Pagina 1 van 7
Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 18:04
door Bertens
Vandaag per mail de nieuwe rekening van Ziggo (tv internet) ontvangen, niks vreemds, alleen best vroeg vergeleken met voorgaande jaren.
Ziggo incasseert meestal rond de 24e van de maand, als bijna iedereen zijn salaris of uitkering ontvangen heeft, en misschien dus net rondgekomen is met zijn geld.
Toen ik net mijn bankzaakjes bekeek, zag ik dat de incasso ineens een week eerder is, morgen de 18e!!!
Men gaat dus zonder aankondiging, ineens een week eerder incasseren!
Ik heb om een reden gevraagd, antwoord:
De reden hiervoor is: door de gewijzigde factuurplanning is in een aantal gevallen de incassodatum vervroegd. De wijziging in de factuurplanning is doorgevoerd om meer spreiding aan te brengen en piekmomenten te voorkomen in de factuurverzending. We verwachten daardoor beter bereikbaar te zijn en daarmee een verbetering in onze dienstverlening te realiseren.
Best een onzinverhaal, en ik ga het morgen dus storneren, en maak het volgende week aan ze over.
Ik kan niet begrijpen dat wijziging in een geautomatiseerd systeem voor factuurverwerking, tijd vrij geeft voor dienstverlening. Ik kan me er geen beeld bij vormen.
Als er een onbenullig tv-zendertje uit een pakket verdwijnt, krijg je er een dure brief over en er een mail overheen, en voor zoiets krijg je totaal geen bericht. Kan me voorstellen, dat er gezinnen zijn die nu nog net genoeg geld over hebben om de maand uit te zingen, krijg je een week te vroeg dit erover heen. Ongepast.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 18:17
door Cro
Bertens schreef:
Best een onzinverhaal, en ik ga het morgen dus storneren, en maak het volgende week aan ze over.
Ik kan niet begrijpen dat wijziging in een geautomatiseerd systeem voor factuurverwerking, tijd vrij geeft voor dienstverlening. Ik kan me er geen beeld bij vormen.
Dit hoeft natuurlijk niets vreemds te zijn, Als Ziggo eerder alle facturen rond de 24ste afschreef kan ik me best voorstellen dat dit voor een maandelijkse piek belasting op de servicedesk zorgt met bijvoorbeeld vragen over de factuur gezien het grote aantal klanten dat ze hebben. Door dit te spreiden over een wat bredere periode kan ik me best voorstellen dat bijvoorbeeld de servicedesk hierdoor in het algemeen beter bereikbaar kan zijn, doordat de top drukte wat meer uitgesmeerd over de maand zal zijn.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 18:50
door reggie2
Mij lijkt het niet echt een "drama". Bij mij is het ook al afgeschreven betalen moet je toch!!
Ik krijg het al vaker zo vroeg , kan het geen probleem vinden.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 18:53
door Berteman
Bertens schreef: Dit hoeft natuurlijk niets vreemds te zijn, Als Ziggo eerder alle facturen rond de 24ste afschreef kan ik me best voorstellen dat dit voor een maandelijkse piek belasting op de servicedesk zorgt met bijvoorbeeld vragen over de factuur gezien het grote aantal klanten dat ze hebben. Door dit te spreiden over een wat bredere periode kan ik me best voorstellen dat bijvoorbeeld de servicedesk hierdoor in het algemeen beter bereikbaar kan zijn, doordat de top drukte wat meer uitgesmeerd over de maand zal zijn.
Dat is dus zo ongeveer de verklaring van Ziggo. En daar kunnen best wat vraagtekens bij gezet worden.
Ziggo zou zich ook kunnen afvragen, waarom het incasseren van de facturen tot een piekbelasting van de Servicedesk leidt.
Zijn de facturen niet voor iedereen even begrijpelijk? Worden er onjuiste bedragen geïncasseerd omdat de bijhorende factuur onjuist is? Zijn wijzigingen in het abonnement niet of onjuist verwerkt?
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 19:30
door mahadma
Kennelijk bekijkt Bertens (vraagsteller) niet echt zo vaak zijn/haar rekening, Als ik de data even terughaal kom ik uit op (in 2017) 17-5, 17-6, 18-7, 16-8, 19-9, 17-10, 18-11, 14-12 en 15-01 (2018).
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 20:03
door Lowieze
mahadma schreef:Kennelijk bekijkt Bertens (vraagsteller) niet echt zo vaak zijn/haar rekening, Als ik de data even terughaal kom ik uit op (in 2017) 17-5, 17-6, 18-7, 16-8, 19-9, 17-10, 18-11, 14-12 en 15-01 (2018).
U kunt de nota's bekijken van TS? Ziggo werkt met verschillende blokken waarin nota's verstuurd en geïncasseerd worden.
Bij mij wordt ook rond de 24e geïncasseerd en ik hoop echt dat dat geen week eerder wordt.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 20:30
door Brahms
ik ga het morgen dus storneren, en maak het volgende week aan ze over.
Je bent er maar druk mee. Ga je dit nu een jaar of langer volhouden ? Lijkt me een beetje onzinnige actie.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 20:37
door mahadma
Lowieze schreef:mahadma schreef:Kennelijk bekijkt Bertens (vraagsteller) niet echt zo vaak zijn/haar rekening, Als ik de data even terughaal kom ik uit op (in 2017) 17-5, 17-6, 18-7, 16-8, 19-9, 17-10, 18-11, 14-12 en 15-01 (2018).
U kunt de nota's bekijken van TS? Ziggo werkt met verschillende blokken waarin nota's verstuurd en geïncasseerd worden.
Bij mij wordt ook rond de 24e geïncasseerd en ik hoop echt dat dat geen week eerder wordt.
Nee, natuurlijk kan ik niet in de gegevens van de vraagsteller kijken, zou het niet eens willen als het al zou kunnnen, wat interessseerd mij dat nou. Maar als jezelf met die week al een probleem zou kunnen krijgen zou ik eens kijken waar dat aan ligt en wat ik er aan kon doen, bijtijds. Voor de goede orde, wij krijgen een email accept die dezelfde dag voldaan wordt (betalen moet je toch), maar we zouden wat kunnen wachten, maar waarom dat niet meteen betalen. Ondanks dat de vervaldatum 31-01-2018 is.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 20:50
door renewouters
Berteman schreef:
Dat is dus zo ongeveer de verklaring van Ziggo. En daar kunnen best wat vraagtekens bij gezet worden.
Ziggo zou zich ook kunnen afvragen, waarom het incasseren van de facturen tot een piekbelasting van de Servicedesk leidt.
Zijn de facturen niet voor iedereen even begrijpelijk? Worden er onjuiste bedragen geïncasseerd omdat de bijhorende factuur onjuist is? Zijn wijzigingen in het abonnement niet of onjuist verwerkt?
Even logisch nadenken. Als er iets wordt verstuurd zijn er altijd wel mensen die een vraag hebben. Dat wiluiteraard niet zeggen dat de rekeningen fout of onduidelijk zijn (maar wellicht heb jij het recept om perfecte rekeningen te sturen die zo duidelijk zijn dat niemand gaat bellen). En natuurlijk kan je alles lekker op dezelfde dag sturen maar dan moeten we niet zeuren als we of te lang in de wachtrij staan of dat de kosten verder omhoog gaan omdat de call center capaciteit moet worden uitgebreid.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 20:56
door Lowieze
mahadma schreef:Lowieze schreef:mahadma schreef:Kennelijk bekijkt Bertens (vraagsteller) niet echt zo vaak zijn/haar rekening, Als ik de data even terughaal kom ik uit op (in 2017) 17-5, 17-6, 18-7, 16-8, 19-9, 17-10, 18-11, 14-12 en 15-01 (2018).
U kunt de nota's bekijken van TS? Ziggo werkt met verschillende blokken waarin nota's verstuurd en geïncasseerd worden.
Bij mij wordt ook rond de 24e geïncasseerd en ik hoop echt dat dat geen week eerder wordt.
Nee, natuurlijk kan ik niet in de gegevens van de vraagsteller kijken, zou het niet eens willen als het al zou kunnnen, wat interessseerd mij dat nou. Maar als jezelf met die week al een probleem zou kunnen krijgen zou ik eens kijken waar dat aan ligt en wat ik er aan kon doen, bijtijds. Voor de goede orde, wij krijgen een email accept die dezelfde dag voldaan wordt (betalen moet je toch), maar we zouden wat kunnen wachten, maar waarom dat niet meteen betalen. Ondanks dat de vervaldatum 31-01-2018 is.
Misschien kunt u dat gemakkelijk direct betalen, maar er zijn mensen die moeten wachten tot er weer wat gestort is die maand. En dat gebeurt nu eenmaal eind van de maand.
En als Ziggo besluit de incasso te veranderen van eind v d maand naar halverwege de maand, kun je daar zelf niets aan veranderen.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 21:02
door moederslink
Ook ik kreeg gisteren al de rekening van Ziggo , ook eerder dus.
Ziggo is 1 vd bedrijven waar ik handmatig naartoe overmaak, juist vanwege het wisselende bedrag iedere maand.
Ik maak het rond de 25e over en dat is gewoon op tijd. Nooit probleem mee gehad.
@TS: ik zou het nu en de volgende maanden niet steeds storneren ( het systeem raakt daar acuut weer van in de war ...
) , maar ga in overleg met Ziggo en ga dan eventueel weer over op handmatig overmaken , dan kunt u dat gewoon voor het eind vd maand doen , zodra het inkomen er is.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 22:57
door Berteman
renewouters schreef:Berteman schreef:
Dat is dus zo ongeveer de verklaring van Ziggo. En daar kunnen best wat vraagtekens bij gezet worden.
Ziggo zou zich ook kunnen afvragen, waarom het incasseren van de facturen tot een piekbelasting van de Servicedesk leidt.
Zijn de facturen niet voor iedereen even begrijpelijk? Worden er onjuiste bedragen geïncasseerd omdat de bijhorende factuur onjuist is? Zijn wijzigingen in het abonnement niet of onjuist verwerkt?
Even logisch nadenken. Als er iets wordt verstuurd zijn er altijd wel mensen die een vraag hebben. Dat wiluiteraard niet zeggen dat de rekeningen fout of onduidelijk zijn
Logisch nagedacht: als er iets wordt verstuurd en er zijn altijd mensen die daarover een vraag hebben, dan is er toch iets niet helemaal duidelijk of in orde? Als alles duidelijk en correct is, dan hebben klanten toch geen enkele reden naar een (betaalde) klantenservice te bellen?
renewouters schreef: (maar wellicht heb jij het recept om perfecte rekeningen te sturen die zo duidelijk zijn dat niemand gaat bellen).
Zeg je hier nu mee, dat de rekeningen van Ziggo nu inderdaad niet duidelijk of foutloos zijn?
renewouters schreef:En natuurlijk kan je alles lekker op dezelfde dag sturen maar dan moeten we niet zeuren als we of te lang in de wachtrij staan of dat de kosten verder omhoog gaan omdat de call center capaciteit moet worden uitgebreid.
Dit zijn - zeker in grote bedrijven - allemaal geautomatiseerde processen en door die zoveel mogelijk op één dag te verzenden en ook bij de banken in één 'batch' aan te bieden wordt juist op kosten bespaard. In dat licht bezien, is het qua kosteneffectiviteit niet erg efficiënt om dat juist te spreiden.
Veel grote bedrijven hebben de telefonische klantenservice geheel of gedeeltelijk geoutsourced naar gespecialiseerde bedrijven, juist omdat die veel flexibeler op piekbelasting kunnen inspelen.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 23:03
door Lady1234
@bertens.
U kunt in uw bankomgeving de incasso ook gewoon weigeren, want hij wordt een dag of wat van tevoren aangekondigd. Afhankelijk van de vervaldatum van uw contract, kunt u dan op de juiste dag zelf betalen.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 23:10
door witte angora
Punt is dat de meeste mensen rond de 23e hun geld krijgen. Als Ziggo altijd ná de 23e de rekening afschreef, dan gaat het van het geld af dat je rond de 23e krijgt. Als ze het ineens een week eerder af gaan schrijven (en laten we eerlijk zijn, 46,50 IS een hoop geld voor veel mensen) dan moet het van het geld af dat je een maand eerder kreeg. Maar daar was al een keer van geïncasseerd door Ziggo. Dus van één salaris/inkomen moet je eenmalig twéé keer betalen. En dat hoor je uiteraard precies in de maand na de feestdagen, op een moment dat veel mensen reikhalzend uitzien naar de volgende storting van het inkomen (en de eventuele toeslagen).
Ik vind dit zo ook niet kunnen nee.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 17 jan 2018 23:25
door moederslink
Het klopt natuurlijk wat jij zegt WA en dan is toch het zelf handmatig overboeken rond de 23e een oplossing en de AI van Ziggo eruit gooien ?
Overigens betaal ik meer pm , maar dat is inclusief onbeperkt bellen voor € 15 extra. Gemiddeld zit ik op € 65 pm ( het is soms hoger door dure 0900 nummers ) en Ik zou dus 2x ÷ € 65 afschrijven , binnen 1 maand , ook niet tof vinden.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 18 jan 2018 00:00
door Bertens
Om onderlinge discussies te voorkomen: jarenlang incasseerde ziggo bij mij op de 1e of 2e van de maand, toen om administratieve redenen werd dit rond de 24e van de maand, met kennisgeving vooraf dus, maar zoals hierboven ook iemand schrijft, die maand wel 2x afschrijving dus. Gaat dit de komende jaren weer gebeuren, dan zit je zo weer op de 1e en heb je intussen dus een maand teveel betaald, maar dat is nog koffiedik kijken. Mijn afschrijvingen van vaste bedragen zijn dus altijd rond de 24e en ondanks dat vaste bedrag, check ik iedere maand de factuur en het bedrag. Volgens mij worden die facturen volautomatisch gemaakt, de computer checkt je pakketten, bundels, verbruik, en fabriceert een digitale factuur die je per mail ontvangt en maakt ook de incasso......waar zit dan het personeelsgebruik dat voor dienstverlening ingezet kan worden, neem dan gewoon meer personeel aan. En zoals ik hierboven lees, bestáát er al verspreidde betaling bij de klanten, per ingangsdatum contract, dus die vlieger van ziggo gaat bij mij ook niet op. Verder is het inderdaad niet voor iedereen op te hoesten zoals ik schreef, kan ik wel, dat is mijn punt ook niet. Ja, storneren houdt ik met gemak vol tot ze toegeven, binnen een week zullen ze niet huilen, zo wel, kost ze dat weer brieven etc....ik heb ze er over ingelicht en ga en klacht indienen, inderdaad desnoods de incasso opzeggen en overmaken op de voor mij normale datum.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 18 jan 2018 02:21
door Feinel
Berteman schreef:Dat is dus zo ongeveer de verklaring van Ziggo. En daar kunnen best wat vraagtekens bij gezet worden.
Ziggo zou zich ook kunnen afvragen, waarom het incasseren van de facturen tot een piekbelasting van de Servicedesk leidt.
Zijn de facturen niet voor iedereen even begrijpelijk? Worden er onjuiste bedragen geïncasseerd omdat de bijhorende factuur onjuist is? Zijn wijzigingen in het abonnement niet of onjuist verwerkt?
Ziggo hoeft zich niet af te vragen waarom facturen/incasso's tot een piekbelasting leiden, dit weten ze namelijk al. Net zoals ze dat bij de andere providers weten.
Veel klanten kijken hun factuur niet na en bellen bij elke kleine afwijking direct de klantenservice. Inloggen op mijnziggo/mijnkpn/mijntelfort etc zit er niet in. Beter 10 min in de wacht, hier even over mopperen en dan factuur vraagje stellen die ze binnen 1/2 minuten zelf hadden kunnen vinden.
Waarom betaal ik deze maand 14 cent meer?! "Inflatiecorrectie, dit hebben wij via de nieuwsbrief en op uw vorige factuur vermeldt."
Waarom is mijn factuur 4 euro hoger?! "U heeft op [datum] een film gekocht via de videotheek"
Oplichters! Jullie schrijven zomaar bijna het dubbel af! "Hoe was u vakantie in Thailand meneer?"
En ga zo maar door.
90%+ van de klanten die over factuur vragen bellen hebben ze helemaal niet bekeken. Providers weten best wel waarom klanten bellen.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 18 jan 2018 08:19
door jacjacjac
zojuist chat met ziggo, heb mijn naam in klant veranderd en dame van ziggo in ziggo, verder persoonlijke info verwijderd, ik weet wat ik moet doen jullie ook ???
ziggo:
Goedemorgen,
ziggo:
Waar kan ik je mee helpen?
klant: hoi ik zie zojuist dat mijn maandbedrag i.p,v, 22 tot 25 ste van de maand nu al afgesvchren
ziggo:
Ik pak je gegevens erbij. Helaas kunnen we geen exacte datum aangeven wanneer het word afgeschreven
klant: is altijd tussen 22 en 25 geweest
ziggo:
Het is de 15de naa de bank gegaan. Normaal is het rond de 17de
Ik kan de datum helaas niet aanpassen. Sorry. Je kan de betaling terug halen van de bank, en wachten op een herinnering.
klant : zitten daar extra kosten aan als ik at elke maand doe
ziggo:
De herinnering zitten geen kosten aan.
Je zal het bedrag binnen 2 week moeten betalen dan. Dat staat ook op de herinnering.
klant: ik bedoel incasso stop zetten en maandelijks standaard via ideal betalen ik zelf
ziggo:
Dat gaat helaas niet. Ik kan de incasso niet stop zetten.
Je kan alleen de bank een opdracht geven om Ziggo te blokkeren.
klant: dus u en ik hebben extra werk omdat ik elke maand nu moet storneren
ziggo:
Ja sorry, kan er helaas niks anders van maken.
klant: ik kan dan beter bij de bank auto incasso voor ziggo intrekken krijg ik dan gelijk een herinnering als niet afgeschreven kan worden ?
ziggo:
Wat ik eerder aangaf, was dat je de bank een opdracht kon geven om Ziggo te blokkeren. Je bent alleen dan zelf verantwoordelijk voor je betalingen.
klant: dan ga ik dat doen vindt erg klantonvriendelijk datum aanpassen, zogenoemd slikken of stikken, maar kijken naar andere provider.
ziggo:
Sorry. Kan er echt niks aan doen.
Aldus het verhaal van ziggo
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 18 jan 2018 09:28
door witte angora
Afijn, ik krijg net bericht van de bank dat Ziggo vandaag 46,50 heeft afgeschreven. Ben er niet blij mee nee. Net even naar de factuur gekeken, het gaat om de factuur voor februari. Dus dat wordt wel rijkelijk vroeg afgeschreven.
Re: Ziggo vervroegt incasso
Geplaatst: 18 jan 2018 09:29
door Lowieze
@Bertens ". Ja, storneren houdt ik met gemak vol tot ze toegeven, binnen een week zullen ze niet huilen, zo wel, kost ze dat weer brieven etc...."
Heel onverstandig wat u wilt gaan doen. Daar heeft u Ziggo niet mee, alleen uzelf.
Beter is het om de automatische incasso stop te zetten en accept-mail aan te vragen. Dan kunt u het storten wanneer het u uitkomt.