Motor vervuiling Citroen C4
Geplaatst: 18 dec 2017 13:13
Betreft sterk vervuilde motor Citroën C4 Picasso.
Gegevens auto:
Merk: Citroën C4 Picasso THP 165 S&S Aut. Intensive
Afleveringsdatum: Augustus 2015
Het Probleem.
Woensdag 1 november 2017 trad er een motorstoring op.
De auto begon te schokken en reed niet harder meer dan ca. 20 km/uur en viel stil.
De indicatie was: ECO systeem uitgeschakeld en Motor storing.
Na een eerste onderzoek bleek dat de motor sterke vervuiling vertoonde.
Het spruitstuk werd gedemonteerd en de vervuiling was duidelijk zichtbaar.
Spruitstuk, kleppen en verstuivers zijn in een niet Citroën garage schoongemaakt met een hiervoor geschikte oplosvloeistof.
Na het schoonmaken bleef de motor alsnog storingsmeldingen aangeven.
Het vermoeden is dat een opgerekte distributieketting mede de oorzaak van de storing zou kunnen zijn.
Met als gevolg ontregelde klep aansturing en de sterke vervuiling van de kleppen.
Een, bij navraag bij de ANWB, bekend gebrek van THP motoren die Citroën in gebruik heeft.
Maandag 4 december 2017 zijn de storingsmeldingen in de computer van de auto door een Citroën garage samen met Citroën Nederland uitgelezen voor het vaststellen van de oorzaak van de storing en in verband met de toepassing van een eventuele “Coulance regeling”.
De uitslag van dit onderzoek is:
Geen opgerekte distributieketting.
Vervuiling van de motor. Maar dat wisten we al.
Deze bevinding is gebaseerd op uitlezing van de storingscomputer. Visueel onderzoek heeft niet plaatsgevonden.
De garantie periode is voorbij (twee maanden) en een coulance regeling is volgens Citroën niet van toepassing omdat het niet aan de motor ligt.
Deze uitspraak komt niet overeen met het antwoord van mijn vraag aan de ANWB.
Mijn vraag is dan, waaraan ligt het dan wel !!!!
Vervolgens is de motor gereinigd middels een “Granulaat” behandeling. Dit is een gespecialiseerde straal techniek, waarbij als grit de gemalen bast van walnoten wordt gebruikt.
Het ligt dus schijnbaar toch aan de constructie en ontwerp van deze motoren !!!! Namelijk het toepassen van de EGR-klep.
Deze klep stuurt een deel van de verbrandingsgassen weer in de verse verbrandingslucht om het NOx gehalte in de uitlaatgassen te verminderen. Een nobel streven, maar het levert wel een extra onkostenpost voor de eigenaar van dit soort motoren op tussen de 10 en 20.000 km.
De vraag kan gesteld worden of dit de juiste manier van milieu defensie is en of de rest van het motor ontwerp hier degelijk op aangepast is.
Ik wijs u erop dat ik de auto normaal gebruikt heb en dat deze niet aan “zware” omstandigheden is bloot gesteld.
Deze auto rijdt de meeste kilometers tijdens onze vakantie, wat mag blijken uit een kilometerstand van16.500 km.
Waarom bleef je dan Citroën rijden zou je zeggen. Wel het antwoord is niet zo moeilijk.
Wij zijn fervente Citroën rijders vanwege het heerlijke rij genot en goede weggedrag van deze auto’s.
De vraag is dus:
HEBBEN WIJ RECHT OP EEN COULANCE REGELING ??? !!!
Met vriendelijke groeten:
Aad Putter.
Gegevens auto:
Merk: Citroën C4 Picasso THP 165 S&S Aut. Intensive
Afleveringsdatum: Augustus 2015
Het Probleem.
Woensdag 1 november 2017 trad er een motorstoring op.
De auto begon te schokken en reed niet harder meer dan ca. 20 km/uur en viel stil.
De indicatie was: ECO systeem uitgeschakeld en Motor storing.
Na een eerste onderzoek bleek dat de motor sterke vervuiling vertoonde.
Het spruitstuk werd gedemonteerd en de vervuiling was duidelijk zichtbaar.
Spruitstuk, kleppen en verstuivers zijn in een niet Citroën garage schoongemaakt met een hiervoor geschikte oplosvloeistof.
Na het schoonmaken bleef de motor alsnog storingsmeldingen aangeven.
Het vermoeden is dat een opgerekte distributieketting mede de oorzaak van de storing zou kunnen zijn.
Met als gevolg ontregelde klep aansturing en de sterke vervuiling van de kleppen.
Een, bij navraag bij de ANWB, bekend gebrek van THP motoren die Citroën in gebruik heeft.
Maandag 4 december 2017 zijn de storingsmeldingen in de computer van de auto door een Citroën garage samen met Citroën Nederland uitgelezen voor het vaststellen van de oorzaak van de storing en in verband met de toepassing van een eventuele “Coulance regeling”.
De uitslag van dit onderzoek is:
Geen opgerekte distributieketting.
Vervuiling van de motor. Maar dat wisten we al.
Deze bevinding is gebaseerd op uitlezing van de storingscomputer. Visueel onderzoek heeft niet plaatsgevonden.
De garantie periode is voorbij (twee maanden) en een coulance regeling is volgens Citroën niet van toepassing omdat het niet aan de motor ligt.
Deze uitspraak komt niet overeen met het antwoord van mijn vraag aan de ANWB.
Mijn vraag is dan, waaraan ligt het dan wel !!!!
Vervolgens is de motor gereinigd middels een “Granulaat” behandeling. Dit is een gespecialiseerde straal techniek, waarbij als grit de gemalen bast van walnoten wordt gebruikt.
Het ligt dus schijnbaar toch aan de constructie en ontwerp van deze motoren !!!! Namelijk het toepassen van de EGR-klep.
Deze klep stuurt een deel van de verbrandingsgassen weer in de verse verbrandingslucht om het NOx gehalte in de uitlaatgassen te verminderen. Een nobel streven, maar het levert wel een extra onkostenpost voor de eigenaar van dit soort motoren op tussen de 10 en 20.000 km.
De vraag kan gesteld worden of dit de juiste manier van milieu defensie is en of de rest van het motor ontwerp hier degelijk op aangepast is.
Ik wijs u erop dat ik de auto normaal gebruikt heb en dat deze niet aan “zware” omstandigheden is bloot gesteld.
Deze auto rijdt de meeste kilometers tijdens onze vakantie, wat mag blijken uit een kilometerstand van16.500 km.
Waarom bleef je dan Citroën rijden zou je zeggen. Wel het antwoord is niet zo moeilijk.
Wij zijn fervente Citroën rijders vanwege het heerlijke rij genot en goede weggedrag van deze auto’s.
De vraag is dus:
HEBBEN WIJ RECHT OP EEN COULANCE REGELING ??? !!!
Met vriendelijke groeten:
Aad Putter.