Pagina 1 van 1
Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 27 nov 2017 14:57
door koos1944
In september gingen mijn vrouw en ik, en de hond, een week naar een vakantiehuis aan de Belgische kust. Borgsom € 250, gelijk over te maken met de huur van een week. Halverwege deze week vroeg ik per mail aan de verhuurder (Immo Woestyn in Koksijde) hoeveel het kostte om hen de eindschoonmaak te laten doen. Ze antwoordden dat dat €125 kostte. Wel 2 dagen van te voren melden. We dachten hier even over na, maar vonden € 125 toch wel wat veel. Dus ik meldde me niet aan en we maakten zelf het huis grondig schoon (stofzuigen, vegen, dweilen, afwassen).
Na 8 (!) weken, dus inmiddels november, vroeg ik maar eens wanneer we de borgsom terugkregen. Op onze bankrekening kregen we vervolgens veel te weinig terug. Ik vroeg dus om een specificatie. Die volgde per post: een bescheiden som voor de elektra (geen probleem) en € 125 voor de eindschoonmaak. Na mijn mail wezen ze op artikel 12 van de algemene voorwaarden. Daar stond iets over in gebreke blijven bij het schoonmaken van het huis. Dat was dus niet zo, maar bewijs het maar eens als je na 8 inmiddels 9 weken al lang en breed weer thuis bent.
Ik heb hun een uitgebreide brief geschreven om een en ander nog eens uit te leggen en om mijn geld terug te vragen. Maar vergeet het maar. Het is altijd wat met die borgsom, je bent machteloos!
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wat kan je er aan doen?
Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 28 nov 2017 17:15
door Moneyman
koos1944 schreef:In september gingen mijn vrouw en ik, en de hond, een week naar een vakantiehuis aan de Belgische kust. Borgsom € 250, gelijk over te maken met de huur van een week. Halverwege deze week vroeg ik per mail aan de verhuurder (Immo Woestyn in Koksijde) hoeveel het kostte om hen de eindschoonmaak te laten doen. Ze antwoordden dat dat €125 kostte. Wel 2 dagen van te voren melden. We dachten hier even over na, maar vonden € 125 toch wel wat veel. Dus ik meldde me niet aan en we maakten zelf het huis grondig schoon (stofzuigen, vegen, dweilen, afwassen).
Na 8 (!) weken, dus inmiddels november, vroeg ik maar eens wanneer we de borgsom terugkregen. Op onze bankrekening kregen we vervolgens veel te weinig terug. Ik vroeg dus om een specificatie. Die volgde per post: een bescheiden som voor de elektra (geen probleem) en € 125 voor de eindschoonmaak. Na mijn mail wezen ze op artikel 12 van de algemene voorwaarden. Daar stond iets over in gebreke blijven bij het schoonmaken van het huis. Dat was dus niet zo, maar bewijs het maar eens als je na 8 inmiddels 9 weken al lang en breed weer thuis bent.
Ik heb hun een uitgebreide brief geschreven om een en ander nog eens uit te leggen en om mijn geld terug te vragen. Maar vergeet het maar. Het is altijd wat met die borgsom, je bent machteloos!
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt en wat kan je er aan doen?
Ik heb tot nu toe altijd, zowel in Nederland als in het buitenland, eerst samen met een medewerker de check gedaan of alles in orde was, en vaak ook ter plekke de borg terug gehad. Dat voorkomt dit soort gedonder achteraf, want je hebt gewoon allebei een bewijsprobleem. En omdat jij je geld wilt hebben, zal jij actie moeten ondernemen. Gezien de hoogte van het bedrag en de buitenlandse partij doe je dat waarschijnlijk dus niet.
Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 28 nov 2017 18:55
door arvandongen
Helemaal eens met Moneyman. Als een borg betaald is, dan ook een “oplever-inspectie” bij het einde van gebruik.
Ik heb het één keer meegemaakt dat we een vakantiehuis 2x zo schoon hadden opgeleverd als gekregen en dat men alsnog de borg wilden inhouden. Ter plekke kunnen rechtzetten. Later zou onmogelijk geweest zijn.
Ook een paar keer gehad dat men een klein detail (terecht) iets schoner wilde hebben. Dat kan dan ook meteen geregeld worden zonder dat je de borg kwijt bent.
Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 29 nov 2017 06:50
door crazyme
arvandongen schreef:Als een borg betaald is, dan ook een “oplever-inspectie” bij het einde van gebruik.
Daarom zie je ook vaak dat de eindschoonmaak door een schoonmaakploeg verplicht is.
Zo'n eindinspectie met alle discussie daar om heen kost veel te veel tijd.
Ik heb nog nooit een probleem gehad met de terugbetaling van de borg.
Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 29 nov 2017 09:48
door Klaas Jan
Zit het probleem in de communicatie? Vragen wat de kosten zijn en je 'niet aanmelden'.
Kan de verhuurder daar dan de conclusie uit trekken dat u zelf het vakantiehuis schoon maakt?
Het probleem zou maar zo eens onduidelijkheid kunnen zijn.
Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 29 nov 2017 14:49
door koos1944
Nee, de communicatie was wel helder. Alleen het bizarre was dat ik niemand van het bureau heb gezien. Ik kwam op zondag aan, kon de sleutel ergens uit een kastje halen en na afloop weer hetzelfde maar dan andersom. Dat was misschien wel het probleem. Wat ik wel gedaan heb is het geval voorleggen (klacht indiienen) bij de Belgische consumentenombudsman. Daar heb ik nog niks van gehoord, verwacht er ook niet veel van. Het gaat me ook niet zo om het geld maar om de bureaucratische arrogantie die er achter zit.
Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 29 nov 2017 17:20
door stofzuigertje
Als je naar tarief vroeg blijkbaar gelijk ingeplant, en dit eruit halen is lastiger.
De schoonmaker zal als hij komt gewoon claimen, ongeacht hoeveel werk want die wil ook verdienen.
Helaas niet op papier gezet of je zelf schoonmaakt of laat doen.
Als je bij Roompot zelf schoonmaakt en niet goed doet krijg je de rekening met foto van bewijs van niet goed opgeleverde...
Maar als je een door hun schoongemaakte woning goed bekeek, ik had daar ook diverse foto's van gemaakt en toch gekregen....
De vette vingers op afvalbak waren enige wat zij vonden, maar ik had 9 foto's van niet goed schoongemaakte woning.
Re: Wie heeft er ervaring met het terugbetalen van een borgsom?
Geplaatst: 30 nov 2017 08:41
door Klaas Jan
Hallo Koos, ik bedoel eigenlijk of u behalve informeren naar de prijs van een schoonmaak ook per mail hebt aangegeven dat u de schoonmaak zelf zou verzorgen? Dan hebt u die tekst immers zwart op wit.