Pagina 1 van 5
Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 10 feb 2018 02:03
door Debije
Na veel gedoe met Post Nl pakketten buiten de EUR. De fora’s staan vol met klachten ben ik na vrij intensief onderzoek het volgende recreëren gekomen:
Post Nl klaart de pakketten zelf in door eigen post NL medewerkers. De douane komt hier niet aan te pas. De pakjes worden gescand op: afkomst buiten EUR, grote etc. Er zijn een aantal triggers. Vervolgens wordt een pakket beoordeeld lees: opengemaakt, en de waarde (random!) bepaalt door de medewerker van Post NL
De ontvanger ontvangt een melding alszijnde het pakket door de douane is onderschept en wordt ingeklaard. Dit is niet het geval.
Douanemedewerker anoniem: ‘wij zijn puur voor controle op wapens, explosieven en gevaarlijke stoffen’. Wij worden 30 keer gebeld door ontvangers maar hebben niks te maken met pakketten van Post NL.
Vervolgens kan ontvanger het pakket afhaken na betaling van ‘genoemde’ inklaringskosten. Na ontvangst van het pakket staat in de brief, overigens van post nl en niet de douane, geen inklaringskosten maar wordt dit wegerubriceerd onder de noemer: Rembours!
Inmiddels ben ik zo klaar met deze in mijn ogen malafide praktijken van post NL dat ik melding heb gedaan bij de AMC (toezichthouder) zij pakken dit verder op. Post NL verdient miljoenen aan onterecht opgestelde ‘ inklaringen’ maar benoemt dit na betaling op de factuur alszijnde: rembours dit is pure geldklopperij.
Mensen met deze klachten over post nl en veel te hoge inklaringskosten ( weggesjoemeld onder de noemer rembours) aub leg uw klacht bij AMC/ cosuwijzer. Zij gaan hier serieus mee aan de slag!
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 10 feb 2018 14:45
door NeoDutchio
Wat is er in uw ogen dan mis aan de inklaringskosten? Er zijn wettelijke bepalingen welke bedragen en percentages ze moeten aanhouden. En er wordt niet gekeken naar de kosten die de verzender op het pakket zet, maar naar de werkelijke waarde. Dus trucjes van 'kado' en 'lage waarde' werken dus niet.
O ja, buiten de verplichte kosten voor inklaring en btw zal u ook gewoon PostNL moeten afrekenen. Deze willen namelijk ook betaald worden.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 10 feb 2018 15:35
door Gegrand
Rembours = Bedrag wat DIRECT te voldoen is door de ontvanger bij aflevering/ontvangst.
Bedrag kan bestaan uit al dan niet resterende aankoopkosten na gedeeltelijke aanbetaling, Btw , inspectie en inklaringskosten.
Wat is hier volgens TS verkeerd aan eigenlijk??
Post.nl heeft (net als veel andere expediteurs trouwens) een machtiging van de Douane/Belastingdienst om goederen in te klaren , BTW en accijnsen te heffen.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 10 feb 2018 15:43
door newmikey
Debije schreef:Post Nl klaart de pakketten zelf in door eigen post NL medewerkers. De douane komt hier niet aan te pas. De pakjes worden gescand op: afkomst buiten EUR, grote etc. Er zijn een aantal triggers. Vervolgens wordt een pakket beoordeeld lees: opengemaakt, en de waarde (random!) bepaalt door de medewerker van Post NL
Klinkklare onzin. Alle vervoersbedrijven klaren zèlf in door het verzenden van een elctronische aangifte naar het computersysteem van de Douane. De Douane kàn vervolgens ingrijpen, hetzij door gerichte actie van een ambtenaar òf door de uitkomst van z.g. risicoprofielen in het aangiftesysteem van de Douane, AGS.
Bij expressdiensten als PostNL, UPS en DHL worden de aangiften vaak al verstuurd vóór dat de pakketjes zich fysiek in handen van het post- of koeriersbedrijf bevinden. Van "worden gescand op: afkomst buiten EUR, grote etc." is dus ook helemaal geen sprake.
Slechts een miniem percentage van pakketten wordt opengemaakt als daar aanleiding toe is en de waarde wordt nooit en te nimmer bepaald door een medewerker van PostNL maar op basis van door de Douane opgestelde regels en de door de afzender in het manifest vermeldde gegevens.
[EDIT]Rembours heeft trouwens betrekking op de manier van betalen, nooit over wàt er betaald wordt. U kunt bijvoorbeeld binnen Nederland ook de aankoopprijs van een product onder rembours moeten betalen.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 10 feb 2018 15:44
door Brahms
...Post.nl heeft (net als veel andere expediteurs trouwens) een machtiging van de Douane/Belastingdienst om goederen in te klaren , BTW en accijnsen te heffen....
En vergeet niet het belangrijkst: Deze geïnde bedragen weer af te dragen aan de rechthebbende, bv de belastingdienst.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 10 feb 2018 17:04
door Theotrucker
Ik ben wel benieuwd wat het antwoord van AMC is.
Dat zal wel lang duren.
Volgens mij is er niets mis mee. Rembours kosten weet je van te voren, dit is de produkt prijs plus verzendkosten en hebben geen betrekking op douane kosten bij invoer uit niet Europese landen.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 15:26
door Debije
Bedankt voor alle reacties. Uiteraard begrijp ik het principe inklaring en ben zeker bewust van de regels. ACM heeft inmiddels gereageerd en de klacht omgezet in een Handhavings dossier.
Reacties hier als: het is toch logisch dat je btw betaald etc en rembourskosten zijn inklaringskosten en btw etc worden ook door ACM van tafel geveegd. Post NL misleidt de klanten door deze eerst de kosten te laten betalen waarna het pakket met papier bescheiden overhandigd wordt.
Als je niet begrijpt dat Post NL verkeerd handelt dan begrijp je dit hele verhaal niet. Reacties als: logisch dat je moet betalen of rembours is btw en kosten post nl slaan de plank volledig mis. Reageer dan liever niet.
O er is trouwens geen tabel of wat dan ook wat post nl hanteert bij het bepalen van de waarde. Zoals ik al aangaf wordt dit random gedaan en wel door medewerkers van Post NL. Ook worden de pakketten gescant op buiten EUR en grootte van het pakket. Zo zijn er nog aantal triggers.
Wie denkt dat 1 op de 100 pakketten opengaat leeft een sprookjesland dit is nl eerder 1 op de 10. Post NL bedient miljoenen aan de zogenaamde inklaringen.
Ik ben maar een sprietje hooi in deze gigantische berg maar wordt beetje misselijk van de reacties van de bijdehandjes hier die betaald lijken te worden door Post NL
Binnen een maand komt dit in de publiciteit.
Check eerst al je feiten voor je reageerd. Dank u!
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 15:40
door newmikey
Debije schreef:Wie denkt dat 1 op de 100 pakketten opengaat leeft een sprookjesland dit is nl eerder 1 op de 10. Post NL bedient miljoenen aan de zogenaamde inklaringen.
Als u nu eens zèlf zo'n bewering op waarde onderzoekt komen we al een héél eind. Een beetje logisch rekenwerk laat al zien dat uw bewering onmogelijk waar kan zijn. Met miljoenen postpakketjes zou PostNL letterlijk honderdduizenden werknemers nodig hebben die niets anders doen in die paar uurtjes die de pakketjes doorbrengen in de loods vóór uitlevering. Te mallotig voor woorden dus.
Ik ben maar een sprietje hooi in deze gigantische berg maar wordt beetje misselijk van de reacties van de bijdehandjes hier die betaald lijken te worden door Post NL
En ja hoor! Daar komt ie weer: iedereen die het niet met TS eens is werkt voor het bedrijf waar over geklaagd wordt. Zwaktebod dus.
Check eerst al je feiten voor je reageerd. Dank u!
Ik werk inmiddels al zo'n 35 jaar in de internationale logistiek en douanewereld (nooit voor PostNL trouwens). Als ik de feiten niet ken zou er iets goed mis moeten zijn.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 15:59
door grun
Debije schreef:Wie denkt dat 1 op de 100 pakketten opengaat leeft een sprookjesland dit is nl eerder 1 op de 10. Post NL bedient miljoenen aan de zogenaamde inklaringen. Check eerst al je feiten voor je reageerd. Dank u!
Ik geloof er geen bal van. Overigens reageer ik op wat ik wil, het is een vrij land. Het kan zijn dat u mijn reactie niet leuk vind, daar lig ik niet wakker van.
Ik bestel al jaren veel snuisterijen, electronische gadgets of andere spullen via ebay of aliexpress. Simpel omdat het daar veel goedkoper is, je snapt vaak niet hoe ze dat kunnen doen voor die prijs. Soms ook omdat sommige merken hier moeilijk of helemaal niet te krijgen zijn. Alles met elkaar schat ik het totaal op ongeveer 400 bestellingen, waarvan 40 met een waarde waarover formeel btw (en inklaringskosten) zou moeten worden betaald.
In slechts twee gevallen heb ik achteraf moeten bijbetalen: een horloge uit Singapore en een dashcam uit China. Ik kreeg een emailtje met het verzoek om de factuur te scannen en die op te sturen waarna vrij snel een reply kwam met een Ideal link waarmee de kosten overgemaakt konden worden. Daarna werd het artikel binnen drie dagen bezorgd.
Dat pakjes opengemaakt werden is me nog nooit overkomen.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 16:28
door Debije
Fijn dat u uw paketten allemaal ontvangt en nog fijner dat u slechts tweemaal verschuldigde heffingen/ belastingen heeft betaald over totaal 400 paketten
Ik krijg iets meer paketten binnen afkomstig van binnen en buiten EUR ik weet dus precies waarover ik praat. Feit alleen dat ACM de klacht heeft ondergebracht in een handhaving dossier zegt denk ik genoeg.
Uiteraard reageer ik hier als ik meer hoor van de ACM. Bedankt ook aan iedereen die begrijpt hoe post nl klanten misleid met torenhoge ‘zogenaamde’ inklaringen. Nog meer bedank ik diegene die zich inmiddels ook hebben gemeld bij de ACM
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 16:30
door newmikey
Debije schreef:...afkomstig van binnen en buiten EUR ik weet dus precies waarover ik praat.
En wat is dan toch die "EUR" waar u het steeds over heeft?
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 16:41
door Debije
newmikey schreef:Debije schreef:Wie denkt dat 1 op de 100 pakketten opengaat leeft een sprookjesland dit is nl eerder 1 op de 10. Post NL bedient miljoenen aan de zogenaamde inklaringen.
Als u nu eens zèlf zo'n bewering op waarde onderzoekt komen we al een héél eind. Een beetje logisch rekenwerk laat al zien dat uw bewering onmogelijk waar kan zijn. Met miljoenen postpakketjes zou PostNL letterlijk honderdduizenden werknemers nodig hebben die niets anders doen in die paar uurtjes die de pakketjes doorbrengen in de loods vóór uitlevering. Te mallotig voor woorden dus.
Ik ben maar een sprietje hooi in deze gigantische berg maar wordt beetje misselijk van de reacties van de bijdehandjes hier die betaald lijken te worden door Post NL
En ja hoor! Daar komt ie weer: iedereen die het niet met TS eens is werkt voor het bedrijf waar over geklaagd wordt. Zwaktebod dus.
Check eerst al je feiten voor je reageerd. Dank u!
Ik werk inmiddels al zo'n 35 jaar in de internationale logistiek en douanewereld (nooit voor PostNL trouwens). Als ik de feiten niet ken zou er iets goed mis moeten zijn.
Als u in de internationale douane en logistiek wereld werkt weet u ook dat de core business van de douane niet inklaren is. Ook weet u dan van alle particuliere pakket post buiten de EUR dat deze per item ingescant worden. Bij 70% ontbreekt een inklaring of brief van ontvangst. Deze pakketten moeten dus fysiek bepaald worden op waarde. En ja het is een feit dat gemiddeld 1 op de 10 particuliere pakketten afkomstig buiten de EUR zonder BVA opengemaakt wordt. Het is een feit dat bij 70% simpelweg de BVA ontbreekt.
Heeft u weleens een zogenaamde inklaringsbrief van Post NL gezien? Dat heeft niks met inklaren te maken. En alle zogenaamde kosten worden weggewjiemeld onder de noemer: Rembours. Niet zo raar dat de ACM een dossier hierover heeft aangemaakt.
Altijd leuk de ervaringsdeskundigen maar na 30 jaar kun je ook blinde vlekken hebben voor dit soort wanpraktijken op de werkvloer
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 16:45
door Debije
U werkt al 35 jaar in de logistiek en douanewereld dan weet u toch dat er vrij verkeer van personen goederen en geld is binnen EUR (=Europa) buiten EUR is belasting verplicht.....
35 jaar zei u? Aha...
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 16:56
door newmikey
Debije schreef:U werkt al 35 jaar in de logistiek en douanewereld dan weet u toch dat er vrij verkeer van personen goederen en geld is binnen EUR (=Europa) buiten EUR is belasting verplicht.....
35 jaar zei u? Aha...
U bedoelt misschien de Europese Unie met als afkorting de EU (zonder R) wat geheel niet hetzelfde is als Europa. (er zijn nogal wat Europese landen die niet tot de EU behoren)
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 16:57
door grun
Debije schreef:Fijn dat u uw paketten allemaal ontvangt en nog fijner dat u slechts tweemaal verschuldigde heffingen/ belastingen heeft betaald over totaal 400 paketten
Geen 400 maar 40. De andere 360 hebben een waarde van <22 euro. Ik heb voor 2 betaald en de andere 38 zijn er 'doorheen geglipt'.
Als ik u goed begrijp dan vindt u dat PostNL haar werk niet goed doet en daarom hebt u een klacht ingediend bij de ACM. Niet met als doel minder te hoeven betalen in de toekomst maar juist meer. Nou, bedankt.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 17:00
door Costnix
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 18:24
door sylvesterb
Debije schreef:Feit alleen dat ACM de klacht heeft ondergebracht in een handhaving dossier zegt denk ik genoeg.
Dat zegt niets, het dossier is in behandeling bij de afdeling handhaving, waar het thuis hoort. Dit zegt niets over de uitkomt of de rechtmatigheid van uw beschuldigingen.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 20:35
door renewouters
Debije schreef:U werkt al 35 jaar in de logistiek en douanewereld dan weet u toch dat er vrij verkeer van personen goederen en geld is binnen EUR (=Europa) buiten EUR is belasting verplicht.....
35 jaar zei u? Aha...
EUR is de afkorting voor Euro.
En als je EU bedoelt is het niet Europa. Europa is veel groter dan de EU.
Dus voordat je bedrijven gaat beschuldigen zorg eerst even dat je de feiten op een rijtje hebt. Trouwens, je doet nogal een beschuldiging richting PostNL. Ik hoop dat je kristalheldere bewijzen hiervoor hebt, of een goede advocaat.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 21:51
door newmikey
Debije schreef:Als u in de internationale douane en logistiek wereld werkt weet u ook dat de core business van de douane niet inklaren is.
Nee, da's volkomen nieuw voor mij.
Ook weet u dan van alle particuliere pakket post buiten de EUR dat deze per item ingescant worden.
Ook dat is een geheel nieuw inzicht.
Deze pakketten moeten dus fysiek bepaald worden op waarde.
Ik heb echt géén idee wat u bedoelt met deze wartaal. De waarde is vooraf bekend via het vervoersmanifest en wordt steeksproefgewijs op waarheid getoetst.
En ja het is een feit dat gemiddeld 1 op de 10 particuliere pakketten afkomstig buiten de EUR zonder BVA opengemaakt wordt. Het is een feit dat bij 70% simpelweg de BVA ontbreekt.
Als u met een "BVA" het oude beurtvaartdres bedoelt, die was alleen bestemd voor binnenlands vervoer. Binnen de EU gebruiken we tegenwoordig een CMR vrachtbrief, daarbuiten een bill of lading of airwaybill.
Heeft u weleens een zogenaamde inklaringsbrief van Post NL gezien? Dat heeft niks met inklaren te maken.
Geen idee wat u bedoelt met "inklaringsbrief" maar ik heb legio aangiften gezien in mijn werkzame leven, hetzij op een formulier Enig Document (ED) hetzij in electronische vorm via Sagitta of de opvolger AGS.
En alle zogenaamde kosten worden weggewjiemeld onder de noemer: Rembours.
Rembours is slechts de manier van voldoen van de kosten, ook wel COD (cash on delivery) genoemd. De andere manier is op rekening.
Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen
Geplaatst: 11 feb 2018 23:10
door Debije
Fijn dat ook u nu nieuwe inzichten heeft. Echter uit uw antwoorden blijkt dat u nog steeds niet begrijpt dat het hier puur om feit gaat dat Post NL heel veel geld verdient aan, en jawel Post NL noemt dit zelf ook inklaringskosten. Echter op de brief die pas na betaling van de door Post Nl genoemde inklaringskosten in bezit is wordt met geen woord gerept over douanekosten etc. Op de factuur staat enkel: goederen van textiel of wat dan ook en vervolgens verschuldigd; rembourskosten.
Wederom bedankt voor uw uitleg ook over de systemen waarmee deze dienst werkt echter gaat het hier niet om. Dit hele verhaal gaat over: misleiding. Niet over feiten als: natuurlijk ben je belasting verschuldigd over pakketten die hiermee belast zijn...
In mijn verhaal ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan beste.. of u het met mij eens bent of niet.. tja dat is uw probleem. Ik zeg enkel: klopt geen bal van deze procedure