LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Herroepingsrecht GSM abonnement
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15 jan 2018 22:30
Herroepingsrecht GSM abonnement
Ik heb een nieuw mobiel abonnement afgesloten via GSMWEB bij T-mobile. Nu wil ik dit abonnement voor een Refurbished Iphone 7, ongedaan maken en beroep mij op het herroepingsrecht uit de Algemene Voorwaarden van GSMWEB Artikel 6.1 en 6.3
Artikel 6 - Herroepingsrecht/retour losse Producten
6.1 Dit artikel is slechts van toepassing indien
Klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van zijn beroep of bedrijf. Zakelijke
Klanten komt derhalve geen herroepingsrecht toe.
Klant heeft het recht de op afstand gesloten
Overeenkomst met GSMWEB binnen 14
kalenderdagen na ontvangst van het Product, zonder
opgave van redenen, kosteloos te ontbinden.
6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
Afgelopen vrijdag 12 januari 2017 heb ik het toestel ontvangen.
Het toestel heb ik uitgepakt en aangezet en om de Iphone te inspecteren en moest toch gegevens invullen, omdat je anders niet in de telefoon kunt komen.
Bij de inspectie bleek het scherm niet naar behoren te werken. Dit heb ik gemeld bij GSMWEB via email.
Ik heb het product aangetekend retour gestuurd naar GSMWEB en een mail. Zij claimen echter dat de genoemde artikelen niet van kracht zijn, omdat ik het toestel gebruikt zou hebben.
Geldt het herroepingsrecht nu wel of niet. Ik zit nu 2 jaar aan het abonnement vast. Wie heeft er nu gelijk?
Ik hoor het heel graag. Dank alvast!
Artikel 6 - Herroepingsrecht/retour losse Producten
6.1 Dit artikel is slechts van toepassing indien
Klant een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van zijn beroep of bedrijf. Zakelijke
Klanten komt derhalve geen herroepingsrecht toe.
Klant heeft het recht de op afstand gesloten
Overeenkomst met GSMWEB binnen 14
kalenderdagen na ontvangst van het Product, zonder
opgave van redenen, kosteloos te ontbinden.
6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
Afgelopen vrijdag 12 januari 2017 heb ik het toestel ontvangen.
Het toestel heb ik uitgepakt en aangezet en om de Iphone te inspecteren en moest toch gegevens invullen, omdat je anders niet in de telefoon kunt komen.
Bij de inspectie bleek het scherm niet naar behoren te werken. Dit heb ik gemeld bij GSMWEB via email.
Ik heb het product aangetekend retour gestuurd naar GSMWEB en een mail. Zij claimen echter dat de genoemde artikelen niet van kracht zijn, omdat ik het toestel gebruikt zou hebben.
Geldt het herroepingsrecht nu wel of niet. Ik zit nu 2 jaar aan het abonnement vast. Wie heeft er nu gelijk?
Ik hoor het heel graag. Dank alvast!
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Ik verwacht dat het in dit geval alleen mogelijk is om het toestel om te ruilen en u aan het abonnement vast zit.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Waarom? In Artikel 6.3 van hun eigen algemene voorwaarden staat dit:Nijogeth schreef:Ik verwacht dat het in dit geval alleen mogelijk is om het toestel om te ruilen en u aan het abonnement vast zit.
6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
TS mag de verpakking openen om de aard, de kenmerken en de werking van het product na te gaan. Hij heeft hierdoor geen voorwaarden geschonden en kan zich gewoon beroepen op zijn herroepingsrecht binnen de termijn van 14 dagen na ontvangst product.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Is het abo en het toestel één contract?
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Het product is dan ook de telefoon, het abonnement is een dienst.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Voor een dienst geldt die 14 dagen net zo goed:Nijogeth schreef:Het product is dan ook de telefoon, het abonnement is een dienst.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
"Koopt u een dienst die langer duurt dan veertien dagen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Of een inschrijving bij een dating- of relatiebemiddelingsbureau? En wilt u dat de dienst binnen de bedenktijd ingaat? Dan moet u daar zelf om vragen."
De bedenktijd was dus al verstreken, gok ik zo maar.
De bedenktijd was dus al verstreken, gok ik zo maar.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Dat blijkt nergens uit de OP, tevens gaat de bedenktijd van de dienst pas in na ontvangen van het bijbehorende product.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Hoezo? De telefoon is afgelopen vrijdag ontvangen.Nijogeth schreef:"Koopt u een dienst die langer duurt dan veertien dagen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Of een inschrijving bij een dating- of relatiebemiddelingsbureau? En wilt u dat de dienst binnen de bedenktijd ingaat? Dan moet u daar zelf om vragen."
De bedenktijd was dus al verstreken, gok ik zo maar.
Niet gokken als de feiten voor je liggen.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
De bedenktijd bij de dienst lijkt mij direct in te gaan. Die op het product gaat pas na ontvangst in.
En dan rest dus de vraag wanneer de overeenkomst is gesloten.
En dan rest dus de vraag wanneer de overeenkomst is gesloten.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 16 jan 2018 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Dar is een onjuiste aanname.Nijogeth schreef:De bedenktijd bij de dienst lijkt mij direct in te gaan. Die op het product gaat pas na ontvangst in.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
snuffel1 schreef:Ts is verder gegaan dan alleen inspecteren want ook in een stenen winkel is het niet mogelijk om een telefoon van enige persoonlijke gegevens te voorzien. Ts heeft dat met de telefoon wel gedaan en dat maakt dat de telefoon gepersonaliseerd en terdege gebruikt is. Sec gezien mag je een product aanzetten en controleren of die werkt maar werkelijk in gebruik nemen dan weer niet.6.3 Binnen de in lid 1 bedoelde
herroepingstermijn zal Klant zorgvuldig omgaan met
het Product en de verpakking. Klant zal de
verpakking slechts openen en het Product slechts
gebruiken voor zover dit nodig is om de aard, de
kenmerken en de werking van Producten na te gaan.
Uitgangspunt hierbij is dat deze inspectie niet verder
mag gaan dan dat Klant in een fysieke winkel zou
kunnen.
In een stenen winkel staan er altijd demootjes op een telefoon, zodat je hem werkend kunt zien. Met een telefoon die je thuis krijgt is de enige manier om hem werkend te zien door wat persoonlijke gegevens er op te zetten, die daarna met een factory reset ook heel makkelijk weer verwijderd kunnen worden.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Dat is onjuist. Artikel 6.1 AV geeft je een herroepingsrecht. Artikel 6.3 AV geeft je een verplicht, maar geeft geen gevolgen als deze verplichting niet wordt nagekomen. Overigens heeft u deze verplichting niet geschonden en kunnen ons ook nog de vraag stellen of deze verplichting juridisch gezien afdwingbaar is.harrietsanten schreef:Ik heb het product aangetekend retour gestuurd naar GSMWEB en een mail. Zij claimen echter dat de genoemde artikelen niet van kracht zijn, omdat ik het toestel gebruikt zou hebben.
Als je die samen verkoopt, dan gelden de herroepingsregels van de telefoon ook voor de dienst.Nijogeth schreef:Het product is dan ook de telefoon, het abonnement is een dienst.
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Het leuke is dat deze in verband met de nieuwe regels omtrent leningen niet samen meer verkocht mogen worden. De telefoon is namelijk boven de 250€ gewoon BKR geregistreerd als lening. Het zijn dus 2 aparte dingen.
Of wil je zeggen dat wanneer ik een telefoonhoesje en een simonly abonnement bij dezelfde zaak tegelijkertijd bestel, dat deze dan ook altijd bij elkaar horen? Als het hoesje dus niet goed is, dat ik dan het abonnement ook mag opzeggen (ook al zijn voor dit abonnement de 14 dagen bedenktijd al verstreken)?
Of wil je zeggen dat wanneer ik een telefoonhoesje en een simonly abonnement bij dezelfde zaak tegelijkertijd bestel, dat deze dan ook altijd bij elkaar horen? Als het hoesje dus niet goed is, dat ik dan het abonnement ook mag opzeggen (ook al zijn voor dit abonnement de 14 dagen bedenktijd al verstreken)?
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Sorry, maar dit is onzin. Je redeneert wel heel erg naar je doel toe. Telefoon en abonnement zijn weliswaar los van elkaar gespecificeerd, maar vormen samen één overeenkomst.Nijogeth schreef:Het leuke is dat deze in verband met de nieuwe regels omtrent leningen niet samen meer verkocht mogen worden. De telefoon is namelijk boven de 250€ gewoon BKR geregistreerd als lening. Het zijn dus 2 aparte dingen.
Of wil je zeggen dat wanneer ik een telefoonhoesje en een simonly abonnement bij dezelfde zaak tegelijkertijd bestel, dat deze dan ook altijd bij elkaar horen? Als het hoesje dus niet goed is, dat ik dan het abonnement ook mag opzeggen (ook al zijn voor dit abonnement de 14 dagen bedenktijd al verstreken)?
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
En hier ging je de fout in, door je Apple ID in te voeren (wat niet noodzakelijk is om in de telefoon te kunnen komen) heb je het toestel onbruikbaar gemaakt voor de winkel. Zij kunnen het toestel niet gebruiken zolang jouw Apple ID is gekoppeld aan het toestel (zie ook andere topic hierover op dit forum).harrietsanten schreef:en moest toch gegevens invullen, omdat je anders niet in de telefoon kunt komen.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15 jan 2018 22:30
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Ik heb de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen. Dus de telefoon is precies zoals ik hem heb ontvangen. Het is trouwens sowieso een 2e hands toestel. Want het namelijk een refurbished model. En ja het abonnement en toestel zijn onlosmakelijk met elkaar gekoppeld. Het abonnement is op woensdag ingegaan en op vrijdag heb ik het toestel ontvangen dus ook ruim binnen de 14 dagen termijn van herroepingsrecht. Dus als ik het goed begrijp sta ik wel in mijn recht? En wat heb ik dan nu te doen?
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Ja, je staat in je recht. Als je dat wilt verzilveren dan kun je naar de rechter of een incassobureau. Pas wel op, want je krijgt niet altijd 100% van de kosten terug.
De winkel kan altijd het besturingssysteem opnieuw (laten) installeren.sylvesterb schreef:En hier ging je de fout in, door je Apple ID in te voeren (wat niet noodzakelijk is om in de telefoon te kunnen komen) heb je het toestel onbruikbaar gemaakt voor de winkel.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Hoe weten ze dan dat je het toestel hebt gebruikt?harrietsanten schreef:Ik heb de telefoon terug gezet naar fabrieksinstellingen. Dus de telefoon is precies zoals ik hem heb ontvangen. Het is trouwens sowieso een 2e hands toestel. Want het namelijk een refurbished model. En ja het abonnement en toestel zijn onlosmakelijk met elkaar gekoppeld. Het abonnement is op woensdag ingegaan en op vrijdag heb ik het toestel ontvangen dus ook ruim binnen de 14 dagen termijn van herroepingsrecht. Dus als ik het goed begrijp sta ik wel in mijn recht? En wat heb ik dan nu te doen?
Zij claimen echter dat de genoemde artikelen niet van kracht zijn, omdat ik het toestel gebruikt zou hebben.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 15 jan 2018 22:30
Re: Herroepingsrecht GSM abonnement
Omdat ik bij ze gemeld had dat het scherm niet goed werkte. Dat kon ik pas weten nadat ik de telefoon had aangezet en gebruiksklaar had gemaakt. Maar dat kon niet anders, want als je een telefoon installeert moet je bepaalde gegevens invoeren bij het opstarten van de telefoon.