Onduidelijkheid bij aanvragen pensioen ABP
Geplaatst: 10 jan 2018 14:45
Beste lezer,
Mijn pensioenleeftijd is in juni 2018. Ik heb in december via de mail én en mail (aankondiging) en een brief met de post ontvangen met mededelingen en het verzoek om binnen 2 maanden mijn pensioen aan te vragen. Diverse keren heb ik geprobeerd om digitaal mijn pensioen samen te stellen en direct aan te vragen. Contact gehad na 20 min in de wachtrij te hebben gestaan (5 januari) heb ik een medewerker gesproken die mij een aanvraagformulier zal sturen om de aanvraag vervolgens via de post te kunnen doen vanwege de constante storing op de website (?)
Gisteren (9 januari) ontving ik inderdaad het aanvraagformulier en een folder met informatie ook rondom de nabestaandenregelgeving (ANW) gewijzigd wordt per 1 februari! maar dat terzijde want dat is niet voor mij van toepassing. Dit formulier roept weer vragen op en vervolgens goed in te vullen! Er ontbreekt diverse uitleg bij de in te vullen onderdelen en komt niet overeen met het pensioenvoorstel via de website.
Via de website kan je (volgens de medewerker die ik vandaag heb gesproken-na 15 minuten wachttijd) een 'gesimuleerd' pensioenvoorstel doen. Dit komt overigens dan weer niet overeen met het werkelijke bedrag wat het ABP uitkeert ondanks dat ik via digiD ben ingelogd, dus in mijn (dacht ik) persoonlijke ABP omgeving zit. In mijn geval scheelt dat 35 euro per maand netto minder vanwege mijn deeltijdfunctie en 'pensioengat', maar toch vraag ik me af hoe of dat zit met iemand die wel 40 jaar dienst en ABP pensioenpremie heeft afgedragen.
Al met al geeft het ABP de indruk dat zij hun regelingen niet goed aan hun ± miljoen klanten kan verkopen en het op een juiste manier kan uitleggen. Het is niet transparant en verschuilt zich achter teveel externe ontwikkelingen rondom pensioenregelingen die gaande zijn.
Ook kan ik me voorstellen waarom jonge mensen geen pensioen voortuitzichten hebben en mee bezig zijn en dus zelf de zaakjes regelen zover als mogelijk is omdat het mogelijk te ver in de toekomst ligt.
Mijn pensioenleeftijd is in juni 2018. Ik heb in december via de mail én en mail (aankondiging) en een brief met de post ontvangen met mededelingen en het verzoek om binnen 2 maanden mijn pensioen aan te vragen. Diverse keren heb ik geprobeerd om digitaal mijn pensioen samen te stellen en direct aan te vragen. Contact gehad na 20 min in de wachtrij te hebben gestaan (5 januari) heb ik een medewerker gesproken die mij een aanvraagformulier zal sturen om de aanvraag vervolgens via de post te kunnen doen vanwege de constante storing op de website (?)
Gisteren (9 januari) ontving ik inderdaad het aanvraagformulier en een folder met informatie ook rondom de nabestaandenregelgeving (ANW) gewijzigd wordt per 1 februari! maar dat terzijde want dat is niet voor mij van toepassing. Dit formulier roept weer vragen op en vervolgens goed in te vullen! Er ontbreekt diverse uitleg bij de in te vullen onderdelen en komt niet overeen met het pensioenvoorstel via de website.
Via de website kan je (volgens de medewerker die ik vandaag heb gesproken-na 15 minuten wachttijd) een 'gesimuleerd' pensioenvoorstel doen. Dit komt overigens dan weer niet overeen met het werkelijke bedrag wat het ABP uitkeert ondanks dat ik via digiD ben ingelogd, dus in mijn (dacht ik) persoonlijke ABP omgeving zit. In mijn geval scheelt dat 35 euro per maand netto minder vanwege mijn deeltijdfunctie en 'pensioengat', maar toch vraag ik me af hoe of dat zit met iemand die wel 40 jaar dienst en ABP pensioenpremie heeft afgedragen.
Al met al geeft het ABP de indruk dat zij hun regelingen niet goed aan hun ± miljoen klanten kan verkopen en het op een juiste manier kan uitleggen. Het is niet transparant en verschuilt zich achter teveel externe ontwikkelingen rondom pensioenregelingen die gaande zijn.
Ook kan ik me voorstellen waarom jonge mensen geen pensioen voortuitzichten hebben en mee bezig zijn en dus zelf de zaakjes regelen zover als mogelijk is omdat het mogelijk te ver in de toekomst ligt.