LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Brahms »

...
die in een paar uur een ketel op een zolder knallen....
Een ketel plaatsen en opstarten kan zeker in een uur als de aansluitingen al op de juiste plek zitten. Tip, wissel dan ook het expansievat en laat het systeem eens spoelen.
Een driewegklep wisselen in een uurtje is een uitdaging.....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door sjohie »

Brahms schreef:
...
die in een paar uur een ketel op een zolder knallen....
Een ketel plaatsen en opstarten kan zeker in een uur als de aansluitingen al op de juiste plek zitten. Tip, wissel dan ook het expansievat en laat het systeem eens spoelen.
Een driewegklep wisselen in een uurtje is een uitdaging.....
Mijn zwager, installateur met 20 jaar ervaring, voorzien van alle diploma's en certificaten van de grote ketelboeren, en onderhand manager van een service & onderhoudsafdeling met ~40 monteurs die alle soorten en maten ketels plaatsen en onderhouden, plant een klein dagdeel per ketel in als het gaat om het vervangen van de ketel in een bestaande installatie. Dus 3 uren. Naast het fysieke ophangen is er ook het inregelen en inpassen in de bestaande installatie, iets wat een behoorlijk bepalende factor is in het halen van de geprojecteerde levensduur van ~15 jaar.

Ook onze recente CV installatie, op zolder, met ruimte rondom, een goed (te verstellen) montageframe waar de oude ketel ophing, en alle aansluitingen op de juiste plek, volgens mijn zwager zo ongeveer de makkelijkste installatieplek die hij de afgelopen jaren had gezien, kostte de lokale installateur toch 2,5 uur alles bijelkaar.

Dat rijmt ook met wat mijn partner, werkend bij Remeha, hoorde van de instructeurs daar, en wat die ook meegeven aan hun cursisten, de monteurs van de geselecteerde Remeha installateurs.

Op een gegeven moment waren er in een bepaald gebied enorm veel storingen aan Remeha zonneboilers, wat bleek, een installateur installeerde de panelen allemaal verkeerd om, met de condensafvoer aan de bovenkant, waardoor die panelen niet het optimale rendement haalden, en er in een vorstperiode ineens 7 panelen kapotgevroren waren in een dag tijd. :shock:

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Brahms schreef:
Joepie Joepie schreef:Zo'n ding kost idd 60 Euro, totale rekening voor half uurtje was 200 Euro...
Je maakt je druk over de driewegklep, denk dat je je veel drukker moet maken over de prijsstelling van de installateur.
Arbeidsloon zou rond de Euro 60 / 70 per uur moeten zijn incl voorrijkosten.
Wel snelle werker om dit in 30 minuten (van binnenkomst woning tot vertrek) te doen.....

Qua garantie, een driewegklep is redelijk gevoelig voor storingen, maar gewoon een slijtagedeel.
FYI: Ik heb een technische opleiding en ben inkoper van beroep.

De rekening bestond uit 4 posten:
Remeha actuator + driewegklep s100823
Remeha onderhoudsset b s101457
Periodieke onderhoudsbeurt
Voorrijkosten

En ik mocht het hele bedrag direct pinnen...

Ondanks dat ik hem een aardige kerel vind / vond, ga ik zeker overwegen de volgende keer een andere te zoeken (ook op zijn "aanraden").

Als een andere langer bezig was geweest, dan was de prijs waarschijnlijk vergelijkbaar geweest.
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 06 mar 2018 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Joepie Joepie schreef:Klacht ligt bij Remeha, met deze vragen:

Moet ik met zo’n klacht bij Remeha of bij de installateur / verkoper zijn?
Welke levensduur mag ik als consument verwachten van een driewegklep met actuator van Remeha?
Wat is / zijn de meest voorkomende oorzaak / oorzaken van het falen van een driewegklep met actuator?
Hoe lang kent Remeha dit probleem al?
Wat heeft Remeha gedaan om dit probleem op te lossen (is nieuwe driewegklep met actuator beter)?
In eerste reactie beantwoordt Remeha alleen de eerste vraag...
Om te bepalen of u voor eventuele coulance in aanmerking komt, verzoeken wij u het defecte onderdeel via uw installateur naar ons toe te sturen. De verdere afhandeling is via uw installateur.
Ik heb bericht doorgestuurd naar mijn installateur en Remeha nogmaals gevraagd mijn technische vragen te beantwoorden. To be continued...

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door arvandongen »

Laat ook eens kijken naar het huis van de driewegklep. Dat is een spuitgietstuk en het schijnt dat het huis intern kan lekken bij normale CV druk. Dat is een productiefout die met het oog bijna niet te zien is. De toeleverancier zou een Italiaanse fabrikant zijn.

Bij mij is deze klep 2x vervangen om deze reden (nieuwe Remeha ketel). De eerste keer na ca 1 jaar. De tweede keer ongeveer een half jaar later.
Alle mechanische delen binnen de klep waren (nog) brandschoon.

Sindsdien geen problemen meer gehad. De ketel is nu al meer dan 5 jaar in gebruik.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Brahms »

Joepie Joepie schreef: Ik heb een technische opleiding en ben inkoper van beroep.

De rekening bestond uit 4 posten:
Remeha actuator + driewegklep s100823
Remeha onderhoudsset b s101457
Periodieke onderhoudsbeurt
Voorrijkosten.
Dat is al een hele andere voorspiegeling van zaken dan in je openingspost. Daar stelde je letterlijk dat de Euro 200,- voor het leveren en plaatsen van de driewegklep was.
Nu blijkt uit je rekening dat er veel meer werk is verricht voor dit bedrag en er ook een revisieset voor de onderhoudsbeurt in het bedrag zat.
Dit lezende heeft de installateur een nette rekening uitgebracht, welke je meteen mocht betalen, niets fout aan.

Waarom je vermeld een technische opleiding te hebben en inkoper te zijn, snap ik even niet........

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Brahms schreef:
Joepie Joepie schreef: Ik heb een technische opleiding en ben inkoper van beroep.

De rekening bestond uit 4 posten:
Remeha actuator + driewegklep s100823
Remeha onderhoudsset b s101457
Periodieke onderhoudsbeurt
Voorrijkosten.
Dat is al een hele andere voorspiegeling van zaken dan in je openingspost. Daar stelde je letterlijk dat de Euro 200,- voor het leveren en plaatsen van de driewegklep was.
Nu blijkt uit je rekening dat er veel meer werk is verricht voor dit bedrag en er ook een revisieset voor de onderhoudsbeurt in het bedrag zat.
Dit lezende heeft de installateur een nette rekening uitgebracht, welke je meteen mocht betalen, niets fout aan.

Waarom je vermeld een technische opleiding te hebben en inkoper te zijn, snap ik even niet........
Een onderdeel van het onderhandelen is de kunst van het weglaten. Ik heb zelf gevraagd om reparatie te combineren met onderhoudsbeurt. Ik heb niet geklaagd over de prijs, maar heb mij gericht op het vroegtijdig falen van driewegklep met actuator. Mijn technische vragen zijn nog niet beantwoord...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door kokka »

Waarom moet je op een consumenten forum onderhandelen?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kokka schreef:Waarom moet je op een consumenten forum onderhandelen?
Zeg ik dat? Ik mag toch wel onderhandelen met Remeha en installateur / verkoper - of moet ik dat eerst hier op forum vragen?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ter compleetheid:
Remeha actuator + driewegklep s100823 = 59.29
Remeha onderhoudsset b s101457 = 47.19
Periodieke onderhoudsbeurt = 62.50
Voorrijkosten = 30.25

En hij was afgerond binnen een half uur weg, misschien was het 35 minuten inclusief parkeren (exclusief voorrijden).

Ik wou niet gaan onderhandelen over prijs van Remeha onderdelen, noch uurloon van installateur / verkoper.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door kokka »

Joepie Joepie schreef:
kokka schreef:Waarom moet je op een consumenten forum onderhandelen?
Zeg ik dat? Ik mag toch wel onderhandelen met Remeha en installateur / verkoper - of moet ik dat eerst hier op forum vragen?
nee dat hoeft zeker niet, maar je reageert op de opmerking van brahms dat je in je openingspost een hele andere voorstelling van zaken gaf met deze zeeeer wijze uitspraak.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Brahms »

En dat allemaal in 35 minuten, dat kan dus nooit.........

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Brahms schreef:En dat allemaal in 35 minuten, dat kan dus nooit.........
Hij zou om 7 uur komen, en belde om 5 over aan.
Ik heb om 19:48 betaald.

Je hebt gelijk, 43 minuten omdat betaling een heel gedoe was....

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Brahms »

Hoop dat je er naast hebt gestaan om te zien of hij echt alles gedaan heeft.
Meestal ben je al 30 minuten verder voor dat de driewegklep uberhaupt geplaatst is.
En dan ook nog een complete onderhoudsbeurt..........

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik heb koffie voor hem gehaald, maar die dronk hij pas op nadat hij klaar was (tijdens opmaken van rekening).

Probleem is verholpen en ik heb gezien dat hij naast actuator & driewegklep ook een zakje voor onderhoud heeft open gemaakt.

Als hij niet tijdig bevestigt de actuator & driewegklep naar Remeha te sturen (of indien hij de actuator & driewegklep reeds heeft weggegooid), dan zal ik hem nogmaals wijzen op zijn verantwoordelijkheden en vragen om bewijs van onderhoud.

Moneyman
Berichten: 30225
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Moneyman »

Joepie Joepie schreef:Probleem is verholpen en ik heb gezien dat hij naast actuator & driewegklep ook een zakje voor onderhoud heeft open gemaakt.
... hetgeen iets wezenlijks anders is dan "onderhoud heeft gepleegd".

Mijn ervaring met onderhoudsbeurten is dat die alleen al zó een half uur duren.

stofzuigertje

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Onderhoud is voor het brander deel, deze klep kan binnen enkele jaren maar ook 20 jaren mee gaan.

Remeha, ik weet niet alles zoals sommige denken maar er zijn andere merken waar je zonder rest los te halen goed bij kan wegens goed ontwerp en helaas ook enkele waarbij je veel moet demonteren om erbij te kunnen, dat kan een flink prijsverschil uitmaken.

Verder zijn er voor zover ik weet nog 2 die geen 3 weg klep hebben.
Die werken via geiser principe en warm water tappen en huis stoken kan dan gelijktijdig.
Die hebben Geiser principe en storen daarom ook nooit....

Dit is de Nederlandse uit Coevorden afkomstige Intergas en een Italiaan met hoog Fyra gehalte, bekend bij monteurs helaas dus vooral die niet kopen....
De Intergas heeft in vele modellen geen klep meer en dat blijft ook bij zware vervuiling werken.
Wel kan een CVpomp stuk gaan bij vervuiling dus goed doorspoelen of filter die dicht kan gaan zitten... je moet kiezen!

Zelf haal ik de Actuator er even af... bedien de klep met de hand en als dat soepel ging alleen de Actuator vervangen... 2 minuten werk...
Als de klep te zwaar of niet meer gaat, jammer en dan die vervangen.
Ze hoeven niet beide gelijk vervangen te worden en passen op vele merken..... dus makkelijk klusje mits je de 3 moeren die de 3wegklep vasthouden bereikbaar zijn.

Maar Als ik Joepie Joepie goed lees, 19,48uur betaald dus avond tarief.... en dan is vroeg gaan slapen en morgen ochtend op werkdag terug komen voordeliger!

jonis
Berichten: 2764
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
Joepie Joepie schreef:Probleem is verholpen en ik heb gezien dat hij naast actuator & driewegklep ook een zakje voor onderhoud heeft open gemaakt.
... hetgeen iets wezenlijks anders is dan "onderhoud heeft gepleegd".

Mijn ervaring met onderhoudsbeurten is dat die alleen al zó een half uur duren.
Heb je ook een Remeha ketel? Een familielid doet als officieel installateur bij mij het onderhoud van de Remeha-ketel; ketel is zeker voor het onderhoud makkelijk toegankelijk en stelt niets voor en al helemaal in tijd niet.

stofzuigertje

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je toestemming voor gelijk onderhoud geeft, dat kan bij makkelijker ketels inderdaad erg snel gaan.

Na online kijken zie ik de 3 weg klep erg goed en bereikbaar zitten.
Onderhoud, even afborstelen als niet hard ingebrand vuil en deze klep wisselen, en water vullen...
35 minuten is wel erg vlug, ik vermoed alleen de actuator vervangen en de klep werkte nog.
Dan kan het wel.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

En Remeha zegt:
De driewegklep is geen zogenaamd slijtagedeel.

Gesloten