LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Het lijkt normaal te zijn dat ik 200 Euro moet betalen voor vervanging van defecte actuator & driewegklep van nog jonge Remeha ketel.
- ik vermoed ontwerpfout en ben bang dan nieuwe klep weer snel kapot gaat...

Ketel is natuurlijk buiten garantie van 2 jaar en verkopende partij (die ook installatie heeft gedaan bij mij) verwijst mij meteen door Remeha...

Wat moet / kan ik doen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Brahms »

Joepie Joepie schreef:Het lijkt normaal te zijn dat ik 200 Euro moet betalen voor vervanging van defecte actuator & driewegklep van nog jonge Remeha ketel.
- ik vermoed ontwerpfout en ben bang dan nieuwe klep weer snel kapot gaat...

Ketel is natuurlijk buiten garantie van 2 jaar en verkopende partij (die ook installatie heeft gedaan bij mij) verwijst mij meteen door Remeha...

Wat moet / kan ik doen?
Geen garantie meer, dus in principe zelf betalen. Natuurlijk kan je stellen dat je had verwacht dat je ketel langer zonder defect zou werken. Of de verkopende partij het daar mee eens is, is even de vraag.
De verkopende partij is overigens het aanspreekpunt hiervoor, niet de fabrikant van de ketel.

Een driewegklep komt vaak vast te zitten door vervuiling van het CV water. De storing is dan altijd dat er wel CV is maar geen warm water, of omgekeerd.
Van een ontwerpfout is zeker geen sprake, van die kleppen zijn er al miljoenen geproduceerd en in gebruik.
Het is overigens wel een onderdeel dat gemiddeld gezien wat vaker vervangen dient te worden.
De consumentenprijs voor de klep met actuator is ongeveer Euro 60,-
Kostenverhogend is het feit dat bijna de hele ketel uit elkaar moet om er bij te kunnen in de rechter achterhoek.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door sjohie »

Joepie Joepie schreef:Het lijkt normaal te zijn dat ik 200 Euro moet betalen voor vervanging van defecte actuator & driewegklep van nog jonge Remeha ketel.
- ik vermoed ontwerpfout en ben bang dan nieuwe klep weer snel kapot gaat...

Ketel is natuurlijk buiten garantie van 2 jaar en verkopende partij (die ook installatie heeft gedaan bij mij) verwijst mij meteen door Remeha...

Wat moet / kan ik doen?
Kan je dat "nog jonge" even in jaren vertalen voor de duidelijkheid?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Zonder garantie op succes ...

Is uw keteltype getest door de Consumentenbond en indien JA, was het tevens een koopaanbeveling?

Het is m.i. te omslachtig om reviews te zoeken en te verzamelen om te kunnen aantonen, dat uw probleem DE zwakke plek van deze ketel is. De problemen onlangs met een Nefit-ketel werden echter óók pas na druk, uitgeoefend door consumentenvertegenwoordigers, ineens wèl opgelost.

1 - Test opvragen (eventueel door tijdelijk lid van de Bond te worden en weer op te zeggen) indien u lid bent
2 - De testers aanspreken via telefoon, mail of op de community
3 - Zèlf een topic starten op de community en om ervaringen vragen, vaak schakelen de testers zich ook toe
4 - Klacht.nl en Klachtenkompas.nl gebruiken
5 - Consuwijzer informeren wanneer uw ketel niet ouder dan vier/vijf jaar is en advies volgen
6 - Op dit forum regelmatig blijven berichten over de stand van zaken

Vreemd, dat uw installateur u letterlijk in de kou laat zitten. Is dat een officiële dealer? Stuur hem deze topic eens toe.

M.a.w. er moet massief druk op uw ketelprobleem gezet worden wanneer er aanleidingen toe blijken te zijn ...

Suc6.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Brahms schreef:Geen garantie meer, dus in principe zelf betalen. Natuurlijk kan je stellen dat je had verwacht dat je ketel langer zonder defect zou werken. Of de verkopende partij het daar mee eens is, is even de vraag.
De verkopende partij is overigens het aanspreekpunt hiervoor, niet de fabrikant van de ketel.

Een driewegklep komt vaak vast te zitten door vervuiling van het CV water. De storing is dan altijd dat er wel CV is maar geen warm water, of omgekeerd.
Van een ontwerpfout is zeker geen sprake, van die kleppen zijn er al miljoenen geproduceerd en in gebruik.
Het is overigens wel een onderdeel dat gemiddeld gezien wat vaker vervangen dient te worden.
De consumentenprijs voor de klep met actuator is ongeveer Euro 60,-
Kostenverhogend is het feit dat bijna de hele ketel uit elkaar moet om er bij te kunnen in de rechter achterhoek.
Je zegt dat hij vaker vervangen moet worden en dat het geen ontwerpfout is, ik kan dat niet goed rijmen...
Kan zo’n klep dan niet worden los- en schoongemaakt (ipv vervangen)?
sjohie schreef:Kan je dat "nog jonge" even in jaren vertalen voor de duidelijkheid?
Dat is wel een heel persoonlijke vraag

Wat is te verwachten levensduur van een CV ketel?
De meeste fabrikanten uit onze test zeggen dat de te verwachten economische levensduur ongeveer 15 jaar is. Met goed onderhoud is dat zeker te halen. Dat blijkt ook uit het consumentenonderzoek dat wij deden; bij meer dan de helft van de 6000 ondervraagde consumenten ging de vorige ketel minstens 15 jaar mee. Slechts 1 op de 10 ketels begeeft het binnen 10 jaar.
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel ... -cv-ketels

Mijn ketel is nog lang niet op helft van zijn levensduur!!!
hänschen klein schreef:Zonder garantie op succes ...

Is uw keteltype getest door de Consumentenbond en indien JA, was het tevens een koopaanbeveling?

Het is m.i. te omslachtig om reviews te zoeken en te verzamelen om te kunnen aantonen, dat uw probleem DE zwakke plek van deze ketel is. De problemen onlangs met een Nefit-ketel werden echter óók pas na druk, uitgeoefend door consumentenvertegenwoordigers, ineens wèl opgelost.

1 - Test opvragen (eventueel door tijdelijk lid van de Bond te worden en weer op te zeggen) indien u lid bent
2 - De testers aanspreken via telefoon, mail of op de community
3 - Zèlf een topic starten op de community en om ervaringen vragen, vaak schakelen de testers zich ook toe
4 - Klacht.nl en Klachtenkompas.nl gebruiken
5 - Consuwijzer informeren wanneer uw ketel niet ouder dan vier/vijf jaar is en advies volgen
6 - Op dit forum regelmatig blijven berichten over de stand van zaken

Vreemd, dat uw installateur u letterlijk in de kou laat zitten. Is dat een officiële dealer? Stuur hem deze topic eens toe.

M.a.w. er moet massief druk op uw ketelprobleem gezet worden wanneer er aanleidingen toe blijken te zijn ...

Suc6.
Ik weet niet of mijn ketel getest is, maar dat kan ik proberen te achterhalen.

Mijn installateur / dealer is niet / niet echt meewerkend en weigert contact op te nemen met Remeha. Ik kan hem op deze site wijzen en nogmaals vragen wat hij voor mij kan betekenen. Wat kan hij voor mij betekenen, zonder in contact te treden met Remeha?

Alternatief is om zelf in contact te treden met Remeha. En het kan natuurlijk ook allebei in parallel.

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Nevyn »

Het is met een ketel die vervuild is ook nog zo, waar zit hij op aangesloten. Zijn de radiatoren en leidingen dusdanig oud dat er door corrosie vervuiling optreed. Dan zou je een vuil filter kunnen laten plaatsen.
Leeftijd van de ketel is zeker belangrijk, de gemiddelde ketel moet 15 jaar mee kunnen gaan. Ik weet dat grote verwarmings bedrijven bij reparatie coulance aanvragen bij een ketel fabrikant is wel de vraag of ze die naar de consument door berekenen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Nevyn schreef:Het is met een ketel die vervuild is ook nog zo, waar zit hij op aangesloten. Zijn de radiatoren en leidingen dusdanig oud dat er door corrosie vervuiling optreed. Dan zou je een vuil filter kunnen laten plaatsen.
Leeftijd van de ketel is zeker belangrijk, de gemiddelde ketel moet 15 jaar mee kunnen gaan. Ik weet dat grote verwarmings bedrijven bij reparatie coulance aanvragen bij een ketel fabrikant is wel de vraag of ze die naar de consument door berekenen.
Gaat het bij weigering van driewegklep om vervuiling in radiatoren of "schoonheid" van de ketel?

Coulance aanvragen is goed punt!!!

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De leeftijd van een product is belangrijk in verhouding tot de verwachte levensduur ...

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is

Uw insteek was, dat u dènkt dat het een constructiefout is. Verslijten en reparatiekosten zijn iets anders!


Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Had ik reeds gezien, ik vind ontwerpfout betere beschrijving dan fabricagefout, to be continued…

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

hänschen klein schreef:De leeftijd van een product is belangrijk in verhouding tot de verwachte levensduur ...

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is

Uw insteek was, dat u dènkt dat het een constructiefout is. Verslijten en reparatiekosten zijn iets anders!
Ik snap jouw reactie niet.

Als ketel na 3 - 10 jaar helemaal uit elkaar valt, dan moet iemand mij iets uitleggen.

In mijn ogen heb ik jouw vraag voldoende beantwoord.

Hoe kan ik, installateur / verkoper of Remeha onderscheid maken tussen ontwerpfout versus “acceptabele” slijtage / onderhoudskosten?
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 05 mar 2018 16:40, 3 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door renewouters »

Joepie Joepie schreef:
Brahms schreef:De consumentenprijs voor de klep met actuator is ongeveer Euro 60,-
Kostenverhogend is het feit dat bijna de hele ketel uit elkaar moet om er bij te kunnen in de rechter achterhoek.
Kan zo’n klep dan niet worden los- en schoongemaakt (ipv vervangen)?
Als zo'n ding 60 euro kost, is uit elkaar halen, schoon maken en weer in elkaar zetten duurder.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Zo'n ding kost idd 60 Euro, totale rekening voor half uurtje was 200 Euro...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Klacht ligt bij Remeha, met deze vragen:

Moet ik met zo’n klacht bij Remeha of bij de installateur / verkoper zijn?
Welke levensduur mag ik als consument verwachten van een driewegklep met actuator van Remeha?
Wat is / zijn de meest voorkomende oorzaak / oorzaken van het falen van een driewegklep met actuator?
Hoe lang kent Remeha dit probleem al?
Wat heeft Remeha gedaan om dit probleem op te lossen (is nieuwe driewegklep met actuator beter)?

Nevyn
Berichten: 1307
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Nevyn »

Joepie Joepie schreef:
Nevyn schreef:Het is met een ketel die vervuild is ook nog zo, waar zit hij op aangesloten. Zijn de radiatoren en leidingen dusdanig oud dat er door corrosie vervuiling optreed. Dan zou je een vuil filter kunnen laten plaatsen.
Leeftijd van de ketel is zeker belangrijk, de gemiddelde ketel moet 15 jaar mee kunnen gaan. Ik weet dat grote verwarmings bedrijven bij reparatie coulance aanvragen bij een ketel fabrikant is wel de vraag of ze die naar de consument door berekenen.
Gaat het bij weigering van driewegklep om vervuiling in radiatoren of "schoonheid" van de ketel?

Coulance aanvragen is goed punt!!!
Het water circuleert door de ketel naar de radiatoren en terug, net als ons hart ons bloed rond pompt. Dus ja water uit de radiatoren kan de ketel vervuilen. Dit is de reden dat ik een vuilfilter laat installeren Krijg binnen kort een nieuwe ketel, maar de rest van het systeem is van eind jaren 70

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door kokka »

Hoe vervelend het ook is, zo'n driewegklep is toch een mechanisch/bewegend deel, en daar kan nu eenmaal wel eens iets aan kapot gaan.
de te verwachte levensduur van je gehele ketel is hier niet aan de orde, hij heeft slechts een storing in 1 van de onderdelen.Je noemt het zelf dat je ketel half uit elkaar valt, is er dan nog meer kapot aan je ketel?
als je na 7 jaar een defecte brandstofpomp in je auto hebt, dan is je auto ook niet helemaal afgeschreven, en heb je ook geen recht op garantie.
ik hoop voor je dat remeha iets voor je wil doen, maar ik denk dat ze hier zeker niet toe verplicht zijn.
Laatst gewijzigd door kokka op 06 mar 2018 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

kokka schreef:Hoe vervelden het ook is, zo'n driewegklep is toch een mechanisch/bewegend deel, en daar kan nu eenmaal wel eens iets aan kapot gaan.
de te verwachte levensduur van je gehele ketel is hier niet aan de orde, hij heeft slechts een storing in 1 van de onderdelen.Je noemt het zelf dat je ketel half uit elkaar valt, is er dan nog meer kapot aan je ketel?
als je na 7 jaar een defecte brandstofpomp in je auto hebt, dan is je auto ook niet helemaal afgeschreven, en heb je ook geen recht op garantie.
ik hoop voor je dat remeha iets voor je wil doen, maar ik denk dat ze hier zeker niet toe verplicht zijn.
Naar mij toe zijn ze niks verplicht, naar hun klanten toe wel...

Als van alle auto's de brandstofpomp binnen paar jaar kapot gaat en het een paar jaar later bij de vervanging niks beter is geworden (omdat ze er goed aan verdienen), dan is dit niet zo'n goed verhaal op de langere termijn.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Nevyn schreef:
Joepie Joepie schreef:
Nevyn schreef:Het is met een ketel die vervuild is ook nog zo, waar zit hij op aangesloten. Zijn de radiatoren en leidingen dusdanig oud dat er door corrosie vervuiling optreed. Dan zou je een vuil filter kunnen laten plaatsen.
Leeftijd van de ketel is zeker belangrijk, de gemiddelde ketel moet 15 jaar mee kunnen gaan. Ik weet dat grote verwarmings bedrijven bij reparatie coulance aanvragen bij een ketel fabrikant is wel de vraag of ze die naar de consument door berekenen.
Gaat het bij weigering van driewegklep om vervuiling in radiatoren of "schoonheid" van de ketel?

Coulance aanvragen is goed punt!!!
Het water circuleert door de ketel naar de radiatoren en terug, net als ons hart ons bloed rond pompt. Dus ja water uit de radiatoren kan de ketel vervuilen. Dit is de reden dat ik een vuilfilter laat installeren Krijg binnen kort een nieuwe ketel, maar de rest van het systeem is van eind jaren 70
Wel of geen vuilfilter is een keuze van installateur / verkoper of Remeha?

Wat wordt er bij regulier onderhoud gedaan mbt levensduur van driewegklep? Kan de binnenkant schoongemaakt worden en heeft dat zin?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door Brahms »

Joepie Joepie schreef:Zo'n ding kost idd 60 Euro, totale rekening voor half uurtje was 200 Euro...
Je maakt je druk over de driewegklep, denk dat je je veel drukker moet maken over de prijsstelling van de installateur.
Arbeidsloon zou rond de Euro 60 / 70 per uur moeten zijn incl voorrijkosten.
Wel snelle werker om dit in 30 minuten (van binnenkomst woning tot vertrek) te doen.....

Qua garantie, een driewegklep is redelijk gevoelig voor storingen, maar gewoon een slijtagedeel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Remeha ketel - actuator & driewegklep kapot

Ongelezen bericht door sjohie »

Joepie Joepie schreef:
kokka schreef:Hoe vervelden het ook is, zo'n driewegklep is toch een mechanisch/bewegend deel, en daar kan nu eenmaal wel eens iets aan kapot gaan.
de te verwachte levensduur van je gehele ketel is hier niet aan de orde, hij heeft slechts een storing in 1 van de onderdelen.Je noemt het zelf dat je ketel half uit elkaar valt, is er dan nog meer kapot aan je ketel?
als je na 7 jaar een defecte brandstofpomp in je auto hebt, dan is je auto ook niet helemaal afgeschreven, en heb je ook geen recht op garantie.
ik hoop voor je dat remeha iets voor je wil doen, maar ik denk dat ze hier zeker niet toe verplicht zijn.
Naar mij toe zijn ze niks verplicht, naar hun klanten toe wel...

Als van alle auto's de brandstofpomp binnen paar jaar kapot gaat en het een paar jaar later bij de vervanging niks beter is geworden (omdat ze er goed aan verdienen), dan is dit niet zo'n goed verhaal op de langere termijn.
Hun klanten zijn de installateurs, niet de particulieren waar die ketels komen te hangen. Overigens zijn ze al geruime tijd bezig met bij- en omscholingscursussen voor de monteurs van geselecteerde installateurs, omdat zij, en ook andere ketelfabrikanten, erg lijden onder de cowboy zzp-ers die in een paar uur een ketel op een zolder knallen, en er dan de handen van aftrekken. De onvermijdelijke storingen worden dan geprojecteerd op de ketelfabrikant.

Gesloten