Spellen van Nintendo Wii U werken niet meer
Geplaatst: 25 jan 2018 09:01
December 2015, twee jaar geleden dus, de eerste zaterdag van de kerstvakantie heb ik voor mijn dochters een WII U FIT gekocht met daarbij een paar spellen.
Tijdens de vakantie, natuurlijk een paar dagen nadat de garantie verstreken was (inderdaad stom), heb ik de helpdesk van Nintendo gebeld met de opmerking dat een paar spellen het niet meer deden. Mijn vermoeden was dat dit door krassen was gekomen, maar men vertelde mij dat dit ook door de cd-speler kon komen omdat deze wel vaker kapot ging. Ik vroeg of ik de spellen niet digitaal kon downloaden in ruil voor de CD's, maar men wilde dat ik de speler instuurde voor controle.
Ik kon tot na de vakantie wachten met insturen, zodat de kinderen tijdens de vakantie nog de spellen die het wel deden konden spelen en dit hebben we gedaan.
11 Januari hebben we deze ingestuurd, en gisteren kregen we de service medewerker die het onderzocht had aan de lijn. Het resultaat.
1) 1 spel deed het niet in onze speler, maar wel in de speler van Nintendo zelf. Dit kon inhouden dat de cd-speler inderdaad kapot is. Als ik dit wilde vervangen, omdat ik tenslotte buiten de garantie periode zit, kost dit iets meer dan €150. (Overigens doen nieuwe spellen, die vriendinnetjes meebrengen het wel op de speler).
2) Daarnaast zaten er krassen op de andere CD's en die moesten wel vervangen worden. Dit vervangen ging meer dan €70 euro kosten, want ik moest de spellen opnieuw kopen. Op mijn opmerking dat ik de spellen al gekocht had, maar dat alleen de drager kapot was werd gereageerd dat ze me begrepen maar dat Nintendo hier niet zo mee om ging.
3) Eén spel, FIT, de belangrijkste reden dat we deze hadden gekocht (want achter een scherm ok, maar dan graag wel actief) is zelfs niet meer leverbaar. En WII Fit is ook wat onze kinderen het leukste vonden.
Wat mij bijzonder stoort in deze is dat:
a) Er twee weken na de garantie periode gewoon een volledige kostprijs voor de reparatie wordt berekend.
b) Dat men de software niet op een CD wil zetten en de CD wil omruilen of de software elektronisch beschikbaar wil stellen. De software heb je tenslotte al gekocht, alleen de drager waarop de software staat moet vervangen worden. CD's zijn kwetsbare dingen en in handen van kinderen kan er wel eens een krasje op komen. Toen ik dit tegen de medewerker zei, vertelde deze dat er een speciale coating omheen zit, dus dat ze echt niet zomaar kapot gaan.
c) Dat dit apparaat werd verkocht als een WII U FIT en dat als het FIT CD'tje kapot gaat dit niet meer te herstellen is. Met andere woorden, je koopt iets en twee jaar later is het niet meer herstelbaar; terwijl het gewoon om software gaat.
Weet iemand wat mijn rechten zijn in deze en hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Freek
Tijdens de vakantie, natuurlijk een paar dagen nadat de garantie verstreken was (inderdaad stom), heb ik de helpdesk van Nintendo gebeld met de opmerking dat een paar spellen het niet meer deden. Mijn vermoeden was dat dit door krassen was gekomen, maar men vertelde mij dat dit ook door de cd-speler kon komen omdat deze wel vaker kapot ging. Ik vroeg of ik de spellen niet digitaal kon downloaden in ruil voor de CD's, maar men wilde dat ik de speler instuurde voor controle.
Ik kon tot na de vakantie wachten met insturen, zodat de kinderen tijdens de vakantie nog de spellen die het wel deden konden spelen en dit hebben we gedaan.
11 Januari hebben we deze ingestuurd, en gisteren kregen we de service medewerker die het onderzocht had aan de lijn. Het resultaat.
1) 1 spel deed het niet in onze speler, maar wel in de speler van Nintendo zelf. Dit kon inhouden dat de cd-speler inderdaad kapot is. Als ik dit wilde vervangen, omdat ik tenslotte buiten de garantie periode zit, kost dit iets meer dan €150. (Overigens doen nieuwe spellen, die vriendinnetjes meebrengen het wel op de speler).
2) Daarnaast zaten er krassen op de andere CD's en die moesten wel vervangen worden. Dit vervangen ging meer dan €70 euro kosten, want ik moest de spellen opnieuw kopen. Op mijn opmerking dat ik de spellen al gekocht had, maar dat alleen de drager kapot was werd gereageerd dat ze me begrepen maar dat Nintendo hier niet zo mee om ging.
3) Eén spel, FIT, de belangrijkste reden dat we deze hadden gekocht (want achter een scherm ok, maar dan graag wel actief) is zelfs niet meer leverbaar. En WII Fit is ook wat onze kinderen het leukste vonden.
Wat mij bijzonder stoort in deze is dat:
a) Er twee weken na de garantie periode gewoon een volledige kostprijs voor de reparatie wordt berekend.
b) Dat men de software niet op een CD wil zetten en de CD wil omruilen of de software elektronisch beschikbaar wil stellen. De software heb je tenslotte al gekocht, alleen de drager waarop de software staat moet vervangen worden. CD's zijn kwetsbare dingen en in handen van kinderen kan er wel eens een krasje op komen. Toen ik dit tegen de medewerker zei, vertelde deze dat er een speciale coating omheen zit, dus dat ze echt niet zomaar kapot gaan.
c) Dat dit apparaat werd verkocht als een WII U FIT en dat als het FIT CD'tje kapot gaat dit niet meer te herstellen is. Met andere woorden, je koopt iets en twee jaar later is het niet meer herstelbaar; terwijl het gewoon om software gaat.
Weet iemand wat mijn rechten zijn in deze en hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,
Freek