Belangenverstrengeling bij verzekeraar na pech onderweg?
Geplaatst: 08 jan 2018 18:37
Rader-isten,
Het volgende ( alleen even willen weten ) :
Bij verzekeraar X hebben we een kamperverzekering en een doorlopende reisverzekering afgesloten. Tevens hebben we bij X ook nog een rechtsbijstandverzekering ( en nog vele anderen ),
Maanden voordat we met de kamper er vandoor zouden gaan hebben geïnformeerd hoe zit met eventuele pech onderweg en misschien zelfs moeten vragen om vervangend vervoer.
In de doorlopende reisverzekering kan je een module kopen dat heet Vervangend Vervoer op Reis en zou staan voor ( gelijkwaardig ) vervangend vervoer indien dat nodig zou moeten zijn. Maar de mevrouw van X zei dat dit niet nodig was , immers , onder de kamperverzekering hebben we ook een module Pechhulp Buitenland.
Ok ....( denkende ) goed voorbereid gaan we op pad.
Helaas gaat het op dag 1 in Frankrijk mis. De kamper kan niet meer verder en nemen contact op met de alarmcentrale . Volgens hen moet de kamper afgesleept naar een garage in de buurt om te bezien of de kamper binnen 48 uur kan worden gerepareerd.
Dat was helaas niet het geval.
Dus maakten we aanspraak op ( vergelijkbaar ) vervangend vervoer.
Omdat het kerstmis was lukte het niet een kamper te vinden ( besloten ze na 1 ochtend ).
Om het even niet ingewikkeld te maken : de enige keuze die overbleef was vervangend vervoer en naar huis gaan.
Hier waren we het uiteraard niet mee eens en bij thuiskomst direct verzekeraar X gebeld.
Deze beroept zich helemaal op de alarmcentrale die opeens allerlei tegenstrijdige gaat vertellen met als kers op de taart dat we zelf hadden gekozen om naar huis te gaan. Dat was hun hele medewerking ....
Zover de inleiding.....
Omdat niks en niemand wilde meewerken en X ons dus maar liet zitten met alle frustratie , besloten we gebruik te maken van de rechtsbijstand verzekering van zelfde verzekeraar X.
Deze hoorde het verhaal aan en hoorde mij vertellen dat ik een juridische procedure wilde beginnen.
En toen ging het snel...
Na 10 min in de wacht vertelde de medewerkster van X dat we ook een alternatief hadden ( bood X aan ) : een afkoopsom van X euro.
Heu ?
Geen advies, geen raad , geen hulp ... alleen een afkoopsom.
De slager keurt dus zijn eigen vlees.
Om een procedure te voorkomen tegen een van de eigen diensten mochten we blij zijn met X euro.
Dit riekt toch gewoon naar belangenverstrengeling ?
Rechtsbijstandverzekering van X heeft zich niet als goed verzekeraar en / of juridisch bijstandpunt gedragen......
Verder blijkt dat je wel verzekerd bent bij X maar bij calamiteiten de alarmcentrale beslist.
Heu ? Ik heb een verzekering bij X gekocht ; alarmcentrale is dus geen gesprekspartner voor mij.
X laat wel weten dat er bandopnames van de gevoerde gesprekken met ons bestaan ten kantore van alarmcentrale die zouden bevestigen dat wij wel degelijk zelf verantwoordelijk zijn voor onze reis huiswaarts ; het was onze eigen keuze .....
Toch wil alarmcentrale niet reageren op mijn oproep om een kopie van die opnames en / of transcriptie te overhandigen.
Enfin .....
Het is natuurlijk allemaal nog wel wat genuanceerder maar dit is de ( voorlopige ) notendop ....
Lachouffeke
Het volgende ( alleen even willen weten ) :
Bij verzekeraar X hebben we een kamperverzekering en een doorlopende reisverzekering afgesloten. Tevens hebben we bij X ook nog een rechtsbijstandverzekering ( en nog vele anderen ),
Maanden voordat we met de kamper er vandoor zouden gaan hebben geïnformeerd hoe zit met eventuele pech onderweg en misschien zelfs moeten vragen om vervangend vervoer.
In de doorlopende reisverzekering kan je een module kopen dat heet Vervangend Vervoer op Reis en zou staan voor ( gelijkwaardig ) vervangend vervoer indien dat nodig zou moeten zijn. Maar de mevrouw van X zei dat dit niet nodig was , immers , onder de kamperverzekering hebben we ook een module Pechhulp Buitenland.
Ok ....( denkende ) goed voorbereid gaan we op pad.
Helaas gaat het op dag 1 in Frankrijk mis. De kamper kan niet meer verder en nemen contact op met de alarmcentrale . Volgens hen moet de kamper afgesleept naar een garage in de buurt om te bezien of de kamper binnen 48 uur kan worden gerepareerd.
Dat was helaas niet het geval.
Dus maakten we aanspraak op ( vergelijkbaar ) vervangend vervoer.
Omdat het kerstmis was lukte het niet een kamper te vinden ( besloten ze na 1 ochtend ).
Om het even niet ingewikkeld te maken : de enige keuze die overbleef was vervangend vervoer en naar huis gaan.
Hier waren we het uiteraard niet mee eens en bij thuiskomst direct verzekeraar X gebeld.
Deze beroept zich helemaal op de alarmcentrale die opeens allerlei tegenstrijdige gaat vertellen met als kers op de taart dat we zelf hadden gekozen om naar huis te gaan. Dat was hun hele medewerking ....
Zover de inleiding.....
Omdat niks en niemand wilde meewerken en X ons dus maar liet zitten met alle frustratie , besloten we gebruik te maken van de rechtsbijstand verzekering van zelfde verzekeraar X.
Deze hoorde het verhaal aan en hoorde mij vertellen dat ik een juridische procedure wilde beginnen.
En toen ging het snel...
Na 10 min in de wacht vertelde de medewerkster van X dat we ook een alternatief hadden ( bood X aan ) : een afkoopsom van X euro.
Heu ?
Geen advies, geen raad , geen hulp ... alleen een afkoopsom.
De slager keurt dus zijn eigen vlees.
Om een procedure te voorkomen tegen een van de eigen diensten mochten we blij zijn met X euro.
Dit riekt toch gewoon naar belangenverstrengeling ?
Rechtsbijstandverzekering van X heeft zich niet als goed verzekeraar en / of juridisch bijstandpunt gedragen......
Verder blijkt dat je wel verzekerd bent bij X maar bij calamiteiten de alarmcentrale beslist.
Heu ? Ik heb een verzekering bij X gekocht ; alarmcentrale is dus geen gesprekspartner voor mij.
X laat wel weten dat er bandopnames van de gevoerde gesprekken met ons bestaan ten kantore van alarmcentrale die zouden bevestigen dat wij wel degelijk zelf verantwoordelijk zijn voor onze reis huiswaarts ; het was onze eigen keuze .....
Toch wil alarmcentrale niet reageren op mijn oproep om een kopie van die opnames en / of transcriptie te overhandigen.
Enfin .....
Het is natuurlijk allemaal nog wel wat genuanceerder maar dit is de ( voorlopige ) notendop ....
Lachouffeke