LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hebben OV Chipkaartpoortjes enig nut ?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Brahms

Hebben OV Chipkaartpoortjes enig nut ?

Ongelezen bericht door Brahms »

Als consument ben ik redelijk tevreden over de OV chipkaart. Het zou je als klant van het OV (in dit geval de trein) ook een vorm van veiligheid moeten geven, immers op de meeste grote stations zijn er poortjes, en deze zijn dicht.
Zonder geldig kaartje geen toegang tot perron of trein.
Dit wordt zo ook geommuniceerd naar de klant.. Het zou tevens zeer goed zijn voor de veiligheid.

Afgelopen week was ik te Arnhem, en moest daar overstappen. Wat doe je dan de 15 minuten, je gaat eens staan bij de poortjes om te kijken of iedereen wel netjes incheckt. Ga je zonder inchecken door de poortjes (bv je loopt gewoon achter iemand aan) dan gaat er een alarm pieper af. Dus het is als leek goed te zien of de poortjes worden gepasserd zonder betalen.

Ik stond er nog geen 20 seconden, en het was al raak ! In de 10 minuten ging het alarm zeker ook 10 keer (!) af !

Conclusie: De poortjes staan er geheel voor niets. Landelijk miljoenen aan belastinggeld weggegooid, want het heeft geen enkel nut. Misschien om een oude oma tegen te houden, de jeugd en slimme zwartrijder loopt er zo doorheen.

Later in Amsterdam C nog even gekeken. Er staan tientallen medewerkers met hesjes bij de poortjes, ook hier gaat het alarm aan de lopende band, je ziet de mensen gewoon snel achter elkaar doorlopen. Geen medewerker grijpt in !!

Wat zijn de ervaringen van anderen met de OV Chipkaartpoortjes ?

Geeft het een meer veilig gevoel in het OV ?
Denk je dat meer mensen betalen ?
Houd het zwartreizigers (één van de oorzaken van vertraging) tegen ?
Ben je zelf gestopt met zwartreizen ?

witte angora

Re: Hebben OV Chipkaartpoortjes enig nut ?

Ongelezen bericht door witte angora »

Brahms schreef:Wat zijn de ervaringen van anderen met de OV Chipkaartpoortjes ?
Geen idee. Ik bemoei met niet met anderen, dus ik let er niet op wat anderen wel of niet doen. Het zijn mijn zaken niet. Zeker niet als er ook nog eens tientallen 'hesjes' omheen staan.

En als ik er wel op zou letten, wat voor meerwaarde heeft het dan? Wat moet ik met die informatie doen dan?

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

Klinkt allemaal niet echt publieksvriendelijk. Ik hou het wel bij de auto.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Brahms schreef:Afgelopen week was ik te Arnhem, en moest daar overstappen. Wat doe je dan de 15 minuten
Als dit een vraag is dan hier mijn antwoord. Ik haal in dat soort gevallen meestal koffie.
Ga je zonder inchecken door de poortjes (bv je loopt gewoon achter iemand aan) dan gaat er een alarm pieper af. Dus het is als leek goed te zien of de poortjes worden gepasserd zonder betalen.

Ik stond er nog geen 20 seconden, en het was al raak ! In de 10 minuten ging het alarm zeker ook 10 keer (!) af !
Het feit dan mensen vlak achter elkaar aanlopen is op zich geen probleem. Dat doe ik zelf ook altijd. Ik houd mijn OVChipkaart voor de lezer en loop achter de vorige aan. Het poortje gaat dan niet dicht. En wie zegt dat het poortje waar 2 personen doorlopen een alarmsignaal geeft, kan ook een ander poortje zijn voor iemand met te weinig saldo oid.

Brahms

witte angora schreef:En als ik er wel op zou letten, wat voor meerwaarde heeft het dan? Wat moet ik met die informatie doen dan?
Het lijkt me goed om te zien of de miljoenen welke het plaatsen van die poortjes heeft gekost, goed besteed zijn.
Verder zou het de veiligheid in het OV sterk verbeteren, immers geen zwartrijders meer, ook interessant om te bekijken of dit echt zo is.
Anders zijn de miljoenen voor niets uitgegeven, en had het aan heel andere zaken in het OV uitgegeven kunnen worden.
Laatst gewijzigd door Brahms op 29 dec 2017 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Brahms schreef:
witte angora schreef:En als ik er wel op zou letten, wat voor meerwaarde heeft het dan? Wat moet ik met die informatie doen dan?
Het lijkt me goed om te zien of de miljoenen welke het plaatsen van die poortjes heeft gekost, goed besteed zijn.
Verder zou het de veiligheid in het OV sterk verbeteren, immers geen zwartrijders meer, ook interessant om te bekijken of dit echt zo is.
Anders zijn de miljoenen voor niets uitgegeven, en hadfen aan heel andere zaken in het OV uitgegeven kunnen worden.
Maar wat moet IK met die informatie doen? Behalve wat dingen constateren die helemaal mijn zaken niet zijn en waartoe niemand mij opdracht of volmacht heeft gegeven?

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Brahms schreef:
Anders zijn de miljoenen voor niets uitgegeven, en hadfen aan heel andere zaken in het OV uitgegeven kunnen worden.
Om te controleren of er geen zwartrijders meer zijn zul je heeeel wat meer controleurs in moeten zetten om tussen 2 stops alle mensen te controleren. Alleen dan is een waterdichte controle mogelijk. En de veiligheid zal er niet echt mee omhoog gaan. Immers niet iedere zwartrijder heeft kwade bedoelingen en als je echt iets wil doen in het OV wil je niet opvallen en zul je dus om te beginnen gewoon betalen.
En vergeet ook niet dat TS waarschijnlijk geen getrainde OV controleur is (dat vermeld hij nergens) en dan hij slechts 2 observeringen gedaan heeft. Dat lijkt me niet echt objectief.

witte angora

Ach, van de week had ik in de trein mot met een bezopen gestoorde die netjes had ingecheckt. De fles port in zijn hand had hij op het perron al half leeg gezopen tijdens een ruzie met zijn vriendin (die dus niet in was gestapt). Hoezo veilig?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Hoe kunnen wij die vragen beantwoorden op basis van een enkele observatie van TS. Om een goed gefundeerde mening hierover te hebben moeten we cijfers hebben. Maar ik geloof dat een mening baseren op feiten en cijfers tegenwoordig vreemd is....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:
Je gaat er nu vanuit dat iedere insluiper ook zwartrijder is. Aanname dus...

Brahms

Moneyman schreef: Je gaat er nu vanuit dat iedere insluiper ook zwartrijder is. Aanname dus...
Daarin heb je gelijk, echter in het gebied binnen de poortjes moet je ingecheckt zijn, naast zwartrijder kan je dus zwartkijker, zwart uitzwaaier of zwartshopper zijn, maar juridisch gezien strafbaar.
Laatst gewijzigd door Brahms op 29 dec 2017 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Brahms schreef:Als consument ben ik redelijk tevreden over de OV chipkaart. Het zou je als klant van het OV (in dit geval de trein) ook een vorm van veiligheid moeten geven, immers op de meeste grote stations zijn er poortjes, en deze zijn dicht.
Zonder geldig kaartje geen toegang tot perron of trein.
Dit wordt zo ook geommuniceerd naar de klant.. Het zou tevens zeer goed zijn voor de veiligheid.

Afgelopen week was ik te Arnhem, en moest daar overstappen. Wat doe je dan de 15 minuten, je gaat eens staan bij de poortjes om te kijken of iedereen wel netjes incheckt. Ga je zonder inchecken door de poortjes (bv je loopt gewoon achter iemand aan) dan gaat er een alarm pieper af. Dus het is als leek goed te zien of de poortjes worden gepasserd zonder betalen.

Conclusie: De poortjes staan er geheel voor niets. Landelijk miljoenen aan belastinggeld weggegooid, want het heeft geen enkel nut. Misschien om een oude oma tegen te houden, de jeugd en slimme zwartrijder loopt er zo doorheen.

Later in Amsterdam C nog even gekeken. Er staan tientallen medewerkers met hesjes bij de poortjes, ook hier gaat het alarm aan de lopende band, je ziet de mensen gewoon snel achter elkaar doorlopen. Geen medewerker grijpt in !!

Wat zijn de ervaringen van anderen met de OV Chipkaartpoortjes ?

Geeft het een meer veilig gevoel in het OV ?
Denk je dat meer mensen betalen ?
Houd het zwartreizigers (één van de oorzaken van vertraging) tegen ?
Ben je zelf gestopt met zwartreizen ?
AHA , dus jij was dat die ik daar in Arnhem zag staan , goeie actie Brahms :P
( flauwe kul hoor... :wink: )

Als je er doorheen bent geglipt zit je m.i. toch niet relaxt in de coupé , als je wordt gecontroleerd ben je gewoon de sjaak!
Ik denk dat het gros vd reizigers, duizenden per dag , nu wel gewoon incheckt doordat die poortjes er staan.
Er is ook minder gespuis op de perrons heb ik de indruk, en geloof me, ik reis veel met OV .
En wat betreft handhaving door ' gele hesjes '?
Die doen niets , idem met het weer volop roken op de perrons ....men kan een grote b** krijgen als ' handhaver ' ;
helaas lijkt dat de tendens qua mentaliteit bij veel mensen die ergens op worden aangesproken.

Brahms

Immers niet iedere zwartrijder heeft kwade bedoelingen 
Dat kan zeker zo zijn, maar de vervoersbedrijven geven juist wel aan dat zwartrijden een grote rol speelt bij agressie, inzet hulpdiensten en vertragingen.

Daarom moesten er voor veel veld poortjes komen waarvan het echte nut in twijfel getrokken kan worden zolang je zo en zeer simpel achter iemand aan kan lopen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De vraag is dus eigenlijk: zouden het er zonder poortjes meer zijn?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:De vraag is dus eigenlijk: zouden het er zonder poortjes meer zijn?
Inderdaad. En het antwoord is natuurlijk "ja". Feit is dat iedere drempel altijd een dempend effect heeft. Met deze poortjes houd je niet de diehards buiten, maar wel een groot deel van degenen die vroeger probleemloos naar binnen liepen. En dat beperkt zich niet tot zwartrijders, maar ook tot allerhande rondhangend gespuis.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vind de poortjes zelf prettig, omdat ik weet dat ik heb ingechecked als ik daar door hen ben gegaan. Ik doe dat soort dingen op de automatische piloot en vraag me even later dan af of ik wel heb ingeschecked.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Ik vind de poortjes zelf prettig, omdat ik weet dat ik heb ingechecked als ik daar door hen ben gegaan. Ik doe dat soort dingen op de automatische piloot en vraag me even later dan af of ik wel heb ingeschecked.
Dat is inderdaad een voordeel. Je zou inchecken met je mobiel kunnen overwegen hoewel je daarvoor de juiste smartphone, provider en simkaart nodig hebt. Maar als je dat hebt zie je real time of en waar je bent ingecheckt. Ja die luitjes bij Translink Systems gaan ook met hun tijd mee.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Brahms schreef:
Immers niet iedere zwartrijder heeft kwade bedoelingen 
Dat kan zeker zo zijn, maar de vervoersbedrijven geven juist wel aan dat zwartrijden een grote rol speelt bij agressie, inzet hulpdiensten en vertragingen.

Daarom moesten er voor veel veld poortjes komen waarvan het echte nut in twijfel getrokken kan worden zolang je zo en zeer simpel achter iemand aan kan lopen.
Ook bij elk stoplicht staat geen politieagent of een flitspaal om je te controleren. Zullen we daarom maar alle stoplichten weghalen?
Ik denk dat een behoorlijk deel van de gelegenheidszwartrijders hiermee tegen gehouden wordt. Daarnaast heb je twee pakkansen erbij namelijk tijdens het betreden van het station, in de trein en tijdens het verlaten van het station. Want je moet immers ook nog op de eindbestemming uitstappen. Als je overstapt komen er nog meer controle momenten bij.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ooit zag ik groep waarvan 1 persoon scande, de rest ging gewoon door omdat de grote doos voor oog een zeer groot persoon zag!

Ja, fraude komt voor en als je weet dat op bepaalde tijden nauwelijks controle is?

webshopeigenaar14

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Tsja, ik heb in mijn Amsterdam jaren heel wat zwart gereden. Waarom? Omdat de enkele keer dat ik gepakt werd goedkoper was dan iedere keer betalen. Asociaal en inmiddels ben ik een brave burger. Iemand met een hesje staat daar niet omdat het zijn levensdoel is om de wereld te verbeteren voor 4 euro per uur. Die staat gewoon zijn tijd vol te maken met zo weinig mogelijk te doen.

Gesloten