LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lees brieven van het UWV over korting op Wajong nog eens na

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Bakker_I

Lees brieven van het UWV over korting op Wajong nog eens na

Ongelezen bericht door Bakker_I »

Vorig jaar zijn alle mensen met een Wajong-uitkering (regeling 2010) opnieuw beoordeeld op hun mogelijkheden om te werken.

Op 19 juli 2017 belde de arbeidsdeskundige van het UWV om te bepalen of ik arbeidsvermogen heb. Ik werk 95 uur per maand met de nodige ondersteuning en begeleiding, dus heb ik arbeidsvermogen.
Hij vertelde tevens dat de Wajong van 75 naar 70% zou gaan, maar zolang er niets veranderde aan mijn huidige werksituatie zou er voor mij NIETS veranderen.

Ik heb 2 keer gevraagd of dit echt geen consequenties heeft voor mijn uitkering. Neen dus.
In de bevestigingsbrief EN het bijbehorende arbeidsdeskundig rapport staat ook dat er GEEN sprake is van financiële gevolgen. “Zolang uw huidige werksituatie voortduurt verandert er voor u echter niets.”

Nu blijkt dat mijn Wajong-uitkering over de maand januari wel is verlaagd. Direct gebeld naar het UWV zoals dat hoort.
Een medewerker van het UWV vertelde mij dat het UWV heel lang gedacht heeft dat de uitkeringen van mensen, die werkten, niet aangepast zou worden.
In november heeft men blijkbaar bedacht dat ook de uitkeringen van mensen, die werken, toch aangepast moesten worden.
Eind november 2018 heeft het UWV een brief met de (formele) regels over de Wajong-korting naar mensen met een Wajong-uitkering gestuurd. Hierin staat met GEEN WOORD dat eerder verzonden brieven foutief waren.
Wanneer ik nu op internet zoek naar ‘korting wajong’, zie ik o.a. de pagina https://perspectief.uwv.nl/artikelen/ve ... -wajongers.
Zoals uit de naam van de pagina blijkt, heeft het UWV het rekenhulpmiddel aangepast.

VRAAG
Er zijn duizenden van dit soort standaardbrieven verstuurd volgens het UWV.
Heb je ook zo’n (standaard) brief van het UWV ontvangen waarin werd verteld dat de uitkering alleen formeel lager wordt, maar dat zolang de werksituatie voortduurt er niets zou veranderen?
Als jij ook zo’n brief hebt ontvangen, waarin verteld werd dat er voor jou persoonlijk niets zou veranderen, als de werksituatie hetzelfde zou blijven, kom dan nu in actie.
Maak bezwaar bij het UWV en kaart het aan bij instanties zoals: de Ombudsman, Kassa, Radar, FNV en de politiek.

Brahms

Re: Lees brieven van het UWV over korting op Wajong nog eens na

Ongelezen bericht door Brahms »

Bakker_I schreef:Vorig jaar zijn alle mensen met een Wajong-uitkering (regeling 2010) opnieuw beoordeeld op hun mogelijkheden om te werken.

Op 19 juli 2017 belde de arbeidsdeskundige van het UWV om te bepalen of ik arbeidsvermogen heb. Ik werk 95 uur per maand met de nodige ondersteuning en begeleiding, dus heb ik arbeidsvermogen.
Hij vertelde tevens dat de Wajong van 75 naar 70% zou gaan, maar zolang er niets veranderde aan mijn huidige werksituatie zou er voor mij NIETS veranderen.

Ik heb 2 keer gevraagd of dit echt geen consequenties heeft voor mijn uitkering. Neen dus.
In de bevestigingsbrief EN het bijbehorende arbeidsdeskundig rapport staat ook dat er GEEN sprake is van financiële gevolgen. “Zolang uw huidige werksituatie voortduurt verandert er voor u echter niets.”

Nu blijkt dat mijn Wajong-uitkering over de maand januari wel is verlaagd. Direct gebeld naar het UWV zoals dat hoort.
Een medewerker van het UWV vertelde mij dat het UWV heel lang gedacht heeft dat de uitkeringen van mensen, die werkten, niet aangepast zou worden.
In november heeft men blijkbaar bedacht dat ook de uitkeringen van mensen, die werken, toch aangepast moesten worden.
Eind november 2018 heeft het UWV een brief met de (formele) regels over de Wajong-korting naar mensen met een Wajong-uitkering gestuurd. Hierin staat met GEEN WOORD dat eerder verzonden brieven foutief waren.
Wanneer ik nu op internet zoek naar ‘korting wajong’, zie ik o.a. de pagina https://perspectief.uwv.nl/artikelen/ve ... -wajongers.
Zoals uit de naam van de pagina blijkt, heeft het UWV het rekenhulpmiddel aangepast.

VRAAG
Er zijn duizenden van dit soort standaardbrieven verstuurd volgens het UWV.
Heb je ook zo’n (standaard) brief van het UWV ontvangen waarin werd verteld dat de uitkering alleen formeel lager wordt, maar dat zolang de werksituatie voortduurt er niets zou veranderen?
Als jij ook zo’n brief hebt ontvangen, waarin verteld werd dat er voor jou persoonlijk niets zou veranderen, als de werksituatie hetzelfde zou blijven, kom dan nu in actie.
Maak bezwaar bij het UWV en kaart het aan bij instanties zoals: de Ombudsman, Kassa, Radar, FNV en de politiek.
Schijnbaar is er door het UWV een inschattingsfout gemaakt en gedacht dat de uitkering het zelfde zou blijven.
In een later stadium is de fout ontdekt en rechtgezet. Zie ook deze tekst:

Staat in de definitieve beslissing dat je wel arbeidsvermogen hebt? Dan kan je Wajong-uitkering vanaf 1 januari 2018 omlaag gaan naar maximaal 70% van het minimumloon. Dit kan dus gevolgen hebben voor je inkomenssituatie.

Vanaf 1 januari 2018 geldt een uitkeringsverlaging voor Wajongers met arbeidsvermogen. Meer informatie hierover kun je teruglezen in het bericht Op 1 januari uitkeringsverlaging voor Wajongers met arbeidsvermogen.

Denk dat het maken van bezwaar in deze weinig tot geen nut heeft, ze gaan de zaak echt niet terugdraaien omdat er in het verleden een inschattingsfout gecommuniceerd is door het UWV.

Bakker_I

Re: Lees brieven van het UWV over korting op Wajong nog eens na

Ongelezen bericht door Bakker_I »

In die brief met daarin de 'Beslissing: u heeft arbeidsvermogen staat onder andere de tekst:

Gevolgen voor uw uitkering
U behoudt uw Wajong-uitkering zolang u aan de voorwaarden voldoet. Wel wordt uw uitkering vanaf 1 januari 2018 formeel lager. Nu is uw uitkering 75% van het minimumloon. Vanaf 1 januari 2018 wordt de uitkering 70% van het minimumloon. Zolang uw huidige werksituatie voortduurt verandert er voor u echter niets.

Gesloten