LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Harde schijf bij reparatie weggegooid

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Brahms schreef:
...Het is wel een vreemde vergelijking maar als de pomp van de CV vervangen moet worden krijg je ook de oude pomp niet terug...
Dit kan ik tegenspreken. De oude CV onderdelen blijven bij ons altijd liggen "als bewijs" zover we zo'n simpele ingreep niet zelf doen....
Dit is neem ik aan bij een betaalde reparatie, het gaat hier om garantie. TS heeft betaald voor een laptop met een harddisk, niet voor een laptop met een harddisk en een extra harddisk. De winkel/leverancier hoeft niet aan te tonen wat er is gerepareerd omdat dit kosteloos is gebeurd binnen de garantie. TS claimt dus onterecht eigenaar te zijn van deze betreffende harddisk. Had zij betaald voor de vervanging dan had ze inderdaad recht van spreken, maar bij garantie niet.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Slordig of niet slordig, wel back-up geen back-up, eigen schuld of niet, feit blijft dat de harde schijf inclusief de data verdwenen is.
Je kunt er allerlei wetsartikelen bij halen, recht op dit of dat, geen recht hebben of wat dan ook.
Het meest vervelende is dat je de data kwijt bent.
Ik hoop voor je dat het BCC lukt om de oude harde schijf alsnog boven water te krijgen en dat je op die manier je data alsnog kunt veilig stellen.
In ieder geval succes gewenst.

v.d.Heyden

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Weet je zeker dat er een nieuwe harde schijf inzit en niet dat Windows gewoon opnieuw op dezelfde, geschoonde, schijf is geïnstalleerd?
Als er een nieuwe inzit omdat de oude zodanig kapot was dat die niet meer te gebruiken is, wat heb je er dan nog aan als leek? Of zou jij hem wel kunnen repareren?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

Er bestaan bedrijven die zelfs van de meest beschadigde schijven de data (deels) kunnen redden. Echter, één ding weet ik niet, het prijskaartje ............. maar ik vermoed dat dàt prijskaartje meer is als de prijs van de pc.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door grun »

sylvesterb schreef:Dit is neem ik aan bij een betaalde reparatie, het gaat hier om garantie. TS heeft betaald voor een laptop met een harddisk, niet voor een laptop met een harddisk en een extra harddisk. De winkel/leverancier hoeft niet aan te tonen wat er is gerepareerd omdat dit kosteloos is gebeurd binnen de garantie. TS claimt dus onterecht eigenaar te zijn van deze betreffende harddisk. Had zij betaald voor de vervanging dan had ze inderdaad recht van spreken, maar bij garantie niet.
Zo denk ik er ook over. Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat HP de disk terug wil, juist omdat het om een garantiegeval gaat en HP de kosten draagt. Als bedrijf wil je dan de defecte hardware terug om te kunnen achterhalen waarom het defect optrad, met als doel daaruit lering te trekken of eventueel het ontwerp te verbeteren. Zodat soortgelijke defecten in de toekomst vermeden kunnen worden en daarmee kosten en het aantal ontevreden klanten verminderd worden.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door 16again »

Zombiemaster schreef:Als er een nieuwe inzit omdat de oude zodanig kapot was dat die niet meer te gebruiken is, wat heb je er dan nog aan als leek?
Misschien waren alleen de windows opstart bestanden beschadigd. In dat geval is de schijf als extra harde schijf in een andere computer prima leesbaar.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door chrisd1 »

mahadma schreef:U bent en blijft persoonlijk verantwoordelijk voor data op uw schijven enz.
Welk wetsartikel?
Laatst gewijzigd door Radar op 06 jan 2018 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaald offtopic bericht verwijderd

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

mahadma schreef:Er bestaan bedrijven die zelfs van de meest beschadigde schijven de data (deels) kunnen redden. Echter, één ding weet ik niet, het prijskaartje ............. maar ik vermoed dat dàt prijskaartje meer is als de prijs van de pc.
Het gaat hier niet om dataverlies.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Holy53 schreef:HP wereldwijde garantievoorwaarden en technische ondersteuning:
Tijdens de garantieperiode zal HP eventuele defecte onderdelen naar eigen inzicht vervangen of repareren. Alle onderdelen of hardwareproducten die onder deze garantievoorwaarden worden vervangen, worden het eigendom van HP.
'De garantie' is die van verkoper; welke dus uitgebreider kan zijn dan die van de fabrikant.
Verkoper zou koper iig in verband hiermee beter hebben kunnen voorstellen de schijf, zoals alfa schrijft, te ghosten, al dan niet tegen betaling, ipv iets op 'een begeleidende brief te schrijven', whatever that may mean.
Voor zover in de Algemene Voorwaarden van verkoper staat, dat hun garantie niet verder gaat dan die van de fabrikant zijn die mogelijk onredelijk bezwarend.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door crazyme »

totallydazzled schreef:Zij gingen hem ter reparatie opsturen. In de winkel heb ik specifiek aangegeven dat ik, ook al zou deze vervangen moeten worden, de harde schijf sowieso terug wilde hebben. Toen mijn laptop hiervoor kapot ging hebben ze namelijk (in een andere winkel, dat dan wel) alle bestanden nog van die harde schijf kunnen halen.
Maar goed, de verkoper bij de BCC vertelde dat zij dit niet standaard doen (wat ik persoonlijk heel vreemd vind) en heeft het op de begeleidende brief naar het reparatiebedrijf gezet.
U had de laptop eerst mee naar huis moeten nemen om zelf de data veilig te stellen.
Het was u bekend dat BCC dat niet voor u ging doen.

Wanneer BCC wel data veilig zou gaan stellen zijn zij plotseling ook verantwoordelijk voor de bruikbaarheid van die data.
Want wat gebeurt er wanneer u stelt dat er allemaal hele waardevolle foto's op stonden of bitcoins welke u niet op de kopie kunt terugvinden ?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

Conclusie: als je een probleem met je pc/hard-disc hebt, eerst alles er af halen en ZELF back uppen, dus terug naar fabrieksinstellingen. Anders krijgen we een discussie van hier tot Jericho. Er zouden rechtszaken komen over de waarde van foto's, om over de bitcoins maar te zwijgen. Wordt het niet een heel klein beetje ingewikkeld voor je je pc laat nakijken/repareren? En aub ga nu niet een lijst maken met alle wetsartikelen en uitspraken die hierop eventueel mogelijk van toepassing zouden kunnen zijn of mogelijkerwijze zouden kunnen worden want daar is dit internet te klein voor.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door alfatrion »

mahadma schreef:Er bestaan bedrijven die zelfs van de meest beschadigde schijven de data (deels) kunnen redden. Echter, één ding weet ik niet, het prijskaartje ............. maar ik vermoed dat dàt prijskaartje meer is als de prijs van de pc.
Dat loopt in de duizenden euro's, als je wilt dat het goed gebeurt.
crazyme schreef:U had de laptop eerst mee naar huis moeten nemen om zelf de data veilig te stellen.
Het was u bekend dat BCC dat niet voor u ging doen.
Waaruit blijkt dat het TS bekend was dat de hard schrijf verwisseld zou worden of dat de data gewist zou worden.
crazyme schreef:Want wat gebeurt er wanneer u stelt dat er allemaal hele waardevolle foto's op stonden of bitcoins welke u niet op de kopie kunt terugvinden ?
Er is een rechtszaak geweest, waarbij de eigenaar de duizenden euro's, die het kosten om de data te reproduceren, moest vergoeden.

totallydazzled
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2018 19:37

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door totallydazzled »

v.d.Heyden schreef:Slordig of niet slordig, wel back-up geen back-up, eigen schuld of niet, feit blijft dat de harde schijf inclusief de data verdwenen is.
Je kunt er allerlei wetsartikelen bij halen, recht op dit of dat, geen recht hebben of wat dan ook.
Het meest vervelende is dat je de data kwijt bent.
Ik hoop voor je dat het BCC lukt om de oude harde schijf alsnog boven water te krijgen en dat je op die manier je data alsnog kunt veilig stellen.
In ieder geval succes gewenst.

v.d.Heyden
Bedankt!

Ik heb gisteren nog met de klantenservice van de BCC gebeld en meer dan "excuses voor het ongemak" werd er eigenlijk niet gezegd. Ik vroeg om de gegevens van het reparatiebedrijf, maar daar draaide de medewerker in kwestie enorm omheen. Pas toen ik zelf de naam noemde (stond namelijk op de sticker) klopte dat ineens. Het bedrijf in kwestie (CE Repair) is trouwens onmogelijk telefonisch te bereiken. In het menu wordt je steeds van het kastje naar de muur gestuurd en je krijgt niemand aan de lijn.

Of de harde schijf nu wel of niet meer mijn eigendom was, ik heb na overleg met Juridisch Loket bij zowel de BCC als CE Repair een klacht ingediend over de gang van zaken.

Wat ik ervan geleerd heb? Dat ik nooit meer zomaar mijn laptop ergens naartoe op laat sturen. De laptop die ik voor deze HP had crashte compleet en daarvan hebben ze (een ander bedrijf dan BCC) de harde schijf in een losse behuizing gezet en zo kon ik de data op m'n nieuwe laptop zetten. Deze behuizing heb ik nog steeds en de data heb ik inmiddels ook alweer op mijn huidige laptop gezet. De laatste anderhalf jaar ben ik kwijt, maar het is in ieder geval iets.

Verder begrijp ik dat dit een forum is waar gediscussieerd mag worden, maar het gaat af en toe wel een beetje kort door de bocht... en ik geloof niet dat dat de bedoeling is.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Revoked »

mahadma schreef:Er bestaan bedrijven die zelfs van de meest beschadigde schijven de data (deels) kunnen redden. Echter, één ding weet ik niet, het prijskaartje ............. maar ik vermoed dat dàt prijskaartje meer is als de prijs van de pc.
Welnee...voor €200,- kunnen we hier eigenlijk alles terughalen. Duurt wel ff, maar dan heb je (bijna) alles terug.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door mahadma »

Revoked, of die schijf boven water komt is de hamvraag.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Revoked »

Dat begrijp ik, maar het was maar om aan te geven dat dataherstel van een harde schijf echt geen duizenden euri kost. Vroeger misschien, tegenwoordig drukken we zo'n ding in een dock en laten er een speciale computer op los. Die schrijft alles na conversie op een ander opslagmedium en klaar...

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:Dat begrijp ik, maar het was maar om aan te geven dat dataherstel van een harde schijf echt geen duizenden euri kost. Vroeger misschien, tegenwoordig drukken we zo'n ding in een dock en laten er een speciale computer op los. Die schrijft alles na conversie op een ander opslagmedium en klaar...
Is dat in alle gevallen zo makkelijk? Als schijf niet meer herkend wordt door computer, gaan er een hoop deuren dicht, en haak ik af.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Revoked »

16again schreef:
Revoked schreef:Dat begrijp ik, maar het was maar om aan te geven dat dataherstel van een harde schijf echt geen duizenden euri kost. Vroeger misschien, tegenwoordig drukken we zo'n ding in een dock en laten er een speciale computer op los. Die schrijft alles na conversie op een ander opslagmedium en klaar...
Is dat in alle gevallen zo makkelijk? Als schijf niet meer herkend wordt door computer, gaan er een hoop deuren dicht, en haak ik af.
De schijf wordt altijd automatisch in het systeem gezet. Daar is het spul op ingesteld. Een spelletje spelen op zo'n computer is, door de BIOS , moeilijker dan dataretrieval... Ook hier staat de techniek niet stil. Ik denk dat over een paar jaar eigenlijk iedereen in Windhoos oude data kan terughalen.

Zombiemaster
Berichten: 451
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als de schijf niets meer leest, moet je hem open maken en kijken of de leeskop vast zit. Daar zijn Youtube filmpjes van.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Harde schijf bij reparatie weggegooid

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:De schijf wordt altijd automatisch in het systeem gezet. Daar is het spul op ingesteld.
Als het moederbord de schijf niet ziet....gebeurt er helemaal niets meer automatisch.

Gesloten