LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Marktplaatsverkoper geeft aanbetaling niet terug
-
Marktplaatsverkoper geeft aanbetaling niet terug
Ik heb een week geleden een bank zien staan op Marktplaats die ik graag wilde kopen van een vrouw uit Ede. We kwamen tot een deal van €340 inclusief bezorgen naar Zeist. Ze wilde dan wel een aanbetaling hebben van €100. Omdat ik die bank echt graag wilde heb ik die €100 overgemaakt. Een paar uur later kreeg ik een mail van haar dat de prijs €400 was geworden en of ik de bank dan nog wel wilde. Ik heb erover nagedacht maar haar toen gemaild dat ik er dan vanaf zag en dat ik dan graag mijn geld teruggestort wilde zien. Daarna reageerde ze niet meer op mailtjes van mij en als ik haar belde gooide ze de telefoon erop. Vandaag kreeg ik eindelijk antwoord van haar. Ze zei dat ik kan fluiten naar mijn geld want ze had de bank op gereserveerd gehad voor mij (een paar uurtjes!) en daardoor was ze andere verkopers misgelopen. Dit kan toch niet zomaar?! Ik heb wel al wat onderzoek gedaan, ik heb haar Facebookaccount, haar telefoonnummer, haar adres en ook gegevens van haar vriend. Uiteraard ga ik aangifte doen.
Iemand nog tips???
Iemand nog tips???
-
Re: Marktplaatsverkoper geeft aanbetaling niet terug
Je kunt ook Marktplaats berichten over deze gang van zaken? Misschien kunnen zij iets voor je betekenen?
Ook melden bij Marktplaats. Ik ben echter bang dat het een moeilijk verhaal gaat worden om je geld terug te krijgen, hoezeer je ook in je recht staat. Want je spreekt een prijs en voorwaarden af, je doet een aanbetaling en vervolgens wil de verkoper de prijs aanpassen. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen is niet helemaal hetzelfde. Veel succes ermee in ieder geval!
Aangifte doen bij de politie.Sophie1957 schreef:Ik heb een week geleden een bank zien staan op Marktplaats die ik graag wilde kopen van een vrouw uit Ede. We kwamen tot een deal van €340 inclusief bezorgen naar Zeist. Ze wilde dan wel een aanbetaling hebben van €100. Omdat ik die bank echt graag wilde heb ik die €100 overgemaakt. Een paar uur later kreeg ik een mail van haar dat de prijs €400 was geworden en of ik de bank dan nog wel wilde. Ik heb erover nagedacht maar haar toen gemaild dat ik er dan vanaf zag en dat ik dan graag mijn geld teruggestort wilde zien. Daarna reageerde ze niet meer op mailtjes van mij en als ik haar belde gooide ze de telefoon erop. Vandaag kreeg ik eindelijk antwoord van haar. Ze zei dat ik kan fluiten naar mijn geld want ze had de bank op gereserveerd gehad voor mij (een paar uurtjes!) en daardoor was ze andere verkopers misgelopen. Dit kan toch niet zomaar?! Ik heb wel al wat onderzoek gedaan, ik heb haar Facebookaccount, haar telefoonnummer, haar adres en ook gegevens van haar vriend. Uiteraard ga ik aangifte doen.
Iemand nog tips???
Het wordt waarschijnlijk wel lastig om het geld terug te krijgen, maar er was wel een afspraak: €340,- voor de bank en betaald €100,- aan. Dat verkoper eenzijdig de prijs wil verhogen naar €400,- is al niet mogelijk, maar het is Marktplaats... Niets schijnt bijna bindend te zijn volgens de voorwaarden tussen consumenten. Echter, dan moet verkoper wel de aanbetaling van €100,- terugstorten. Dat verkoper het gooit op ''gereserveerd dus potentiële kopers misgelopen'' is geen reden, er was namelijk een overeenkomst tussen TS en verkoper voor €340,-. Na melding Marktplaats zou stap twee aangifte bij de politie kunnen zijn wegens oplichting. Ik noem dit oplichting omdat dit op mij erg geraffineerd overkomt van verkoper, namelijk als reden de reservering geven om de aanbetaling niet meer terug te hoeven storten. Ziet er eerder uit als vooropgezet spel.madfred schreef:Ook melden bij Marktplaats. Ik ben echter bang dat het een moeilijk verhaal gaat worden om je geld terug te krijgen, hoezeer je ook in je recht staat. Want je spreekt een prijs en voorwaarden af, je doet een aanbetaling en vervolgens wil de verkoper de prijs aanpassen. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen is niet helemaal hetzelfde. Veel succes ermee in ieder geval!
Succes TS.
Bewaar de mail waarin staat dat je voor €340 zou kopen en de €100,- aanbetaalde....
Per telefoon zit je zonder bewijs....
De verhoging , ging dat per telefoon of email want in deze zaak is bewijs van belang.
Per telefoon zit je zonder bewijs....
De verhoging , ging dat per telefoon of email want in deze zaak is bewijs van belang.
-
Bedankt voor de reakties! Marktplaats doet zelf niks, zij geven aan dat ik aangifte moet doen en dat zij dan een terugkoppeling krijgen van de politie. Morgen ga ik online aangifte doen.
Ik heb alles zwart op wit, ook dat ze akkoord ging met €340 inclusief bezorgen van Ede naar Zeist. Ook dat ze ophoogde naar €400 heb ik op mail. Ook heb ik smsjes van haar waarin ze zegt dat ik mijn geld niet terug krijg.
Ik heb alles zwart op wit, ook dat ze akkoord ging met €340 inclusief bezorgen van Ede naar Zeist. Ook dat ze ophoogde naar €400 heb ik op mail. Ook heb ik smsjes van haar waarin ze zegt dat ik mijn geld niet terug krijg.
Eventueel zou je ook levering van de bank voor de afgesproken prijs kunnen eisen en dit zelfs bij de rechtbank kunnen afdwingen. De overeenkomst is gesloten en beide partijen dienen zich daar vervolgens dan ook aan te doen. Aangezien je voldoende bewijs hebt en weet waar de andere partij woont, is dit relatief makkelijk.
Maar het is begrijpelijk als je de bank niet meer hoeft en dan ook de betaalde gelden terug wilt hebben. Daar heb je ook recht op wanneer de bank niet geleverd wordt. Wordt het geldbedrag niet terugbetaalt, is er spraken van verduistering en daar kun je inderdaad aangifte van doen.
Het lijkt mij dan verstandig te melden bij de andere partij dat als jij niet de toezegging krijgt dat maandag het betaalde geld niet op jouw rekening staat, je aangifte van verduistering zal doen. En tevens bereid bent om middels een civiele procedure het ontvreemde geld bij de rechter terug te eisen - waarbij alle gemaakte kosten voor rekening van de andere partij zullen zijn.
Edit: Diefstal aangepast naar verduistering. Met dank aan Alfatrion voor de verbetering.
Maar het is begrijpelijk als je de bank niet meer hoeft en dan ook de betaalde gelden terug wilt hebben. Daar heb je ook recht op wanneer de bank niet geleverd wordt. Wordt het geldbedrag niet terugbetaalt, is er spraken van verduistering en daar kun je inderdaad aangifte van doen.
Het lijkt mij dan verstandig te melden bij de andere partij dat als jij niet de toezegging krijgt dat maandag het betaalde geld niet op jouw rekening staat, je aangifte van verduistering zal doen. En tevens bereid bent om middels een civiele procedure het ontvreemde geld bij de rechter terug te eisen - waarbij alle gemaakte kosten voor rekening van de andere partij zullen zijn.
Edit: Diefstal aangepast naar verduistering. Met dank aan Alfatrion voor de verbetering.
Laatst gewijzigd door JvandeW op 18 feb 2018 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit klinkt als een particulier. Het is niet zeker dat je geld terug kan krijgen. Sommige van dit soort mensen zitten in de bijstand. Bij de politie zou ik aangifte doen van oplichting en verduistering. Er is geen sprake van diefstal, omdat je het geld vrijwillig hebt gegeven. Bij de rechter kun je een positief vonnis krijgen, maar dan kijk je wel tegen een aantal honderd euro's kwa kosten en als de kip geen veren heeft... Strafrecht heeft als voordeel dat je kosteloos kunt voegen en bij een veroordeling de staat de schuld overneemt.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 19 feb 2018 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik kreeg nog als tip van iemand om elke paar dagen 1 cent aan haar over te maken met daarbij iets als "oplichter" of "ik wil mijn geld terug". Mocht ze in de bijstand zitten dan schijnt ze verplicht te zijn elke drie maanden een kopie te moeten maken van haar afschriften en op die manier komt haar goede naam in het geding bij de uitkerende instanties. Is dit een goed idee??
-
Heel stom idee, komt overeen met stalking wat ook bij de wet verboden is. Los dat een uitkeringsinstantie hier niets mee doet omdat zij de uitkering niet om deze rede stop kunnen/mogen zetten.Sophie1957 schreef:Ik kreeg nog als tip van iemand om elke paar dagen 1 cent aan haar over te maken met daarbij iets als "oplichter" of "ik wil mijn geld terug". Mocht ze in de bijstand zitten dan schijnt ze verplicht te zijn elke drie maanden een kopie te moeten maken van haar afschriften en op die manier komt haar goede naam in het geding bij de uitkerende instanties. Is dit een goed idee??
Absoluut niet doen, je schiet er zelf niets mee op, sterker zelfs het werkt je tegen.Sophie1957 schreef:Ik kreeg nog als tip van iemand om elke paar dagen 1 cent aan haar over te maken met daarbij iets als "oplichter" of "ik wil mijn geld terug". Mocht ze in de bijstand zitten dan schijnt ze verplicht te zijn elke drie maanden een kopie te moeten maken van haar afschriften en op die manier komt haar goede naam in het geding bij de uitkerende instanties. Is dit een goed idee??
Zou de stappen van alfatrion aanhouden die weet genoeg over rechten en of het haalbaar is
-
Er is een mondelinge (schriftelijke) overeenkomst tot stand gekomen tussen partijen voor € 340,00 en daar dient verkopende partij zich aan te houden.
Er is hier geen sprake van verduistering. Bij verduistering houdt iemand een goed onder zich dat hij niet meer onder zich mag hebben, maar dat wel onder zich had. Bijvoorbeeld na een huur van een auto deze niet inleveren.alfatrion schreef:Dit klinkt als een particulier. Het is niet zeker dat je geld terug kan krijgen. Sommige van dit soort mensen zitten in de bijstand. Bij de politie zou ik aangifte doen van oplichting en verduistering. Er is geen sprake van diefstal, omdat je het geld vrijwillig hebt gegeven. Bij de rechter kun je een positief vonnis krijgen, maar dan kijk je wel tegen een aantal honderd euro's kwa kosten en als de kip geen veren heeft... Strafrecht heeft als voordeel dat je kosteloos kunt voegen en bij een veroordeling de staat de schuld overneemt.
TS is geen eigenaar van de bank omdat hij nog niet volledig heeft betaald.
Volgens mij doelt alfatrion hier op het geld dat de wederpartij niet wil overmaken aan de TS. Nu de wederpartij de overeenkomst niet wil nakomen, dient de wederpartij het geld terug te geven aan TS.olaf79 schreef:Er is hier geen sprake van verduistering. Bij verduistering houdt iemand een goed onder zich dat hij niet meer onder zich mag hebben, maar dat wel onder zich had. Bijvoorbeeld na een huur van een auto deze niet inleveren.
TS is geen eigenaar van de bank, omdat de levering (hoogstwaarschijnlijk) niet heeft plaatsgevonden, dat staat los van de vraag of wel/niet (volledig) betaald is.olaf79 schreef:TS is geen eigenaar van de bank omdat hij nog niet volledig heeft betaald.
-
Oke, nee vond het zelf ook al niet goed voelen om haar steeds 1 cent over te maken. Ga ik dus niet doen. Ik heb nog wel via contact gezocht met haar vriend, maar hij wenst zich er niet mee te bemoeien. "Zij doet wat ze zelf wil en ik heb daar geen invloed op", aldus haar partner.
De aangifte is ondertussen gedaan, maar ik heb er een hard hoofd in.
Politie krijgt per jaar 40.000 aanmeldingen binnen van internetfraude. De kans dat zij hier iets mee gaan doen is zo goed als nihil denk ik?
Ik ben een eerlijk persoon, ik werk als vrijwilligster bij de Voedselbank, bij een kringloop en vang zwerfhonden op. Ik heb nog nooit iemand bedrogen. Maar ik ga hier vast aan het kortste eind trekken en zij gaat ermee weg komen.
Politie krijgt per jaar 40.000 aanmeldingen binnen van internetfraude. De kans dat zij hier iets mee gaan doen is zo goed als nihil denk ik?
Ik ben een eerlijk persoon, ik werk als vrijwilligster bij de Voedselbank, bij een kringloop en vang zwerfhonden op. Ik heb nog nooit iemand bedrogen. Maar ik ga hier vast aan het kortste eind trekken en zij gaat ermee weg komen.
Zij weet waarschijnlijk ook dat de politie hier bijna niets mee zal doen. Dat is ook het probleem tegenwoordig dat menig persoon hier vrij ''makkelijk'' mee weg komt. Pas als bedragen te hoog worden of het aantal aangiftes te veel zal de politie het oppakken. Jammer dat het zo moet, maar aan de andere kant wordt er gewoonweg te veel opgelicht via Marktplaats dat de politie zich niet met elke zaak bezig kan houden.Sophie1957 schreef:Oke, nee vond het zelf ook al niet goed voelen om haar steeds 1 cent over te maken. Ga ik dus niet doen. Ik heb nog wel via contact gezocht met haar vriend, maar hij wenst zich er niet mee te bemoeien. "Zij doet wat ze zelf wil en ik heb daar geen invloed op", aldus haar partner.
Waarom geen gebruik gemaakt van het gelijk oversteken principe van Marktplaats trouwens? Is ook geen waterdicht systeem maar dempt wel risico's. Verkoper krijgt namelijk pas het volledige bedrag na aflevering van de goederen.
-
Mijn enige hoop is dat zij vaker mensen opgelicht heeft en dat het daardoor stapelt. Misschien dat ze dan een keer door de mand valt.
Waarom zeg je niet dat het prima is en ze de bank kan komen brengen.
Eenmaal bij jou geef je haar de resterende €240,- zo als afgesproken en zet je haar (zonder bank) je huis uit.
Jij bent dan je afspraken nagekomen, dus ze kan je niets maken.
Eenmaal bij jou geef je haar de resterende €240,- zo als afgesproken en zet je haar (zonder bank) je huis uit.
Jij bent dan je afspraken nagekomen, dus ze kan je niets maken.
Uiteraard dient de verkoper de aanbetaling terug te betalen. Maar als ze dat niet doet is er nog steeds geen sprake van verduistering. Bij verduistering gaat het om zaken, niet om geld. Om van verduistering te spreken is het weldegelijk van belang wie eigenaar van de bank is. Je kunt je eigen bank niet verduisteren.Student90 schreef:Volgens mij doelt alfatrion hier op het geld dat de wederpartij niet wil overmaken aan de TS. Nu de wederpartij de overeenkomst niet wil nakomen, dient de wederpartij het geld terug te geven aan TS.olaf79 schreef:Er is hier geen sprake van verduistering. Bij verduistering houdt iemand een goed onder zich dat hij niet meer onder zich mag hebben, maar dat wel onder zich had. Bijvoorbeeld na een huur van een auto deze niet inleveren.
TS is geen eigenaar van de bank, omdat de levering (hoogstwaarschijnlijk) niet heeft plaatsgevonden, dat staat los van de vraag of wel/niet (volledig) betaald is.olaf79 schreef:TS is geen eigenaar van de bank omdat hij nog niet volledig heeft betaald.