Pagina 1 van 1
Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 19 dec 2017 19:41
door tomrs
24 november heb ik een contract voor Anna ontvangen, zoals ik zelf had gewild. Tijdens de bestelling wordt onmiskenbaar vermeld dat de Anna binnen 2 weken in huis is. Dat schept de verwachting dat ik kan testen of anna werkt naar behoren. Nu naderde het einde van die 2e week en heb ik een pm verstuurd via twitter waar de Anna bleef. Dat zou maximaal nóg eens 2 weken duren.
12 december heb ik de anna bij de buren opgehaald en 1 dag later geinstalleerd. Vanaf de 13e kan ik dus pas beoordelen hoe anna functioneert. Anna functioneert sinds die tijd niet zoals ik wil. De geofence functie zorgt ervoor dat de ketel de hele nacht blijft verwarmen, ookal staat in het schema dat dit om 2200 moet stoppen. De geofencing en schema functie kunnen blijkbaar niet samenwerken Daarnaast heb ik moeite via diverse netwerken om de Anna van buiten huis te bereiken.
Kortom, anna voldoet niet aan mijn wensen en ik wil hier graag vanaf aangezien de concurrende thermostaten deze functies wel behoorlijk uitvoeren.
Met deze conclusie meld ik mij 18 december bij de helpdesk via het contactformulier. De volgende dag via twitter en telefoon. Deze vermelden mij dat de bedenktijd na 2 weken van ontvangst van het contract verstrijkt. Dit is welgeteld 1 week vóórdat ik de anna in praktijk heb geïnstalleerd! Ik heb niet redelijkerwijs de mogelijkheid gehad om de anna binnen die tijd te proberen. Wanneer ik vraag naar een mogelijkheid om de anna terug te sturen en het contract te beeindigen, verwijst de helpdesk keihard naar de deadline van 2 weken.
De uiteindelijke klacht luidt als volgt: Doordat NLE de Anna niet binnen de afgesproken levertijd heeft kunnen leveren, zit ik nu met een apparaat en contract waar ik niks aan heb, maar wel de lasten voor draag. Ik heb niet redelijkerwijs de mogelijkheid gehad de anna te proberen terwijl die verwachting wel wordt geschept.
Moet ik maar genoegen nemen met de reeds verstreken bedenktijd?
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 11:12
door NeoDutchio
Wat voor contract heeft u afgesloten? Is het een contract speciefiek voor Anna, of bent u als nieuwe klant bij NLE gekomen en heeft daarbij Anna gekregen? De herroepingstijd gaat bij energie in op het moment van afsluiten. Als u een product koopt gaat het in vanaf het moment van levering. Het is dus even belangrijk om te weten wat u afgesloten hebt.
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 12:26
door arvandongen
Anna is een apart contract naast het energiecontract. Voor Anna betaal je maandelijks huur.
NLE heeft mijns inziens geen gelijk. Enerzijds is het zo dat de afkoelperiode (14 dagen) voor ontbinding van het contract verlopen is, anderzijds wordt Anna uiterlijk binnen 1 maand geleverd (zie algemene voorwaarden). Het zou toch moeten zijn dat je binnen 14 dagen na ontvangst van het volledige product (=contract plus de hardware), het contract zou mogen ontbinden.
Als NLE moeilijk doet over ontbinding, zou je een garantieclaim kunnen indienen. Een garantieclaim onder vermelding van het behoud van je recht het contract te ontbinden -
per startdatum- als het totaalproduct niet zou blijken te voldoen waarvoor het bedoeld is. Je moet NLE dan eerst de kans geven het probleem te herstellen. Kostenloos indien het een probleem aan hun zijde is. Als het opgelost wordt, is alles OK. Als Anna niet kan samenwerken met jouw type ketel (en NLE heeft jouw model/type ketel niet van te voren uitgesloten op technische gronden), dan moet je het contract kostenloos kunnen ontbinden.
Let op dat in de voorwaarden van Anna vermeld staat dat het de verantwoordelijkheid is voor de klant om na te gaan dat de ketel technisch in staat moet zijn met Anna samen te werken. Als het hier om een normale, niet al te oude ketel gaat, dan zou dit als een onredelijk beding opgevat kunnen worden. Je kan van een consument niet verwachten dat deze alle software- en hardware- details van Anna kent. NLE kan dan geen rechten ontlenen aan dit beding.
voorwaarden Anna schreef:3. Randvoorwaarden Anna en Anna-services
3.1 De Klant is zelf verantwoordelijk voor de beoordeling of aan de randvoor- waarden als opgenomen in artikel 3.2 om de Anna en Anna-services te kunnen afnemen en (te blijven) gebruiken, is voldaan.
3.2 De Klant dient te beschikken over:
• een geschikte cv-ketel;
• een goed onderhouden cv-ketel die tenminste in de 24 maanden voor de ingangsdatum van het Anna-contract nog een (jaarlijkse) onderhoudsbeurt heeft gehad;
• een stopcontact in de buurt van de cv-ketel;
• toegang tot een breedband internetverbinding en afdoende WiFi-dekking bij de cv-ketel;
• een telefoon of tablet die beschikt over een iOS- of Android-besturingssys- teem;
• voldoende kennis over zijn thuisnetwerk (en relevante (inlog)gegevens bij de installatie onder handbereik te hebben); en
• de Klant moet gerechtigd zijn de oude thermostaat te vervangen door Anna en de afstand tussen Anna en de cv-ketel mag niet groter zijn dan 50 meter.
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 13:28
door yan
Wat NLE vindt is helemaal niet interessant.
Je hebt 14 Dagen bedenktijd na dat JIJ "anna" hebt ontvangen.
Dus de levertijd (4 weken) en de dag dat het bij de buren ligt mogen hier niet in worden meegeteld.
Stuur ze een bericht dat je af ziet van de koop/huur en dat je "anna" zult terugsturen.
Stuur het toestel terug, en blokkeer verdere afschrijvingen
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 13:43
door thecure
Zet de Anna op marktplaats, en koop een etwist van Remeha. deze werkt super!
Het leven kan soms zo simpel zijn....
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 14:17
door Moneyman
thecure schreef:Zet de Anna op marktplaats, en koop een etwist van Remeha. deze werkt super!
Het leven kan soms zo simpel zijn....
Waarom zou je genoegen nemen met een lagere prijs als je volkomen in je recht staat? Het leven kan soms ook té simpel zijn.
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 19:59
door tomrs
arvandongen schreef:Anna is een apart contract naast het energiecontract. Voor Anna betaal je maandelijks huur.
NLE heeft mijns inziens geen gelijk. Enerzijds is het zo dat de afkoelperiode (14 dagen) voor ontbinding van het contract verlopen is, anderzijds wordt Anna uiterlijk binnen 1 maand geleverd (zie algemene voorwaarden). Het zou toch moeten zijn dat je binnen 14 dagen na ontvangst van het volledige product (=contract plus de hardware), het contract zou mogen ontbinden.
Als NLE moeilijk doet over ontbinding, zou je een garantieclaim kunnen indienen. Een garantieclaim onder vermelding van het behoud van je recht het contract te ontbinden -
per startdatum- als het totaalproduct niet zou blijken te voldoen waarvoor het bedoeld is. Je moet NLE dan eerst de kans geven het probleem te herstellen. Kostenloos indien het een probleem aan hun zijde is. Als het opgelost wordt, is alles OK. Als Anna niet kan samenwerken met jouw type ketel (en NLE heeft jouw model/type ketel niet van te voren uitgesloten op technische gronden), dan moet je het contract kostenloos kunnen ontbinden.
Let op dat in de voorwaarden van Anna vermeld staat dat het de verantwoordelijkheid is voor de klant om na te gaan dat de ketel technisch in staat moet zijn met Anna samen te werken. Als het hier om een normale, niet al te oude ketel gaat, dan zou dit als een onredelijk beding opgevat kunnen worden. Je kan van een consument niet verwachten dat deze alle software- en hardware- details van Anna kent. NLE kan dan geen rechten ontlenen aan dit beding.
voorwaarden Anna schreef:3. Randvoorwaarden Anna en Anna-services
3.1 De Klant is zelf verantwoordelijk voor de beoordeling of aan de randvoor- waarden als opgenomen in artikel 3.2 om de Anna en Anna-services te kunnen afnemen en (te blijven) gebruiken, is voldaan.
3.2 De Klant dient te beschikken over:
• een geschikte cv-ketel;
• een goed onderhouden cv-ketel die tenminste in de 24 maanden voor de ingangsdatum van het Anna-contract nog een (jaarlijkse) onderhoudsbeurt heeft gehad;
• een stopcontact in de buurt van de cv-ketel;
• toegang tot een breedband internetverbinding en afdoende WiFi-dekking bij de cv-ketel;
• een telefoon of tablet die beschikt over een iOS- of Android-besturingssys- teem;
• voldoende kennis over zijn thuisnetwerk (en relevante (inlog)gegevens bij de installatie onder handbereik te hebben); en
• de Klant moet gerechtigd zijn de oude thermostaat te vervangen door Anna en de afstand tussen Anna en de cv-ketel mag niet groter zijn dan 50 meter.
Bedankt voor je reactie! De combo van ketel en thermostaat is hier niet het probleem. Beiden volgen het opentherm protocol dus daar zit de fout niet. Het gaat fout in de logica van de thermostaat. Zoals gezegd kan deze de 2 functies (geofence en schematisch stoken) niet dusdanig intelligent combineren dat de temperatuur automatisch wordt verlaagd aan het eind van de avond.
Dit is m.i. een functie die wel zou moeten werken, bij voorkeur zelfs op een manier waarbij men de preferentie kan instellen (schema óf geofence heeft dan voorrang over de ander). De concurrentie (Tado) beheerst dit veel beter.
De fout zit dus werkelijk in de firmware van anna. Wat is hier een redelijke termijn (het gaat om een software aanpassing en uitrol)? 1 maand? En in welke vorm kan ik NLE dit ultimatum het beste voorleggen?
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 20:05
door tomrs
thecure schreef:Zet de Anna op marktplaats, en koop een etwist van Remeha. deze werkt super!
Het leven kan soms zo simpel zijn....
Dat zou te makkelijk zijn, ik ben er nu op gebrand om NLE die anna weer in te laten slikken
Daarnaast heb ik een Tado besteld die wel in staat is om te doen wat ik vraag!
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 20:07
door tomrs
NeoDutchio schreef:Wat voor contract heeft u afgesloten? Is het een contract speciefiek voor Anna, of bent u als nieuwe klant bij NLE gekomen en heeft daarbij Anna gekregen? De herroepingstijd gaat bij energie in op het moment van afsluiten. Als u een product koopt gaat het in vanaf het moment van levering. Het is dus even belangrijk om te weten wat u afgesloten hebt.
Zoals arvandongen zegt is het letterlijk de huur van de thermostaat. Het internetpakket is een separate component.
Het lijkt me alleen hoogst onredelijk gelijk langdurig vast te zitten aan een product voordat je het goed en wel hebt geprobeerd
Re: Door late levering NLE vast aan slimme thermostaat Anna
Geplaatst: 20 dec 2017 20:41
door tomrs
En na wat onderzoek geldt inderdaad voor een combi van product en dienst een bedenktijd die van start gaat na ontvangst van het product, zie ook de ACM website:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... bedenktijd Lid 1