LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
PietB

DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door PietB »

Van een bijna vier jaar oude Opel astra gaat de ECU kapot. Dit is een doosje met een eenvoudig printplaatje en wat electronica. Reparatiekosten 1000 euro. :( Op verzoek om garantie (de ECU behoort een autoleven mee te gaan) is het standpunt van Opel : 1 jaar garantie, 2e jaar misschien coulance maar dan is de soep op. Dit is aldus Opel, conform hun eigen internationale regel. Van Artikel 17 boek 7 heeft Opel nog nooit gehoord. :?:

boebertje

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door boebertje »

als het je zo hoog zit en je kent het wetboek ook heel goed en je bent ervan overtuigd van je gelijk is het misschien een idee om naar de geschillen commissie van de bovag te stappen? Het is binende voor de dealer.


Nu is de ecu wel iets meer dan een printerplaatje in een kastje hoor, maargoed het is duur dat geek ik meteen toe. Maar toch denk ik dat je nul op het rekest krijgt. Kijk de auto is 4 jaar oud en zal ook wel rond de 80.000 km gelopen hebben. Dan is het idd heeeel vroeg dat de ecu het begeeft, maar er zijn zoveel factoren die het in 4 jaar kunnen beinvloeden of ie stuk gaat of niet.

Kijk je stelling dat een onderdeel een autoleven moet meegaan is pertinent onjuist, want wat is een autoleven? 5 jaar? 10 jaar? 20 jaar? Een Tv hoort minimaal 5 jaar mee te gaan maar als hij naar 3 jaar stuk gaat hoef j eook niet meer op coulance te rekenen (al zou je dat via de wet wel kunnen afdwingen)

Nogmaals ik ben het met je eens dat een ecu langer mee meot gaan, maar wat niet is dat is niet. Je kunt onmogelijk bij alles roepen van, ja maar dat hoort langer mee te gaan dus coulance!

Na een jaar of drie is meestal de coulance regeling niet echt meer inw erking of je meot kunnen gaan aantonen dat het een structurele fout is zoals hier is bewezen emt de verenbreuk van de renault twingo.

Een ander iets stel je voor toeleveranciers van de auto industrie zouden een kwaliteitsbetrouwbaarheid hebben van 99 procent. Dat betekend dus dat van de 100 onderdelen die ze leveren er 1 kwalitatief neit voldoet. Die 99 procent is heeeeeeeel hoog kan ik je melden, want in andere branches zoals in het witgoed etc is dat rond de 85-90 procent.

Maar goed we gaan voor die 99 procent. Ee nauto bestaat gemiddelt uit 16.000 onderdelen (sommige wel 25.000 maar goed). nu laten we de berekening los van die 99 procent dus 1 op de 100 onderdelen is kwalitatief onjuist. Dat betekend dan dat je potentieel 160, ik herhaal geen typfout 160 gebreken hebt aan een nieuwe auto.

Van die 160 gebreken zul je er misschien 120 niet merken, want dat kan een schroefje van moertje van een boutje van een nippeltje zijn dat niet goed vastzit. Of wat ook erg favoriet is dat die 120 gebreken "binnen de toleranties vallen" en dan houdt dat in dat ej een rammeltje hoor een piepje of iets dergelijks. Maar ja er blijven dan nog 40 serieuze gebreken over. En 1 van die serieuze gebreken kan zijn jawel je ecu die het na 4 jaar begeeft.

En nu kom ik weer terug naar jou verhaal, want meine damen und herren, waarom kopen jullie een opel? De doorsnee huispapa zegt dan ja de opel astra is goedkoper dan de golf en ziet er neit zo gek uit als de focus. Kijk volume merken hebben twee chronische problemen, prijs en kwaliteit. Jawel ik zal het uitleggen.

Kwaliteit
Prijzen staan onder druk. Onze auto's in nederland zonder bpm en btw zijn by far het goedkoopst. Prijsstijgingen in dit segment zijn heel moeilijk door te voeren. Opel wil natuurlijk wel winst blijven draaien en sinds meneer Lopez verantwoordelijk is voor de inkopen bij opel zijn toeleveranciers goed uitgeperst. Dan wil he tnog wel eens mis gaan kwa kwaliteit. Kijk als de gemiddelde consument een auto koopt dan kijtk ie naar een paar punten: UIterlijk, prijs, kwalitiet. Dus hij gaat een blokej om en hij voelt eens wat aan het dashboard omt e kijken of ie gemaakt is van lekker zacht materiaal. De nieuwere huisvaders doen tegenwoordig in de showroom heeel duur door hun creditcard door de kieren van de carroserie te halen om tekijken of alles wel goed aansluit, MAAR ER IS NIEMAND MAAR DAN OOK NIEMAND die een svraagt van god zeg meneer de verkoper, wat voor ecu licht erin? of uhhh Van welk merk betrekken jullie het inspuitsysteem? Ex equo daar zijn dus de punten waarop fabrikanten geweldig kunnen bezuinigen, want deklant merkt het toch niet het eerste jaar.

Prijs
En nu komen we bij de prijs. Want ja wij hollanders weten wel wat onderhandelen is he niet dan! Nou hou het volgende in gedachte een dealer heeft gemiddelt 2000 euro marge op een middenklasser. Die marge gebruikt ie gedeeltelijk om je een wat hogere inruilkorting te geven en hij wil dolgraag zoveel mogelijk zelf houden van die 2000 euri. En dan krijgen we nog de importeur en nu za ik een klein geheimpje verklappen, ook die hebben een marge en in die marge zit dan ook nog een bedrag gecalculeerd wat ze denken kwijt te zijn aan garantie-reparaties. JAWEL dus de importeur houdt er al rekening mee dat ie wel eens een reparatie moet laten verrichten binnen de garantietermijn!

En nu weer terug naar jou verhaal die ecu die naar 4 jaar kapot ging, ja wat ahd je dan verwacht! Je rijdt een volume model waarvan de kwaliteit iets minder is en door de hevige concurentie van VW en Ford staan de prijzen onder druk. Je vraagt er als het ware om om een keer zo'n probleem te krijgen.

Kijk een gemiddelt opel astraatje kostte vier jaar geleden 37.500 gulden. Daarvan gaat de helft naar het rijk. Blijft ongeveer over 19.000 gulden. De dealer had toen wel ongeveer 3000 gulden marge en de importeur een extra 2000 gulden. De fabriek zelf had toen ook nog wel een marge van een gulden of 2000. dus op een auto zit 7000 gulden marge. Nu snap je misschien waarom delaers van die leuke acties kunnen uithalen. NU 3000 euro extra inruilkorting of een rgatis navigatiesysteem of ene leuk rgatis pakketje met airco erin. Maar goed dan blijft ervan die auto over 12.000 gulden over.

Dus als is de fabriek uitrolt kostte jou auto 12.000 gulden, omegrekend 5500 euro? Nou omdat het een opel is en omdat ik nogal kort door de bocht ga met de getallen maak ik er 6000 euro van.

Dus eigenlijk krijg jij voor 6000 euro een product met 16000 onderdeeltjes

En als je nu die 6000 euro neemt, hoe lang is dan een autoleven? En dan kost de ecu wel *********** 1000 euro hoe kan dat dan? Jaaaaaa dat is ook weer een hele weg hee. Je krijgt meneer bosch of meneer siemens die het nu neit rechtstreeks in groten getalen naar de fabriek kan sturen. Nee nee die meot in zijn magazijn kgaan kijken of ie dat ecu ding nog heeft liggen voor jou. Dan meot je er dus al vier jaar opslag kosten op betalen. Dat moet dan gestuurd worden naar de importuer. Vaak krijg je ook te horen als je naar de dealer gaat, dat moeten we bestellen meneer dat hebben we neit op voorraad maar de importeur wel. Na een neiuwsfeitje importuers hebben vaak bijna niks op voorraad! Dus meneer siemens meot dan ding per expres naar de importuer sturen De importeur krijgt dat ecu ding in zijn handen en denkt laten we daar ook even een marge oppakken want wij hebben er ook werk mee gehad. EN jawel zoals gewoonlijk de dealer meot een onderdeel binnenkrijgen na bestelling binnen 24 uur. Dus de importeur stuurt het ook maar eens per expres.

En dan jawel je dealer. kijk je hebt al lekker uitgeknepen tijdens de onerhandelingen 4 jaar geleden en de schoorsteen moet ook bij hem roken. En daarbij het is wel een ecu! Dus geen remklauw di eje meot vervangendoormiddel van ene paar moeren los te draaien. Nee nee je auto moet aan de computer gelegd worden en aangezien het 1 montuer dan niet afkan zijn er dan wle twee monteurs een hele dag mee bezig. Nou reken even met me terug

de reperatie kosten waren 1000 euri

daavran gaat 300 euro naar de dealer voor het erin zetten en marge. Blijft over 700 euro. Dan krijg je de expres kosten erbij dat is 50 euri blijft over 650 euri. Dan de improteur die rekent daar ook nog 200 euri overheen. Blijft over 450 euri. Dan de expres kosten vanuit duitsland. Dat is wat duurder is toch wel 150 euri. Blijft over 300 euri. En dna nog meneer siemens ja di eheeft hem vier jaar lang op voorraad meoten houden enzo dus wat zal die als marge hebben 200 euri? Blijft over een onderdeel van 100 euro.

Dus vind ik het normaal dat je ecu naar 4 jaar stuk gaat? Het is een kansberekening mijn beste heren en de kans dat een ecu stuk gaat is klein maar de kans zit erin! En daar erger ik em dus aan op dit forum. Peugeot zijn *** auto's citroen ook opel ook en volkswagen heeft ook altijd problemen. Heren en damens nogmaals een gemdiddelde auto heeft 160 gebreken weten jullie uberhaupt hoeveel auto's er wereldwijd van jullie type geproduceerd worden en dan bedoel ik alle modellen opel, peugeot, citroen, volkswagen etc En als je dan op dit forum klaagt is het heeeeeel makkelijk om lotgenoten te vinden. Want iedereen heeft wel eens problemen met zijn auto en soms is dat wel eens hetzelfde onderdeel wat stuk gaat uit ene bepaalde serie vanwege een slechte productierun. En natuurlijk is het niet leuk als je het meemaakt maar als hier 5 mensen hetzelfde probleem hebben is het meteen een structureel probleem van een auto en moet radar ingrijpen!

Het is de verkeerde werled om dames en heren! Het is gewoon de demonisering van de auto industrie :-) Kijk maar naar de focus. Er zijn er nu wel een 60.000 verkocht in nederland en ik denk dat de focus al lang miljonair is . Dan zijn er 20 mensen met klachten dat ie stilvalt. Waarschijnlijk ook nog eens uit dezelfde productie run. Nou trosradar erbij want het is schandalig en gevaarlijk! Het is een structurele fout wordt er maar geconcludeert en du sene productiefout van ford en het moet ook maar meteen kosteloos opgelost worden. Nou de importeur probeerde netjes de schade wat te beperken. MAAR KOMOP MENSEN!

Een auto die dus eigenlijk 6000 euro kost uit 16.000 onderdelen bestaat waarvan er in enderland 600.000 verkocht zijn en waarvan er al inmiddels meer dan ene miljoen geproduceerd zijn en er dan na twe euitzendingen en veel forum mededelingen later zich we 20 tot 25 mensen melden met ene uitvallende motor is geeeeen structureel probleem. Ze kunnen zlefs allemaal wel een andere oorzaak hebben! Npgmaals in die 20 auto's zitten dus totaal 3200 potetiele gebreken. Nou hoeveel zouden ervoor kunnen zorgen dat een motor uitvalt, hmmmmmmmmmmmmmm


I rest my case

PietB

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door PietB »

Een lang verhaal boebertje..
Mijn Auto heeft trouwens 37000 KM gelopen. Je zou ook kunnen stellen dat het gebruik van dit onderdeel Kilometer afhankelijk is, (of zolang de automotor draait). Immers dat de ECU vanzelf kapot gaat als hij niet gebruikt wordt is erg onwaarschijnlijk. Het gaat niet om een oude radiobuis maar een printplaat waarop een IC zit die niet veel complexer is dan een IC op een chipkaart.

Jouw berekening van de kosten zal wel aardig kloppen (het was circa 300 euro loon + 600 euro chip). Maar als eindgebruiker heb ik geen boodschap aan minimale marges, belastingen en BPM.

Een ECU hoort een autoleven mee te gaan waarbij een autoleven 10-12 jaar is. Je kunt immers nog auto's kopen van die leeftijd met BOVAG garantie.

Overigens vindt ik het normaal dat ik wel een deel van de kosten betaal. Als de economische levensduur 12 jaar is dan moet ikzelf 4/12 deel van de kosten betalen, wat neer komt op 33%. Je zou ook kunnen rekenen dat als de economische levensduur 250.000 km is ik slechts 37000/250000 deel = 15% zou moeten betalen.

Het falen van de ECU is ook een kans berekening maar als die kans zou klein is dan kan men die units die kapot gaan kosteloos kunnen vervangen. Als men tenminste achter hun product staat. Wat Opel dus niet doet.

Overigens was de aanschaf circa 25000 euro dus daar mag je wel wat van verwachten.

overbuur

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door overbuur »

Overbuur overkwam vorig jaar hetzelfde !
Astra 2e hands gekocht bij ander merk dealer ( Mitsubishi )
1 jaar garantie gekregen en na 1 jaar en 3 maanden ecu stuk

Doch de garage verving de ecu GRATIS !!!!!!!!!

Snap niet dat de merkdealer er zo moeilijk over doet, temeer het een BEKEND probleem van de Astra is !!!!!!!!!!!!!!!!

Vertel hem eens dat als hij het niet oplost dat je de auto DOOR de showroomraam terug brengt

PietB

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door PietB »

Duidelijk wat meer geluk overbuur met je ECU die buiten de garantie termijn kosteloos werd vervangen. Je schrijft dat een defecte ECU een bekend probleem van Opel is. Ik kwam dit zelf ook tegen op autokompas maar echte cijfers of oude artikelen kon ik niet vinden. Opel probeert natuurlijk hun productie fouten ook niet aan de grote klok te hangen.

Heb jij misschien hier meer info over. Mijn rechtbijstand is inmiddels bezig met de zaak, maar zelf een beetje nader onderzoek doen kan de zaak misschien wat helpen.
:wink:
Alvast bedankt

boebertje

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door boebertje »

Beste Piet,

Ik wil niet de lulligste zijn dus als je me nu eens:
1. Productie datum kan opzoeken
2. type motor (benzien, diesel, 1.6 1.8 2.0 8v of 16 v)
3. Type versnellingsbak (handbak automaat)
4. Even kunt aangeven of ze al eens je ecu ge reset hebben of al eens een terug roepacti ehebt gehad betreffende electronica

Dan zal ik eens in een leuke databade voor je kijken die niet beschikbaar is voor consumenten om te kijken of er iets bekend over is.

mvg

wim

PietB

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door PietB »

Boebertje
Het regent inmiddels weer, dus weer wat tijd voor een forum:
Om antwoord te geven op je vraag:
Het gaat om een Opel Astra Coupe 1,8 ltr benzine X18XE, produktiedatum auto voorjaar 2000.
Er is geen terugroepactie geweest (ja, voor de CD speler dan...)
De ECU is gemaakt door Siemens in opdracht van GM, productiedatum in 1999, typenr 90560476. De opel dealer heeft hem al eerder uitgelezen maar kon oorzaak niet vinden. De tweede keer constateerde men defecte ECU. Het nieuwe type die men heeft geplaatst is 09117394.

boebertje

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door boebertje »

Het eerste wat ik je kan adviseren is een ecu te laten plaatseen van tuning bedrijf Irmscher (bij opel gewoon verkrijgbaar) of van een ander betrouwbaar tuningbedrijf. Het gaat niet om de pk's die je ectra krijgt maar de ecu is gewoon veel betrouwbaarder. Misschien kun ej een deal maken met je opel dealer om nog een keer te switschen van ecu.

Wat betreft je ecu. Het valt me op dat ik over de gehele linie ecotec motoren maar ook alle di en dti motoren problemen vertonen met de ecu. Het nwordt alleen neit structureel genoemd omdat er te weinig dezelfde cu's zijn die kapot gaan. Ik kom niet verder dan dat vanaf de introductie van de ecotec en di/dti motoren er vaak ecu's gewisseld worden. Maar nogmaals het is niet 1 specifiek productie type of bij een type motor.

In het algemeen kun je stellen dat ecu's van siemens wat minder betrouwbaar zijn dan die van bijvoorbeeld Bosch. Het zijn vaak ecu's van siemens die gewisseld worden. Ook bij de volvo 4 cilinders worden ecu's van siemens gewisseld.

Maar opel spant idd wel de kroon kwa ecu wisselen. Het hele probleem si iedere maand upgrade ze de ecu wel weer en ondanks dat de ecu in grote lijne hetzelfde is is de ecu voor idere motor net wat anders afegsteld. Wat je dus in eht systeem krijgt is dus dat de gevallen per soort wordne opgeslagen waardoor ze per soort incidenteel blijken te zijn, maar tel ze bij elkaar op en je ziet een structureel probleem.

Je ziet wel dat het gek genoeg minder is bij ou motor. Vaak gaat het fout bij de 1.6 8v en de 1.6 16v en de dieselmotoren.
Ik kan er niks meer niks minder van maken. Ik kan ej misschien wel uitleggen hoe dat het komt.

Opel introduceerde de ecotec serie in d evectra en corsa ook de astra kreeg deze serie. De motoren zijn uitgerust met een EGR-klep. Die meot ervoor zorgen dat uitlaatgassen nog een keer hergebruikt moeten worden. In vakjargon wordt ie ookw el d emilieuklep genoemd. Daarnaast communiceert deze egr-klep met de kathalysator en inejctors en de lambda sonde. Dit heeft uiteindelijk als doel om zo schoon mogelijke uitlaatgassen te produceren.


De ecu moet dit allemaal netjes aansturen. Maar er komt nog meer bij. In de ecu staan motorprogramma's ingesteld. De eerste is natuurlijk gewoon de normale stand zoals opel wil dat de motor ";oopt". Maar er zijn meer programma's geregistreerd. Bijvoorbeeld als je in ijel lucht in de bergen rijdt, of een matige kwaliteit benzien tankt. De motor moet dan anders reageren en het mengsel moet continu worden aangepast. Daarnaast heb ej ook de zogenaamde noofloop programma's. Soms kunnen er wel 100 noodloop programma's geprogrammeerd zijn. Ook hier weer zijn verschillende oorzaken te vinden. Bijvoorbeeld omdat een sensor niet werkt of een injector niet goed inspuit. Op het moment dat dat q van die noodloop programma's gebruikt wordt gaat er ene lampje branden op je dashboard.


Het eerste wat een dealer probeert is dan de ecu te ressetten. Dan worden ook alle sensors opnieuw gekalibreerd. Als dat niet blijkt te helpen vervangt men al heel snel de ecu. Tijdens het vervangen van de ecu lopen ze ook alle sensors na. Wat ik hier nu eigenlijk mee wil zeggen is dat het misschien niet eens de ecu hoeft te zijn maar 1 van de sensors die neit goed is.

Ik kan je een mooi voorbeeld geven. Ik heb een keer bij een opel dealer gestaan met een vectra 2.0 dti. Ook een motor electronica probleem. Het probleem voor de monteurs is dat ik erbij blijf staan. Wat er dus gebeurde is dat ze hem dan meteen aan de computer leggen. Die verteld ze dan mooi dat de ecu geen contact kon maken met een sensor. Wat er dan egbeurd is dat ze kijekn welk bouwjaar de auto is en welk type enzo en dan komt er een boek tevoorschijn. Daar staat alle technische info in. Zo werd er dus gediscusseerd door drie monteurs of de motor nu verbonden is met het gaspedaal door een kabel of via drive-by-wire/ electronisch. Ze wisten ook totaal niet waar bepaalde sensors zaten.

En in het rijkt der blinden is een eenoog koning. Dus op het moment dat de ecu vervangen dan helpt ontstaat er een cultuur van als we de ecu vervangen dan is het probleem opgelost.


Een monteur van mijn huidige auto (een zweed) vertelde me ook toch lichtelijk geirriteerd dat je hts en ICT gestudeert meot hebben om de nieuwere auto's t ebegrijpen. Kleppen zijn niet meer stelbaar want variabele kleptiming. Aan injectors mag je al niet meer komen want die zijn zo kwetsbaar. Een bougie vervangen is ene hele klus en zelfs een lamp vervangen is er niet zomaar meer even bij (vraag dat maar eens aan peugeot 307 rijder of en vw golf bestuurder)

Er zijn maar weinig mensen meer die een auto echt begrijpenen fabrikanten hebben de neiging om iedere week weer wat et evranderen zodat monteurs het uberhaupt niet meer bijhouden.

Wat heeft dat emt je ecu te maken dit verhaal? Nou ik durf wel te stellend at er vaak ecu's wprden vervangen voor jan met de krote achternaam gewoon omdat ze nisk beters kunnen verzinnen.

Maar om kort te gaan kleien samenvatting. Nee officieel is het niet een structureel probleem, ja het is een zwak punt van opelmotoren en ik denk dat je geen coulance krijgt omdat intern nog niks bekend is van een probleem met die ecu bij dat type motor van dat bouwjaar. Bij opel werkt het zo dat een deale rnetjes op de hoogte gehouden wordt of kan vragen wat er wel of neit odner coulance valt. Op het moment dat er ecu's van 1.6 motoren wel onder coulance worden vervangen kan dat duiden dat opel zelf vindt dat het probleem bij siemens licht en neit bij de bestuurder of wat dan ook. Dat kan zijn omdta an onderzoek blijtk van enkel ecu's dat siemens dat dna ook toegeeft dat het een productiefout is bijvoorbeeld. Maar op het moment dat siemens ontkent dat het bij jouw tyope motor met dat type ecu met die bouwjaar ook ene productie probleem geconstateerd is zal opel van geen wijekn weten.

Maar goed als ik het evrhaal zo eens hoor en zo eens nadenk vind ik dat je wle recht hebt op enige coulance. Maar goed dat zou dan wel zijn voor de ecu zelf en neit voor de plaatsingskosten. Dus da is ene gedeelte van dei 600 euro. Natuurlijk is de nieuwe ecu een verbetering en is ie nieuwr. hij zit er nu 4 jaaar in dus ja 200 euro coulance is op zich redelijk lijkt me. Ik zou eht zo proberen af te dwingen. Gewoon zeggen dat je eist dat de volgende grote beurt gewoon rgatis is . De beurt zelf dan hee. Dat is vaak rond de 250-350 euro. Zo schier jij er wat mee op want je hebt netto minder geld betaald en de dealer ook want van die 300 euro die ie dan net krijgt kost hem dat maar 150 euro de rest is marge.

PietB

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door PietB »

Nou gelukkig, je bent met me eens dat coulance redelijk is. Blijft alleen de vraag over hoeveel. Inmiddels ben ik er uit dat de levensduur van een auto 12 jaar is. Immers de meeste fabrikanten geven 12 jaar garantie tegen roest (TENMINSTE ALLEEN OP PAPIER DAN.., onder het motto: wij geven levenslange garantie zolang er geen beroep op wordt gedaan). Je mag uit deze gegeven garantietermijn afleiden dat de levensduur van de hele auto 12 jaar is, wat heb je anders aan 12 jaar garantie tegen roest als de auto dat nooit zou halen.

Met een naar 4 jaar defecte ECU met reparatiekosten van 900 euro:
Blijft over : 4 jaar oud/ 12 jaar verwachting * 900 kosten = 300 euro eigen bijdrage in de rekening voor de ECU.
Rest my case

overbuur

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door overbuur »

Heb jij misschien hier meer info over.
Nee helaas niet
Hij heeft de Astra na 1 maand erna snel verkocht !
De Mitsubishi garage had hem gezegt dat het een bekend probleem was
En ik hoor het wel vaker en lees het wel op forums

P.

boebertje

Re: DEFECTE CONTROLE UNIT (ECU) OPEL ASTRA

Ongelezen bericht door boebertje »

beste piet,


coulance kun je krijgen op het onderdeel niet op de werkuren die erin gestopt zijn. Beetje vreemde regel maargoed deze regel wordt in het algemeen gesteld.

Het onderdeel kost zelf zei je al 600 euro. Nu is de discussie of je ervanuit mag gaan of een ecu een auto leven lang meegaat. De een zegt ja de ander zegt nee.

Je kutn beter afvragen hoelang een ecu minimaal moet meegaan. Vooral bij dealers krijg je dit soort dicussies.

Een voorbeeld

Remschijven meoten minimaal 100.000 km meekunnen maar worden na50.000 km vervangen is hier coulance bij of niet?

Een versnellingsbak gaat na 180.000 km kapot is dit coulance of niet?

Bij 80.000 km klapt de distributieriem eraf die bij 90.000 km vervangen had meoten worden. Is dit coulance of niet?

De injectors gaan na 80.000 km kapot terwijl veronderstelt wordt dat ze toch wel 200.000 km meegaan is hier sprake van coulance of niet?

Het probleem is en ik wete niet de precieze regel maar de eerste drie jaar moet de fabrikant bewijzen, dat het kapot gaan van een onderdeel niet zijn zijn schuld is. De bewijslast licht dus bij de fabrikant, gezien zoiets onmogelijk te bewijzen is durven fabrikanten zoiets al neit meer aan.

Na drie jaar klapt dat verhaal om en licht de bewijslast bij de consument. En ook hier is het verhaal kun jij bewijzen dat de ecu ondeugdelijk was. Zijn er bewijzen. Stelling name dat opel het vuil wilt spelen en stelt dat er een zegel verbroken was bij de ecu en daardoro aanneemt dat je opel al een eker getuned is geweest. Ik zeg niet dat het zo is maar zo kunnen ze het spelen. Of je hebt een onderhoudsbeurt overgeslagen of bij een andere merkloze autodealer laten doen.

Ik hoop dta je snapt dat de bewijslast opbouwen heeeel moeilijk is. Maar gezien dta het onderdeel 600 euro kost zou ik 200 euro redelijk vinden. Waarom neit meer? Er staat ook in de wet dat er sprake is van een verbetering van de auto. Deze ecu is nieuwer en dus meeer up to date en dus beter. Daar gaat du sook al een bedrag vanaf. En nog een probleem met alles at met computers te maken heeft. De economische afschrijving is veeeeeeeel korter dan de technische afschrijving.

Nog een tip vanuit het evld wat misschien ej case sterker maakt. Met name de astra hebben problemen met spanning op hun kabelbomen. Vaak is er ene net wat te hoge spanning en is er ook sprake van spanning drops. Op het moment dta je relatief vaak lampen vervangt of je mertk dat bijvoorbeeld je dashboardverlichting wisseld van kleurhardheid kan hier dus sprake van zijn. ECU's zijn hier heeel gevoelig voor die leiver onder een constante spanning willen werken.;



mvg


boeb

Gesloten