Pagina 1 van 1
Nieuwe elektriciteitsmeter: enkel/dubbel tarief?
Geplaatst: 19 feb 2018 17:12
door FlorisJantje
Info voor mensen bij wie, net als bij mij, recentelijk een nieuwe electriciteitsmeter geplaatst is.
Kleine energieleveranciers (energiedirect in mijn geval) "hebben niet de capaciteit" om verschil te maken in facturering tussen enkel en dubbel tarief. Dus als er een nieuwe meter geplaatst wordt die dubbel registreert (alle nieuwe meters in feite) en je daar voor een enkele meter had, wordt vanaf dat moment dubbel tarief gefactureerd. “Er worden geen uitzonderingen gemaakt.” Aldus Energiedirect. Ben ik blij dat mijn contract op 24 februari afloopt en in de nieuwe overeenkomst wel enkel tarief vermeld staat.
Als in de overeenkomst staat vermeld of je dubbel of enkel afneemt, hebben ze dus wel de “capaciteit” en is er niets aan de hand.
Re: Nieuwe elektriciteitsmeter: enkel/dubbel tarief?
Geplaatst: 20 feb 2018 21:52
door sylvesterb
FlorisJantje schreef:Info voor mensen bij wie, net als bij mij, recentelijk een nieuwe electriciteitsmeter geplaatst is.
Kleine energieleveranciers (energiedirect in mijn geval) "hebben niet de capaciteit" om verschil te maken in facturering tussen enkel en dubbel tarief. Dus als er een nieuwe meter geplaatst wordt die dubbel registreert (alle nieuwe meters in feite) en je daar voor een enkele meter had, wordt vanaf dat moment dubbel tarief gefactureerd. “Er worden geen uitzonderingen gemaakt.” Aldus Energiedirect. Ben ik blij dat mijn contract op 24 februari afloopt en in de nieuwe overeenkomst wel enkel tarief vermeld staat.
Als in de overeenkomst staat vermeld of je dubbel of enkel afneemt, hebben ze dus wel de “capaciteit” en is er niets aan de hand.
Snap helemaal niets van je verhaal. Sommige energie aanbieder hebben altijd 1 tarief, ongeacht of je een dubbele meter hebt. Dit heeft niets te maken met capaciteit maar gewoon met je overeenkomst.
Re: Nieuwe elektriciteitsmeter: enkel/dubbel tarief?
Geplaatst: 21 feb 2018 00:07
door Lady1234
Afgezien daarvan scheelt een dubbel tarief nauwelijks met enkel.
Re: Nieuwe elektriciteitsmeter: enkel/dubbel tarief?
Geplaatst: 21 feb 2018 01:46
door witte angora
Lady1234 schreef:Afgezien daarvan scheelt een dubbel tarief nauwelijks met enkel.
Dit dus. In het verleden was het anders, toen zat er nog een relatief aardig verschilletje in tussen hoog en laagtarief. Tegenwoordig maakt dat zo weinig uit dat het eigenlijk niet meer uit maakt.
Re: Nieuwe elektriciteitsmeter: enkel/dubbel tarief?
Geplaatst: 21 feb 2018 09:38
door kweenie
Hangt er een beetje vanaf. Als je zonnepanelen hebt, dan kan de dubbele meter je een leuk voordeeltje opleveren als je een energiebedrijf kiest dat de teruglevering in eerste instantie verrekent met het hoge verbruik. Het gaat dan natuurlijk niet om hoge bedragen, maar die paar tientjes zijn toch mooi meegenomen.
Re: Nieuwe elektriciteitsmeter: enkel/dubbel tarief?
Geplaatst: 21 feb 2018 14:22
door Anduril.tr
witte angora schreef:Dit dus. In het verleden was het anders, toen zat er nog een relatief aardig verschilletje in tussen hoog en laagtarief. Tegenwoordig maakt dat zo weinig uit dat het eigenlijk niet meer uit maakt.
Zeker nu er zoveel kostenposten uit het tarief zijn gehaald en forfaitaire vaste bedragen zijn geworden, is het verschil in het 'kale' tarief voor elektriciteit nauwelijks nog de moeite waard; tussen hoog en laag tarief en ook tussen de leveranciers. Dat hebben de ex-monopolisten weer aardig geregeld. Nu vloeien de forfaitaire bedragen (transport, levering e.d.) naar de netbeheerders en dat zijn eigenlijk de nieuwe monopolisten. Op de autootjes van Eneco staat ook Stedin en omgekeerd, nou dan weet je het wel.