Pagina 1 van 1
apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 22 feb 2018 20:32
door wilfriedbaars
Iphone 6s plus opgestuurd voor vervangen van de batterij voor de actieprijs van €29,-. Dat bleek €41,- te zijn maar goed dat moest maar omdat de telefoon maar een paar uur per lading werkte.
Komt er van support een melding dat de lcd beschadigd zou zijn. Dat kon niet want alles was heel. Gelukkig had ik hier foto's van de doos waarmee het opgestuurd was met trackingnummer van Apple. Na opsturen van de foto's en ruggenspraak was de lcd niet beschadigd maar de microfoon. Volgens mij kan dat niet want de microfoon zit niet aan de lcd. Na weer ruggenspraak was het de luidspreker wat aan de lcd zat.
De optie die geboden werd is of €201,10 extra betalen naast de €41,- of met het defect retour sturen zonder vervangen van de batterij. Er was alleen geen defect toe ik het opstuurde en ik wou alleen de batterij vervangen hebben maar dat ging niet. Alles of niets repareren was de enige mogelijkheid.
Ik voel hier chantage en snel extra omzet voor ongevraagde en onnodige reparatie aan de telefoon. Retour sturen zou mogelijk een defecte telefoon opleveren.
De reparaties gebeuren in Tsjechië en vraag me af wat de controle is op reparatie en hoe vaak er onterechte en mogelijk niet uitgevoerde maar wel gefactureerde reparaties uitgevoerd worden.
Op diverse klachten sites les ik van deze oneerlijke handelspraktijken van Applesupport.
Als bijlage het chatgesprek met Apple:
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 22 feb 2018 21:03
door NeoDutchio
Ter voorkoming van problemen willen ze een een goed toestel naar u terug sturen. Stel ze vervangen alleen de batterij en de microfoon gaat vrij snel daarna kapot kunnen zij daar verantwoordelijk voor gehouden worden. Om die reden doet elke erkende reparateur een total check up.
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 22 feb 2018 23:38
door alfatrion
NeoDutchio schreef:Ter voorkoming van problemen willen ze een een goed toestel naar u terug sturen.
Als ze daar voor kiezen, dan mogen ze daar ook zelf de kosten voor dragen. Overigens geeft TS aan dat het toestel in goede conditie was.
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 23 feb 2018 08:00
door NeoDutchio
alfatrion schreef:NeoDutchio schreef:Ter voorkoming van problemen willen ze een een goed toestel naar u terug sturen.
Als ze daar voor kiezen, dan mogen ze daar ook zelf de kosten voor dragen. Overigens geeft TS aan dat het toestel in goede conditie was.
Als de telefoon aan de buitenkant er perfect uit ziet wil niet zeggen dat er binnenin niets aan de hand is. Dat u schijnbaar röntgenogen heeft wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 23 feb 2018 08:10
door sjohie
wilfriedbaars schreef:Iphone 6s plus opgestuurd voor vervangen van de batterij voor de actieprijs van €29,-. Dat bleek €41,- te zijn maar goed dat moest maar omdat de telefoon maar een paar uur per lading werkte.
Komt er van support een melding dat de lcd beschadigd zou zijn. Dat kon niet want alles was heel. Gelukkig had ik hier foto's van de doos waarmee het opgestuurd was met trackingnummer van Apple. Na opsturen van de foto's en ruggenspraak was de lcd niet beschadigd maar de microfoon. Volgens mij kan dat niet want de microfoon zit niet aan de lcd. Na weer ruggenspraak was het de luidspreker wat aan de lcd zat.
De optie die geboden werd is of €201,10 extra betalen naast de €41,- of met het defect retour sturen zonder vervangen van de batterij. Er was alleen geen defect toe ik het opstuurde en ik wou alleen de batterij vervangen hebben maar dat ging niet. Alles of niets repareren was de enige mogelijkheid.
Ik voel hier chantage en snel extra omzet voor ongevraagde en onnodige reparatie aan de telefoon. Retour sturen zou mogelijk een defecte telefoon opleveren.
De reparaties gebeuren in Tsjechië en vraag me af wat de controle is op reparatie en hoe vaak er onterechte en mogelijk niet uitgevoerde maar wel gefactureerde reparaties uitgevoerd worden.
Op diverse klachten sites les ik van deze oneerlijke handelspraktijken van Applesupport.
Als bijlage het chatgesprek met Apple:
Als je
hier kijkt, zie je dat om de batterij te vervangen, je op diverse plekken op/aan het moederbord komt, waaronder een paar in de buurt van de microfoon. Tenzij je röntgenogen hebt, of professioneel iPhone reparateur bent, kan jij dit alles niet zó visualiseren dat je zonder openen van de telefoon kan zeggen dat het de microfoon niét is.
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 23 feb 2018 08:44
door Cro
alfatrion schreef:NeoDutchio schreef:Ter voorkoming van problemen willen ze een een goed toestel naar u terug sturen.
Als ze daar voor kiezen, dan mogen ze daar ook zelf de kosten voor dragen. Overigens geeft TS aan dat het toestel in goede conditie was.
Het is niet echt een keuze, dit zijn normaliter richtlijnen vanuit de fabrikant(en) waar ze gecertificeerd reparateur voor zijn. Deel reparaties worden vrijwel nooit toegestaan door fabrikanten. Dit zal ook vast in de voorwaarden staan voor de eventuele fabrieksgarantie.
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 23 feb 2018 09:00
door Brahms
Opvallend hoe men het opneemt voor Apple. Voor een klant is het slechts van belang dat het toestel werkt, en dat de opgedragen reparatie wordt uitgevoerd.
Niets meer, niets minder.
Dus werkt het toestel naar tevredenheid bij inleveren, dan moet deze zo ook terugkomen.
Maakt de reparateur al of niet bewust het toestel defect, dan mag deze hem kosteloos herstellen tot in de oude staat.
Dat Apple ongevraagd het toestel complert reviseert is niet de opdracht eigenaar toestel.
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 23 feb 2018 09:07
door Moneyman
Cro schreef:alfatrion schreef:NeoDutchio schreef:Ter voorkoming van problemen willen ze een een goed toestel naar u terug sturen.
Als ze daar voor kiezen, dan mogen ze daar ook zelf de kosten voor dragen. Overigens geeft TS aan dat het toestel in goede conditie was.
Het is niet echt een keuze, dit zijn normaliter richtlijnen vanuit de fabrikant(en) waar ze gecertificeerd reparateur voor zijn. Deel reparaties worden vrijwel nooit toegestaan door fabrikanten. Dit zal ook vast in de voorwaarden staan voor de eventuele fabrieksgarantie.
De vraag is alleen of er überhaupt gebruik gemaakt is van fabrieksgarantie. Misschien is er gewoon via de leverancier garantie gevraagd, of heeft TS helemaal geen garantievraag maar gewoon een reparatieopdracht gegeven.
Het is de keuze van de eigenaar wat die wel of niet laat repareren. We hebben het al vaak genoeg gelezen bij Apple-producten: ook niet-gerelateerde problemen worden verplicht meegenomen. Feitelijk wordt je als consument gechanteerd. Bij Apple vinden we dat blijkbaar ineens heel normaal, maar bedenk je eens wat er zou gaan gebeuren als bijvoorbeeld een garage dat met je auto zou doen...
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 23 feb 2018 10:28
door JvandeW
wilfriedbaars schreef:Iphone 6s plus opgestuurd voor vervangen van de batterij voor de actieprijs van €29,-. Dat bleek €41,- te zijn maar goed dat moest maar omdat de telefoon maar een paar uur per lading werkte.
Vermoedelijk heb je het toestel dan niet bij Apple ingeleverd maar bij een derde partij zoals Amac. Zij vragen ook geld voor het werk dat zij moeten doen om de telefoon bij Apple aan te bieden.
wilfriedbaars schreef:Komt er van support een melding dat de lcd beschadigd zou zijn. Dat kon niet want alles was heel. Gelukkig had ik hier foto's van de doos waarmee het opgestuurd was met trackingnummer van Apple. Na opsturen van de foto's en ruggenspraak was de lcd niet beschadigd maar de microfoon. Volgens mij kan dat niet want de microfoon zit niet aan de lcd. Na weer ruggenspraak was het de luidspreker wat aan de lcd zat.
Er zit ook een microfoon aan de voorkant in het scherm verwerkt naast de camera en de speaker die ook aan de voorkant zitten. Dit zal vermoedelijk de microfoon zijn waar de reparateur op doelt.
NeoDutchio schreef:Ter voorkoming van problemen willen ze een een goed toestel naar u terug sturen. Stel ze vervangen alleen de batterij en de microfoon gaat vrij snel daarna kapot kunnen zij daar verantwoordelijk voor gehouden worden. Om die reden doet elke erkende reparateur een total check up.
Vreemde logica. De microfoon is volgens het onderzoek al kapot dus met jouw redenatie kan de reparateur daar nu al verantwoordelijk voor gehouden worden. Ook zeer vreemde logica iets te vervangen als het niet kapot zou zijn - omdat er een mogelijkheid bestaat dat het onderdeel vrij snel na vervang van een ander onderdeel kapot zou gaan.
Moneyman schreef:Cro schreef:alfatrion schreef:
Als ze daar voor kiezen, dan mogen ze daar ook zelf de kosten voor dragen. Overigens geeft TS aan dat het toestel in goede conditie was.
Het is niet echt een keuze, dit zijn normaliter richtlijnen vanuit de fabrikant(en) waar ze gecertificeerd reparateur voor zijn. Deel reparaties worden vrijwel nooit toegestaan door fabrikanten. Dit zal ook vast in de voorwaarden staan voor de eventuele fabrieksgarantie.
De vraag is alleen of er überhaupt gebruik gemaakt is van fabrieksgarantie. Misschien is er gewoon via de leverancier garantie gevraagd, of heeft TS helemaal geen garantievraag maar gewoon een reparatieopdracht gegeven.
Gezien het gesprek tussen de medewerker van Apple en de TS plus het feit dat er betaalt is voor het uitvoeren van vervang van de batterij, zou ik zeggen dat het laatste het geval is. Apple stelt in het gesprek dat er geen spraken meer is van garantie.
Dat er ook nog eens meer is betaald dan de € 29,00 die Apple er normaliter voor vraagt, doet vermoeden dat er nog een derde partij bij is geweest. Die heeft vermoedelijk ook geen check van het toestel uitgevoerd alvorens het toestel toe te sturen naar Apple. Bij Apple wordt die check uitgevoerd voordat je het toestel bij ze inlevert en krijg je ook meteen een prijsopgave als er meer defect blijkt te zijn. Apple voert vanuit fabrieksgarantie of vervang bij slijtage of verkeerd gebruik inderdaad geen deelreparaties uit.
Het is de keuze van de eigenaar wat die wel of niet laat repareren. We hebben het al vaak genoeg gelezen bij Apple-producten: ook niet-gerelateerde problemen worden verplicht meegenomen. Feitelijk wordt je als consument gechanteerd. Bij Apple vinden we dat blijkbaar ineens heel normaal, maar bedenk je eens wat er zou gaan gebeuren als bijvoorbeeld een garage dat met je auto zou doen...
Niet alleen bij Apple is dat het geval, ook bij Samsung, Sony, LG en veel andere smartphonemerken. Het gaat dan echter wel om de fabrieksgarantie.
Probleem ligt 'm daarin vooral in het feit dat de fabrikant bij reparatie een factuur sturen naar de verkoper die de verkoper vervolgens direct doorstuurt naar de koper. Ook wanneer er spraken is van non-conformiteit waarbij de verkoper de kosten voor reparatie niet mag doorberekenen aan de koper.
Re: apple batterij wissel programma stinkt
Geplaatst: 23 feb 2018 13:47
door stofzuigertje
Een plaatselijke winkel doet dit voordeliger en je kunt er op wachten.
Vaak is de koffie te heet en moeten zij op jou wachten.
Ik heb de 5S zelf gedaan, kon kiezen uit setje gereedschap €2,95 en voordelige batterij met beperkte levensduur, 2e keus voor €9,95 of betere €14,95 met meer garantie.
Zelf gedaan en dus was ik €17,90 kwijt, en mijn scherm, ja voor die prijs de vlek ook maar gedaan... maar dat is mijn probleem.
Het was klusje van 10 minuten, de onderdelen online zoeken en bestellen had ik meer tijd nodig.
Maar plaatselijke winkels doen het ook voor redelijke bedragen zonder opsturen en dan heb je dit risico niet!