Pagina 1 van 2
Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 17 feb 2018 15:16
door tjenka90
Beste lezers,
Ik ben nieuw op dit forum en ik wil jullie graag een situatie voorleggen. Alle hulp en advies is welkom, alvast bedankt!
Sindskort ben ik in zee gegaan met een nieuwe opdrachtgever. De betreffende persoon is de leider van een muzikanten gezelschap en hij heeft mij ingehuurd voor een optreden waarbij ik werkzaam ben als individueel artiest waar een X bedrag ex. btw voor wordt uitgekeerd. Afspraken over gage en dergelijke zijn van tevoren mondeling gemaakt en ik heb ze ook schriftelijk in de mail staan.
Na het optreden vroeg de opdrachtgever mij om een VAR verklaring en een kopie van een geldig identiteitsbewijs. Hier gingen natuurlijk allerlei belletjes bij mij rinkelen en toen heb ik hem uitgelegd dat de VAR sinds 1 mei 2016 afgeschaft is en individuele artiesten volgens modelovereenkomst 9101586370-1 werken. Daarnaast heb ik hem nadrukkelijk erop gewezen dat sinds de afschaffing van de VAR opdrachgevers geen kopie van ID meer in hun boekhouding mogen bewaren. Sterker, ze mogen volgens mij er niet eens om vragen. Wat wel mag is de opdrachtnemer vragen om zich op locatie te identificeren. Verder verwijs ik in mijn factuur naar de betreffende modelovereenkomst aan de hand van deze zin:
Dit optreden vindt plaats volgens de modelovereenkomst artiestenregeling individueel, beoordeling Belastingdienst nr. 9101586370-1, d.d. 07-10-2015.
De artiest kiest ervoor om geen gebruik te maken van deze artiestenregeling, dus om geen loonheffingen te laten afdragen en niet verzekerd te zijn voor de werknemersverzekeringen. Door deze keuze mag de opdrachtgever de gage voor het optreden bruto aan de artiest betalen.
Hij bleef voet bij stuk houden en beweerde dat als ik hem geen geldige VAR en kopie ID stuur, hij mij ook niet gaat uitbetalen. Al deze zaken zijn via de mail besproken, ik heb dus al deze dingen zwart op wit staan. Voor zover ik weet sta ik als opdrachtnemer in mijn recht, maar door dit soort situaties ga ik toch aan mezelf twijfelen en ben ik bang dat ik bepaalde dingen over het hoofd heb gezien. Heb ik in deze situatie juist gehandeld? Het is zelfs zover gekomen dat ik voor het telefonisch contact wat wij hebben een app heb geïnstalleerd waarmee ik de gesprekken op kan nemen en later terug kan luisteren.
Ik hoor graag wat jullie hierover te zeggen hebben. Bedankt!
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 17 feb 2018 22:24
door newmikey
Niets. Zakelijke geschillen kunt op higherlevel.nl plaatsen.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 17 feb 2018 22:29
door renewouters
newmikey schreef:Niets. Zakelijke geschillen kunt op higherlevel.nl plaatsen.
TS is waarschijnlijk ZZP-er en heeft de vraag gepost in de categorie Zzp....
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 17 feb 2018 22:42
door angel1978
renewouters schreef:newmikey schreef:Niets. Zakelijke geschillen kunt op higherlevel.nl plaatsen.
TS is waarschijnlijk ZZP-er en heeft de vraag gepost in de categorie Zzp....
Dan nog is het veel slimmer dit soort vragen op een daarvoor gespecialiseerd forum te stellen ipv op een ingericht voor consumentenzaken wat dit duidelijk niet is.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 17 feb 2018 22:43
door crazyme
renewouters schreef:newmikey schreef:Niets. Zakelijke geschillen kunt op higherlevel.nl plaatsen.
TS is waarschijnlijk ZZP-er en heeft de vraag gepost in de categorie Zzp....
Wanneer u een blafbrief wil opstellen om de vordering te incasseren is newmikey je aangewezen persoon
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 17 feb 2018 22:45
door crazyme
angel1978 schreef:renewouters schreef:newmikey schreef:Niets. Zakelijke geschillen kunt op higherlevel.nl plaatsen.
TS is waarschijnlijk ZZP-er en heeft de vraag gepost in de categorie Zzp....
Dan nog is het veel slimmer dit soort vragen op een daarvoor gespecialiseerd forum te stellen ipv op een ingericht voor consumentenzaken wat dit duidelijk niet is.
Volgens mij kan het juristentrio hier prima mee aan de slag.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 11:29
door Lady1234
Waarom neemt u niet even contact op met de belastingdienst?
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 11:42
door Leo The Emperor
.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 12:29
door JvandeW
Leo The Emperor schreef:tjenka90 schreef:Hier gingen natuurlijk allerlei belletjes bij mij rinkelen en toen heb ik hem uitgelegd dat de VAR sinds 1 mei 2016 afgeschaft is en individuele artiesten volgens modelovereenkomst 9101586370-1 werken.
Hier geeft u hier zelf aan dat u volgens modelovereenkomst 9101586370-1 wil werken.
Dat kan natuurlijk, maar een overeenkomst is geen eenzijdige handeling maar een contract tussen 2 partijen.
Als de opdrachtgever de modelovereenkomst niet heeft getekend, is deze overeenkomst ook niet tot stand gekomen
Aanvullend hierop is dat het gebruik van een modelovereenkomst niet verplicht is. Het is wel handig en tevens verstandig om te gebruiken voor zowel jezelf als de andere partij.
Nu geen gebruik is gemaakt van een modelovereenkomst, kan hier inderdaad geen beroep op gedaan worden. Echter is het wel zo dat de afspraken die gemaakt zijn - en die gelukkig ook door de opdrachtnemer zijn vastgelegd - nagekomen moeten worden als ook dat wat o.a. normaal wordt geacht in zo'n situatie.
- "Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien."
Artikel 6:248 lid 1 BW
Delen uit modelovereenkomst 9101586370-1 kunnen daarom wel degelijk van toepassing zijn. De eis van de opdrachtgever tot levering van een kopie identiteitsbewijs is dat echter niet. Ondernemers mogen inderdaad geen kopie van het identiteitsbewijs maken van personen die niet in loondienst zijn. Laat staan er een in de administratie bewaren.
Daar - voor zover duidelijk - de opdrachtnemer zijn of haar deel van de overeenkomst heeft uitgevoerd, dient de opdrachtgever zijn of haar deel van de overeenkomst ook uit te voeren; het betalen van het overeengekomen bedrag. De opdrachtgever zal nu dus moeten betalen.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 13:09
door stofzuigertje
De VAR is zo geregeld... en legitimatie mag je gedeeltelijk afplakken zodat fraude is uitgesloten.
Niet deze opdrachtgever maar wat als ze daar administratie stelen?
Hoe dit papier opgeslagen word is niet bekend.
Scan + oud papier bak gooien komt voor, vergeten ze de shredder!
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 13:19
door Moneyman
stofzuigertje schreef:De VAR is zo geregeld...
Tuurlijk Stofzuigertje, tuurlijk...
tjenka90 schreef:... en toen heb ik hem uitgelegd dat de VAR sinds 1 mei 2016 afgeschaft is...
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 13:20
door Brahms
stofzuigertje schreef:De VAR is zo geregeld... en legitimatie mag je gedeeltelijk afplakken zodat fraude is uitgesloten.
VAR bestaat niet meer dus ONZIN
Legitimatie mag niet gevraagd worden dus ONZIN
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 13:36
door Student90
Wat staat er in de overeenkomst van opdracht over de opt-out?
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 15:57
door Leo The Emperor
.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 17:20
door tjenka90
angel1978 schreef:renewouters schreef:newmikey schreef:Niets. Zakelijke geschillen kunt op higherlevel.nl plaatsen.
TS is waarschijnlijk ZZP-er en heeft de vraag gepost in de categorie Zzp....
Dan nog is het veel slimmer dit soort vragen op een daarvoor gespecialiseerd forum te stellen ipv op een ingericht voor consumentenzaken wat dit duidelijk niet is.
Al gedaan. Waarom heeft deze site nog een aparte categorie over ZZP vragen? Als het niet bevalt, kunt u altijd er nog voor kiezen om dit te negeren en niet te reageren.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 17:22
door tjenka90
Leo The Emperor schreef:tjenka90 schreef:Hier gingen natuurlijk allerlei belletjes bij mij rinkelen en toen heb ik hem uitgelegd dat de VAR sinds 1 mei 2016 afgeschaft is en individuele artiesten volgens modelovereenkomst 9101586370-1 werken.
Hier geeft u hier zelf aan dat u volgens modelovereenkomst 9101586370-1 wil werken.
Dat kan natuurlijk, maar een overeenkomst is geen eenzijdige handeling maar een contract tussen 2 partijen.
Als de opdrachtgever de modelovereenkomst niet heeft getekend, is deze overeenkomst ook niet tot stand gekomen
Dat zou je inderdaad denken, maar lees dit
http://www.vansandick.nl/index.php?page ... lRows_B=18
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 17:26
door tjenka90
Vóór de opdracht hebben we de gage afgesproken, dit is nogmaals bevestigd in de mail na het optreden. Daarna is de opdrachtgever ook nog eens akkoord gegaan met het werken volgens de overeenkomst, nadat ik hem erop wees dat de VAR niet meer bestaat
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 17:31
door Leo The Emperor
.
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 17:43
door tjenka90
Leo The Emperor schreef:
Een factuur verstuurt u pas na afloop van de prestatie en is geen overeenkomst, maar alleen een document
Blijft dat ik daarom vind dat u toch zou moeten proberen om de modelovereenkomst getekend te krijgen
Bedankt, dat had ik nog niet op de site van de belastingdienst gezien! Ik snap uw punt, maar de modelovereenkomst is blijkbaar alleen nodig voor de artiest die de opdrachtgever factureert namens de hele band:
https://www.verloningsservice.nl/2016/0 ... -mei-2016/
Re: Heb ik juist gehandeld tegenover mijn opdrachtgever?
Geplaatst: 18 feb 2018 17:48
door Leo The Emperor
.