Pagina 1 van 2

Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 19:00
door Berteman
Vandaag ontving ik een (wat rare) brief van UWV (?) met het bericht, dat ik een brutobedrag moet terugbetalen, betreffende een vordering ZW. In de vandaag ontvangen brief wordt gesteld dat dat mij is meegedeeld per brief van 25 januari maar ik heb daarover geen enkel bericht ontvangen.

Uit de brief wordt overigens niet duidelijk op welke periode de terugbetaling betrekking heeft. Wat helemaal vreemd is: in de brief wordt uitdrukkelijk gesteld dat ik het betalingskenmerk niet in het daarvoor bestemde veld moet invullen maar in het vak omschrijving of mededeling.

Een hele vreemde alinea
Betaald u niet op tijd?
Als u niet op tijd betaalt en ook niet reageert, dan bepalen wij hoe u gaat betalen. Hiervoor gebruiken wij de informatie die bij ons bekend is. Hierover ontvangt u apart een brief. Over dit jaar moet u € 0,00 terugbetalen. Wij vragen u binnen 6 weken te betalen. In de situatie dat minder dan 6 weken liggen tussen de datum van deze brief en 31 december 2018 raden wij u aan zorg te te dragen dat het bedrag uiterlijk 31 december 2018 op onze rekening is bijgeschreven. Als u niet op tijd betaalt, moet u een hoger bedrag betalen. Over het bedrag dat u dan nog moet betalen wordt namelijk loonheffing berekend. Dit is het bedrag aan belasting en premies dat wij over dit deel van de uitkering van de uitkering betaald hebben. U moet € xxx,xx terugbetalen.
Nu blinken 'echte' brieven van UWV vaak niet uit in duidelijkheid en begrijpelijkheid, maar dit slaat werkelijk alles.

Vermeldenswaardig is nog, dat de brief in een blanco envelop is ontvangen. Op de brief staat het logo wel.

Ik vraag me echt af of deze brief wel van UWV afkomstig is...

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 19:23
door Moneyman
Berteman schreef:Vandaag ontving ik een (wat rare) brief van UWV (?) met het bericht, dat ik een brutobedrag moet terugbetalen, betreffende een vordering ZW. In de vandaag ontvangen brief wordt gesteld dat dat mij is meegedeeld per brief van 25 januari maar ik heb daarover geen enkel bericht ontvangen.

Uit de brief wordt overigens niet duidelijk op welke periode de terugbetaling betrekking heeft. Wat helemaal vreemd is: in de brief wordt uitdrukkelijk gesteld dat ik het betalingskenmerk niet in het daarvoor bestemde veld moet invullen maar in het vak omschrijving of mededeling.

Een hele vreemde alinea
Betaald u niet op tijd?
Als u niet op tijd betaalt en ook niet reageert, dan bepalen wij hoe u gaat betalen. Hiervoor gebruiken wij de informatie die bij ons bekend is. Hierover ontvangt u apart een brief. Over dit jaar moet u € 0,00 terugbetalen. Wij vragen u binnen 6 weken te betalen. In de situatie dat minder dan 6 weken liggen tussen de datum van deze brief en 31 december 2018 raden wij u aan zorg te te dragen dat het bedrag uiterlijk 31 december 2018 op onze rekening is bijgeschreven. Als u niet op tijd betaalt, moet u een hoger bedrag betalen. Over het bedrag dat u dan nog moet betalen wordt namelijk loonheffing berekend. Dit is het bedrag aan belasting en premies dat wij over dit deel van de uitkering van de uitkering betaald hebben. U moet € xxx,xx terugbetalen.
Nu blinken 'echte' brieven van UWV vaak niet uit in duidelijkheid en begrijpelijkheid, maar dit slaat werkelijk alles.

Vermeldenswaardig is nog, dat de brief in een blanco envelop is ontvangen. Op de brief staat het logo wel.
Tijd voor een belletje naar het UWV dus.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 19:39
door Emcede
Staat er werkelijk “Betaald u niet op tijd” boven de alinea die u quote? Dan vermoed ik dat de brief niet van UWV afkomstig is, omdat dit “betaalT’ moet zijn.

En verder zoals gezegd: bel ze eens.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 19:42
door atlas1302
Bovendien krijgt u toch berichtjes in mijn overheid van UWV?

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 19:45
door crazyme
Tegenwoordig bestaat er een naam/nummer controle bij de bank wanneer u een betaalopdracht aanmaakt.

U ziet dan snel genoeg of het bankrekeningnummer wel bij het UWV hoort.

Tip: Niet op verzenden klikken...

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 21:34
door Berteman
Emcede schreef:Staat er werkelijk “Betaald u niet op tijd” boven de alinea die u quote? Dan vermoed ik dat de brief niet van UWV afkomstig is, omdat dit “betaalT’ moet zijn.

En verder zoals gezegd: bel ze eens.
Inderdaad. Het taalgebruik in de gequoteerde alinea bevat ook nogwal wat stijlfouten: lijkt op onhandig knip- en plakwerk.
atlas1302 schreef:
Bovendien krijgt u toch berichtjes in mijn overheid van UWV?
Ik krijg via "Mijn Overheid" regelmatig bericht dat er bericht is van - ondere andere - UWV. Maar, niet alle correspondentie van UWV verloopt via "Mijn UWV": soms is dat zowel via "Mijn UWV" als per post, soms alleen via "Mijn UWV", soms alleen per post. Dat maakt het er ook niet duidelijker op.

Ik ga morgen maar eens bellen met UWV, want ik heb werkelijk geen idee waar dit nu over gaat.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 23:39
door stofzuigertje
Kijk eerst eens na inlog in je brievenbus en als deze daar niet zit niet bellen....

En ook het bank nummer, zal wel van oplichter zijn.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 23:43
door kiz
atlas1302 schreef:Bovendien krijgt u toch berichtjes in mijn overheid van UWV?
Dat zeggen ze, maar doen ze niet. Via mijnoverheid heb ik 0 berichten van UWV, dat staat weer in "mijn UWV".

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 01 feb 2018 23:46
door kiz
Berteman schreef:
Emcede schreef:Staat er werkelijk “Betaald u niet op tijd” boven de alinea die u quote? Dan vermoed ik dat de brief niet van UWV afkomstig is, omdat dit “betaalT’ moet zijn.

En verder zoals gezegd: bel ze eens.
Inderdaad. Het taalgebruik in de gequoteerde alinea bevat ook nogwal wat stijlfouten: lijkt op onhandig knip- en plakwerk.
atlas1302 schreef:
Bovendien krijgt u toch berichtjes in mijn overheid van UWV?
Ik krijg via "Mijn Overheid" regelmatig bericht dat er bericht is van - ondere andere - UWV. Maar, niet alle correspondentie van UWV verloopt via "Mijn UWV": soms is dat zowel via "Mijn UWV" als per post, soms alleen via "Mijn UWV", soms alleen per post. Dat maakt het er ook niet duidelijker op.

Ik ga morgen maar eens bellen met UWV, want ik heb werkelijk geen idee waar dit nu over gaat.
Maar, heb je wel een ZW-uitkering ontvangen? Het kan best zijn dat UWV dat heeft herberekend. Terugbetaling van een uitkering in een later jaar dan het ontvangen van die uitkering is altijd bruto. Het UWV heeft namelijk loonheffing afgedragen en gaat die niet (voor jou) terugvragen bij de Belastingdienst.

Je kan inderdaad het beste even bellen met een jou bekend nummer van UWV en om opheldering vragen. Dat je een vorige brief niet hebt ontvangen kan ook aan de postbezorging liggen.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 02 feb 2018 08:59
door zombo
De spelfout en blanco envelop zijn inderdaad vreemd. Dat heb ik nooit gehad.... De stijl van de brief vind ik wel lijken op hoe UWV schrijft, maar dat zou overgenomen kunnen zijn. (Heb helaas of eigenlijk gelukkig geen voorbeeld bij de hand.)

Misschien dat UWV Webcare hier nog komt reageren.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 02 feb 2018 14:22
door uwv_webcare
Hallo Berteman,

Hier even een reactie van UWV Webcareteam:

Ik snap dat je wilt weten of het om een valse brief gaat! Heel goed dat je de brief in twijfel trekt.

Als ik zo lees, wat er volgens jou in de brief staat, lijkt het op een brief van de afdeling Invorderen.
Staat er ook een 088-nummer in vermeld, dat je kunt bellen? Dan is het zeker weten een brief van Invorderen!

Ook de opmerking, dat je het betalingskenmerk bij omschrijving of mededeling moet invullen, past helemaal bij zo’n brief. De reden hiervoor is, dat er geen acceptgirokaarten/overschrijvingen meer gedaan worden maar dat je het gewoon zelf aan UWV overmaakt.

De vreemde alinea is ook iets wat altijd wordt vermeld in brieven van invorderen. Het gaat hierbij om de loonheffing die anders betaald moet worden, als een vordering is ontstaan in het lopende jaar (2018) en niet betaald kan worden vóór 31 december van dat jaar. Het is nu nog maar net 2018, dus jouw vordering is ontstaan in 2017 of eerder. Dit is de reden dat je een brutobedrag moet terugbetalen, zoals kiz ook al aangaf.

Heb je nog vragen of wil je zeker weten dat het echt om een brief van UWV gaat? Neem dan contact op met het 088-nummer dat in de brief staat.
Mijn collega kijkt dan met je mee naar de brief en kan dan al je vragen beantwoorden.

Heb ik je zo wat kunnen geruststellen over de "Valse brief"?

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcareteam

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 02 feb 2018 16:46
door zombo
Fraudeurs kunnen ook (delen van) echte UWV-brieven kopiëren, of brieven onderscheppen en de bankgegevens aanpassen. Altijd goed om alert te blijven en voor de zekerheid even te bellen, vooral als je een dergelijke brief niet verwacht.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 02 feb 2018 18:45
door Gegrand
Uwv geeft toch via MijnOverheid een bericht dat er post voor je is verstuurd in "de berichtenbox"?
Of inloggen bij Mijn Uwv , daar zou je die brief ook terug moeten kunnen zien?

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 08 feb 2018 10:31
door Berteman
uwv_webcare schreef:Hallo Berteman,

Hier even een reactie van UWV Webcareteam:

Ik snap dat je wilt weten of het om een valse brief gaat! Heel goed dat je de brief in twijfel trekt.

Als ik zo lees, wat er volgens jou in de brief staat, lijkt het op een brief van de afdeling Invorderen.
Staat er ook een 088-nummer in vermeld, dat je kunt bellen? Dan is het zeker weten een brief van Invorderen!

Ook de opmerking, dat je het betalingskenmerk bij omschrijving of mededeling moet invullen, past helemaal bij zo’n brief. De reden hiervoor is, dat er geen acceptgirokaarten/overschrijvingen meer gedaan worden maar dat je het gewoon zelf aan UWV overmaakt.

De vreemde alinea is ook iets wat altijd wordt vermeld in brieven van invorderen. Het gaat hierbij om de loonheffing die anders betaald moet worden, als een vordering is ontstaan in het lopende jaar (2018) en niet betaald kan worden vóór 31 december van dat jaar. Het is nu nog maar net 2018, dus jouw vordering is ontstaan in 2017 of eerder. Dit is de reden dat je een brutobedrag moet terugbetalen, zoals kiz ook al aangaf.

Heb je nog vragen of wil je zeker weten dat het echt om een brief van UWV gaat? Neem dan contact op met het 088-nummer dat in de brief staat.
Mijn collega kijkt dan met je mee naar de brief en kan dan al je vragen beantwoorden.

Heb ik je zo wat kunnen geruststellen over de "Valse brief"?

Met vriendelijke groet,

Monica
UWV Webcareteam
Inmiddels heb ik nog een brief ontvangen over terugbetaling: zowel per post als via "Mijn UWV": lekker duidelijk allemaal.

Enfin, Ik probeer nu al bijna een week te bellen om opheldering te krijgen maar ik kom er maar niet door: daarnet weer een half uur gewacht.

Wat is de beste tijd om te bellen? Ik werk en heb niet alle tijd van de wereld...

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 08 feb 2018 15:36
door uwv_webcare
Hoi Berteman, begrijpelijk dat je graag opheldering wilt over de brief en het bericht wat je hebt ontvangen.

Ik raad je aan om een bericht te sturen via je Mijn UWV pagina: https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... -berichten. Dit bericht kun je op elk moment van de dag sturen ook buiten werktijden om. Mijn collega's hebben via deze weg inzage in jouw gegevens en kunnen de situatie voor je toelichten. Ze beantwoorden je bericht zo snel mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Lisanne
UWV Webcareteam

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 08 feb 2018 19:58
door Berteman
uwv_webcare schreef:Hoi Berteman, begrijpelijk dat je graag opheldering wilt over de brief en het bericht wat je hebt ontvangen.

Ik raad je aan om een bericht te sturen via je Mijn UWV pagina: https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... -berichten. Dit bericht kun je op elk moment van de dag sturen ook buiten werktijden om. Mijn collega's hebben via deze weg inzage in jouw gegevens en kunnen de situatie voor je toelichten. Ze beantwoorden je bericht zo snel mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Lisanne
UWV Webcareteam
Bedankt voor de bijdrage maar dit is - typisch UWV overigens - geen antwoord op de gestelde vraag. Een bericht met het verzoek terug te bellen heb ik vijf dagen geleden, na twee keer ruim een half uur wachten al verstuurd maar nog geen enkele reactie ontvangen.

Nu is 'zo snel mogelijk' een even vaag als rekbaar begrip maar als de datum nadert waarop UWV het vermeende terug te vorderen bedrag bijgeschreven wil hebben, hoeveel dagen respijt heb ik dan als ik meldt 'zo snel mogelijk' te betalen?

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 08 feb 2018 21:50
door Klaas Jan
Berteman schreef:- typisch UWV overigens -
U moet een persoonlijk als vervelend ervaren contact met het UWV niet generaliseren naar een algemeen negatief beeld van het UWV.
Heet aantal klachten over het UWV is -ondanks uw vervelende ervaring - dalende.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 08 feb 2018 23:03
door Berteman
Klaas Jan schreef:
Berteman schreef:- typisch UWV overigens -
U moet een persoonlijk als vervelend ervaren contact met het UWV niet generaliseren naar een algemeen negatief beeld van het UWV.
Heet aantal klachten over het UWV is -ondanks uw vervelende ervaring - dalende.
Is het aantal klachten dalende, omdat de dienstverlening zo sterk verbeterd is? Of daalt het aantal klachten, omdat ook het aantal 'klanten' dalende is?

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 09 feb 2018 07:33
door Klaas Jan
Berteman schreef:
Klaas Jan schreef:
Berteman schreef:- typisch UWV overigens -
U moet een persoonlijk als vervelend ervaren contact met het UWV niet generaliseren naar een algemeen negatief beeld van het UWV.
Heet aantal klachten over het UWV is -ondanks uw vervelende ervaring - dalende.
Is het aantal klachten dalende, omdat de dienstverlening zo sterk verbeterd is? Of daalt het aantal klachten, omdat ook het aantal 'klanten' dalende is?
Beide.

Re: Valse brief (uit naam) van UWV?

Geplaatst: 09 feb 2018 13:17
door uwv_webcare
Hoi Berteman,

Het klopt dat het druk is bij onze klantenservice. Als je 5 dagen geleden al een bericht hebt gestuurd via je Mijn UWV had je hier al wel antwoord op moeten krijgen. Je kunt eventueel nogmaals een bericht sturen via je Mijn UWV pagina.

Voor actuele informatie over de wachttijd bij onze telefonische klantenservice kun je op deze pagina kijken: https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... l/telefoon. Wist je al dat wij op werkdagen vanaf 8 uur 's ochtends telefonisch bereikbaar zijn?

Met vriendelijke groet,

Lisanne
UWV Webcareteam