ach ja dan zouden ze toch eens terug naar school moeten gaan om dat te leren wat een abonnement is en inhoud lijkt me )
Ik denk dat dit soort praktijken mensen in de problemen kan brengen en met een abonnement op een blad wat ze eigenlijk niet hadden gewild, ik vind ook dat deze manier van verkoop verboden moet worden, en niet meer zou mogen en hoop dat radar daar eens achter aan gaat hoe men dit kan toelaten, of beter nog kan stoppen want het is mensen gewoon misleiden en doen geloven en zeggen dat het geen abonnement is, dat het dus wel is.
Ze verkote ook nog eens de wetelijke bedenktijd van 14 dagen naar 10 dagen en dat lijkt me ook niet te mogen.