LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] knipperende LED verlichting door informatie op het lichtnet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Hans-

knipperende LED verlichting door informatie op het lichtnet

Ongelezen bericht door Hans- »

De overheid stimuleert het gebruik van Led verlichting.
Langzaam installeren we in onze woningen steeds meer apparaten die vallen onder de categorie " smart home"
Klik aan Klik uit is een voorbeeld maar zo zijn er natuurlijk veel meer leveranciers te noemen.
Elke avond tegen 11 uur gaan mijn led lampen( achter een dimmer) knipperen omdat de energiemaatschappij (stedin) informatie uitzend over het lichtnet. Heel lang geleden voor het digitale tijdperk was deze stuur informatie ( TF ) noodzakelijk om de analoge energiemeters en een gehuurde boiler om te kunnen schakelen naar goedkoop nachttarief en terug.
De slimme meters werken via het mobiele netwerk en de boiler is al lang vervangen door een combi verwarmingsketel, maw dit systeem is achterhaald.
Toch blijft oa Stedin de TF signalen uitsturen.

Ik heb Stedin gebeld maar het is blijkbaar niet hun probleem.
Best wel bijzonder daar ze andere goedgekeurde apparatuur zoals klik aan klik uit door deze signalen van Stedin ondeugdelijk laten werken.
Kan ik Stedin Juridisch dwingen om ervoor te zorgen dat hun TF signaal niet meer mijn woning binnenkomt ?

Mag Stedin zomaar ongewenste signalen mijn woning ( achter de meter )binnenduwen ?
Ik had eigenlijk verwacht dat de nieuwe slimme meter dit signaal zou geblokkeren.
Raar toch dat dit ongewenste signaal TF signaal mijn prive 220V netwerk mag bevuilen en daarmee ongestraft storing mag veroorzaken

Is er iemand die hier Juridisch wat meer kijk op heeft ?
Mijns inziens is dit met alle technische ontwikkelingen die er in de woning moeten gaan plaatsvinden een serious probleem.

bprosman

Re: knipperende LED verlichting door informatie op het lichtnet

Ongelezen bericht door bprosman »

Raar toch dat dit ongewenste signaal TF signaal mijn prive 220V netwerk mag bevuilen en daarmee ongestraft storing mag veroorzaken
Tja, daar kun je over discussieren natuurlijk of dat signaal "ongewenst" is.
Zelfs hier op het forum zijn er nog horden mensen die geen afscheid willen nemen van hun dubbele Ferraris meter. Verder.... nog maar eens een knuppel in het hoenderhok.... dit signaal staat al tientallen jaren op het Nederlands elektriciteitsnet, ik zou er van uit gaan dat fabrikanten van desbetreffende dimmers hier rekening mee houden als ze hun producten in de (Nederlandse, Belgische) markt zetten.
Er zijn TF filters te krijgen, daar hangt echter wel een prijskaartje (ca 300 Euro) aan.
Of laagspanningsspots (12...24V) gebruiken die secundair gedimd worden, die hebben daar ook geen last van.
Als je een 3-fasen installatie hebt zou je kunnen kijken naar de mogelijkheid om de dimmers op een andere fase te zetten.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dat u geen dag/nacht tarief meer heeft wil niet zeggen dat niemand dat meer heeft. Ik maak er nog altijd gebruik van. Op den duur zal het afgeschaft gaan worden, maar dat duurt nog een paar jaar. Tot die tijd anders maar de leverancier aanspreken op hun product.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hans- schreef:De overheid stimuleert het gebruik van Led verlichting.
Langzaam installeren we in onze woningen steeds meer apparaten die vallen onder de categorie " smart home"
Klik aan Klik uit is een voorbeeld maar zo zijn er natuurlijk veel meer leveranciers te noemen.
Elke avond tegen 11 uur gaan mijn led lampen( achter een dimmer) knipperen omdat de energiemaatschappij (stedin) informatie uitzend over het lichtnet. Heel lang geleden voor het digitale tijdperk was deze stuur informatie ( TF ) noodzakelijk om de analoge energiemeters en een gehuurde boiler om te kunnen schakelen naar goedkoop nachttarief en terug.
De slimme meters werken via het mobiele netwerk en de boiler is al lang vervangen door een combi verwarmingsketel, maw dit systeem is achterhaald.
Toch blijft oa Stedin de TF signalen uitsturen.

Ik heb Stedin gebeld maar het is blijkbaar niet hun probleem.
Best wel bijzonder daar ze andere goedgekeurde apparatuur zoals klik aan klik uit door deze signalen van Stedin ondeugdelijk laten werken.
Kan ik Stedin Juridisch dwingen om ervoor te zorgen dat hun TF signaal niet meer mijn woning binnenkomt ?

Mag Stedin zomaar ongewenste signalen mijn woning ( achter de meter )binnenduwen ?
Ik had eigenlijk verwacht dat de nieuwe slimme meter dit signaal zou geblokkeren.

Is er iemand die hier Juridisch wat meer kijk op heeft ?
Mijns inziens is dit met alle technische ontwikkelingen die er in de woning moeten gaan plaatsvinden een serious probleem.
De vraag is of het Stedin zijn probleem is dat jouw LED verlichting problemen heeft met het signaal wat hun sturen voor de dag/nacht schakeling die ze al tientallen jaren uitsturen. Ik heb zelf ook LED verlichting maar geen problemen bij de schakeling tussen dag/nacht tarief.

Hans-

In reactie op de response.

Ik snap de reactie dat dit is op te lossen door het plaatsen van een filter en dat de TF niet kan worden afgeschakeld omdat niet iedereen een slimme meter in huis wil hebben. Wat ik echter wil aankaarten is groter dan mijn persoonlijk probleem.
De overheid huishoudens stimuleert ons allen om over te stappen op led verlichting. Sterker nog de overheid haalt de gloeilamp uit de handel dus we moeten wel. Dan moet ik er als consument toch op kunnen vertrouwen dat alles naar behoren blijft werken ?
Is dat raar om dit te verwachten ?

De verantwoording van een energie transporteur zoals Stedin stopt tegenwoordig na de KWH meter.
Ze zijn gereduceerd tot dienst leverancier.
In Europees verband zijn er normen en testmethoden opstelt waaraan apparatuur van fabrikanten moet voldoen.
Fabrikanten uit heel de wereld maken spullen en verkopen deze ook op de Nederlandse markt .
Alles gemaakt volgens deze normen, dit is helder en ook controleerbaar.

Maar nu blijkt dus dat de energiedienst met het product niet goed samenwerkt.
Bij wie moet ik nu zijn voor een oplossing ?
Als ik zelf een filter moet gaan kopen om de TF weg te filteren dan zijn we toch op de verkeerde weg aan het gaan ?
Moet volgens de Europese wet de geleverde apparatuur tegen deze netvervuiling kunnen ? ( zo kan je TF signalen ook zien)

Een paar maanden geleden heb ik mijn oude energieslurpende halogeen lamp vervangen door een Philips CorePro LEDlinear R7s lamp.
Deze moderne led lamp zit in een staande lamp met geïntegreerde dimmer. En ja hoor ook hier det zelfde knipperende probleem.
MAW, in mijn omschakeling om van energiesluipers naar energie zuinig lampen te gaan kies ik voor 2 gerenommeerde ( Nederlandse) fabrikanten .
Beide zouden me ondeugdelijke producten leveren ? Als dat zo is dan hebben we mijns inziens met zijn allen een groot probleem.
Op dit moment kies ik op mijn gevoel toch de kant van de leverancier en niet die van Stedin, maar nogmaals...is dit terecht ?

Het is heel irritant dat mijn ledlampen knipperen maar ik denk verder.
Steeds meer systemen mbt veiligheid en zorg komen er op de merkt en wat als die ook onbetrouwbaar hierdoor worden ?
De leverancier zal zich beroepen op Europese wetgeving en normeringen.
En de energiedistributeur zoals Stedin beroept zich op ? " zo doen we nu eenmaal de dingen in Nederland " ?

Ik heb gezocht naar SLA gegevens van Stedin maar kan ze niet vinden. Als iemand ze heeft dan graag.

sylvesterb

Hans- schreef:In reactie op de response.
Ik snap de reactie dat dit is op te lossen door het plaatsen van een filter en dat de TF niet kan worden afgeschakeld omdat niet iedereen een slimme meter in huis wil hebben. Wat ik echter wil aankaarten is groter dan mijn persoonlijk probleem.
De overheid huishoudens stimuleert ons allen om over te stappen op led verlichting. Sterker nog de overheid haalt de gloeilamp uit de handel dus we moeten wel. Dan moet ik er als consument toch op kunnen vertrouwen dat alles naar behoren blijft werken ?
Is dat raar om dit te verwachten ?
Nee maar als ik op internet kijk zie ik geen duizenden vergelijkbare klachten. Zelf heb ik ook LED verlichting maar mij is nog nooit iets opgevallen dat het knippert om 11 uur 's avonds. Ik heb dus ook geen filter.
Hans- schreef: De verantwoording van een energie transporteur zoals Stedin stopt tegenwoordig na de KWH meter.
Ze zijn gereduceerd tot dienst leverancier.
Dat waren ze altijd al, het enige wat is veranderd is het netwerkbeheer en leverancier zijn gesplitst is.
Hans- schreef: In Europees verband zijn er normen en testmethoden opstelt waaraan apparatuur van fabrikanten moet voldoen.
Fabrikanten uit heel de wereld maken spullen en verkopen deze ook op de Nederlandse markt .
Alles gemaakt volgens deze normen, dit is helder en ook controleerbaar.
Maar nu blijkt dus dat de energiedienst met het product niet goed samenwerkt.
Bij wie moet ik nu zijn voor een oplossing ?
Bij de leverancier, deze voldoet schijnbaar niet aan de norm of jij moet het tegendeel aantonen.

Hans- schreef: Als ik zelf een filter moet gaan kopen om de TF weg te filteren dan zijn we toch op de verkeerde weg aan het gaan ?
Moet volgens de Europese wet de geleverde apparatuur tegen deze netvervuiling kunnen ? ( zo kan je TF signalen ook zien)
Maar is het feitelijk aangetoond dat het door netvervuiling komt, de puls om 23:00 uur is erg kort en is er ook al jaren, deze staat los van de digitale meters, juist deze hebben dit niet meer nodig.
Hans- schreef: Een paar maanden geleden heb ik mijn oude energieslurpende halogeen lamp vervangen door een Philips CorePro LEDlinear R7s lamp.
Deze moderne led lamp zit in een staande lamp met geïntegreerde dimmer. En ja hoor ook hier det zelfde knipperende probleem.
MAW, in mijn omschakeling om van energiesluipers naar energie zuinig lampen te gaan kies ik voor 2 gerenommeerde ( Nederlandse) fabrikanten .
Beide zouden me ondeugdelijke producten leveren ? Als dat zo is dan hebben we mijns inziens met zijn allen een groot probleem.
Op dit moment kies ik op mijn gevoel toch de kant van de leverancier en niet die van Stedin, maar nogmaals...is dit terecht ?
Nee dit is niet terecht omdat het schijnbaar een probleem is in jouw woning. De verantwoordelijkheid is Stedin is de energiemeter (en alles wat ervoor zit). Jouw probleem zit vermoedelijk hierna, anders zouden er wel duizenden klachten hierover zijn als iedereen met LED verlichting hier last van had, dit valt dus onder jouw verantwoordelijkheid.
Hans- schreef: Het is heel irritant dat mijn ledlampen knipperen maar ik denk verder.
Als ik je begin bericht goed begrijp is het enkel om 23.00 uur en dit moet dan wel erg kort zijn als het komt door de puls vanuit Stedin.
Hans- schreef: Steeds meer systemen mbt veiligheid en zorg komen er op de merkt en wat als die ook onbetrouwbaar hierdoor worden ?
Zo kan ik ook wel zaken gaan verzinnen die niet van toepassing zijn.
Hans- schreef: De leverancier zal zich beroepen op Europese wetgeving en normeringen.
En de energiedistributeur zoals Stedin beroept zich op ? " zo doen we nu eenmaal de dingen in Nederland " ?
Geen idee waarop zij zich beroepen, u bent een van de weinige (mogelijk de enige) met dit probleem.
Hans- schreef: Ik heb gezocht naar SLA gegevens van Stedin maar kan ze niet vinden. Als iemand ze heeft dan graag.
U heeft ook geen overeenkomst met Stedin, deze heeft u energieleverancier, u kunt kijken wat voor afspraken u daarmee heeft. Veelal zijn er op consumenten diensten geen SLA afspraken maar is het best effort.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als een lamp uit geschakeld staat kan deze niet knipperen. Als u de lamp op een klik aan klik uit systeem hebt zou daar dus het probleem in zitten. Dan ligt het dus niet aan de ledlamp.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb je wel gekeken of je dimmer met deze lampen kan werken? Het lijkt er namelijk eerder op dat je dimmer niet geschikt is voor zulke lampen, omdat die dan te weinig vermogen vragen en de dimmer daar niet goed mee om kan gaan. Of het klik aan klik uit systeem krijgt te weinig vermogensvraag.

Het zelfde kan trouwens gebeuren met laagvoltage armaturen. Die transformatoren werken soms ook niet goed als je de (halogeen) lampjes vervangt door leds. Dat heeft weinig te maken met signalen onder de stroomkabels.

Trouwens, in het verleden heb ik in een oud huis ook wel eens gehad dat er bij het niet-signaal een lamp even ging knipperen, maar dat was lang voordat er leds voor thuisgebruik werden verkocht...

Hans-

@Kweenie,

Ik had eerst een oudere dimmer van klik aan klik uit die idd een minimale belasting moest hebben van 30 watt. Om dat belastingprobleem op te lossen heb ik een gloeilamp parallel aan de leds aangesloten zodat de belasting hoog genoeg was.
Dit heeft geholpen tegen het continue flikkeren maar niet tegen het flikkeren om 23.00 uur.
Nu zondag om 23.00 geen flikkeren, omdat er geen TF schakelpulsen worden gestuurd ivm weekend

sylvesterb

Hans- schreef:@Kweenie,

Ik had eerst een oudere dimmer van klik aan klik uit die idd een minimale belasting moest hebben van 30 watt. Om dat belastingprobleem op te lossen heb ik een gloeilamp parallel aan de leds aangesloten zodat de belasting hoog genoeg was.
Dit heeft geholpen tegen het continue flikkeren maar niet tegen het flikkeren om 23.00 uur.
Nu zondag om 23.00 geen flikkeren, omdat er geen TF schakelpulsen worden gestuurd ivm weekend
Maar hoe lang is dat flikkeren dan? Een paar seconden, minuten of non-stop na 23.00 uur?

Hans-

@Kweenie,

Ik heb het nog niet echt ge-timed. op mijn gevoel.... 30 seconden tot 1 minuut.
na 23.00 uur stopt het.
Om iets voor 22.00 uur gebeurt het ook maar dan in tijd wat korter ...een seconde of 20.

sylvesterb

Hans- schreef:@Kweenie,

Ik heb het nog niet echt ge-timed. op mijn gevoel.... 30 seconden tot 1 minuut.
na 23.00 uur stopt het.
Om iets voor 22.00 uur gebeurt het ook maar dan in tijd wat korter ...een seconde of 20.
Dan heeft het niets te maken met de schakelpuls, die is exact om 23.00 uur en het is 1 puls, analoge meters schakelen op basis van deze puls naar nachttarief en 's morgens weer terug na een nieuw puls. Dit is niet meer dan een kort signaal die geen seconden duurt. Je zou toch echt moeten kijken naar je eigen situatie en wat mogelijk de oorzaak kan zijn van de vervuiling in uw stroomnetwerk.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

Lijkt mij meer een probleem met andere aangesloten apparaten op dezelfde groepen. Koel/vriescombinatie, een verwarmingselement, droger...

kweenie

sylvesterb schreef: Dan heeft het niets te maken met de schakelpuls, die is exact om 23.00 uur en het is 1 puls, analoge meters schakelen op basis van deze puls naar nachttarief en 's morgens weer terug na een nieuw puls. Dit is niet meer dan een kort signaal die geen seconden duurt.
Het schakelen kan wel degelijk een aantal seconden duren. Ik weet uit eigen ervaring (meterkast in de kamer gehad...) dat het iedere avond een feest van gezoem en geklikt kan zijn. Wellicht hangt dat ook af van de buurt, dat het in een buurt met nieuwbouwwoningen subtieler gaat dan in een oudbouw wijk, dat weet ik niet.

Hans-

Ik kan me ook niet voorstellen dat de TF puls zo kort zal zijn. Dat maakt het systeem onbetrouwbaar. Het is immers een 1 richting protocol. Als de kWh meter dit signaal zou missen dan betaal je voor een verkeerd tarief en dat is dodelijk voor de acceptatie van het systeem.
Volgens de site toonfrequent.nl zijn er TF signalen om 22.00 uur en om 23.00 uur + voor speciale momenten zo bij als het schakelen van de straatverlichting. Maar ok, ik zal eens een test doen waarbij in huis alle electra afgesloten is behalve de led verlichting. En dan ? Stel dat er nog steeds verstoring optreed ? Mijn vraag blijft open. Als het een verstoring is door TF , wie moet dan het probleem oplossen ? Ik als consument of de veroorzaker van het probleem ?

kweenie

Tsja, wie is dan de 'veroorzaker' van het probleem? Er was geen probleem tot jij iets aan de verlichting veranderde.

Doet mij dan toch een beetje denken aan zoiets als dat moderne auto's automatisch netjes op de weg blijven omdat ze herkennen als je over de strepen gaat. Worden de wegbeheerders dan ook verplicht om de strepen zodanig te maken dat die auto's ze altijd goed herkennen? Of kun je stellen dat die nieuwe auto's (en hun bestuurders) zich moeten aanpassen aan de bestaande infrastructuur?

Hans-

@ Kweenie,

Om jouw metafoor te gebruiken. Als dit nieuwe rijden wordt gepromoot door de landen in Europa.
Deze landen hebben vervolgens wetten en protocollen opgesteld waaraan deze auto's moeten voldoen om betrouw en veilig te kunnen rijden.
De wegbeheerder heeft echter andere verf op zijn wegdek en helaas nu werkt het systeem niet.
Wat denk je wat er gebeurt ? gaan die auto's niet meer worden verkocht of ......wordt de weg beschildert met andere verf ?

Even een draai maken ,en het bekijken van een andere kant.

Dit TF systeem was destijds echt een geniale uitvinding maar anno 2018 is het achterhaald. Het is ook nog eens zo lek als een mandje. daarom ben ik zo verbaast dat ze geen filters in de slimme meters hebben geplaatst
Het is namelijk heel eenvoudig om dit systeem te beïnvloeden met een eigen gebouwd domotica systeem, en natuurlijk is dit voor gebruik in-huis.
Stel dat ik dan mijn wijk zou beïnvloeden. Oude energiemeters schakelen niet meer om , lantarenpalen gaan niet meer uit. Zou ik hiermee weg komen ? zou de energie distributeur dan heel coulant een filter plaatsen omdat ik als burger toch vrij ben om deze signalen op mijn eigen netwerk te gebruiken ?

Volgens mij is er juridisch niets verandert.

kweenie

Je bent helemaal niet vrij om zo'n signaal op het openbare netwerk te zetten.

En terug naar die metafoor, de wegbeheerders zullen dan in de loop der tijd de verf wel gaan vervangen (of aanbrengen). Maar dat zal niet gebeuren op het moment dat er één auto wordt verkocht. Vandaar dat de auto's die op dit moment met zulke geleiding worden verkocht, niet blind de weg volgen, maar dat je die als berijder ook nog moet besturen.

Voorlopig zul je dus moeten wachten tot bij jou in de wijk de openbare verlichting niet meer gebruik maakt van dit systeem en iedereen in staat is gesteld om de oude meter te vervangen voor een nieuwe. En tot dan de wijkcentrale een keer vervangen gaat worden waarbij de tf verwijderd wordt.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Gebeurt dit trouwens alleen met een specifiek type dimmer / led lampen. Ik kom redelijk vaak bijv. Philips Hue en de nieuwe Ikea variant daarvan tegen, maar heb nog nooit een ledlamp zien knipperen om 22:00 en 23:00, ook niet op locaties waarvan ik weet dat ze nog dag/nacht tarief gebruiken i.c. m. analoge meters en dus zeker die pulse krijgen doorgestuurd.

Hans-

@Cro

Ik heb dit nu met 3 dimmers
2 van het merk klik aan klik uit en 1 dimmer die standaard in lampvoet is geïntegreerd.

Niet iedereen hoeft hier last van te hebben. Dit signaal wordt ergens geïnjecteerd en loopt dan over de electriciteitkabel mee. Zit je dicht bij dit injectiepunt dan zal dat TF signaal hoger zijn dan na bv 2 km. ( ik noem maar wat ) Als dit signaal niet door de meter wordt ontvangen dan schakels hij niet om dus ik denk dat ze zeker willen zijn dat het nooit faalt.
Dit is mijn eigen technische analyse.
Lees ook op de forums dat als bv de dimmer of de led wordt vervangen voor een ander merk het probleem soms weg is.

Gesloten