Pagina 1 van 2
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 16:28
door Verwijderd
Hypo63 schreef:Onlangs is mijn mobiel abonnement en die van mijn dochter van Ziggo overgezet naar Vodafone. Hiervoor heb ik geen toestemming gegeven noch om gevraagd.
Door Vodafone is een contract opgemaakt met mijn dochter als contractant (i.p.v. mijzelf) en mijn bankrekening als incasso rekeningen. Dit contract kan door ons niet worden getekend. Ik ben geen contractant en mijn dochter kan niet tekenen voor mijn rekening.
Telefonisch heb ik geprobeerd om het contract te corrigeren. Vodafone kan dit telefonisch niet regelen in het kader van de privacy. Zij kunnen dus wel ongevraagd het contract overnemen maar niet corrigeren als de klant daarom vraagt.
Vodafone verwijst mij hiervoor naar de Vodafone winkel. Dat betekend vrij nemen, reiskosten make en parkeerkosten betalen omdat Vodafone ongevraagd een contract overneemt. Communicatie omtrent het contract is verlopen via mail.
Via het klachtenformulier van Vodafone heb ik aangegeven het contract te willen beëindigen. Volgens Vodafone kan dit niet via het klachtenformulier. Dit moet telefonisch of per brief.
Ondanks dat Vodafone niet beschikt over een contract en incassomachtiging presteert Vodafone het toch om ongevraagd en zonder machtiging een bedrag van mijn rekening te incasseren. In mijn ogen is er simpelweg sprake van diefstal.
Ik ben niet van plan om naar de winkel te gaan om de zaak recht te zetten. Vodafone kan het wat mij betreft zelf maar uitzoeken. Omdat Vodafone niet beschikt over een incassomachtiging heb ik 13 maanden de tijd om een incasso te storneren. Hiervan ga ik dan ook gebruik maken.
Tevens zal ik omtrent de handelswijze van Vodafone een klacht indienen bij de geschillencommissie.
Storneer het bedrag en als Vodafone moeilijk gaat doen dan vraag je ze om een getekende overeenkomst waar uw handtekening op zou staan. Kunnen ze dat niet leveren, dan is er ook geen overeenkomst.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 16:32
door Lady1234
Goed, u hebt uw gramschap geuit.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 16:39
door Mark1992
Vodafone en Ziggo zijn onlangs gefuseerd. Heeft u hier geen bericht over gekregen van Ziggo of Vodafone? Ze hebben volgens mij bepaalde dingen veranderd binnen de organisatie i.v.m. de fusie. Misschien dat dit de oorzaak is van uw probleem.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 16:42
door yan
Storneren is maar mogelijk tot 8 weken: beter dus niet 12 maanden te wachten.
Storneer natuurlijk enkel het bedrag van uw dochters abonnement en niet dat van uw eigen.
Dan zal Vodafone vast contact opnemen met uw dochter, en vragen om het juiste rekeningnummer.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 16:49
door mahadma
Ik zie preventel al komen.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 16:51
door Jefdus
Ik neem aan dat uw dochter wel gewoon de diensten van Vodafone blijft gebruiken....?
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 17:24
door 16again
Hypo63 schreef:Volgens mij mag je iets dat ongevraagd wordt toegezonden houden en gebruiken.
Gebruik betekent in dit geval ook dat je bewust met een abonnement gaat bellen, waarvan je zegt dat die niet van jou is. Excessief gebruik (buitenland etc) lijkt me gewoon misbruik.
Kan het zijn dat contract door je dochter is aangevraagd op jouw rekeningnummer? Als je dan niet zelf hoeft te betalen...blijft de rekening in de familie
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 17:52
door mahadma
Ik voorzie door de instelling en niet medewerking van de vraagsteller behoorlijke problemen. Dat kan een leuk begin van 2018 worden. Advies hoewel u dat niet vraagt, neem effe die dag vrij en ga naar die winkel, scheelt u veel tijd volgend jaar.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 17:59
door Jesa H
Hypo63 schreef:Jefdus schreef:Ik neem aan dat uw dochter wel gewoon de diensten van Vodafone blijft gebruiken....?
Dat is nog de vraag. Op dit moment is er geen andere mogelijkheid omdat Vodafone de opzegging niet wenst te verwerken en ik geen dubbele abonnementen wens te hebben.
Vodafone heeft wel een nieuw simkaart gestuurd omdat mobiel bellen via Ziggo niet meer mogelijk was.
Vodafone heeft ongevraagd de simkaarten gestuurd. Volgens mij mag je iets dat ongevraagd wordt toegezonden houden en gebruiken.
Nou, klinkt alsof Vodafone als onderdeel van de fusie de boel overneemt. Als je dan de boel wel gaat gebruiken ga je dus akkoord met het abonnement. Je hebt al blijk gegeven dat je er weet van hebt.
Het argument "ongevraagde toezending" geldt hier niet, als je de overige informatie erbij ziet. Je bent klant, de service verandert (kan niet meer bellen met Ziggo want Vodafone neemt dat over). Als het goed is blijft je abonnement dan het zelfde: zelfde prijs, zelfde aantal minuten, etc.
Is dat niet het geval mag je natuurlijk opzeggen.
...Maar, als je de service nu gaat gebruiken ga je impliciet akkoord en moet je dus wel betalen. Als je dat niet wil kun je nu het beste zelf een ander abonnement afsluiten (nummerbehoud aanvragen) en nogmaals schriftelijk opzeggen, want dan heeft Vodafone geen poot om op te staan.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 18:07
door Jesa H
Hypo63 schreef:Ik weet best dat er betaald moet worden voor het gebruik. Mij gaat het om de arrogantie van bedrijven en met name grote bedrijven die zichzelf meer rechten geven dan ze in werkelijkheid hebben.
In dit geval wordt bewust geïncasseerd zonder machtiging met de verwachting dat klanten niets zeggen. In mijn ogen is het simpelweg diefstal.
Als ik in de winkel een pakje kauwgom wegneem zonder te betalen mag de winkelier mij vastzetten, de politie bellen en mag ik schikken voor € 181. Als een bedrijf een onterechte incasso uitvoert en klant reclameert dan wordt het bedrag teruggestort. met een beetje geluk zegt het bedrijf sorry en daar blijft het bij. Als de klant niets zegt wordt deze legaal bestolen.
Ik denk dat je overdrijft, eerlijk gezegd. De meeste klanten zullen het fijn vinden dat alles gewoon automatisch wordt geregeld en ze niks hoeven te doen. Je hebt een heleboel te zeggen, want je mag gewoon opzeggen als dat uitkomt, maar zomaar niet betalen is natuurlijk geen optie. Het is ook geen diefstal - immers leveren zij gewoon volgens de overeenkomst die wordt overgenomen (toch?).
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 18:48
door mahadma
Ik lees een eenvoudig begrip wat u niet zult (willen) erkennen: onwil. Succes volgend jaar, misschien wel met advocaat kosten voor u omdat ze op de een of ander manier toch gelijk hebben of dat u een fout maakt.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 18:59
door mahadma
U zou naar de winkel kunnen gaan en het geheel afronden. Zodanig dat u en Vodafone voor elkaar wat uitleg kunnen geven. Uw situatie nu heet bij het schaakspel PAT, en dan wint er geen van beiden.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 18 dec 2017 20:31
door mahadma
En hoe komen u, uw dochter en Vodafone uit deze pat stelling als iedereen zijn/haar spreekwoordelijke poot stijf houdt?
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 19 dec 2017 12:38
door Vodafone Webcare
Hoi Hypo63,
In verband met de fusie tussen Ziggo en Vodafone houdt Ziggo Mobiel op te bestaan. Dit is dan ook de reden dat de nummers van u en uw dochter zijn overgezet naar Vodafone. Hierin heeft u inderdaad wat dat betreft geen keuze omdat Ziggo Mobiel er dus niet meer zal zijn. Aan uw abonnement, netwerk en kosten verandert echter niets. U blijft gewoon hetzelfde bedrag betalen. U betaalt dus ook zeker geen dubbele kosten.
Over deze overzetting bent u ook per mail geïnformeerd.
Het nummer is tevens een maandelijks opzegbaar nummer. U zit dus nergens aan vast. U kunt het abonnement op elk moment opzeggen of overstappen naar een andere provider met 1 maand opzegtermijn.
Wat betreft het overzetten van het contract op naam van uw dochter, daar kan ik zo lastig een oordeel over vellen. Wilt u uw klacht betreffende deze overzetting en onderstaande gegevens e-mailen naar
[email protected] met als onderwerp: "Radar | accountnaam | datum waarop het bericht is geplaatst | onderwerp bericht"?
Gegevens:
- naam
- mobiele nummer
- klantnummer
- adres, postcode en woonplaats
- geboortedatum
- de laatste 4-cijfers van uw bankrekeningnummer
Met vriendelijke groet,
Thomas
Vodafone 24/7 Web Crew
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 19 dec 2017 14:41
door Lady1234
Hypo63 schreef:Ik heb de gevraagde gegevens gemaild naar Vodafone. Ik ben benieuwd naar de reactie van Vodafone.
Volgens mij is Vodafone van mening dat zij zomaar contracten van Ziggo mogen overnemen zonder toestemming van de klanten. Volgens mij geldt voor een contractovername nog altijd een wilsovereenstemming. Het is klanten niet verplicht om zich tegen een contractovername uit te spreken maar heeft de overnemende partij expliciete toestemming nodig van de klant.
In dit geval gaat het om een fusie tussen Vodafone en Ziggo waardoor een nieuwe rechtspersoon ontstaat. Daarbij is het nog de vraag of deze fusie rechtmatig is aangezien Brussel de fusie tussen Ziggo en UPC heeft afgekeurd.
Naar Nederlands recht is een overeenkomst en de daaruit voortvloeiende verbintenissen overdraagbaar, maar uitsluitend met instemming van de wederpartij (art. 3:83 jo. 6:159 BW).
Komisch.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 19 dec 2017 14:42
door BreejKC
Hoe dwars kun je zijn. U kunt het een principekwestie noemen, maar op je principe blijven staan en je hakken in het zand zetten lost uiteindelijk weinig op.
Wilt u het nu opgelost hebben, of niet, vraag ik mij af. Omdat u “naar de Vodafone winkel moet en dat vrij nemen betekend, reiskosten moet maken en parkeerkosten moet betalen” en dat daar dat u daar simpelweg geen zin in heeft, laat u deze kwestie volkomen escaleren. U realiseert uzelf niet dat u het daarmee alleen maar moeilijker maakt voor uzelf en uw dochter.
Vodafone winkels zijn echt wel een keer open als u gewoon een dag vrij bent, daar hoeft u geen vrij voor te nemen. Verder weet ik niet of u vele honderden kilometers moet rijden om ergens in Nederland een plaats te vinden waar zich een Vodafone winkel bevindt, maar ik kan me dat hier in Nederland niet voorstellen. En die parkeerkosten, ach waar doet u moeilijk over.
Zet lekker uw hakken in het zand, storneer zo veel als u wilt maar kom dan hier niet terug op het forum als u ineens met een incassobureau wordt geconfronteerd omdat u dwars blijft. Eén keer de kosten van een incassobureau is al minimaal € 40,00 extra kosten. En daarvan kunt u makkelijk dat beetje brandstof en die parkeerkosten betalen.
En dat met die Geschillencommissie. Dat verliest u zondermeer. Lees maar eens een paar uitspraken na, zo vriendelijk zijn ze echt niet voor consumenten die hun poot stijf houden en hun hakken in het zand zetten om een zgn. “principekwestie”. Vodafone heeft u een oplossing aangeboden door het in één van hun winkels te regelen. Daar wilt u zelf niet op ingaan. Heel die kwestie van het achterliggende probleem gaat dan niet meer op. Die € 50,00 kosten voor de Geschillencommissie, en alle extra kosten u in rekening gebracht eer dat deze kwestie in behandeling genomen is, bent u dan ook nog kwijt. Ik denk dat u voor al die extra kosten heel wat maanden abonnement zou kunnen betalen.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 19 dec 2017 14:53
door mahadma
Voorbeeldje: mijn partner had een contract met Axent, wat gestopt is en Ardanta heeft het hele bedrijf, inclusief klantenbestand, polissen en machtigingen op bankrekeningen overgenomen. Nu het telefoonverhaal: Ziggo mobiel is als geheel overgenomen door Vodafone, dus gaat u verder met Vodafone. Of had u liever gehad dat uw Ziggo Mobiel het niet meer deed van de ene op de andere seconde en daarover geklaagd zou hebben? Typisch geval van onwil.
Volgens mij is Vodafone van mening dat zij zomaar contracten van Ziggo mogen overnemen zonder toestemming van de klanten.
Ja, dat mogen ze, het staat u vrij om als u dit per email gezien/gehoord heeft te stoppen met en ziggo en vodaphone met een opzegtermijn van 1 maand.
Volgens mij geldt voor een contractovername nog altijd een wilsovereenstemming. Nee, u heeft als twee persoons gebruiker niet die invloed op een miljoenenbedrijf.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 19 dec 2017 15:22
door arvandongen
Hypo63 schreef:Als ik de reacties goed begrijp moet ik maar accepteren dat bedrijven ongevraagd mogen incasseren van mijn rekening. Dat bedrijven mogen beschikken over mijn geld. Dat ik vooral niet moet zeuren als ik zelf moet zorgen dat een onterecht afgeschreven bedrag weer teruggestort moet worden en contracten niet meer nodig zijn.
Natuurlijk niet.
Een kleine nuance is hier wel op zijn plaats: Het gaat hier niet om een willekeurig bedrijf, maar een rechtsopvolger van het bedrijf waarmee jij (of jouw dochter) een contract heeft afgesloten.
Normaal gesproken doen bedrijven dan een mededeling in de trant van: 'Alle bestaande contracten worden gerespecteerd en blijven geldig in de vorm zoals destijds is overeengekomen'
Van een
nieuw contract met je dochter kan zonder jullie toestemming geen sprake zijn.
Ik vraag mij wel af of de route van storneren hier wel het juiste resultaat zou gaan opleveren. Je kan beter een nieuwe aanbieder selecteren en daar melding van doen aan Vodafone (met bewijsstukken) en ze aansprakelijk stellen voor alle kosten die jullie moeten maken als het huidige abonnement niet tijdig beëindigd wordt door Vodafone. Met nummerbehoud natuurlijk.
Vodafone schrijft in dit item dat het telefoonabonnement met 1 maand opzegbaar is en dat het oude tariven geldig blijven.
Eenvoudig op te lossen zou ik zeggen.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 19 dec 2017 15:55
door Verwijderd
Hypo63 schreef:
Volgens mij is Vodafone van mening dat zij zomaar contracten van Ziggo mogen overnemen zonder toestemming van de klanten. Volgens mij geldt voor een contractovername nog altijd een wilsovereenstemming. Het is klanten niet verplicht om zich tegen een contractovername uit te spreken maar heeft de overnemende partij expliciete toestemming nodig van de klant.
In dit geval gaat het om een fusie tussen Vodafone en Ziggo waardoor een nieuwe rechtspersoon ontstaat. Daarbij is het nog de vraag of deze fusie rechtmatig is aangezien Brussel de fusie tussen Ziggo en UPC heeft afgekeurd.
Dit werpt een compleet ander licht op de zaak. U maakt van een mug echt een olifant. Fijn voor u dat Vodafone automatisch de contracten van Ziggo overneemt én respecteert. Bovendien heeft u een opzegtermijn van een maand. Feitelijk is er dus geen enkel probleem.
Had Vodafone dit niet automatisch overgenomen maar gewacht tot uzelf toestemming gaf voor overname, dan is de kans groot (zoals bij 98% van de mensen) dat ze dit vergeten en dan had u hier een zeurtopic geopend dat uw contract bij Ziggo 'zomaar ineens' was afgelopen en u enkele dagen geen mobiele telefoon kon gebruiken omdat u hals over kop op zoek moest naar een nieuwe aanbieder. Zeur gewoon niet zo. Als Vodafone u niet bevalt dan heeft u een opzegtermijn van een maand en gaat u nu op zoek naar een andere aanbieder.
Re: Onterechte incasso Vodafone
Geplaatst: 19 dec 2017 16:12
door Moneyman
Lady1234 schreef:Hypo63 schreef:
In dit geval gaat het om een fusie tussen Vodafone en Ziggo waardoor een nieuwe rechtspersoon ontstaat. Daarbij is het nog de vraag of deze fusie rechtmatig is aangezien Brussel de fusie tussen Ziggo en UPC heeft afgekeurd.
Naar Nederlands recht is een overeenkomst en de daaruit voortvloeiende verbintenissen overdraagbaar, maar uitsluitend met instemming van de wederpartij (art. 3:83 jo. 6:159 BW).
Komisch.
Komisch is inderdaad jet juiste woord als iemand een paar willekeurige wetteksten pakt en daar volkomen te onrechte zijn gelijk mee probeert te halen.
@TS: kalmeer en beetje, kom terug op aarde en bespaar jezelf een hoop gezeur. Je hebt geen poot om op te staan.