Pagina 1 van 1

Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 13:20
door Hawee
Als ik spontaan een ticket naar een van de waddeneilanden ter plekke aan de haven wil kopen, en de kaartautomaat is kapot, dan moet ik dus aan de balie van de vervoerder een ticket kopen. Ik heb een smartphone maar op openbare wifi wens ik daar geen bankzaken mee te doen, nog afgezien van het gepriegel op zo'n telefoon. Niet iedere reiziger heeft een smartphone met internetabonnement. Aan de balie betaal ik ca. 1,50 extra voor het ticket, een standaardtoeslag 'aan de balie'. Ik vind die toeslag onterecht als de automaat kapot is en ik ook geen alternatief aangeboden krijg. Zijn hiervoor wettelijke regels die de consument beschermen tegen een opslag in zo'n geval? Ik kan ook niet via een andere vervoerder reizen want die is er niet op dat traject. Die 1,50 overleef ik wel, maar het gaat mij om het principe.

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 17:59
door sylvesterb
Hawee schreef:Als ik spontaan een ticket naar een van de waddeneilanden ter plekke aan de haven wil kopen, en de kaartautomaat is kapot, dan moet ik dus aan de balie van de vervoerder een ticket kopen. Ik heb een smartphone maar op openbare wifi wens ik daar geen bankzaken mee te doen, nog afgezien van het gepriegel op zo'n telefoon. Niet iedere reiziger heeft een smartphone met internetabonnement. Aan de balie betaal ik ca. 1,50 extra voor het ticket, een standaardtoeslag 'aan de balie'. Ik vind die toeslag onterecht als de automaat kapot is en ik ook geen alternatief aangeboden krijg. Zijn hiervoor wettelijke regels die de consument beschermen tegen een opslag in zo'n geval? Ik kan ook niet via een andere vervoerder reizen want die is er niet op dat traject. Die 1,50 overleef ik wel, maar het gaat mij om het principe.
Er is een alternatief maar die wens jij niet te gebruiken, je kunt vooraf gewoon thuis via het internet een kaartje kopen of via je eigen telefoon.
Die meneer/mevrouw aan de balie moet ook betaald worden, kaart automaten gaan wel eens stuk.

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 18:05
door Brahms
Je kan het ook andersom bekijken, bij de balie betaal je het juiste bedrag, bij de automaat krijg je korting.
Dan ziet de wereld er veel gezelliger uit.
Veel wetgeving gaat ver, maar verbieden een kleine opslag te rekenen is overigens niet verboden.

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 18:24
door mahadma
Principes kunnen geld kosten. Zo blijkt. Overigens, tot de ov card begon was een kaartje aan het loket ook duurder.

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 19:51
door sjohie
" Niet iedere reiziger heeft een smartphone met internetabonnement". Nee, maar de kans dat er iemand voor die nét kapotte automaat staat zónder, is een stuk kleiner dan andersom, want de meeste Nederlanders hebben dat inmiddels wel. En de meer analoge mensen kopen doorgaans kaartjes etc thuis, of aan de balie, en vinden die (iets extra betaalde) service juist fijn. Overigens vind ik "spontaan" naar een waddeneiland gaan zelf als Fries wel aardig vergezocht, zeker in de winter. Ik ken niemand die in de winter zo even een paar uur gaat varen naar een eiland waar bijna alles dicht is. Welk eiland was dit precies?

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 21:29
door newmikey
Hawee schreef:Zijn hiervoor wettelijke regels die de consument beschermen tegen een opslag in zo'n geval?
Zal de rest maar laten voor wat die is en gewoon op uw enige vraag antwoorden: nee.

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 21:41
door renewouters
Hawee schreef:Als ik spontaan een ticket naar een van de waddeneilanden ter plekke aan de haven wil kopen, en de kaartautomaat is kapot, dan moet ik dus aan de balie van de vervoerder een ticket kopen. Ik heb een smartphone maar op openbare wifi wens ik daar geen bankzaken mee te doen, nog afgezien van het gepriegel op zo'n telefoon. Niet iedere reiziger heeft een smartphone met internetabonnement. Aan de balie betaal ik ca. 1,50 extra voor het ticket, een standaardtoeslag 'aan de balie'. Ik vind die toeslag onterecht als de automaat kapot is en ik ook geen alternatief aangeboden krijg. Zijn hiervoor wettelijke regels die de consument beschermen tegen een opslag in zo'n geval? Ik kan ook niet via een andere vervoerder reizen want die is er niet op dat traject. Die 1,50 overleef ik wel, maar het gaat mij om het principe.
Ik denk dat ze die 1,50 gewoon gebruiken om over de rug van zielige consumenten heel erg rijk te worden....

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 07 jan 2018 21:46
door Mucha
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 14 jan 2018 12:10
door Alex E
Waar mensen zich druk over kunnen maken! Zonde van je tijd en dat geldt in feite ook voor mijn reactie.

Re: Kaartautomaat kapot, bijbetalen aan balie?

Geplaatst: 14 jan 2018 14:03
door Boesta
sjohie schreef:" Overigens vind ik "spontaan" naar een waddeneiland gaan zelf als Fries wel aardig vergezocht, zeker in de winter. Ik ken niemand die in de winter zo even een paar uur gaat varen naar een eiland waar bijna alles dicht is. Welk eiland was dit precies?
Dat u niemand kent die spontaan in de winter een reisje gaat maken naar een waddeneiland is fijn voor u maar heeft helemaal niets met dit onderwerp te maken. Hoezo denkt u te kunnen stellen dat het "vergezocht" is om een waddeneiland te bezoeken in de winter...?

Ik heb het vermoeden dat u maar weinig vrienden en kennissen hebt, omdat u niemand kent die in de winter spontaan een reisje wil/gaat maken naar een waddeneiland... (deze bewering is net zo onzinnig als de uwe)