LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 feb 2018 13:29
Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Goedemiddag, ik ben ZZPer en heb via Simpel destijds een tweede telefoonnummer genomen om voor mijn klanten bereikbaar te zijn. Onbeperkt bellen en sms-en voor slechts €10,- per maand. Als extra kreeg ik daarbij 1000GB internet per maand. Leuk, maar niet noodzakelijk omdat dit een tweede toestel is en ik internet via mijn primaire telefoon.
Nu komt het; laatst heb ik bij een klant het internet op mijn telefoon gebruikt om in te loggen bij de belastingdienst; dit zou makkelijk moeten lukken in de 1000 MB per maand, die nu toch opeens wél even van pas komt.
Binnen een minuut kreeg ik echter van Simpel het bericht dat ik over mijn bundel zat. Vreemd, hoe kan je 1000 MB verbruiken binnen één minuut, door uitsluitend in te loggen bij de belastingdienst. Ahfijn, vervolgens krijg ik van Simpel een bericht dat mijn abonnement tijdelijk is geblokkeerd omdat de verbruikskosten waren opgelopen tot 100€ (!) . Ik gelijk naar Simpel gebeld, met de vraag hoe dit kan, en dat dit mijn inziens niet kan kloppen.
Mij werd verteld dat ik mijn eigen gebruik maar beter in de gaten moet houden en dat de oplopende kosten mijn eigen verantwoordelijkheid zijn. Simpel vraagt voor elke verbruikte MB buiten de bundel schijnbaar 0,15€ct (buitensporig hoog vind ik overigens). Hierdoor heb ik, volgens simpel, voor het inloggen bij de belastingdienst meer dan €100,- aan internet verbruikt.
Ik heb herhaaldelijk met simpel gebeld en gemaild om tot een oplossing te komen, ik heb het sterke vermoeden dat er een fout bij simpel zit, hoe kan je nu in één minuut meer dan 1000 MB internet verbruiken, maar simpel staat nergens voor open en wilt nergens in mee gaan. Ze blijven zeggen dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is en ik maar beter moet opletten.
Simpel handhaaft het buitensporige bedrag van €100,- en laat mij verder aan mijn lot over.
Nu komt het; laatst heb ik bij een klant het internet op mijn telefoon gebruikt om in te loggen bij de belastingdienst; dit zou makkelijk moeten lukken in de 1000 MB per maand, die nu toch opeens wél even van pas komt.
Binnen een minuut kreeg ik echter van Simpel het bericht dat ik over mijn bundel zat. Vreemd, hoe kan je 1000 MB verbruiken binnen één minuut, door uitsluitend in te loggen bij de belastingdienst. Ahfijn, vervolgens krijg ik van Simpel een bericht dat mijn abonnement tijdelijk is geblokkeerd omdat de verbruikskosten waren opgelopen tot 100€ (!) . Ik gelijk naar Simpel gebeld, met de vraag hoe dit kan, en dat dit mijn inziens niet kan kloppen.
Mij werd verteld dat ik mijn eigen gebruik maar beter in de gaten moet houden en dat de oplopende kosten mijn eigen verantwoordelijkheid zijn. Simpel vraagt voor elke verbruikte MB buiten de bundel schijnbaar 0,15€ct (buitensporig hoog vind ik overigens). Hierdoor heb ik, volgens simpel, voor het inloggen bij de belastingdienst meer dan €100,- aan internet verbruikt.
Ik heb herhaaldelijk met simpel gebeld en gemaild om tot een oplossing te komen, ik heb het sterke vermoeden dat er een fout bij simpel zit, hoe kan je nu in één minuut meer dan 1000 MB internet verbruiken, maar simpel staat nergens voor open en wilt nergens in mee gaan. Ze blijven zeggen dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is en ik maar beter moet opletten.
Simpel handhaaft het buitensporige bedrag van €100,- en laat mij verder aan mijn lot over.
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Dat het buitensporig is had u vooraf bij het aangaan van het abonnement ook kunnen zien. U kunt ook op de verbruiksapp zien hoeveel en wanneer u gebruikt heeft. Als u bv updates ook op 4G doet gaat het hard. Als u dan zelf ook geen plafond ingestelt hebt krijg je hoge kosten ja.
Een vermoeden dat een fout bij een ander zit zegt niets. U zal moeten bewijzen dat het ook echt zo is.
Een vermoeden dat een fout bij een ander zit zegt niets. U zal moeten bewijzen dat het ook echt zo is.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
U bent na het inloggen weer overgestapt op de internetverbinding van uw klant? Ik vind het een raar verhaal dat iemand alleen internet gebruikt om in te loggen. U heeft toch ook internet nodig om de rest van van de belastingdienst website te bekijken?
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Simpel stelt dat TS 100 euro aan GB plus 1000 GB heeft afgenomen en draagt daar de bewijslast dus voor.NeoDutchio schreef:U zal moeten bewijzen dat het ook echt zo is.
De snelheid van een 4G is maximaal zo'n 20 Mbps, dus 1000 GB kan niet in een minuut.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Die eerste gb moet duidelijk mb zijn gezien er daarna iets van 5x mb staat. Nog steeds veel maar scheelt in ieder geval factor 1000alfatrion schreef:Simpel stelt dat TS 100 euro aan GB plus 1000 GB heeft afgenomen en draagt daar de bewijslast dus voor.NeoDutchio schreef:U zal moeten bewijzen dat het ook echt zo is.
De snelheid van een 4G is maximaal zo'n 20 Mbps, dus 1000 GB kan niet in een minuut.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Ja, het is ook niet gebruikelijk om dit in GB uit te drukken, maar 20 x 60 = 120 Mb / 8 (in dit geval veilig) = 15 MB. Laat TS vijf minuten hebben gebeld, dan heeft maximaal 75 MB gebruikt. Ik zeg laat Simpel maar met een gespecificeerde rekening komen.HADES2001 schreef:Die eerste gb moet duidelijk mb zijn gezien er daarna iets van 5x mb staat. Nog steeds veel maar scheelt in ieder geval factor 1000
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
TS stelt dat hij het internet maar 1 keer heeft gebruikt voor het bezoek aan de belastingdienst website. Simpel zegt dit niet.alfatrion schreef:Ja, het is ook niet gebruikelijk om dit in GB uit te drukken, maar 20 x 60 = 120 Mb / 8 (in dit geval veilig) = 15 MB. Laat TS vijf minuten hebben gebeld, dan heeft maximaal 75 MB gebruikt. Ik zeg laat Simpel maar met een gespecificeerde rekening komen.HADES2001 schreef:Die eerste gb moet duidelijk mb zijn gezien er daarna iets van 5x mb staat. Nog steeds veel maar scheelt in ieder geval factor 1000
Er zijn dus twee oorzaken mogelijk:
* Simpel heeft een fout gemaakt
* TS heeft veel meer data verbruikt via de telefoon dan hij zich bewust was.
De kans dat Simpel dit verkeerd doet is erg klein, data wordt bijgehouden op basis van de simkaart en het werkelijke verbruikt. Het lijkt er meer op dat de klant de hotspot functie van zijn telefoon heeft gebruikt en dat de laptop omdat het netwerk immers nu bekend is weer is gaan verbinden. Het kan onmogelijk door een website bezoek komen, de data die daar voor gebruikt wordt is minimaal (enkele Mbit/s per bezoek).
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
De Ts heeft niet gebeld, maar ingelogd. En staat die telefoon dan altijd uit? Waar vinden de updates plaats?
De Ts kan het verbruik op zijn telefoon zien.
De Ts kan het verbruik op zijn telefoon zien.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Zelfs al maak je een hotspot aan, dan verbruik je zomaar niet ineens 1GB aan data.sylvesterb schreef:TS stelt dat hij het internet maar 1 keer heeft gebruikt voor het bezoek aan de belastingdienst website. Simpel zegt dit niet.alfatrion schreef:Ja, het is ook niet gebruikelijk om dit in GB uit te drukken, maar 20 x 60 = 120 Mb / 8 (in dit geval veilig) = 15 MB. Laat TS vijf minuten hebben gebeld, dan heeft maximaal 75 MB gebruikt. Ik zeg laat Simpel maar met een gespecificeerde rekening komen.HADES2001 schreef:Die eerste gb moet duidelijk mb zijn gezien er daarna iets van 5x mb staat. Nog steeds veel maar scheelt in ieder geval factor 1000
Er zijn dus twee oorzaken mogelijk:
* Simpel heeft een fout gemaakt
* TS heeft veel meer data verbruikt via de telefoon dan hij zich bewust was.
De kans dat Simpel dit verkeerd doet is erg klein, data wordt bijgehouden op basis van de simkaart en het werkelijke verbruikt. Het lijkt er meer op dat de klant de hotspot functie van zijn telefoon heeft gebruikt en dat de laptop omdat het netwerk immers nu bekend is weer is gaan verbinden. Het kan onmogelijk door een website bezoek komen, de data die daar voor gebruikt wordt is minimaal (enkele Mbit/s per bezoek).
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Wie zegt dat het in 1 minuut gebeurd is? Er is niet aangegeven dat de verbruikersapp 1 piek laat zien. Als er ook updates gedaan zijn op het 4G netwerk is het niet zo vreemd dat er veel verbruikt is. Simpel factureert enkel wat er gebruikt wordt. De gebruiker kan zien wat er gebeurd is.alfatrion schreef:Simpel stelt dat TS 100 euro aan GB plus 1000 GB heeft afgenomen en draagt daar de bewijslast dus voor.NeoDutchio schreef:U zal moeten bewijzen dat het ook echt zo is.
De snelheid van een 4G is maximaal zo'n 20 Mbps, dus 1000 GB kan niet in een minuut.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Dat gaat sneller dan je denkt, met 4G haal je rond de 75Mbit/s dus 1GB haal je binnen een paar minuten (2 a 3 minuten) binnen.JohnTheBassist schreef: Zelfs al maak je een hotspot aan, dan verbruik je zomaar niet ineens 1GB aan data.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Dat is de snelheid die je kan halen. Maar je moet kijken naar hoeveel MB een bepaalde site kost om te laden. Het is echt niet zo dat als je 1 site bezoekt die 75Mbit/s langzaamaan weg tikt ofzo. Een bepaalde site verbruikt bijvoorbeeld 30Mbit, die internetsnelheid betekent dan dat die site er een halve seconde over doet om te laden. Als je een film gaat downloaden van 1GB, dan duurt het ongeveer 2 minuten voor die hele film binnen is. Omdat die film wel 1GB aan data verstookt. Een site niet.sylvesterb schreef:Dat gaat sneller dan je denkt, met 4G haal je rond de 75Mbit/s dus 1GB haal je binnen een paar minuten (2 a 3 minuten) binnen.JohnTheBassist schreef: Zelfs al maak je een hotspot aan, dan verbruik je zomaar niet ineens 1GB aan data.
https://eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/
"Twitter/Facebook/Social networks
Het verbruik van social network apps hangt een beetje af van hoeveel mensen je volgt en hoeveel die mensen posten, maar een update van Twitter kost rond de 70KB, terwijl een Facebook update tussen de 50KB en 200KB kan kosten. Let wel: hier zit natuurlijk het bekijken van gepost video's etc niet bij. Als je veel vrienden hebt en Twitter én Facebook de hele dag door gebruikt dan komt het totale verbruik per maand uit rond 70KB * 10 updates Twitter, 100KB * 10 updates Facebook * 30 dagen = 51 MB per maand.
Websites bezoeken
Ook hier hangt het er natuurlijk vanaf welke websites je bezoekt, maar een gemiddelde van 1MB per bezochte website lijkt redelijk. Als je dus 5 websites per dag bezoekt kom je uit rond de 150 MB per maand. Bezoek je vaak dezelfde websites dan wordt dit verbruik minder, veel data van die websites wordt namelijk in het geheugen opgeslagen zodat dit niet meer via internet opgehaald hoeft te worden (dit heet 'caching').
Nu.nl/Nieuws apps
Het opvragen van nieuwsberichten via een app kost niet al teveel data. Dit komt omdat tekst verwaarloosbaar weinig data verbruikt en de fotootjes bij de berichten geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Dat betekent dat een nieuwsbericht inclusief foto onder de 100 KB aan data kost. Bekijk je elke dag 20 nieuwsberichten dan komt dat uit op een verbruik van 60 MB per maand."
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Marc, weet je zeker dat je telefoon niet direct begon met updaten of iets dergelijks? Ik heb in mijn instellingen staan dat telefoonupdates altijd via Wifi gaan, maar ook app-updates in de app-store. Als je dat niet hebt aangevinkt, dan kan het inderdaad hard gaan met je data. Zou je daar eens naar willen kijken? En vraag Simpel om een uitdraai van je verbruiksgegevens. In je verbruiksmanager op je smartphone kun je overigens ook vrij gedetailleerd zien waar je data aan op is gegaan.MarcKramer schreef:Goedemiddag, ik ben ZZPer en heb via Simpel destijds een tweede telefoonnummer genomen om voor mijn klanten bereikbaar te zijn. Onbeperkt bellen en sms-en voor slechts €10,- per maand. Als extra kreeg ik daarbij 1000GB internet per maand. Leuk, maar niet noodzakelijk omdat dit een tweede toestel is en ik internet via mijn primaire telefoon.
Nu komt het; laatst heb ik bij een klant het internet op mijn telefoon gebruikt om in te loggen bij de belastingdienst; dit zou makkelijk moeten lukken in de 1000 MB per maand, die nu toch opeens wél even van pas komt.
Binnen een minuut kreeg ik echter van Simpel het bericht dat ik over mijn bundel zat. Vreemd, hoe kan je 1000 MB verbruiken binnen één minuut, door uitsluitend in te loggen bij de belastingdienst. Ahfijn, vervolgens krijg ik van Simpel een bericht dat mijn abonnement tijdelijk is geblokkeerd omdat de verbruikskosten waren opgelopen tot 100€ (!) . Ik gelijk naar Simpel gebeld, met de vraag hoe dit kan, en dat dit mijn inziens niet kan kloppen.
Mij werd verteld dat ik mijn eigen gebruik maar beter in de gaten moet houden en dat de oplopende kosten mijn eigen verantwoordelijkheid zijn. Simpel vraagt voor elke verbruikte MB buiten de bundel schijnbaar 0,15€ct (buitensporig hoog vind ik overigens). Hierdoor heb ik, volgens simpel, voor het inloggen bij de belastingdienst meer dan €100,- aan internet verbruikt.
Ik heb herhaaldelijk met simpel gebeld en gemaild om tot een oplossing te komen, ik heb het sterke vermoeden dat er een fout bij simpel zit, hoe kan je nu in één minuut meer dan 1000 MB internet verbruiken, maar simpel staat nergens voor open en wilt nergens in mee gaan. Ze blijven zeggen dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is en ik maar beter moet opletten.
Simpel handhaaft het buitensporige bedrag van €100,- en laat mij verder aan mijn lot over.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
1GB lijkt veel maar met alleen inloggen haal je dat niet maar om een vb te noemen bv dropbox wat veel mensen gebruiken stel hem verkeerd in en je gaat zo door je data heen hoor.Zelfs al maak je een hotspot aan, dan verbruik je zomaar niet ineens 1GB aan data.
Zo heb ik laatst een backup van een beveiligingsrecorder full hd afgehaald voor de politie dropbox stond sync aan ook buiten wifi binnen 3 minuten 8GB data .
Geeft niets heb toch zat maar dat geeft aan dat er meerdere oorzaken kunnen zijn.
Antwoord na zo'n rekening is altijd heb ik niet gedaan of wist ik niet, waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven, als je niet weet hoe iets werkt vraag hulp of lees de handleiding.
Wat bij TS ook dom is hij heeft 2 toestellen waarom pakt ie dan niet het toestel waar ie normaal mee internet
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Als je je telefoon als hotspot gebruikt ga je wel stukken sneller door je data heen naar mijn ervaring. Als je je mobiele internet aan hebt staan kan het zijn dat je telefoon bijvoorbeeld updates binnenhaalt zonder dat je dat zelf actief aanzet.
Verder: je kan bij Simpel gewoon een plafond instellen. Mijn maximale telefoonrekening is wel een hele €10,- doordat ik dat heb ingesteld. Ze zijn supergoedkoop en halen dus winst uit mensen die zo onverstandig zijn niet op te letten. Door een plafond in te stellen had je dat ook nog eens gewoon kunnen voorkomen.
Zie het als leergeld en move on.
Verder: je kan bij Simpel gewoon een plafond instellen. Mijn maximale telefoonrekening is wel een hele €10,- doordat ik dat heb ingesteld. Ze zijn supergoedkoop en halen dus winst uit mensen die zo onverstandig zijn niet op te letten. Door een plafond in te stellen had je dat ook nog eens gewoon kunnen voorkomen.
Zie het als leergeld en move on.
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
En daarom zette ik eerder ook neer "Het kan onmogelijk door een website bezoek komen, de data die daar voor gebruikt wordt is minimaal (enkele Mbit/s per bezoek)".JohnTheBassist schreef: Dat is de snelheid die je kan halen. Maar je moet kijken naar hoeveel MB een bepaalde site kost om te laden. Het is echt niet zo dat als je 1 site bezoekt die 75Mbit/s langzaamaan weg tikt ofzo. Een bepaalde site verbruikt bijvoorbeeld 30Mbit, die internetsnelheid betekent dan dat die site er een halve seconde over doet om te laden. Als je een film gaat downloaden van 1GB, dan duurt het ongeveer 2 minuten voor die hele film binnen is. Omdat die film wel 1GB aan data verstookt. Een site niet.
https://eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/
Maar als je onbewust op Youtube gaat zitten of je Dropbox standaard ingesteld hebt staan dan gaat het erg snel en kan je binnen een paar minuten boven de 1GB uitkomen. Maar door een website bezoek zal het zeker niet komen, of je moet daar iets los hebben gedownload. 1GB is niet veel en met een snelheid van 75Mbit/s haal je het zo binnen. Maar TS zal wel niet meer reageren want hij hoopte natuurlijk dat Radar het zou gaan uitzenden in hun programma puur op basis van zijn verhaal.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
De bewijslast ligt bij Simpel, omdat de stelplicht van Simpel inhoud dat zij moeten aangeven dat TS voor 100 euro heeft opgemaakt. Deze stelplicht brengt een gespecificeerde rekening met zich mee, die TS vervolgens gemotiveerd moet betwisten, waarna Simpel daadwerkelijk met het bewijs over de brug moet komen.sylvesterb schreef:TS stelt dat hij het internet maar 1 keer heeft gebruikt voor het bezoek aan de belastingdienst website. Simpel zegt dit niet.
Ik weet het, maar we zeggen hier ook wel eens dat we wat gehoord hebben, terwijl iedereen hier leest.Lady1234 schreef:De Ts heeft niet gebeld, maar ingelogd.
Ik heb op internet naar de snelheden gezorgd en kwam uit op 20 Mbps. Overigens als de snelheid 75Mbps zou zijn, dan zit je met 2 minuten wel op de 1 GB, maar je moet ook nog zoveel gebruiken dat je de honderd euro moet uitgeven.sylvesterb schreef:Dat gaat sneller dan je denkt, met 4G haal je rond de 75Mbit/s dus 1GB haal je binnen een paar minuten (2 a 3 minuten) binnen.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Mijn oude website had een leuk en automatisch opende filmpje van opening nieuwe pand.
Leuk voor elke computer behalve de smartphone....
Toen was net eerste 3G dus al enkele jaren terug en die kregen ook de factuur!
Ook de automatische updates binnen halen en deze site, soms zit er tijdelijk iets bij wat je niet wilt downloaden.....
En waarom niet beter die kaart controleren, als je 2 kaarten hebt dus 2x controleren.
Leuk voor elke computer behalve de smartphone....
Toen was net eerste 3G dus al enkele jaren terug en die kregen ook de factuur!
Ook de automatische updates binnen halen en deze site, soms zit er tijdelijk iets bij wat je niet wilt downloaden.....
En waarom niet beter die kaart controleren, als je 2 kaarten hebt dus 2x controleren.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Ik heb ook Simpel, wel een hele € 2.50 per maand. Ik zet alleen internet open wanneer ik niet op internet kan via de plek waar ik op dat moment ben, de rest van de tijd staat hij uit en log ik in op mijn internet provider KPN en openbare providers. Dus wil je de kosten hiervan in toom houden is dit heel Simpel, ga naar instellingen, klik op Simpel en zet daar mobiele gegevens aan of uit zo voorkom je dat er updates gedaan worden via je internet bundel.
Persoonlijk vind ik voor 1 minuut internet het bedrag ook buiten proportie maar ik heb wel ontdekt dat als ik een hogere rekening kreeg dat het toch echt mijn eigen schuld was. Dit heb ik in het begin ook wel eens als fout van hun aangenomen en veel gebeld. Sindsdien zet ik alles uit, je kunt toch gewoon bellen en WhatsApp gebruiken en zo ook nog eens gratis bellen als het zo uitkomt. Dit is voor een drukke ZZPer niet erg handig de bundel die je hebt is gewoon goed dus internet uitzetten als je hem niet nodig hebt, en goed kijken op je Simpel app voor je verbruik.
Mijn advies, betaal deze rekening, zet je mobiele gegevens uit en stel een plafond voor je rekening in, zo kun je weer je leven oppakken zonder ergernis en hou voortaan alles in de gaten wat je gebruikt hebt zo voorkom je hogere rekeningen.
Persoonlijk vind ik voor 1 minuut internet het bedrag ook buiten proportie maar ik heb wel ontdekt dat als ik een hogere rekening kreeg dat het toch echt mijn eigen schuld was. Dit heb ik in het begin ook wel eens als fout van hun aangenomen en veel gebeld. Sindsdien zet ik alles uit, je kunt toch gewoon bellen en WhatsApp gebruiken en zo ook nog eens gratis bellen als het zo uitkomt. Dit is voor een drukke ZZPer niet erg handig de bundel die je hebt is gewoon goed dus internet uitzetten als je hem niet nodig hebt, en goed kijken op je Simpel app voor je verbruik.
Mijn advies, betaal deze rekening, zet je mobiele gegevens uit en stel een plafond voor je rekening in, zo kun je weer je leven oppakken zonder ergernis en hou voortaan alles in de gaten wat je gebruikt hebt zo voorkom je hogere rekeningen.
Re: Rekening van €100,- van Simpel voor 1 minuut internetgebruik
Iedere Android telefoon houdt bij hoeveel data je verbruikt hebt, kijk onder instellingen-data verbruik.