Pagina 1 van 1
Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 06 dec 2017 07:59
door Fana
Gistermiddag is een slimme meter geplaatst. Ik herb een inductie kookplaat voor 2 pannen en deze is 2 maanden geleden gekocht. Deze was niet aangesloten toen de meter werd geplaatst. Toen de monteur was vertrokken bleek de kookplaat niet meer te werken.. het display leek eerst op hol te slaan en de tiptoetsen reageerden niet meer. Daarna geen display meer, doet niets meer. De monteur is terug gekomen maar zegt dat het niets met de meter te maken heeft. Dat het puur toeval is dat de plaat is stuk gegaan.
Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt. Wat moet ik doen?
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 06 dec 2017 14:16
door Moneyman
Fana schreef:Gistermiddag is een slimmer meter geplaatst. Ik herb een inductie kookplaat voor 2 pannen en deze is 2 maanden geleden gekocht. Deze was niet aangesloten toen de meter werd geplaatst. Toen de monteur was vertrokken bleek de kookplaat niet meer te werken.. het display leek eerst op hol te slaan en de tiptoetsen reageerden niet meer. Daarna geen display meer, doet niets meer. De monteur is terug gekomen maar zegt dat het niets met de meter te maken heeft. Dat het puur toeval is dat de plaat is stuk gegaan.
Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt. Wat moet ik doen?
Misschien heb je iets aan dit topic.
viewtopic.php?f=51&t=177069
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 06 dec 2017 18:30
door renewouters
Fana schreef:
Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt. Wat moet ik doen?
Er gaan wel meer onzinverhalen in de rondte over slimme meters. Net als met iedere introductie van iets nieuws trouwens. Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt. Hoogstens kan je bij het inschakelen van "iets" een korte spanningspiek hebben, maar daar moet een apparaat tegen kunnen (en zo niet, dan moet het onder garantie vervangen of gerepareerd worden als het apparaat nog nieuw genoeg is).
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 06 dec 2017 19:52
door 16again
renewouters schreef:Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt.
Drie fasen! Daar kun je genoeg fout mee doen. Te laat aansluiten van de nul kan flinke gevolgen hebben. Een "zware" verbruiker trekt de nul dan richting 1 fase, andere apparaten aangesloten op andere fase zien dan een netspanning tot wel 380 Volt !
Fase en nul verwisselen geeft ook 380 Volt op stopcontacten.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 06 dec 2017 20:01
door Lady1234
16again schreef:renewouters schreef:Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt.
Drie fasen! Daar kun je genoeg fout mee doen. Te laat aansluiten van de nul kan flinke gevolgen hebben. Een "zware" verbruiker trekt de nul dan richting 1 fase, andere apparaten aangesloten op andere fase zien dan een netspanning tot wel 380 Volt !
Fase en nul verwisselen geeft ook 380 Volt op stopcontacten.
Maar alles is stroomloos als die meter gewisseld wordt.
En verwisselen? Doet de tv het volgens mij ook niet meer.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 07:26
door Fana
Ik Lees dit met belangstelling en ik probeer het te begrijpen. Gisteren kwam er nogmaals een monteur van de Geas langs nadat ik Liander gebeld had. De man heeft naar het apparaat staan kijken en constateerde dat het stom toeval was dat het kookplaatje net nu kapot gegaan was. 16again heeft er klaarblijkelijk verstand van. Mijn koelkast en vriezertje op een ander stopcontact doen het gewoon en een tv heb ik niet op het ogenblik. Nog een vraag aan 16again..... ik heb geen aardlekschakelaar in de meterkast. Als die er wel was geweest, had dit dan niet kunnen gebeuren? Misschien een heel domme vraag, maar ik ben echt een leek op dit gebied, daarom heb ik geen poot om op te staan.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 08:31
door sylvesterb
Fana schreef:Ik heb geen aardlekschakelaar in de meterkast. Als die er wel was geweest, had dit dan niet kunnen gebeuren?
Had geen verschil gemaakt, een aardlekschakelaar reageert op kortsluiting als er kortsluiting is geweest in je inductiekookplaat zou je stop er wel uitvliegen (i.p.v. de aardlek schakelaar).
Je zult de inductiekookplaat gewoon moeten aanbieden ter garantie, als hij niet aangesloten was toen de slimme meter werd aangesloten dan is dit niet de oorzaak en het lijkt nu ook gewoon toeval.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 08:44
door Jefdus
16again schreef:renewouters schreef:Een elektriciteitsmeter doet niets met de spanning of stroom. Een elektriciteitsmeter heeft een ingang en een uitgang. Als aan de ingang 240V staat, kan er aan de uitgang nooit iets anders staan want er is geen extra input die energie toevoegt.
Drie fasen! Daar kun je genoeg fout mee doen. Te laat aansluiten van de nul kan flinke gevolgen hebben. Een "zware" verbruiker trekt de nul dan richting 1 fase, andere apparaten aangesloten op andere fase zien dan een netspanning tot wel 380 Volt !
Fase en nul verwisselen geeft ook 380 Volt op stopcontacten.
Ik vraag me af of het hier om een 3-fasen aansluiting gaat. Het is maar een inductieplaat voor 2 pannen.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 10:49
door 16again
sylvesterb schreef:een aardlekschakelaar reageert op kortsluiting als er kortsluiting is geweest in je inductiekookplaat zou je stop er wel uitvliegen .
Aardlek beschermt niet tegen kortsluiting, maar tegen lekstromen.
Misschien was de kookplaat al kapot: Vergelijk een auto met defecte startmotor. Zolang je rijdt, merk je daar niets van.
Na stroomonderbreking moest electronica in kookplaat weer opnieuw starten, mogelijk zit fout in opstart deel (cold-boot). Zette je voorheen kookplaat uit, dan stond hij nog wel in "stand-by."
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 11:12
door olaf79
Waarom was de plaat niet aangesloten? Dit is toch iets wat je meestal permanent aangesloten laat. Heb je de stekker zelf gemonteerd? Of laten monteren?
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 11:16
door Moneyman
olaf79 schreef:Waarom was de plaat niet aangesloten? Dit is toch iets wat je meestal permanent aangesloten laat. Heb je de stekker zelf gemonteerd? Of laten monteren?
Waarschijnlijk had TS dit topic gelezen
viewtopic.php?f=51&t=177069
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 12:37
door Brainless
olaf79 schreef:Waarom was de plaat niet aangesloten? Dit is toch iets wat je meestal permanent aangesloten laat. Heb je de stekker zelf gemonteerd? Of laten monteren?
Het gaat waarschijnlijk om een losse inductiekookplaatje (dus geen inbouw).
Deze zet je los op het aanrecht met een stekker die je zelf in het stopcontact kan doen.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 13:45
door Fana
Precies Brainless, daar gaat het om.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 07 dec 2017 13:50
door Fana
Bedankt voor alle reakties. Ik denk dat het toch te wijten is aan stom toeval. Dat wilde ik eerst niet geloven, maar ik geef het op.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 18 aug 2018 10:24
door Sammys78
Ik vroeg me even af hoe dit afgelopen is. Gisteren is er een monteur geweest voor het installeren van een Toon. Mijn kookplaat doet het nu ook niet meer.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 18 aug 2018 11:58
door Theotrucker
Topicstarters komen zelden terug. Je kunt beter een nieuw topic starten.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 18 aug 2018 12:28
door renewouters
Sammys78 schreef:Ik vroeg me even af hoe dit afgelopen is. Gisteren is er een monteur geweest voor het installeren van een Toon. Mijn kookplaat doet het nu ook niet meer.
Kijk ook even of de melk niet spontaan zuur geworden is na het plaatsen van Toon.
Re: Toeval? Inductiekookplaat kapot na plaatsing slimme meter
Geplaatst: 19 aug 2018 13:28
door bprosman
Ik vroeg me even af hoe dit afgelopen is. Gisteren is er een monteur geweest voor het installeren van een Toon. Mijn kookplaat doet het nu ook niet meer.
Toeval bestaat echt.