Pagina 1 van 1
Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 22 jan 2018 13:09
door De-34-54
Wegens verkoop van mijn huis,heb ik eind september 2017 E.O.N. gevraagd om de eindafrekening . Deze kreeg ik binnen enkele dagen.Begin november werd mijn nieuwe huis opgeleverd en sloot ik een contract af bij energydirect ,via telonische colportage.Zij hebben 2 dagen geleverd en de levering werd daarna overgenomen door EON. Energydirect gaf mij een boete van€250 wegens contractbreuk, welke zij direct hebben geïncasseerd.Ondanks mijn mails aan EON en Energydirect om opheldering ,word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb naar mijn mening niets verkeerd gedaan. Dit is een probleem tussen 2 leveranciers en ik voel mij de dupe.Hoe kom ik hieruit en krijg ik mijn geld terug.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 22 jan 2018 17:14
door GJS
De-34-54 schreef:Wegens verkoop van mijn huis,heb ik eind september 2017 E.O.N. gevraagd om de eindafrekening . Deze kreeg ik binnen enkele dagen.Begin november werd mijn nieuwe huis opgeleverd en sloot ik een contract af bij energydirect ,via telonische colportage.Zij hebben 2 dagen geleverd en de levering werd daarna overgenomen door EON. Energydirect gaf mij een boete van€250 wegens contractbreuk, welke zij direct hebben geïncasseerd.Ondanks mijn mails aan EON en Energydirect om opheldering ,word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb naar mijn mening niets verkeerd gedaan. Dit is een probleem tussen 2 leveranciers en ik voel mij de dupe.Hoe kom ik hieruit en krijg ik mijn geld terug.
Hoe kwam EON aan jouw nieuwe adres, heb je dat doorgegeven bij opzegging en heb je duidelijk opgezegd of alleen verteld dat je ging verhuizen want dan gaat je contract gewoon mee. Vragen om een eindafrekening is geen duidelijke opzegging als je zegt dat je verhuist.
Had je nog een contract voor bepaalde tijd bij EON lopen?
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 22 jan 2018 19:52
door alfatrion
U geeft aan dat u bij EON zat, bent overgestapt naar EnergyDirect (via telefonische colportage) en twee dagen later weer bij EON zat. De boete van 250 euro moest u betalen aan EnergyDirect.
Wanneer heeft u de overeenkomst met EnergyDirect gesloten? Wat hebben zij over het herroepingsrecht aangegeven? Wanneer heeft u de overeenkomst met EnergyDIrect opgezegd?
De-34-54 schreef:Ik heb naar mijn mening niets verkeerd gedaan. Dit is een probleem tussen 2 leveranciers en ik voel mij de dupe.Hoe kom ik hieruit en krijg ik mijn geld terug.
Om te bepalen of dit mogelijk is, heb ik antwoorden op mijn drie vragen nodig.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 22 jan 2018 20:23
door Appie83
Naast de mogelijke oplossing die Alfatrion zal geven is het misschien ook mogelijk dat overstap boete lager uitvalt als resterende looptijd bij Eon minder dan 2,5 jaar is. Als u aangeeft dat u een contract bij energiedirect hebt afgesloten moet u een opzegvergoeding aan Eon betalen. Bij resterende looptijd van <1,5 jaar 100,- <2 jaar 150,- <2,5 jaar 200,-
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 23 jan 2018 00:41
door De-34-54
Ik heb tussen het verlaten van mijn verkochte huis en het nieuwe huis 6 weken in een vakantiebungalow gewoond,en had EON niet het nieuwe adres gemeld,omdat ik meende dat het contract automatisch beëindigt was.Had ik dit van tevoren wel geweten ,was ik niet aan een nieuw contract begonnen.Het contract met Energydirect is per tel. in die 6 weken afgesloten.Het oude contract met EON loopt t/m maart a.s. Ik heb Energydirect niet opgezegd.Zij meldde ,dat ze van EON moesten stoppen na 2 dagen.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 23 jan 2018 05:53
door kweenie
Tsja, dat je dacht dat een contract bij de verhuizing meteen gestopt zou zijn is niet echt een sterk argument richting het energiebedrijf. Zomaar wegens vanuit gaan kan je duur komen te staan, zoals je hebt gemerkt. Ik denk dat je de grootste kans maakt(e) met een beroep op de twee weken bedenktijd, maar ik vrees dat die tijd inmiddels al voorbij is.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 23 jan 2018 10:20
door Appie83
De-34-54 schreef:Ik heb tussen het verlaten van mijn verkochte huis en het nieuwe huis 6 weken in een vakantiebungalow gewoond,en had EON niet het nieuwe adres gemeld,omdat ik meende dat het contract automatisch beëindigt was.Had ik dit van tevoren wel geweten ,was ik niet aan een nieuw contract begonnen.Het contract met Energydirect is per tel. in die 6 weken afgesloten.Het oude contract met EON loopt t/m maart a.s. Ik heb Energydirect niet opgezegd.Zij meldde ,dat ze van EON moesten stoppen na 2 dagen.
Ik vind het vreemd dat EON heeft aangegeven dat Energiedirect moest stoppen met leveren, u hebt namelijk een contract afgesloten met Energiedirect, hebt u op dat moment nog een contract dan zeggen zij die voor u op. EON heeft dan wel recht op een opzegvergoeding van 100,-.
Je kan altijd overstappen naar een andere leverancier, ook al pleeg je dan wanprestatie. De boete daarvan is gemaximeerd en afhankelijk van het resterend termijn, in uw geval 100,-.
Overigens betaalt Energiedirect deze boete als u bent overgestapt en voldoet aan de volgende voorwaarden:
Betalen jullie mijn opzegvergoeding?
We betalen de opzegvergoeding van uw vorige leverancier aan u terug als u voldoet aan de volgende 3 voorwaarden:
u kiest voor een meerjarig contract
én u sluit een Altijd Voordeel contract af
én u stapt over nadat we u telefonisch hebben benaderd of na een persoonlijk gesprek aan de deur of in een winkel
U ontvangt van uw vorige leverancier een eindrekening met daarop de opzegvergoeding. Daarna heeft u 3 maanden de tijd om terugbetaling van deze opzegvergoeding bij ons aan te vragen. Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u het bedrag ongeveer 3 maanden na de start van uw contract op uw bankrekening. Eventuele welkomstcadeaus die uw vorige energieleverancier terugvordert, vergoeden we niet. Neem hiervoor contact op met uw vorige energieleverancier.
https://www.energiedirect.nl/klantenser ... ergoeding#
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 23 jan 2018 12:44
door De-34-54
Helaas is het zo gegaan als beschreven .En zo word ik door zowel EON als Energydirect van het kastje naar de muur gestuurd. Beide geven elkaar de schuld.Terwijl ik mijn€ 250. kwijt ben
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 23 jan 2018 13:32
door yan
Als u EON aangeeft dat u gaat verhuizen, is dat niet hetzelfde als een opzegging.
Oftwel het contract van EON gaat gewoon mee, maar u sluit wel een contract af bij een andere leverancier.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 23 jan 2018 16:54
door GJS
Ik denk dat Energydirect heeft doorgekregen van de netbeheerder dat er geen contract was op dat moment op zijn nieuwe adres en ze daarom ook niet konden opzeggen bij EON maar in principe zijn zij wel verantwoordelijk voor het opzeggen van je oude contract.
Ik zou tegen Energydirect zeggen dat jij helemaal geen contractbreuk hebt gepleegd omdat jij geen opdracht aan EON hebt gegeven om energie te leveren op het nieuwe adres.
Kijk of Energydirect de levering weer wil en kan overnemen van EON en de boete wil kwijtschelden, je krijgt dan ongetwijfeld wel een boete van EON van € 100 maar dat is i.i.g. een stuk minder dan € 250 en misschien betaalt Energydirect die wel zoals Appie83 aangeeft.
Wil Energydirect of EON dat niet dan kan je altijd nog naar de geschillencommissie.
Op deze webpagina kan je ook het een en ander vinden:
https://www.consuwijzer.nl/energie/verg ... vergenomen
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 23 jan 2018 23:01
door De-34-54
Bedankt voor je reactie,ik zal nogmaals in contact treden met energydirect.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 24 jan 2018 10:13
door Appie83
GJS schreef:
... Ik zou tegen Energydirect zeggen dat jij helemaal geen contractbreuk hebt gepleegd omdat jij geen opdracht aan EON hebt gegeven om energie te leveren op het nieuwe adres.
Kijk of Energydirect de levering weer wil en kan overnemen van EON en de boete wil kwijtschelden, je krijgt dan ongetwijfeld wel een boete van EON van € 100 ...
Dat zou ik dus niet tegen Energiedirect zeggen. TS heeft, of beter gezegd had, een contract bij EON tot en met maart, een verhuizing is geen opzegging.
Hij heeft dus wel contractbreuk gepleegd met EON, maar dat was de 'bedoeling' omdat Energiedirect een beter aanbod had. Hij neemt de boete van EON voor lief.
TS moet dus aangeven bij Energiedirect dat hij een contract met hen heeft afgesloten en dat zij EON (hadden) moeten opzeggen. Als Energiedirect dit alsnog zal doen dan hoeft hij die boete van 250,- sowieso niet te betalen. Wel de boete aan EON van 100,- die mogelijk wordt vergoed door Energiedirect.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 24 jan 2018 11:55
door GJS
Ik had het over de vermeende contractbreuk bij Energiedirect.
En dat zou ik dus wel zeggen want hij heeft toch geen contractbreuk gepleegd bij Energiedirect.
Wat je verder schrijft klopt helemaal maar TS zit nu al in het spelletje van kastje muur tussen de 2 energieleveranciers en als die blijven tegenwerken zal TS toch naar de geschillencommissie moeten.
Re: Boete energieleverancier bij verhuizing
Geplaatst: 24 jan 2018 11:58
door alfatrion