LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
lexusssss
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2018 10:32

Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door lexusssss »

15jaar betaald voor een vernietigde auto Waar moet ik beginnen , zo'n 15jr geleden heb ik een auto verkocht en daarna ben ik naar het buitenland gegaan , de nieuwe eigenaar heeft de auto nooit tenaamgesteld , en bij mijn terugkomst stond er een rekening open van ruim 15.000 euro aan onbetaalde boetes (apk,verzekeringen) ... ik werd op schiphol per direct aangehouden en kon 6 maanden de cel in ivm de boetes tevens een opgebouwde schuld bij de belastingdienst van ongeveer 2400eu voor de wegenbelasting kan ik hier iets tegen doen ? of moet ik nog van geluk spreken met 6 maanden celstraf ? ps de auto is vernietigd 3 dagen na de verkoop.
Laatst gewijzigd door Radar op 05 mar 2018 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door moderatie aangepast

Nijogeth
Berichten: 10107
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik neem aan dat je bewijs hebt van de vernietiging? Dan is de APK al niet meer nodig, want dan is ie als het goed is afgemeld. Dan blijft alleen de verzekering over en die had u zelf op moeten zeggen.

Lady1234
Berichten: 27256
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U had ook zelf voor overschrijving van het kenteken moeten zorgdragen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door reggie2 »

6 maanden de bak in voor iets wat je niet gedaan hebt?? Lijkt mij dat je genoeg geboet hebt.
Zou toch idioot zijn als je nu nog moet betalen?

NeoDutchio
Berichten: 12370
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U verkoopt een auto en schrijft deze niet over? U ontvangt dus ook geen vrijwaring. Een auto tenaam stellen doe je voordat de koper er mee weg rijdt. En waarom is de auto 3 dagen later al gesloopt, of heeft u de auto bij een sloper ingeleverd? Ook dan krijg je gewoon een vrijwaring mee.

De enige redding die u heeft is als u kan aantonen dat de auto gesloopt is op de bewuste datum 15 jaar geleden.

Nijogeth
Berichten: 10107
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:De enige redding die u heeft is als u kan aantonen dat de auto gesloopt is op de bewuste datum 15 jaar geleden.
Maar ook dan is de verzekering gewoon doorgelopen.

Lady1234
Berichten: 27256
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als een autoverzekering niet betaald wordt, worden er aanmaningen verstuurd en op een gegeven moment wordt die verzekering geroyeerd wegens wanbetaling. Tot die datum moet echter wel de premie alsnog betaald worden. Dus niet over 15 jaar.

Het zal wel gaan over de boetes wegens niet verzekerd zijn.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

lexusssss schreef:15jaar betaald voor een vernietigde auto Waar moet ik beginnen , zo'n 15jr geleden heb ik een auto verkocht en daarna ben ik naar het buitenland gegaan , de nieuwe eigenaar heeft de auto nooit tenaamgesteld , en bij mijn terugkomst stond er een rekening open van ruim 15.000 euro aan onbetaalde boetes (apk,verzekeringen) ... ik werd op schiphol per direct aangehouden en kon 6 maanden de cel in ivm de boetes tevens een opgebouwde schuld bij de belastingdienst van ongeveer 2400eu voor de wegenbelasting kan ik hier iets tegen doen ? of moet ik nog van geluk spreken met 6 maanden celstraf ? ps de auto is vernietigd 3 dagen na de verkoop.
Vreemd verhaal.

Als je een auto verkoopt, zorg je ervoor dat de nieuwe eigenaar hem op zijn naam overschrijft. Pas als je het vrijwaringsbewijs en het geld krijgt, geef je de sleutels af. Dan ben je er definitief van af. Dan heb je geen APK- en verzekeringsplicht meer. Kennelijk kende je de procedure niet? Zo hoort het ook te gaan als een auto naar de sloop gaat.

Wat vreemd is, is dat de auto 3 dagen na verkoop vernietigd is, en dat er nu toch APK-boetes open staan. Zat er nog een geldige APK op toen je hem verkocht? Of was die al een aantal maanden/jaren verlopen? Idem de wegenbelasting. Is die schuld van ná de verkoop (wat gewoon niet kan, want hij was na 3 dagen vernietigd) of had je die schuld zelf opgebouwd toen de auto nog in je bezig was? Voor de verzekering geldt dezelfde vraag.

Mochten alle schulden ontstaan zijn in de tijd dat je de auto zelf in je bezit had, sja... Dan is het 6 maanden zitten, en alsnog alles betalen.

juliomariner
Berichten: 4900
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Weet niet vind het een totaal ongeloofwaardig verhaal. Bij het autodemontagebedrijf zou de auto automatisch moeten worden afgemeld bij de wegenbelastingm dan blijft alleen de verzekering over

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

Zes maanden zitten betekent dat er ook een vonnis is geweest... Kennelijk een veroordeling bij verstek? Maar evengoed moeten diverse instanties indertijd heel wat moeite hebben gedaan om de topicstarter te bereiken. Het komt niet zomaar bij de rechter.

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:Zes maanden zitten betekent dat er ook een vonnis is geweest... Kennelijk een veroordeling bij verstek? Maar evengoed moeten diverse instanties indertijd heel wat moeite hebben gedaan om de topicstarter te bereiken. Het komt niet zomaar bij de rechter.
Je verwart het nu met civiel recht. Voor openstaande boetes kan op grond van de Wet Mulder door de Officier van Justitie vervangende hechtenis worden opgelegd zónder dat daar een rechter aan te pas komt. Kijk maar eens hier.

stofzuigertje

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Bij verkoop niet op naam koper zetten is de boete voor de huidige nog papieren eigenaar.

2 Bij geen adres achter laten waar je naar toe ging was je niet bereikbaar en worden kleine boetes flink hoger.

3 Na 15 jaren is het lastig bewijsbaar hoe of wat... maar bij fouten kun je dit verwachten, regels zijn regels.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
witte angora schreef:Zes maanden zitten betekent dat er ook een vonnis is geweest... Kennelijk een veroordeling bij verstek? Maar evengoed moeten diverse instanties indertijd heel wat moeite hebben gedaan om de topicstarter te bereiken. Het komt niet zomaar bij de rechter.
Je verwart het nu met civiel recht. Voor openstaande boetes kan op grond van de Wet Mulder door de Officier van Justitie vervangende hechtenis worden opgelegd zónder dat daar een rechter aan te pas komt. Kijk maar eens hier.
In jouw link lees ik toch echt iets anders:
Vervangende hechtenis geldboete

De vervangende hechtenis komt bij een geldboete het vaakst voor. Bij het niet (tijdig) betalen van een geldboete kan de officier van justitie besluiten om de vervangende hechtenis ten uitvoer te leggen. Hier komt verder geen rechter meer aan te pas. De rechter bepaalt in zijn uitspraak dat een geldboete wordt opgelegd, en dat deze bij niet betalen wordt vervangen door een x aantal dagen vervangende hechtenis.

lexusssss
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2018 10:32

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door lexusssss »

ik zal alles zo goed proberen te beantwoorden , het was een vrij nieuwe auto en de nieuwe eigenaar ( een vriend) had hem binnen 3 dagen de prak in gereden .. de auto is toen weggesleept door een bedrijf ( die rekening heb ik ook nog binnen ) en vervolgens hebben zij de auto vernietigd

lexusssss
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2018 10:32

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door lexusssss »

Nijogeth schreef:Ik neem aan dat je bewijs hebt van de vernietiging? Dan is de APK al niet meer nodig, want dan is ie als het goed is afgemeld. Dan blijft alleen de verzekering over en die had u zelf op moeten zeggen.
ik had mij even beter moeten verwoorden , ik kreeg boetes binnen voor het onverzekerd zijn in 2013

lexusssss
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2018 10:32

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door lexusssss »

reggie2 schreef:6 maanden de bak in voor iets wat je niet gedaan hebt?? Lijkt mij dat je genoeg geboet hebt.
Zou toch idioot zijn als je nu nog moet betalen?
het waren wet mulder boetes dus na de celstraf van 6 maanden ( ik kon het toen ter plekke niet betalen ) heb ik keihard gewerkt en gespaard en alles uiteindelijk betaald

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door Moneyman »

@ witte angora: Dat linkje gaat over strafrecht, niet over boetes. Was puur eventjes ter illustratie voor de hechtenis. Had beter verder kunnen zoeken naar een link over de Wet Mulder, sorry :wink: . Saillant verschil is ook dat bij de Mulderboetes de initiële boete gewoon blijft openstaan, de hechtenis wordt daarbij feitelijk als pressiemiddel gebruikt.

lexusssss
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2018 10:32

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door lexusssss »

NeoDutchio schreef:U verkoopt een auto en schrijft deze niet over? U ontvangt dus ook geen vrijwaring. Een auto tenaam stellen doe je voordat de koper er mee weg rijdt. En waarom is de auto 3 dagen later al gesloopt, of heeft u de auto bij een sloper ingeleverd? Ook dan krijg je gewoon een vrijwaring mee.

De enige redding die u heeft is als u kan aantonen dat de auto gesloopt is op de bewuste datum 15 jaar geleden.
het enige wat ik van de wegsleepbedrijf nog mee kan krijgen is een hand geschreven briefje dat de auto idd gesloopt is 15jr geleden , maar dat lijkt mij niet een rechtsgeldig briefje

Moneyman
Berichten: 30291
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Blijkt dat ook niet uit gegevens van de RDW? Daar wordt geregistreerd als een auto gesloopt wordt.

lexusssss
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2018 10:32

Re: Auto vernietigd, toch apk en verzekeringen

Ongelezen bericht door lexusssss »

witte angora schreef:
lexusssss schreef: ik was destijds 19 en wist mijn god niet hoe alles werkte , de boetes zijn ontstaan na de verkoop/sloop van de auto , maar omdat de wegsleepkosten nooit betaald zijn is er ook nooit een vrijwaring uitgegeven , nou kan ik alsnog de wegsleepkosten betalen aar vraag me af of het nut heeft ...er zat nog ruim 3jr geldige APK toen de auto verkocht werd
de nieuwe eigenaar was een goede vriend die heb dus binnen 3 dagen in de prak reed , en al die tijd is de auto op mijn naam gebleven waardoor ik boetes binnen kreeg voor een onverzekerde auto + verlopen APK + wegenbelasting ...
de belastingdienst heeft wel jaren lang geld van mijn rekening gehaald zonder mijn toestemming
Vreemd verhaal.

Als je een auto verkoopt, zorg je ervoor dat de nieuwe eigenaar hem op zijn naam overschrijft. Pas als je het vrijwaringsbewijs en het geld krijgt, geef je de sleutels af. Dan ben je er definitief van af. Dan heb je geen APK- en verzekeringsplicht meer. Kennelijk kende je de procedure niet? Zo hoort het ook te gaan als een auto naar de sloop gaat.

Wat vreemd is, is dat de auto 3 dagen na verkoop vernietigd is, en dat er nu toch APK-boetes open staan. Zat er nog een geldige APK op toen je hem verkocht? Of was die al een aantal maanden/jaren verlopen? Idem de wegenbelasting. Is die schuld van ná de verkoop (wat gewoon niet kan, want hij was na 3 dagen vernietigd) of had je die schuld zelf opgebouwd toen de auto nog in je bezig was? Voor de verzekering geldt dezelfde vraag.

Mochten alle schulden ontstaan zijn in de tijd dat je de auto zelf in je bezit had, sja... Dan is het 6 maanden zitten, en alsnog alles betalen.

Gesloten