Pagina 1 van 2
Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 02 jan 2018 22:43
door Sabine1984
Wij hebben bij de Karwei laminaat gekocht. Deze laten leggen door een erkend bedrijf. Bij het leggen werden uit de pakken laminaat als verschillende kapotte planken gehaald en zijn de goede gelegd. Na 4 dagen kwamen er stukjes van het laminaat. Dit is gemeld aan Karwei en deze heeft dit met Cando leverancier besproken en een expertise gestuurd. Deze is komen kijken en heeft vervolgens een rapport opgemaakt waar uit bleek dat het product dus in gebreken is gesteld. We hebben dus recht op vergoeding van het gehele laminaat. Helemaal top naruurlijk maar laat het nou zo zijn dat ze enkel het laminaat vergoeden en dat we het er zelf weer uit moeten halen en zelf weer moeten leggen. Dus dat zou zeggen dat ik zelf wederom moet betalen voor het leggen van het laminaat. Mag dit zomaar?
Ik kreeg het volgende: KARWEI is een doe het zelf winkel en is volgens het Nederlands recht niet verantwoordelijk voor eventuele kosten die gepaard gaan met het installeren van onze producten.
Ik vind dit nogal absurd hun laminaat blijkt gebreken te hebben maar ik moet zelf opdraaien voor de onkosten? Wat kan ik hier mee doen?
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 03 jan 2018 10:13
door mahadma
"Wij hebben bij de Karwei laminaat gekocht.", Dan heeft u dus garantie op het product, tenzij anders aangegeven.
"Deze laten leggen door een erkend bedrijf." Dit is dus niet door Karwei (of in opdracht van) gebeurd. Dat leg bedrijf (uw keuze) moet natuurlijk wel checken of het te leggen product oké is of niet. Dan is de leg schade die u zegt te hebben niet voor rekening van Karwei als dit niet geconstateerd is.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 03 jan 2018 10:21
door sjohie
Sabine1984 schreef:Wij hebben bij de Karwei laminaat gekocht. Deze laten leggen door een erkend bedrijf. Bij het leggen werden uit de pakken laminaat als verschillende kapotte planken gehaald en zijn de goede gelegd. Na 4 dagen kwamen er stukjes van het laminaat. Dit is gemeld aan Karwei en deze heeft dit met Cando leverancier besproken en een expertise gestuurd. Deze is komen kijken en heeft vervolgens een rapport opgemaakt waar uit bleek dat het product dus in gebreken is gesteld. We hebben dus recht op vergoeding van het gehele laminaat. Helemaal top naruurlijk maar laat het nou zo zijn dat ze enkel het laminaat vergoeden en dat we het er zelf weer uit moeten halen en zelf weer moeten leggen. Dus dat zou zeggen dat ik zelf wederom moet betalen voor het leggen van het laminaat. Mag dit zomaar?
Ik kreeg het volgende: KARWEI is een doe het zelf winkel en is volgens het Nederlands recht niet verantwoordelijk voor eventuele kosten die gepaard gaan met het installeren van onze producten.
Ik vind dit nogal absurd hun laminaat blijkt gebreken te hebben maar ik moet zelf opdraaien voor de onkosten? Wat kan ik hier mee doen?
Een product A (laminaat van Karwei) + dienst B (leggen door eigen gekozen bedrijf) tesamen hebben als eindproduct die vloer opgeleverd. Karwei dient wettelijke garantie te geven op het geleverde product A, en dat doen ze dus ook. Zodra jij er mee de bouwmarkt uitloopt is de kous voor Karwei verder af, zij leveren als doe het zelf zaak basismaterialen, waarmee de klant zelf een eindproduct maakt, of laat maken in dit geval. Als leveren en leggen was gebeurd door een en hetzelfde bedrijf, dan had je een valide argument gehad, dan was de garantie op het eindproduct geweest, en zouden de verwijder- en legkosten er bij in hebben gezeten. Volgens mij heeft Karwei het, hoe sneu voor jullie ook, bij het rechte eind.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 03 jan 2018 10:33
door stofzuigertje
Als er bij uitpakken wat je ook vooraf moet doen voor acclimatiseren....
En als er meerdere twijfelachtig of stuk zijn moet je stoppen en hele partij die vermoedelijk niet goed gemaakt is terug brengen en niet dure vakman door laten gaan.
Ook de erkende vakman???? waarom is die niet gestopt en heeft hij geen ander laminaat gevraagd of gewaarschuwd.
Vermoedelijk productie fout en Karwei kan hier ook niets aan doen, en ja, DHZ winkel en dan vakman inhuren is niet hun verantwoording, staat ook op de pakken van 5, 7, 10 of 15 jaren garantie!
Ook even bij mijn geliefde Hornbach en Ikea gekeken maar ook die vergoeden alleen product, niet de kosten voor leggen!
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 13:20
door jos.jansen
Het mag niet. Maar heb helaas een soortgelijke ervaring met Karwei. Mijn zoon kocht heel goedkoop laminaat in de aanbieding. Ging hij het zelf leggen met iemand die al heel vaak laminaat legde. Toen bleek het laminaat zo krom dat het op geen enkele manier goed te leggen was. Ging ik terug met mijn zoon om het terug te brengen - want leggen lukte niet. Allerlei uitvluchten werden van stal gehaald: "u moet het wel minimaal 3 dagen in de ruimte waar het gelegd wordt hebben laten liggen" : al bijna één week in de kamer gelegen. "U hebt het laminaat staande / schuin tegen een muur weggezet". Tuurlijk niet: dat is toch vragen om problemen? Zo zou het inderdaad krom geworden zijn - maar dat hebben wij niet gedaan. En zo nog een paar smoezen. Na lang aandringen : "we kunnen het geld terugstorten op uw rekening of u kunt het nu contant krijgen". Om problemen met wachten op geld te voorkomen: "doe maar handje-contantje" - maar bij de kassa weer: "we storten liever terug". Bij die karwei-vestiging (Apeldoorn Noord) zien ze mij echt niet weer terug.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 13:34
door mahadma
Bij die karwei-vestiging (Apeldoorn Noord) zien ze mij echt niet weer terug. Mogelijk zijn ze daar ook niet rouwig om, maar dat terzijde. En zeker bij "Mijn zoon kocht heel goedkoop laminaat in de aanbieding." moet je extra opletten.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 13:54
door HADES2001
jos.jansen schreef:Het mag niet. Maar heb helaas een soortgelijke ervaring met Karwei. Mijn zoon kocht heel goedkoop laminaat in de aanbieding. Ging hij het zelf leggen met iemand die al heel vaak laminaat legde. Toen bleek het laminaat zo krom dat het op geen enkele manier goed te leggen was. Ging ik terug met mijn zoon om het terug te brengen - want leggen lukte niet. Allerlei uitvluchten werden van stal gehaald: "u moet het wel minimaal 3 dagen in de ruimte waar het gelegd wordt hebben laten liggen" : al bijna één week in de kamer gelegen. "U hebt het laminaat staande / schuin tegen een muur weggezet". Tuurlijk niet: dat is toch vragen om problemen? Zo zou het inderdaad krom geworden zijn - maar dat hebben wij niet gedaan. En zo nog een paar smoezen. Na lang aandringen : "we kunnen het geld terugstorten op uw rekening of u kunt het nu contant krijgen". Om problemen met wachten op geld te voorkomen: "doe maar handje-contantje" - maar bij de kassa weer: "we storten liever terug". Bij die karwei-vestiging (Apeldoorn Noord) zien ze mij echt niet weer terug.
Waarom zou het niet mogen?
Karwei levert een product, dat product is defect en dat willen ze vergoeden. Durf te wedden dat als Karwei het zelf gelegd had ze allang een monteur ter plaatsen hadden om het te installeren. Maar TS heeft er een derde partij bij gehaald, logisch dat Karwei dan zegt dat TS zelf ook weer die derde partij mag contacteren.
Persoonlijk raad ik altijd aan dat als je het niet zelf in elkaar zet ook de installatie service van de winkel van het product te gebruiken. die geven namelijk veelal ook garantie op de installatie ervan, scheelt je een hoop moeite bij problemen
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 14:50
door venomi
Volgens mij is er ook nog zo iets als gevolg schade. Als ik de was in b.v. een wasmachine doe en daar blijkt een afwijking in de trommel te zitten waardoor mijn wasgoed kapot gaat dan word bij verhaal op garantie ook de gevolgschade, in dit geval het kapotte wasgoed gewoon vergoed te worden door de leverancier van de wasmachine. Dit word niet vaak geclaimd maar als ex trouble shooter van een bruin witgoed firma deden wij als een klant hierover begon nooit moeilijk. Het was een recht immers. Dat was in de jaren negentig. De kosten voor het opnieuw leggen is ook een gevolgschade en ik weet niet hoe het per branche of per wet verder nu geregeld is maar ik zou het toch uitzoeken.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 15:09
door Nijogeth
Het opnieuw moeten leggen is een gevolgschade van het toch leggen van slechte laminaat. Was er direct gestopt, was dit er niet.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 15:21
door ernieeduard
Laminaat van Karwei,Gamma, Praxis, kwantum en leenbakker is van zulke slechte kwaliteit dat je al beschadigingen heb na een maand en in de huiskamer moet je het al naar een jaar vervangen en na weinig gebruik zoals op slaapkamers gaat het als je geluk heb net twee jaar mee moet je wel op je sokken lopen.
Dus als je slim bent koop in eenkeer goed laminaat is wel iets duurder maar gaat veel langer mee en is vele malen goedkoper zeker als je het laat leggen door een echte vakman.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 15:34
door Moneyman
Of haal het bij de Ikea, als je niet teveel uit wilt geven. Kwaliteit is prima.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 08 jan 2018 18:00
door gosewijn
Ook de bouwmarkten hebben goede kwaliteit laminaat , als je maar wilt betalen.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 08:39
door Jefdus
ernieeduard schreef:Laminaat van Karwei,Gamma, Praxis, kwantum en leenbakker is van zulke slechte kwaliteit dat je al beschadigingen heb na een maand en in de huiskamer moet je het al naar een jaar vervangen en na weinig gebruik zoals op slaapkamers gaat het als je geluk heb net twee jaar mee moet je wel op je sokken lopen.
Dus als je slim bent koop in eenkeer goed laminaat is wel iets duurder maar gaat veel langer mee en is vele malen goedkoper zeker als je het laat leggen door een echte vakman.
Onzin. De bouwmarkten verkopen laminaat in verschillende prijsklassen en daar is ook prima spul te krijgen. Daarnaast heeft goed zelf leggen echt geen invloed op de levensduur. Zo moeilijk is laminaat leggen niet hoor.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 08:49
door 16again
Nijogeth schreef:Het opnieuw moeten leggen is een gevolgschade van het toch leggen van slechte laminaat. Was er direct gestopt, was dit er niet.
Maar alleen de "goede" planken zijn gelegd.
Nu dit niet op aanraden van de bouwmarkt gedaan is, is aanspraak maken op vervolgschade stuk moeilijker.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 08:55
door Hawk-Eye
je kunt de gevolgschade van het niet conforme product wel claimen bij de producent OF de importeur van het product welke niet aan de verwachtingen voldoet, in de wet is het zo geregeld dat dan niet de verkoper van het product aansprakelijk is...
iedereen denkt maar dat je dan zelf voor de kosten op moet draaien maar dit is niet zo, stel, je koopt een kaarsenstandaard, zet er een kaars in steekt deze aan en vergeet deze, de standaard gaat in de fik en vernield je muur bijvoorbeeld, dan is de verkoper verantwoordelijk om de kaarsenstandaard te vervangen en de importeur of fabrikant is verantwoordelijk voor de gevolgschade...
kijk even bij de consumentenbond op de site daar staan voorbeeldbrieven om deze gevolgschade te claimen...
gevonden al
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... kelijkheid
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 10:10
door gosewijn
Zo moeilijk is laminaat leggen niet hoor.
Ik kan je vertellen dat de meeste zelfleggers het verkeerd doen.
het niet conforme product wel claimen bij de producent OF de importeur
Je kunt niets claimen bij leverancier ,behalve laminaat . dat is inmiddels opgelost
De Laminaat legger (prof) had direkt het werk moeten staken , dan was er geen vervolgschade opgetreden , althans minimaal.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 10:17
door mahadma
Er is een verschil tussen leggen en leggen. Een ervaren vakman zal dit altijd beter doen als een beginner of amateur dan wel beun de haas. Dit geldt voor vele andere zaken.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 13:35
door stofzuigertje
De goedkope Hornbach dus ook bouwmarkt zooi van hun huismerk, de goedkoopste ging perfect!
Wel moet je na 6 jaren geen pan om pleuren zodat alles nat word.
De vloer ging wel stuk, maar met volle pan dunne kippensoep en waar is de.... en onder de kastjes vergeten...
Ja, daar is weinig van over maar voor de pan viel was het niet versleten ondanks de dagelijkse schoenen die over dezelfde vloer bij de voordeur gingen!
Ik zag de bon en hoewel dezelfde niet meer leverbaar, €3,95 per meter is dus voldoende voor 6 jaren of langer als je niet de kippensoep op de grond pleurde en/of ook onder de kastjes gelijk opruimde!
4 studenten die dus 6 jaren lang met schoenen over de vloer liepen en het kan dus wel, goede goedkope maar wel vrij gladde vloer bij natte schoenen...
enkele gingen daarom wel eens onderuit!
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 13:52
door kokka
mahadma schreef:Er is een verschil tussen leggen en leggen. Een ervaren vakman zal dit altijd beter doen als een beginner of amateur dan wel beun de haas. Dit geldt voor vele andere zaken.
Een vakman legt het sneller, niet perse beter. een goede doe het zelver werkt vaak nauwkeuriger als een vakman. dit omdat hij er simpelweg veel meer tijd voor neemt en het zijn eigen huis is.
Re: Karwei vergoedt onkosten door slecht laminaat niet
Geplaatst: 09 jan 2018 17:10
door stofzuigertje
Lees eerst de Cando instructie!
Ook als je het laat leggen.
Eerst uitpakken en enkele dagen acclimatiseren, dan zie je de foute planken en bij meerdere is het slechte partij dus de goede ook dan niet gaan leggen.
Gewoon alles terug en elders kopen.
Ook de ingehuurde vakman had na meerdere planken kunnen stoppen en later betere kunnen leggen.
Als er meerdere planken beschadigd of fout zijn, stoppen met leggen en niet de goede selecteren want die zijn dan twijfelachtig.
Ook geen andere in bouwmarkt vragen want vermoedelijk zitten op de pallet meerdere slechte pakken en kan beter hele partij retour.