Onvoorziene moeilijkheden bij voorbereiding vloerverwarming
Geplaatst: 16 feb 2018 20:51
Ik heb enige tijd geleden offertes aangevraagd voor het plaatsen van een vloerverwarming op een betegelde vloeren van 40m2.
Bij het ontvangen van de offerte heb ik 1 van de partijen uitgenodigd om te laten kijken of het mogelijk is om bij mij vloer verwarming te plaatsen.
Tijdens het gesprek met die partij bleek in de keuken, badkamer en wc eerst de tegels verwijderd te moeten worden aangezien deze op veel plekken hol klonken. Deze tegels zouden vervolgens ook geëgaliseerd moeten worden om er overheen te kunnen frezen.
Verder bleek uit dit gesprek dat de prijs ook nog 600 euro omhoog zou gaan omdat de tegels in de woonkamer in het cement lagen, wat meer werk zou meebrengen voor hun.
Ondanks dit ben ik toch akkoord gegaan om de opdracht te laten uitvoeren en heb ik een handtekening gezet op een brief waar de werkzaamheden datum en de prijs op stond.
Volgens de uitvoerende partij was het vloertje er uithakken en dan egaliseren max 2 dagen werk, waardoor ik het wel vertrouwde dit in 2 weekenden aan te kunnen.
Echter na het uithakken van de vloer bleek er een tweede vloer onder te zitten deze was ook hol, hierna heb ik contact opgenomen om te vragen wat hier de vervolg stappen voor moeten zijn. Na contact met de uitvoerder werd er verteld dat deze er ook nog uit moest waarop ik de datum heb laten verzetten.
Ik ben het volgende weekend verder gegaan met deze 2de vloer eruit halen. Toen bleek dat de hoofdleiding van het water maar 1 cm onder de vloer ligt hier kwam ik achter doordat de leiding sprong bij het weg halen van een cementblok die gelijk lag met de 2de tegel vloer. Ik opgebeld weer op gebeld naar de uitvoerende partij om de nieuwe situatie uit te leggen. Dit keer werd er echter minder fijn gereageerd op het laten verzetten van de datum.
Ze wilden 10% van de originele opdracht voor het verzetten van de datum, dit heb ik niet gedaan, maar bij een volgende verzetting zou ik deze meer prijs moeten betalen...
De zin om met deze partij verder te gaan nam na dat telefoon gesprek erg af.
Nu heb ik een loodgieter langs laten komen en laten kijken naar de leiding, die kon zien dat de leiding dwars door de woonkamer heen loopt en maar 3cm van de oppervlakte af. De loodgieter rade me aan om van de opdracht af te zien wegens onvoorziene omstandigheden. Als ik toch verder wil gaan met de vloerverwarming dan zou de koudwaterleiding zou gelegd moeten worden dat deze niet in de buurt ligt van de vloerverwarming. Dit moet i.v.m. de legionella bacterie en ook omdat je uit alle koude kranen lauw water krijgt als de verwarming aanstaat.
In ieder geval betekend dit weer een verzetting van de datum of het afzeggen van de opdracht.
Ik vraag me dus af wat mijn rechten zijn, kan ik afzien van de opdracht en zijn hier dan kosten aan verbonden?
En is het normaal dat je bij overmacht gevraagd wordt om bij het verzetten van de opdracht 10% extra van de opdracht prijs te moeten betalen?
Bij het ontvangen van de offerte heb ik 1 van de partijen uitgenodigd om te laten kijken of het mogelijk is om bij mij vloer verwarming te plaatsen.
Tijdens het gesprek met die partij bleek in de keuken, badkamer en wc eerst de tegels verwijderd te moeten worden aangezien deze op veel plekken hol klonken. Deze tegels zouden vervolgens ook geëgaliseerd moeten worden om er overheen te kunnen frezen.
Verder bleek uit dit gesprek dat de prijs ook nog 600 euro omhoog zou gaan omdat de tegels in de woonkamer in het cement lagen, wat meer werk zou meebrengen voor hun.
Ondanks dit ben ik toch akkoord gegaan om de opdracht te laten uitvoeren en heb ik een handtekening gezet op een brief waar de werkzaamheden datum en de prijs op stond.
Volgens de uitvoerende partij was het vloertje er uithakken en dan egaliseren max 2 dagen werk, waardoor ik het wel vertrouwde dit in 2 weekenden aan te kunnen.
Echter na het uithakken van de vloer bleek er een tweede vloer onder te zitten deze was ook hol, hierna heb ik contact opgenomen om te vragen wat hier de vervolg stappen voor moeten zijn. Na contact met de uitvoerder werd er verteld dat deze er ook nog uit moest waarop ik de datum heb laten verzetten.
Ik ben het volgende weekend verder gegaan met deze 2de vloer eruit halen. Toen bleek dat de hoofdleiding van het water maar 1 cm onder de vloer ligt hier kwam ik achter doordat de leiding sprong bij het weg halen van een cementblok die gelijk lag met de 2de tegel vloer. Ik opgebeld weer op gebeld naar de uitvoerende partij om de nieuwe situatie uit te leggen. Dit keer werd er echter minder fijn gereageerd op het laten verzetten van de datum.
Ze wilden 10% van de originele opdracht voor het verzetten van de datum, dit heb ik niet gedaan, maar bij een volgende verzetting zou ik deze meer prijs moeten betalen...
De zin om met deze partij verder te gaan nam na dat telefoon gesprek erg af.
Nu heb ik een loodgieter langs laten komen en laten kijken naar de leiding, die kon zien dat de leiding dwars door de woonkamer heen loopt en maar 3cm van de oppervlakte af. De loodgieter rade me aan om van de opdracht af te zien wegens onvoorziene omstandigheden. Als ik toch verder wil gaan met de vloerverwarming dan zou de koudwaterleiding zou gelegd moeten worden dat deze niet in de buurt ligt van de vloerverwarming. Dit moet i.v.m. de legionella bacterie en ook omdat je uit alle koude kranen lauw water krijgt als de verwarming aanstaat.
In ieder geval betekend dit weer een verzetting van de datum of het afzeggen van de opdracht.
Ik vraag me dus af wat mijn rechten zijn, kan ik afzien van de opdracht en zijn hier dan kosten aan verbonden?
En is het normaal dat je bij overmacht gevraagd wordt om bij het verzetten van de opdracht 10% extra van de opdracht prijs te moeten betalen?