LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Frans Verschoor
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2018 11:41

Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Frans Verschoor »

Ik zit met vragen over de nauwkeurigheid van de traditionele invasieve bloedglucosemeters.

Je werkt vaak met een lancet en teststrips.

Nog steeds blijkt dat deze meters een hoge onbetrouwbaarheidsfactor hebben.

Een meting met een vingerprik mag 15 % afwijken van de werkelijk glucosewaarde.

Dat kan zowel plus als minus zijn... 30% afwijking mogelijk.

Veel zorgverzekeraars hebben teveel onbetrouwbare meters in de aanbieding.

H E L P.... dit is voor diabetespatiënten een levensgevaarlijke ontwikkeling.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door grun »

Frans Verschoor schreef:Een meting met een vingerprik mag 15 % afwijken van de werkelijk glucosewaarde. Dat kan zowel plus als minus zijn... 30% afwijking mogelijk.
Als de werkelijke waarde 0 is, dan is een afwijking van 15% naar onder of naar boven toegestaan, 30% wordt het echter niet.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Holy53 »

Frans Verschoor schreef:Ik zit met vragen over de nauwkeurigheid van de traditionele invasieve bloedglucosemeters.

Je werkt vaak met een lancet en teststrips.

Nog steeds blijkt dat deze meters een hoge onbetrouwbaarheidsfactor hebben.

Een meting met een vingerprik mag 15 % afwijken van de werkelijk glucosewaarde.

Dat kan zowel plus als minus zijn... 30% afwijking mogelijk.

Veel zorgverzekeraars hebben teveel onbetrouwbare meters in de aanbieding.

H E L P.... dit is voor diabetespatiënten een levensgevaarlijke ontwikkeling.
Ik ga elk jaar met meter naar ziekenhuis om meter te laten testen.
Dan weet ik precies hoeveel mijn meter afwijkt en heb ik de goede waardes.
Vraag aan je diabetes verpleegkundigen.
En 30% is niet mogelijk. 15% naar beneden en 15% naar boven als afwijking in dezelfde meter is niet mogelijk.

Frans Verschoor
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2018 11:41

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Frans Verschoor »

Het is maar net hoe je met de traditionele glucosemeters omgaat. De prikmomenten zijn bepalend met de lancetten. Waar je prikt in je vinger is bepalend... {liever niet in de vingertoppen}...

De kwaliteit van de teststrips is bepalend... voeg daarbij de wisselende kwaliteit van de meters volgens de starre isonorm en je hebt voldoende ingrediënten voor sterk wisselende metingen.

Het is vreemd dat glucosemeters 15 % mogen afwijken...

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als ze altijd afwijken, doen ze dat in dezelfde richting. Belangrijker voor u zijn de verschillen gedurende de dag.

Frans Verschoor
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2018 11:41

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Frans Verschoor »

De achillespees van invasieve bloedclosemeters is de kwaliteit van de teststrips.

Voeg daarbij de toegestane afwijkingspercentages van om en nabij 15 % van de bloedglucosemeter dan is dat niet goed.

Het is een optelsom...

Als diabetespatiënt moet je kunnen vertrouwen op constante meetresultaten. Dat vertrouwen heb ik niet in de meeste bloedglucosemeters

VolksWagen 2017
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2018 14:13

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door VolksWagen 2017 »

Je moet er wel voor zorgen dat je voor het eten meet voor al omdat novorapide kort werkend is

HesselAS
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2017 14:38

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door HesselAS »

Op de website van de Diabetesvereniging is enige informatie te vinden (dvn.nl/behandelingen/bloedglucosemeters). Tüv heeft de goedgekeurde meters in kaart gebracht (tuv.com/nl/netherlands/services_nl/product_testing_nl/medical_devices_nl/tested_medical_device.html). Liefhebbers kunnen ook naar meer gedetailleerde buitenlandse studies gaan, zoals het tamelijk recente rapport van de Diabetes Technology Society (diabetestechnology.org/surveillance.shtml ).

Ik heb ruim een jaar geleden geprobeerd een duidelijker beeld te krijgen van de nauwkeurigheid van verschillende meters. Het bleek niet eenvoudig om onafhankelijke bronnen in de open literatuur te vinden, maar ze zijn er wel. (Terzijde: de onafhankelijkheid van onderzoek(ers) is een serieus punt van zorg nu universiteiten steeds afhankelijker worden van de derde geldstroom/contractresearch (zie ook vsnu.nl/bekostiging-universiteiten.html).

Overigens moeten we de risico's niet overdrijven: als je glucosewaarde van 3.0 mmol/l meet dan ligt de 'werkelijke waarde' hoogstwaarschijnlijk tussen 2.5 en 3.5 mmol/l, maar het blijft hoe dan ook raadzaam om snel koolhydraten in te nemen. Net zo ligt een meting van 10 mmol/l ergens tussen 8,5 en 11,5 mmol/l; dat is hoe dan ook aan de hoge kant en dat geldt zeker voor waardes die nog (veel) hoger zijn.
Verder dient men bij elke meting altijd rekening te houden met factoren die de nauwkeurigheid kunnen beïnvloeden. Bij bloedglucosemeters valt te denken aan zaken als de batterijspanning, ouderdom van de teststrookjes, wijze van verpakken, luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, verontreinigingen/water/zweet op de vinger/naald, en/of de hoeveelheid bloed die op het teststrookje belandt. In mijn ervaring (met vier verschillende meters) zijn de glucosemeter geschikt voor dagelijks gebruik: het gaat hierbij vooral om het identificeren van een hypo- of hyperglykemie en (incidenteel) het maken van een dagcurve. De decimalen achter de komma zijn hierbij niet echt interessant.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 mar 2018 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hyperlink verwijderd door Moderator

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn vader prikt regelmatig met zijn bloedglucosemeter waarna hij ook nog door de "prikpost" geprikt wordt en de afwijkingen zijn nihil.
Maar hij wast altijd zijn handen met heel warm water voor hij prikt, en altijd nieuwe naalden.

Frans Verschoor
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2018 11:41

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Frans Verschoor »

Nog steeds zijn de toegestane afwijkingspercentages te hoog. Ik bespeur ook tussen de bloedglucosemeters van verschillende fabrikanten afwijkingen. Het is ook verbazingwekkend dat zelfs met de laatste ISO standaard zulke afwijkingen worden toegestaan.

Ik troost me met de gedachte dat de invasieve meetmethode met lancetten en strips binnen vijf jaar de vuilnisbak in kan.

Er zijn binnenkort betrouwbare non invasieve systemen beschikbaar... Glucotrack, CNOGA en ESER.

Frappant is dat de meeste zorgverzekeraars er nog steeds niets mee doen... vermoedelijk dubbele agenda's die niet in het belang zijn van diabetespatienten

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Erthanax »

Frans Verschoor schreef:Ik bespeur ook tussen de bloedglucosemeters van verschillende fabrikanten afwijkingen.
[...]
Frappant is dat de meeste zorgverzekeraars er nog steeds niets mee doen... vermoedelijk dubbele agenda's die niet in het belang zijn van diabetespatienten
Als een individuele meter een afwijking van plus of min 15% mag hebben, is het niet zo gek dat u verschillen ziet tussen fabrikanten.

En wat bedoelt u met die dubbele agenda van zorgverzekeraars? Suggereert u dat zij willens en wetens onbetrouwbare rommel verkopen om extra winst te maken?

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door 16again »

Frans Verschoor schreef:Nog steeds zijn de toegestane afwijkingspercentages te hoog.
Voor wie te hoog ? Er wordt een waarde gemeten die pakweg tussen 6 en 12 mag zitten, dit gebied is veel groter dan meetafwijking.

De meters zijn indicatief. Zit je structureel aan te hoge of lage kant, dan wordt het tijd je arts te bezoeken.

Of wil iedereen nauwkeurigheid tot op drie decimalen.....en veel hogere zorgpremie?

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Holy53 »

16again schreef:
Frans Verschoor schreef:Nog steeds zijn de toegestane afwijkingspercentages te hoog.
Voor wie te hoog ? Er wordt een waarde gemeten die pakweg tussen 6 en 12 mag zitten, dit gebied is veel groter dan meetafwijking.

De meters zijn indicatief. Zit je structureel aan te hoge of lage kant, dan wordt het tijd je arts te bezoeken.

Of wil iedereen nauwkeurigheid tot op drie decimalen.....en veel hogere zorgpremie?
Je moet wel op de metingen kunnen vertrouwen.
Als je de meter laat testen in ziekenhuis weet je de exacte afwijking en kan je daar gewoon rekening mee houden bij meting.
Mijn meter wijkt 12% te hoog af. Dus krijg ik uitslag gedeeld door 100 maal 88 en heb de correcte uitslag.
Hoe moeilijk kan het zijn.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door 16again »

Holy53 schreef:Mijn meter wijkt 12% te hoog af. Dus krijg ik uitslag gedeeld door 100 maal 88 en heb de correcte uitslag.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Als de meter in alle gevallen dezelfde afwijking heeft, wellicht had de fabrikant deze factor 0.88 wel ingebouwd.
Je moet veel meer vergelijkende metingen uitvoeren, bij verschillende glucosewaarden. Ooit gehoord van standaarddeviatie ? Daar zouden ook metingen tussen kunnen zitten waar je meter 12% te LAAG aangeeft.

Frans Verschoor
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2018 11:41

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Frans Verschoor »

Niemand heeft in de gaten dat de huidige generatie invasieve meetsystemen ondermaats zijn. Jammer

Binnen 5 jaar zijn met de nieuwe generatie noninvasieve systemen de vooruitzichten beter.

Geen lancetten en teststrips meer

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Holy53 »

16again schreef:
Holy53 schreef:Mijn meter wijkt 12% te hoog af. Dus krijg ik uitslag gedeeld door 100 maal 88 en heb de correcte uitslag.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Als de meter in alle gevallen dezelfde afwijking heeft, wellicht had de fabrikant deze factor 0.88 wel ingebouwd.
Je moet veel meer vergelijkende metingen uitvoeren, bij verschillende glucosewaarden. Ooit gehoord van standaarddeviatie ? Daar zouden ook metingen tussen kunnen zitten waar je meter 12% te LAAG aangeeft.
Kan allemaal wel zijn. Meter wordt door ziekenhuis jaarlijks getest. Mijn gemeten waardes komen overeen met waardes door prikpost gedaan.
En ik praat niet over alle meters. Maar specifiek over mijn meter.

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerlijk gezegd kan ik mij nietvoorstellen dat dezelfde meter bij hetzelfde monster waardes meet die plus of min 15% van elkaar verschillen. Ik zou verwachten dat de herhalingsnauwkeurigheid veel groter is. Je krijgt dan steeds vrijwel dezelfde uitslag, die op zich binnen die 15% valt. Als de "echte" waarde 100 is, meet je bv 90, 89 en 92 in drie metingen. Met een andere meter bv 106, 105 en 108.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je de meter laat testen in ziekenhuis weet je de exacte afwijking en kan je daar gewoon rekening mee houden bij meting.
Mijn meter wijkt 12% te hoog af. Dus krijg ik uitslag gedeeld door 100 maal 88 en heb de correcte uitslag.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Iets moeilijker dan jij je voorstelt, (bewaar)temperatuur van de strips en hoe schoon je handen zijn is al van invloed.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Holy53 »

bprosman schreef:
Als je de meter laat testen in ziekenhuis weet je de exacte afwijking en kan je daar gewoon rekening mee houden bij meting.
Mijn meter wijkt 12% te hoog af. Dus krijg ik uitslag gedeeld door 100 maal 88 en heb de correcte uitslag.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Iets moeilijker dan jij je voorstelt, (bewaar)temperatuur van de strips en hoe schoon je handen zijn is al van invloed.
Klopt, maar maakt echt niet zo veel uit. Belangrijkste is toch dat je aan de waardes ziet en of er geen grote daling of stijging is? Je weet toch wat je gegeten hebt en of afwijking daar door komt?
Het is een kwestie van gezond verstand gebruiken.

Frans Verschoor
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2018 11:41

Re: Nauwkeurigheid bloedglucosemeters

Ongelezen bericht door Frans Verschoor »

Mijn stelling dat de huidige generatie invasieve glucosemeters waardeloos zijn en dat je er niet op kunt vertrouwen blijft overeind. De nadelen overstijgen de voordelen. Bijvoorbeeld... wanneer je meerdere keren per dag lancetten moet gebruiken houd je bij wijze van spreken geen vingertoppen meer over.

Vind ik een zeer groot nadeel. De toegestane afwijkingsperstage van 15% is belachelijk. De betrouwbaarheid laat te wensen over

Meten is weten en daarom moeten metingen correct en zuiver zijn... anders hoef je niet eens te meten

Alles bij elkaar opgeteld zie ik alleen nadelen van invasieve glucosemetingen.

Gesloten