Pagina 1 van 2
Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 15 jan 2018 22:47
door harrietsanten
Ik heb een nieuw mobiel abonnement afgesloten via GSMWEB bij T-mobile. Nu wil ik dit abonnement voor een Refurbished Iphone 7, ongedaan maken en beroep mij op het herroepingsrecht uit de Algemene Voorwaarden van GSMWEB Artikel 6.1 en 6.3
Artikel 6 - Herroepingsrecht/retour losse Producten
6.1 Dit artikel is slechts van toepassing indien
Klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van zijn beroep of bedrijf. Zakelijke
Klanten komt derhalve geen herroepingsrecht toe.
Klant heeft het recht de op afstand gesloten
Overeenkomst met GSMWEB binnen 14
kalenderdagen na ontvangst van het Product, zonder
opgave van redenen, kosteloos te ontbinden.
6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
Afgelopen vrijdag 12 januari 2017 heb ik het toestel ontvangen.
Het toestel heb ik uitgepakt en aangezet en om de Iphone te inspecteren en moest toch gegevens invullen, omdat je anders niet in de telefoon kunt komen.
Bij de inspectie bleek het scherm niet naar behoren te werken. Dit heb ik gemeld bij GSMWEB via email.
Ik heb het product aangetekend retour gestuurd naar GSMWEB en een mail. Zij claimen echter dat de genoemde artikelen niet van kracht zijn, omdat ik het toestel gebruikt zou hebben.
Geldt het herroepingsrecht nu wel of niet. Ik zit nu 2 jaar aan het abonnement vast. Wie heeft er nu gelijk?
Ik hoor het heel graag. Dank alvast!
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 15:04
door Nijogeth
Ik verwacht dat het in dit geval alleen mogelijk is om het toestel om te ruilen en u aan het abonnement vast zit.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 15:07
door Mark1992
Nijogeth schreef:Ik verwacht dat het in dit geval alleen mogelijk is om het toestel om te ruilen en u aan het abonnement vast zit.
Waarom? In Artikel 6.3 van hun eigen algemene voorwaarden staat dit:
6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
TS mag de verpakking openen om de aard, de kenmerken en de werking van het product na te gaan. Hij heeft hierdoor geen voorwaarden geschonden en kan zich gewoon beroepen op zijn herroepingsrecht binnen de termijn van 14 dagen na ontvangst product.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 15:34
door mahadma
Is het abo en het toestel één contract?
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 15:37
door Nijogeth
Het product is dan ook de telefoon, het abonnement is een dienst.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 16:40
door GJS
Nijogeth schreef:Het product is dan ook de telefoon, het abonnement is een dienst.
Voor een dienst geldt die 14 dagen net zo goed:
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 17:54
door Nijogeth
"Koopt u een dienst die langer duurt dan veertien dagen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Of een inschrijving bij een dating- of relatiebemiddelingsbureau? En wilt u dat de dienst binnen de bedenktijd ingaat? Dan moet u daar zelf om vragen."
De bedenktijd was dus al verstreken, gok ik zo maar.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 18:40
door GJS
Dat blijkt nergens uit de OP, tevens gaat de bedenktijd van de dienst pas in na ontvangen van het bijbehorende product.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 19:06
door Moneyman
Nijogeth schreef:"Koopt u een dienst die langer duurt dan veertien dagen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Of een inschrijving bij een dating- of relatiebemiddelingsbureau? En wilt u dat de dienst binnen de bedenktijd ingaat? Dan moet u daar zelf om vragen."
De bedenktijd was dus al verstreken, gok ik zo maar.
Hoezo? De telefoon is afgelopen vrijdag ontvangen.
Niet gokken als de feiten voor je liggen.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 19:07
door Nijogeth
De bedenktijd bij de dienst lijkt mij direct in te gaan. Die op het product gaat pas na ontvangst in.
En dan rest dus de vraag wanneer de overeenkomst is gesloten.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 19:09
door Moneyman
Nijogeth schreef:De bedenktijd bij de dienst lijkt mij direct in te gaan. Die op het product gaat pas na ontvangst in.
Dar is een onjuiste aanname.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 19:37
door Verwijderd
snuffel1 schreef:6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
Ts is verder gegaan dan alleen inspecteren want ook in een stenen winkel is het niet mogelijk om een telefoon van enige persoonlijke gegevens te voorzien. Ts heeft dat met de telefoon wel gedaan en dat maakt dat de telefoon gepersonaliseerd en terdege gebruikt is. Sec gezien mag je een product aanzetten en controleren of die werkt maar werkelijk in gebruik nemen dan weer niet.
In een stenen winkel staan er altijd demootjes op een telefoon, zodat je hem werkend kunt zien. Met een telefoon die je thuis krijgt is de enige manier om hem werkend te zien door wat persoonlijke gegevens er op te zetten, die daarna met een factory reset ook heel makkelijk weer verwijderd kunnen worden.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 20:00
door alfatrion
harrietsanten schreef:Ik heb het product aangetekend retour gestuurd naar GSMWEB en een mail. Zij claimen echter dat de genoemde artikelen niet van kracht zijn, omdat ik het toestel gebruikt zou hebben.
Dat is onjuist. Artikel 6.1 AV geeft je een herroepingsrecht. Artikel 6.3 AV geeft je een verplicht, maar geeft geen gevolgen als deze verplichting niet wordt nagekomen. Overigens heeft u deze verplichting niet geschonden en kunnen ons ook nog de vraag stellen of deze verplichting juridisch gezien afdwingbaar is.
Nijogeth schreef:Het product is dan ook de telefoon, het abonnement is een dienst.
Als je die samen verkoopt, dan gelden de herroepingsregels van de telefoon ook voor de dienst.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 20:27
door Nijogeth
Het leuke is dat deze in verband met de nieuwe regels omtrent leningen niet samen meer verkocht mogen worden. De telefoon is namelijk boven de 250€ gewoon BKR geregistreerd als lening. Het zijn dus 2 aparte dingen.
Of wil je zeggen dat wanneer ik een telefoonhoesje en een simonly abonnement bij dezelfde zaak tegelijkertijd bestel, dat deze dan ook altijd bij elkaar horen? Als het hoesje dus niet goed is, dat ik dan het abonnement ook mag opzeggen (ook al zijn voor dit abonnement de 14 dagen bedenktijd al verstreken)?
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 20:41
door Moneyman
Nijogeth schreef:Het leuke is dat deze in verband met de nieuwe regels omtrent leningen niet samen meer verkocht mogen worden. De telefoon is namelijk boven de 250€ gewoon BKR geregistreerd als lening. Het zijn dus 2 aparte dingen.
Of wil je zeggen dat wanneer ik een telefoonhoesje en een simonly abonnement bij dezelfde zaak tegelijkertijd bestel, dat deze dan ook altijd bij elkaar horen? Als het hoesje dus niet goed is, dat ik dan het abonnement ook mag opzeggen (ook al zijn voor dit abonnement de 14 dagen bedenktijd al verstreken)?
Sorry, maar dit is onzin. Je redeneert wel heel erg naar je doel toe. Telefoon en abonnement zijn weliswaar los van elkaar gespecificeerd, maar vormen samen één overeenkomst.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 16 jan 2018 22:31
door sylvesterb
harrietsanten schreef:en moest toch gegevens invullen, omdat je anders niet in de telefoon kunt komen.
En hier ging je de fout in, door je Apple ID in te voeren (wat niet noodzakelijk is om in de telefoon te kunnen komen) heb je het toestel onbruikbaar gemaakt voor de winkel. Zij kunnen het toestel niet gebruiken zolang jouw Apple ID is gekoppeld aan het toestel (zie ook andere topic hierover op dit forum).
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 17 jan 2018 09:40
door harrietsanten
Ik heb de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen. Dus de telefoon is precies zoals ik hem heb ontvangen. Het is trouwens sowieso een 2e hands toestel. Want het namelijk een refurbished model. En ja het abonnement en toestel zijn onlosmakelijk met elkaar gekoppeld. Het abonnement is op woensdag ingegaan en op vrijdag heb ik het toestel ontvangen dus ook ruim binnen de 14 dagen termijn van herroepingsrecht. Dus als ik het goed begrijp sta ik wel in mijn recht? En wat heb ik dan nu te doen?
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 17 jan 2018 10:12
door alfatrion
Ja, je staat in je recht. Als je dat wilt verzilveren dan kun je naar de rechter of een incassobureau. Pas wel op, want je krijgt niet altijd 100% van de kosten terug.
sylvesterb schreef:En hier ging je de fout in, door je Apple ID in te voeren (wat niet noodzakelijk is om in de telefoon te kunnen komen) heb je het toestel onbruikbaar gemaakt voor de winkel.
De winkel kan altijd het besturingssysteem opnieuw (laten) installeren.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 17 jan 2018 20:04
door sylvesterb
harrietsanten schreef:Ik heb de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen. Dus de telefoon is precies zoals ik hem heb ontvangen. Het is trouwens sowieso een 2e hands toestel. Want het namelijk een refurbished model. En ja het abonnement en toestel zijn onlosmakelijk met elkaar gekoppeld. Het abonnement is op woensdag ingegaan en op vrijdag heb ik het toestel ontvangen dus ook ruim binnen de 14 dagen termijn van herroepingsrecht. Dus als ik het goed begrijp sta ik wel in mijn recht? En wat heb ik dan nu te doen?
Hoe weten ze dan dat je het toestel hebt gebruikt?
Zij claimen echter dat de genoemde artikelen niet van kracht zijn, omdat ik het toestel gebruikt zou hebben.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Geplaatst: 17 jan 2018 22:38
door harrietsanten
Omdat ik bij ze gemeld had dat het scherm niet goed werkte. Dat kon ik pas weten nadat ik de telefoon had aangezet en gebruiksklaar had gemaakt. Maar dat kon niet anders, want als je een telefoon installeert moet je bepaalde gegevens invoeren bij het opstarten van de telefoon.