Duizenden consumenten gedupeerd door Aegon!
Geplaatst: 14 feb 2018 15:40
Graag wil ik de volgende situatie tegen het licht houden bij u / onder de aandacht brengen.
In 2014 heeft een cliënt een hypotheek afgesloten bij Aegon. Uit de rente overzichten van destijds blijkt dat Aegon een opslag hanteert van 0,55% als de hypotheek hoger is dan 81% van de marktwaarde. Inmiddels zijn de woningen in waarde gestegen en is men verplicht om af te lossen zodoende is de hypotheek onder de 81% marktwaarde gekomen en hebben we een verzoek gedaan de opslag van 0,55% te verlagen.
Wat schetst onze verbazing als we de gewijzigde offerte ontvangen, dat Aegon de rente heeft verlaagd met 0,15%, met als uitleg dat de HUIDIGE risico opslagen inmiddels verlaagd zijn naar 0,15%. In het geval van mijn cliënt betekent dit dat hij 16jr lang 0,4% meer moet betalen dan waar we rekening mee hebben gehouden en dus e36.000,- 'meer' / 'te veel' rente betaalt.
In mijn ogen is het niet toevallig dat Aegon precies nu de opslagen verlaagt, nu koopwoningen flink in waarde gestegen zijn en cliënten/consumenten bewust zijn geworden dat het loont om af te lossen. Het is wederom een geval van het verrijken van de bank over de rug van de consument net zoals bij partijen die de risico klasse niet willen aanpassen gedurende de rente vaste periode.
Aegon 'verschuilt' / verwijst naar de algemene voorwaarden waarin staat dat Aegon bevoegd is om de opslagen aan te passen en het feit dat het in gevallen ook positief kan uitvallen, maar in de afgelopen jaren waarin heel Nederland 'onderwater' stond zal Aegon weinig verzoeken hebben gehad om de risico klasse aan te passen.
Iedereen die tussen 2014 en 2016 een hypotheek bij Aegon hebben afgesloten en de rente lang heeft vastgezet wordt op deze manier 'bestolen' en Aegon realiseert door deze verlaging een flinke stijging van de marges.
In het kader van transparantie, de consument centraal zetten zou je verwachten dat de risico klasse wordt aangepast op basis van de opslagen die golden op het moment van het afsluiten van de hypotheek (zoals bij alle andere geldverstrekkers ook het geval is),
Helaas wilt Aegon niet mee werken aan een constructieve oplossing en hopen we door het zoeken van de publiciteit Aegon op andere gedachten te brengen omdat ze maatschappelijk gezien een zeer slecht voorbeeld geeft.
Ik was in de veronderstelling dat Aegon een eerlijke bank zou zijn maar helaas is dat niet het geval,
Hoor graag of andere zijn met dezelfde ervaringen en of radar er geruchtwaarheid aan wilt geven om op die manier Aegon van gedachten te laten veranderen en haar verantwoordelijkheid te nemen in de maatschappij.
Mvg,
Willard Teerink