extra acceptgiro betaling premie bij CZ in januari/februari
Geplaatst: 23 feb 2018 11:57
Beste lezers,
Ik ben al wat jaren klant bij CZ. Nu valt mij op dat in de periode januari/februari er tweemaal een acceptgiro voor de premiebetaling op de deurmat valt.
Dat is op zich geen probleem want de ene betaal je de ene maand, de andere de volgende maand. Echter de vervaldata zitten dicht op elkaar, dus 15 januari en 9 februari. Daar zit geen maand tussen.
Ook krijg ik structureel in december een maand premie terug omdat ik in 1 jaar teveel premie zou betalen. Dit is ook raar aangezien de premie per jaar wordt vastgesteld en een vast bedrag is gedeeld door 12 maanden. Er staat in de voorwaarden dat CZ dan wel maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar de premie voor de zorgverzekering incasseert.
De afgelopen 4 jaar gaat het als volgt:
Op 29-12-2017 een acceptgiro met vervaldatum 15-01 en tevens een maand premie in mindering omdat ik in 2017 dus 13 keer betaal.
Op 26-01 een acceptgiro met vervaldatum 09-02-18
Op 21-02 een acceptgiro met vervaldatum 09-03.
Wat mij opvalt is dat tussen 15-01 en 09-02 geen maand zit en dat tussen 26-01 en 21-02 ook geen maand zit. Nu is dit misschien mierenpieperij, maar het zorgt ervoor dat je dus in 1 maand het risico loopt om een dubbele premie te moeten betalen. En bij navraag bij kennissen die ook verzekerd zijn bij CZ blijkt dat zij hetzelfde hebben, Het is dus niet iets wat alleen bij mij voorkomt.
Ik heb CZ om opheldering gevraagd, hun antwoord was dat de data van versturen en maken van acceptgiro's (begrijpelijk) geautomatiseerd is en vast ligt voor het aankomende kalenderjaar. Ook zal er niet direct een deurwaarder op de stoep staan en wordt er eerst kosteloos een herinnering gestuurd.
CZ werkt met een digitale postbus bij klanten waarin je aangeeft of je papieren of digitale acceptgiro's wilt. Nu kom ik dus verhalen tegen van mensen die in februari denken betaald te hebben, maar dus een acceptgiro achterlopen.
Nu is dit uiteraard ook een eigen verantwoordelijkheid maar toch vind ik het raar, waarom wordt er 13 keer een acceptgiro gestuurd, betaal ik dus 13 keer premie, wordt dit verrekend in januari, met de premie van januari en lopen vanaf daar de vervaldata eigenlijk niet goed en loop je dus het risico een acceptgiro te missen. Misschien kan Radar hier onderzoek naar doen of dit bij meer mensen speelt en wat de reden is achter 13 keer innen en de gang van zaken in januari/februari.
Ik ben al wat jaren klant bij CZ. Nu valt mij op dat in de periode januari/februari er tweemaal een acceptgiro voor de premiebetaling op de deurmat valt.
Dat is op zich geen probleem want de ene betaal je de ene maand, de andere de volgende maand. Echter de vervaldata zitten dicht op elkaar, dus 15 januari en 9 februari. Daar zit geen maand tussen.
Ook krijg ik structureel in december een maand premie terug omdat ik in 1 jaar teveel premie zou betalen. Dit is ook raar aangezien de premie per jaar wordt vastgesteld en een vast bedrag is gedeeld door 12 maanden. Er staat in de voorwaarden dat CZ dan wel maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar de premie voor de zorgverzekering incasseert.
De afgelopen 4 jaar gaat het als volgt:
Op 29-12-2017 een acceptgiro met vervaldatum 15-01 en tevens een maand premie in mindering omdat ik in 2017 dus 13 keer betaal.
Op 26-01 een acceptgiro met vervaldatum 09-02-18
Op 21-02 een acceptgiro met vervaldatum 09-03.
Wat mij opvalt is dat tussen 15-01 en 09-02 geen maand zit en dat tussen 26-01 en 21-02 ook geen maand zit. Nu is dit misschien mierenpieperij, maar het zorgt ervoor dat je dus in 1 maand het risico loopt om een dubbele premie te moeten betalen. En bij navraag bij kennissen die ook verzekerd zijn bij CZ blijkt dat zij hetzelfde hebben, Het is dus niet iets wat alleen bij mij voorkomt.
Ik heb CZ om opheldering gevraagd, hun antwoord was dat de data van versturen en maken van acceptgiro's (begrijpelijk) geautomatiseerd is en vast ligt voor het aankomende kalenderjaar. Ook zal er niet direct een deurwaarder op de stoep staan en wordt er eerst kosteloos een herinnering gestuurd.
CZ werkt met een digitale postbus bij klanten waarin je aangeeft of je papieren of digitale acceptgiro's wilt. Nu kom ik dus verhalen tegen van mensen die in februari denken betaald te hebben, maar dus een acceptgiro achterlopen.
Nu is dit uiteraard ook een eigen verantwoordelijkheid maar toch vind ik het raar, waarom wordt er 13 keer een acceptgiro gestuurd, betaal ik dus 13 keer premie, wordt dit verrekend in januari, met de premie van januari en lopen vanaf daar de vervaldata eigenlijk niet goed en loop je dus het risico een acceptgiro te missen. Misschien kan Radar hier onderzoek naar doen of dit bij meer mensen speelt en wat de reden is achter 13 keer innen en de gang van zaken in januari/februari.