LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Ongelezen bericht door renewouters »

Arnold.bierman schreef:Bij Ikea een kookplaat gekocht. Volgens verkoopster moet ik gebruik maken van de Ikea Inbouwservice om mij 5 jaar garantie te behouden. Team BouwRob BV heeft oude kookplaat gedemonteerd en nieuwe kookplaat gemonteerd. Dit was nog geen halfuur werk. Inbouwkosten € 128,50. Is dit normaal voor Ikea?
Wat zou jij dan een normaal tarief vinden? (graag met berekening hoe je tot zo'n bedrag bent gekomen). Het is namelijk heel makkelijk om iets te duur te vinden, maar als je je verdiept in bedrijfskosten zal je zien dat het allemaal wel meevalt. Vraag ook eens voor de gein aan je eigen werkgever wat jullie werk per uur kost. Dat zijn altijd aardige eye-openers.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Ongelezen bericht door bprosman »

als het apparaat door een professioneel installateur
Professioneel installateur en "Erkend installateur" zijn termen waar ik altijd hartelijk om moet lachen want in NL bestaat zowel in de elektra als de gaswereld het fenomeen "Erkend installateur" niet. Iedereen die een schroevendraaier vast kan houden mag zicht installateur noemen.
Voor verwarmingstoestellen gaat er (gelukkig) in 2019 wat veranderen.
De erkenning zit m in een clubke bedrijven die elkaar "diplomaatjes" opleggen.
En inderdaad, zoals hierboven al aangehaald , het is alleen een probleem als je garantie claimt, er een expert bijkomt en "broddelwerk" geconstateerd wordt. Een netjes afgewerkte Perilex zal niemand iets van zeggen.

https://www.installatie.nl/artikelen/we ... ning-faqs/

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Ook bij een lokale leverancier gekeken naar een merk inductieplaat? Wellicht ben je dan wat duurder uit dan een Ikea kookplaat, maar hoogstwaarschijnlijk had de zelfstandige ondernemer hem ook netjes voor je laten vervangen, en de oude meegenomen voor een prikkie, of misschien zelfs wel gratis. Ook zeurt die niet over allemaal garantievoorwaarden en zit hij ook nog eens in de buurt (vaak).
Hoe groter het bedrijf waar je koopt, hoe meer regels er zijn om alles maar dicht te timmeren.
Veel mensen lopen weg met Ikea, maar service, voorwaarden maar ook zeker de spullen die ze verkopen hollen achteruit in kwaliteit.
Ik koop er alleen de "handige" zaken die weinig kosten e.d. Zal er nog geen keukenkastje kopen verder... Maar, zo heeft ieder zijn ding, toch?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Ongelezen bericht door mahadma »

OT Dit doet mij denken aan de monteur die een hamer pakt, één klap geeft op een onderdeel, en de auto doet het weer. "Dat is dan 75 euro". Zegt de klant: "één klap met de hamer en 75 euro? ik wil een gespecificeerde nota. Die krijgt hij. Arbeidsloon 5 euro, de wetenschap waar te slaan en hoe hard 70 euro.

Lady1234
Berichten: 27197
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Marktkenner schreef:Ook bij een lokale leverancier gekeken naar een merk inductieplaat? Wellicht ben je dan wat duurder uit dan een Ikea kookplaat, maar hoogstwaarschijnlijk had de zelfstandige ondernemer hem ook netjes voor je laten vervangen, en de oude meegenomen voor een prikkie, of misschien zelfs wel gratis. Ook zeurt die niet over allemaal garantievoorwaarden en zit hij ook nog eens in de buurt (vaak).
Hoe groter het bedrijf waar je koopt, hoe meer regels er zijn om alles maar dicht te timmeren.
Veel mensen lopen weg met Ikea, maar service, voorwaarden maar ook zeker de spullen die ze verkopen hollen achteruit in kwaliteit.
Ik koop er alleen de "handige" zaken die weinig kosten e.d. Zal er nog geen keukenkastje kopen verder... Maar, zo heeft ieder zijn ding, toch?
Niemand verplicht u wat dan ook bij Ikea te kopen. En lokale leveranciers die iets “gratis” inbouwen?
Ik vraag me dan af hoe het komt dat Ikea met heel veel artikelen zo goed scoort. Kijk eens naar de beoordeling van matrassen. En de garanties.

Moneyman
Berichten: 30207
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marktkenner schreef: Veel mensen lopen weg met Ikea, maar service, voorwaarden maar ook zeker de spullen die ze verkopen hollen achteruit in kwaliteit.
Kan je je statement ook eens onderbouwen? Het komt niet overeen met de mij bekende ervaringen, en stemt ook niet overeeen met de weinige klachten op dit forum.

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Hoge montagekosten Ikea inbouwservice

Ongelezen bericht door Marktkenner »

@moneyman:
je had de de afgelopen jaren een beetje bij moeten houden natuurlijk, maar neem bijvoorbeeld de o zo bekende PAX kasten van Ikea. op de oude type kasten zat nog een "echte" melamine laag en waren de kopse kanten van de kast ook nog los gelamineerd met een melamine strip. in het duurdere segment zit er op de kopse kanten een "dikke" kunststof band in de kast ingefreesd.
Tegenwoordig zijn deze kastplaten alleen nog maar met een soort van "plakfolie" van voor naar achter omtrokken en komt er geen kantafwerking meer aan te pas. Ook de lade systemen van hun keukens zijn een paar jaar gelden vervangen door een nieuw type. De zijwanden van de lades zijn veranderd en hebben een stuk goedkoper uiterlijk gekregen, en neem maar van mij aan dat deze inkoop ook echt euro's voordeliger zijn.
Door de jaren heen heb ik gezien dat Ikea veel van hun veel verkochte spullen steeds weer "downsized" qua kwaliteit, maar ook dat de doorsnee koper hiervan niks merkt en/of zich er niets van aantrekt. Het is en blijft spotgoedkoop, en tja die garantie he?

Wat mensen vergeten is dat je voor deze garantie standaard en telkens terug moet naar de winkel. Je moet voor de grap eens een dag bij de servicebalie gaan rondhangen en aankijken waar de kopers zoal mee terug komen. Je kijkt werkelijk je ogen uit. En ja, je krijgt een nieuw onderdeel, vaak gratis en zonder al te veel moeite, maar je moet er wel altijd voor terug rijden.
Veel mensen maakt dat ook niet uit, maar ook veel mensen denken er niet aan dat ze het doen.
En Oja, je moet echt alles zelf in elkaar zetten...

en @lady1234:
Ze scoren zo goed omdat het commercieel en marketing technisch zo goed in elkaar zit! Ze maken veel reclame, hebben héél veel spullen en heel veel spullen zijn, in vergelijking met andere woonwinkels, vaak spotgoedkoop! Daarnaast ook nog eens lange garantie op veel spullen, wat wil de Nederlander nog meer. Maar geloof me, ze maken ook gigantisch veel marge op veel spullen. Veel mensen hebben geen idee wat spullen inkoop kosten als je ze per 100.000'den tegelijk laat maken. Ikea scoort vooral goed op prijs/kwaliteit. Juist omdat het vaak geen drol kost, en je er vaak best even mee kan doen komen ze goed uit de testen. Maar je, wie zegt dat die testen niet gemanipuleerd zijn....?

Maar goed, het is natuurlijk allemaal niet erg. Ik kom er ook en ook ik koop er spullen hoor. Ik vind het ook niet allemaal slecht, maar het is vaak wel anders en het zit vaak goedkoper in elkaar. je moet hiervoor wel op de details letten, en spullen goed vergelijken. Ook dit doen mensen steeds minder, want de meesten interesseert het gewoon ook niet. Dat kan, maar ik ben dus een andere mening toebedeeld en ik let op de details in materiaal en afwerking.

Gesloten